Gå til innhold

Unge som har uføretrygd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei venninne som er 23 og fikk uføretrygd  da hun var 22.  
Vi snakket for 2 dager siden og da sa hun til meg hvor utrolig lei hun var av og høre fra andre venninner, folk om hun skulle få seg jobb eller  må tenkte på det uansett om hun sa hun hadde uføretrygd og skole osv.  

Er det greit og dømme unge uførere?  

Anonymkode: 45409...c90

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer vel an på, om hun er svært aktiv, fått flere barn og virker frisk. Så burde hun vel kanskje få seg jobb.

Er jo flere som blir uføre, men blir mye bedre og kunne fint ha jobbet noe. Tidligere ble man jo lettere ufør og, jeg har en onkel som ble ufør fordi han er litt halt. Det hadde man jo aldri fått i dag. Jeg ble selv nylig ufør, og jeg kunne aldri fått barn eller noe lignende nå, det er jeg jo alt for syk til. 

Anonymkode: a9031...5e3

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg synes ikke det er greitn å dømme noen uføre.

Anonymkode: fbe31...359

Skrevet

Nei, det er ikke greit. Men når det er sagt, så betyr det ikke at man ikke kan gjøre noe, selv om man er ufør. Mange har godt til av å gjøre noe noen timer, noen dager i uka. Og det kommer også an på grunnen til at man er ufør. Selv om man har fått innvilget ung ufør, så kan man finne noe som likevel kan gjøre at man kan jobbe, på sikt.

Anonymkode: e8f46...86e

Skrevet

Man skal selvsagt ikke dømme noen, men man kan ikke i en alder av 22 bestemme at man aldri noensinne er arbeidsfør igjen med mindre man er multihandikappet og ikke mentalt tilstede. 

Anonymkode: 63af0...5cf

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man skal selvsagt ikke dømme noen, men man kan ikke i en alder av 22 bestemme at man aldri noensinne er arbeidsfør igjen med mindre man er multihandikappet og ikke mentalt tilstede. 

Men det er jo det Nav gjør, mener du de skulle gått tilbake til midlertidig uføretrygd som de ga før`?

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi snakket for 2 dager siden og da sa hun til meg hvor utrolig lei hun var av og høre fra andre venninner, folk om hun skulle få seg jobb eller  må tenkte på det uansett om hun sa hun hadde uføretrygd og skole osv.  

Lurer på hvorfor du lager tråd om dette? 

Det er som å kaste bensin på bålet. Ihvertfall her inne... 

Jeg mener det er dårlig å dømme andre uansett. 

Tviler på at noen vil bli ufør. 

Jeg selv tok det innmari tungt å bli ufør som 23 åring. Tatt meg mange år å akseptere, kommer nok aldri til å akseptere det helt. En stor sorg. Jeg ble ufør pga alvorlig ulykke. Helt uten skyld. Trist om noen dømmer meg. Å ha dårlig økonomi og elendig helse er ikke noe å være misunnelig på. 

Anonymkode: 6073c...fb7

Skrevet

Avhenger jo av flere ting. Er arbeidsevnen nedsatt til et punkt hvor man er 100% uten arbeidsevne, hvor tilstanden er stasjonær, ja så gir det mening med uføretrygd.  

Anonymkode: 5f1e6...91e

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo det Nav gjør, mener du de skulle gått tilbake til midlertidig uføretrygd som de ga før`?

Men en uførhet er jo ikke for bestandig. Man kan bli arbeidsfør igjen 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men en uførhet er jo ikke for bestandig. Man kan bli arbeidsfør igjen 

Ja,  det kan man, så man kan si fra seg uføretrygd hvis man blir arbeidsfør igjen. Men Nav gir kun varig ufør, så Nav bestemmer jo seg jo egentlig for at man er for alltid ufør

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer vel an på, om hun er svært aktiv, fått flere barn og virker frisk. Så burde hun vel kanskje få seg jobb.

