Gå til innhold

Har du vaksinert deg mot influensa? Er du i en av risikogruppene?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

42 minutter siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Er gravid, men har ikke vaksinert meg. Hadde influensa for første og eneste gang i mitt liv for 20 år siden, og regner derfor sannsynligheten for å få denne lite farlige sykdommen som så liten at jeg ikke ser hensikten med vaksine.

Jeg tok den da jeg var gravid i høst for å beskytte den lille i magen og hans første levemåneder. Influensa er ikke ufarlig for fosteret og spedbarn.

https://www.volvat.no/aktuelt/derfor-ma-gravide-ta-influensavaksine/

Anonymkode: 56dbb...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tok influensavaksina for første gang da jeg gikk gravid for litt over 3 år siden. Det er stor risiko forbundet med influensa og graviditet (blant annet dødfødsler) så jeg tok ikke sjansen. Etter det har jeg vaksinert meg hvert år pga familie og jobb. Har hatt 3 runder med vanlig influensa tidligere og en gang med svineinfluensaen. 

Anonymkode: cc0aa...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har vaksinert meg. Er i risikogruppen. Og er alene med barna mine ( min mann er død.) Jeg blir som oftest litt dårlig av vaksinen, med influensalignende symptomet, men hadde jeg fått influensa hadde jeg nok blitt adskillig sykere , så av to onder ,velger jeg vaksinen. Og stoler på legen min som anbefaler dette.

Anonymkode: 9b418...02e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri tatt vaksine. Er i risikogruppe, men aldri hatt influensa og er sjelden syk ellers, selv om min risiko tilsier at jeg bør bli smittet. 

Anonymkode: 257a6...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, vaksinert meg for 4 år på rad. Ikke for meg selv, men jobber med folk i risikogruppen. Får den dekt gjennom jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i barnehage og kommunen tilbyr alle vaksinen gratis. Jeg er sjelden syk og aldri hatt influensa, men tenker det er greit å ta hensyn til familiene rundt meg på jobb. 

Anonymkode: 5984e...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vaksinert meg. Har hatt influensa en gang når jeg var 12 år. Det er over 30 år siden. Jeg er nesten aldri syk. Har aldri vært sykemeldt.

Anonymkode: 54518...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vaksinere meg for har nedsatt imunforsvar.Var på og av med forkjølelse hele des og tok ramicade intravanøst så måtte ha ventet 3 uker etter jeg tok den.

Anonymkode: 431f7...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Er gravid, men har ikke vaksinert meg. Hadde influensa for første og eneste gang i mitt liv for 20 år siden, og regner derfor sannsynligheten for å få denne lite farlige sykdommen som så liten at jeg ikke ser hensikten med vaksine.

Du er ikke immun selv om du hadde influensa for 20 år siden, om du tror det.. 

Anonymkode: d4ea0...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke vaksinert meg, er heller ikke i risikogruppene.

Jeg er ved ellers god helse, nesten aldri syk. Har jobbet i barnehage i over 14 år og tror etter det er jeg immun mot det meste! 

Anonymkode: 8e89e...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke i risikogruppe. Kan gå flere år mellom forkjølelser. Har vært syk tre ganger i mitt liv sett bort fra barnesykdommene. En gang kyssesyke, en gang kikhoste og en gang influensa.  Har hatt influensa en gang i mitt liv (2 år siden) og da var jeg en hårsbredd fra døden på grunn av sepsis som følge av influensa. Multiorgansvikt. Var på sykehuset i ukevis. 

Så ja. Nå vaksinerer vi oss hele gjengen.

Anonymkode: 00ce3...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksinerte meg til denne sesongen. Er ikke i risiko selv, men har foreldre med kols samt fått meg kjæreste som er hjerteoperert, så tok den med tanke for de. 

Anonymkode: eee71...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok vaksinen for første gang i høst👍 Fikk den dekket av jobb. Jobber på kontor uten fysisk kontakt med mindre mennesker enn kollegaer, men arbeidsgiver dekket den som en forebyggende tiltak. Tenker nok at jeg kommer til å ta vaksinen fremover, siden jeg har små barn, nære relasjoner med nedsatt immunforsvar og jeg selv har noen sykdommer. 
 

Fikk ingen bivirkninger, annet enn litt støl på stikkstedet.

Anonymkode: 5fcb6...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vaksinert for å beskytte pasientene på jobb og fordi jeg har en lungesyk i familien. 

Anonymkode: 10ec4...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Er gravid, men har ikke vaksinert meg. Hadde influensa for første og eneste gang i mitt liv for 20 år siden, og regner derfor sannsynligheten for å få denne lite farlige sykdommen som så liten at jeg ikke ser hensikten med vaksine.

Tror du influensa er "lite farlig"...? 

Anonymkode: 363d2...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tilbud om vaksine på jobb, så da tok jeg den. Hadde litt støl arm et par dager, men ingen andre bivirkninger. Ikke i en risikogruppe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir litt støl i armen samme dag. Ellers ingen bivirkninger.

Anonymkode: 13db7...d6d

Du mot alle hun kjenner... Hmmm ;) veier nok ikke så tungt gitt

Anonymkode: 6ca3d...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er ikke immun selv om du hadde influensa for 20 år siden, om du tror det.. 

Anonymkode: d4ea0...9d7

Jeg vaksinerte meg for 7 år siden, da hele fam fikk influensa for en måneds tid siden (høy feber over 40 osv.), var jeg den eneste som bare fikk 37,5 i feber og litt vondt i kroppen. Så tydelig at den vaksina kan hjelpe lenge etterpå, pga antistoffene. De fleste influensaviruser ligner på hverandre.

Anonymkode: 6ca3d...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får den på jobben og pleier å ta den for å beskytte pasientene mine. Hadde absolutt ingen bivirkninger, ikke engang ømt i armen etterpå.

Anonymkode: 56dbb...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror du influensa er "lite farlig"...? 

Anonymkode: 363d2...9f5

Ja, for de aller fleste mennesker er den helt ufarlig.

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er ikke immun selv om du hadde influensa for 20 år siden, om du tror det.. 

Anonymkode: d4ea0...9d7

Jeg tror ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...