Er jo flere som blir uføre, men blir mye bedre og kunne fint ha jobbet noe. Tidligere ble man jo lettere ufør og, jeg har en onkel som ble ufør fordi han er litt halt. Det hadde man jo aldri fått i dag. Jeg ble selv nylig ufør, og jeg kunne aldri fått barn eller noe lignende nå, det er jeg jo alt for syk til. 

Anonymkode: a9031...5e3

Enig med deg at det var enklere å få ufør før. Nav har aldri vært vanskelig å ha med å gjøre, har hatt en klar sak.

Spesialister og leger anbefalte meg faktisk Å FÅ barn. De mente at det kunne gjøre meg friskere... Noe annet å tenke på enn ulykken..jeg sa nei, ventet i mange år før vi fikk barn.

Ser du ned på meg som har fått barn selvom jeg er ufør? Vi har stor familie, så vi får mye hjelp. Dessverre ble jeg veldig mye dårligere av å få barn. Men nå gir livet ihvertfall en mening. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke greit. Men når det er sagt, så betyr det ikke at man ikke kan gjøre noe, selv om man er ufør. Mange har godt til av å gjøre noe noen timer, noen dager i uka. Og det kommer også an på grunnen til at man er ufør. Selv om man har fått innvilget ung ufør, så kan man finne noe som likevel kan gjøre at man kan jobbe, på sikt.

Anonymkode: e8f46...86e

Det vet vel ikke du? Synes du synser mye. Jeg ser helt frisk og fresh ut. Det er jeg ikke. Jeg var på ett møte hos delta. Jeg ble sendt hjem av behandler. Jeg var så i dårlig form. Mistet ord og klarte ikke svare for meg engang. 

Ja, du ser meg smilende på konsert/kino én kveld i året, men gjett om jeg ligger å spyr av smerte flere dager i strekk etterpå. 

Ja, jeg handler på kjøpesenter en gang i mnd. Men det er den enste dagen jeg er ute blant folk. Man vet ikke alt om folk. 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, selvsagt er det greit å dømme unge uføre.

Hva slags spørsmål er det? Du lurer seriøst?

Anonymkode: 68270...216

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig med deg at det var enklere å få ufør før. Nav har aldri vært vanskelig å ha med å gjøre, har hatt en klar sak.

Spesialister og leger anbefalte meg faktisk Å FÅ barn. De mente at det kunne gjøre meg friskere... Noe annet å tenke på enn ulykken..jeg sa nei, ventet i mange år før vi fikk barn.

Ser du ned på meg som har fått barn selvom jeg er ufør? Vi har stor familie, så vi får mye hjelp. Dessverre ble jeg veldig mye dårligere av å få barn. Men nå gir livet ihvertfall en mening. 

Hadde ikke livet hatt en mening om du ikke hadde barn? Folk som ikke kan få barn har ingenting å leve for? 

Anonymkode: 96290...b95

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja,  det kan man, så man kan si fra seg uføretrygd hvis man blir arbeidsfør igjen. Men Nav gir kun varig ufør, så Nav bestemmer jo seg jo egentlig for at man er for alltid ufør

Det er ikke bare bare å si fra seg trygden. Man kan derimot jobbe så mye man klarer og vil selv om man er 100% ufør. Utbetaling av trygd blir redusert etter ens kompensasjonsgrad når fribeløpet er oversteget. Tjener man mer enn 80% av inntekt FØR uføretrygd i 5+5 år, kan trygden revurderes. 

Anonymkode: cd56c...6f0

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hadde ikke livet hatt en mening om du ikke hadde barn? Folk som ikke kan få barn har ingenting å leve for? 

Nei, ingen ting.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, ingen ting.

Jeg er dessverre ufrivillig barnløs etter kreft. Burde jeg bare dødd i stedet for å ta i mot behandling, siden jeg da ikke kunne bli mor?

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er dessverre ufrivillig barnløs etter kreft. Burde jeg bare dødd i stedet for å ta i mot behandling, siden jeg da ikke kunne bli mor?

Ja, klart det.

Dumme spørsmål fortjener dumme svar.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, klart det.

Dumme spørsmål fortjener dumme svar.

Tusen takk. Nå føles det mye bedre!

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke bare bare å si fra seg trygden. Man kan derimot jobbe så mye man klarer og vil selv om man er 100% ufør. Utbetaling av trygd blir redusert etter ens kompensasjonsgrad når fribeløpet er oversteget. Tjener man mer enn 80% av inntekt FØR uføretrygd i 5+5 år, kan trygden revurderes. 

Du feilinformerer. Man kan fint si fra seg trygden hvis man ønsker det. Man kan jobbe 100 % i 10 år før det vurderes om uføregraden skal reduseres

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du feilinformerer. Man kan fint si fra seg trygden hvis man ønsker det. Man kan jobbe 100 % i 10 år før det vurderes om uføregraden skal reduseres

Man kan ikke bare «si fra seg trygden nei». Og når det kommer til jobb og revurdering av trygden er det som jeg skriver ja. Man må tjene mer enn 80% av inntekt før ufør i 5 år + 5 år før den vil kunne bli revurdert. Jobber man 5 år og ikke i 1, starter ny hvilende rett. Sjekk lovverket om du ikke tror på det :) 

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

§ 3-4. Hvilende rett til uføretrygd når pensjonsgivende inntekt utgjør mer enn 80 prosent av inntekt før uførhet

Det utbetales ikke uføretrygd når pensjonsgivende inntekt utgjør mer enn 80 prosent av inntekt før uførhet, jf. folketrygdloven § 12-14 tredje ledd og § 12-9 første og andre ledd.

En periode med hvilende rett etter folketrygdloven § 12-10 tredje ledd fastsettes når etteroppgjøret foretas, og skal gjelde for hele kalenderåret etteroppgjøret foretas for dersom vedkommende ikke har hatt rett til utbetaling av uføretrygd i noen av månedene. Personen anses for å ha meldt i fra om arbeidsinntekten når Arbeids- og velferdsetaten mottar ligningsopplysninger fra skatteetaten til bruk i etteroppgjøret.

En person som i løpet av en periode på fem år ikke har hatt utbetaling av uføretrygd, skal kontaktes av Arbeids- og velferdsetaten med spørsmål om vedkommende ønsker å søke om retten til opprinnelig uføregrad i ytterligere fem år. Dette gjøres i forbindelse med etteroppgjøret for det fjerde hele kalenderåret på rad hvor personen ikke har hatt utbetaling av uføretrygd. Personens ønske skal uten videre legges til grunn. Det kan ses bort fra at svar ikke er gitt, dersom det foreligger gode grunner som kan forklare dette.

Tellingen av antall år med hvilende rett skal stanses når den uføretrygdede har inntekt som innebærer at utbetalt uføretrygd ikke faller bort for alle kalendermåneder i et år. Ny periode med hvilende rett, det vil si nye fem + fem år, starter ikke opp igjen før etteroppgjøret viser at personen ikke hadde rett til utbetaling av uføretrygd for hele det foregående kalenderåret.

Dette er «feilinformasjon» da mener du? 

Skrevet

I dag er det (heldigvis) ganske strenge krav for å bli innvilget uførepensjon. Tidligere holdt det lenge å surve høyt og lenge nok, så fikk man en raus pensjon. I min bostedskommune er det en del familier der hele bunten er uføre, og som skryter av det. Hos enkelte går "uførheten" også i arv. 

I dag er det langtfra slik, så de som blir uføre i dag er det av en god grunn. Særlig lukrativt er det heller ikke. Jeg ser ingen grunn til å dømme de uføre i dag. Men så aktive som de kan, det bør de være, det er for de aller fleste også positivt for helsen. 

Anonymkode: 112d8...09a

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er mange grunner til at folk blir uføre. En av dem er senskader etter vold eller ulykker. En annen er sykdom. Hvis du ikke kjenner innholdet i diagnosen så er du ikke meningsberettiget i det hele tatt. 

Anonymkode: 73e38...94f

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk. Nå føles det mye bedre!

Beklager, men når du på liv og død leter etter noe du kan ta sårende eller fornærmende opp, kan du ikke forvente annet. At en person skriver at livet gir mening når hun har fått barn, betyr selvsagt ikke at det en regel som gjelder for alle mennesker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...