Gå til innhold

Idrett for barn. Bår skal man begrense det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det blir veldig mye treninger og kamper for barna her. Når er det ok å begrense det fordi JEG blir sliten? Barna blir ikke slitne.

Anonymkode: 72d56...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La barna ta ansvar selv. Sykle på trening og spille noen kamper uten du deltar. Få far til åselta mer.

 

det kommer jo an på alder, hvor mange barn og hvor mange aktiviteter de har hver.

Anonymkode: d6a73...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil begrense det om barna blir veldig slitne, det går utover søvn eller skolen, osv. Ikke fordi jeg blir sliten. 

Anonymkode: 05600...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

La barna ta ansvar selv. Sykle på trening og spille noen kamper uten du deltar. Få far til åselta mer.

 

det kommer jo an på alder, hvor mange barn og hvor mange aktiviteter de har hver.

Anonymkode: d6a73...84c

Barna er 10 og 8 år. Det er ikke mulig å gå eller sykle til trening. En idrett hver, men de spiller med flere lag (lite sted-mangel på nok spillere). Trening 3 ganger per uke for 10-åringen, 4 ganger for 8-åringen. Kamper i helger og ukedager

Anonymkode: 72d56...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avtal samkjøring med andre på laget. Å følge opp trening er en av tingene vi som foreldre bør strekke oss langt for å få til.

Anonymkode: 08ff8...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fire barn og har aldri satt begrensninger på idrett, jeg synes de må få holde på så lenge de synes det er gøy. I dag er det også sånn at mye av leken mellom barn har blitt borte fordi de sitter i hver sin stue på hver sin pc/nettbrett og er sosiale via nett, så at de faktisk er sosiale med trening har blitt en nødvendighet.

Men vi samkjører da, barna trenger ikke ha med seg foreldre på trening og kamp hver uke altså. Her fylles bilene "til randen" og vi bytter på. På håndballen og fotballen har vi en facebookside for foreldrene hvor vi avtaler dette fra gang til gang. På turning har vi faste avtaler med kjøring og henting til trening, der er det ikke så ofte konkurranser.

Min erfaring er uansett at det er for en periode, plutselig er denne fasen over.

Anonymkode: 8d3c4...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du/dere ikke kan overkomme mere så er det faktisk lov å begrense litt! Familien og dere foreldrer skal også greie å fungere i hverdagen. Men hvor grensene går må dere kjenne på selv. Den fasiten er det ingen andre som sitter med. Hvor man bor, transportmuligheter, jobbutfordringer osv er også med på å lægge føringer for hva som er mulig å gjennomføre i praksis over tid. Mitt råd vil være at dere foreldrer setter dere ned og snakker det igjennom. Kan dere løse noe av det praktiske enklere enn dere gjør i dag? Hva kan gjøre situasjonen bedre? Osv. 

Anonymkode: 1283e...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om du/dere ikke kan overkomme mere så er det faktisk lov å begrense litt! Familien og dere foreldrer skal også greie å fungere i hverdagen. Men hvor grensene går må dere kjenne på selv. Den fasiten er det ingen andre som sitter med. Hvor man bor, transportmuligheter, jobbutfordringer osv er også med på å lægge føringer for hva som er mulig å gjennomføre i praksis over tid. Mitt råd vil være at dere foreldrer setter dere ned og snakker det igjennom. Kan dere løse noe av det praktiske enklere enn dere gjør i dag? Hva kan gjøre situasjonen bedre? Osv. 

Anonymkode: 1283e...3e8

Tenker du at jeg skal innkalle til foreldremøte fordi det blir mange treninger?

Anonymkode: 72d56...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenker du at jeg skal innkalle til foreldremøte fordi det blir mange treninger?

Anonymkode: 72d56...4e0

Jeg leste det som at HI og mannen skulle sette seg ned og snakke det gjennom... 

Anonymkode: 30541...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenker du at jeg skal innkalle til foreldremøte fordi det blir mange treninger?

Anonymkode: 72d56...4e0

Nei. Jeg mener at dere voksne innad i familien må sette dere ned og finne ut hva dere klarer og om dere evn må begrense noe.

Anonymkode: 1283e...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Jeg mener at dere voksne innad i familien må sette dere ned og finne ut hva dere klarer og om dere evn må begrense noe.

Anonymkode: 1283e...3e8

Det er bare meg som er voksen.

Anonymkode: 72d56...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er bare meg som er voksen.

Anonymkode: 72d56...4e0

Da må du jo sette deg ned og lage en plan for aktiviteter du selv kan leve med. Jeg er selv alene med to barn, og de får ikke gå på alt de har lyst til, for det er ikke fysisk mulig slik livet vårt er. Jeg kan ikke trylle. Og det kan ikke du heller. Kanskje er du nødt å si nei til noe du egentlig har lyst å si ja til, og som kunne vært mulig om dere var to voksne i familien. Slik er det når man er alene med barn. Man har ikke helt de samme muligheter og den samme kapasiteten som hvis man var to.

Anonymkode: 1283e...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det blir veldig mye treninger og kamper for barna her. Når er det ok å begrense det fordi JEG blir sliten? Barna blir ikke slitne.

Anonymkode: 72d56...4e0

Du tåler ikke ungenes aktiviteter? Hva trodde du egt om å ha barn? Makan.

Anonymkode: 873a7...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du tåler ikke ungenes aktiviteter? Hva trodde du egt om å ha barn? Makan.

Anonymkode: 873a7...16a

Jeg tåler selvsagt aktivitetene, men når det blir nesten 7 dager per uke, så blir jeg sliten

Anonymkode: 72d56...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du tåler ikke ungenes aktiviteter? Hva trodde du egt om å ha barn? Makan.

Anonymkode: 873a7...16a

Synes TS allerede strekker seg langt, jeg. Jeg synes det er ganske vanvittig at en åtteåring har fire treninger i uka pluss kamper. I tillegg kommer tiåringens tre treninger og dennes kamper. Når skal denne familien få tid til å eksistere sammen som familie og kjenne på at det faktisk ikke trenger å skje noe absolutt hele tida? Det kan så klart være at ungene elsker trening over alt annet, men det kan også være at aktivitetsnivået har gitt dem en lært rastløshet de kunne hatt godt av å få utfordret innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samarbeid med andre foreldre om kjøring. Enten kjører dere hver deres vei, eller annenhver gang. Vi deler kjøringen med en annen familie og så tar vi alltid med et tredje barn som bor med mor og en yngre bror som det blir alt for sent for hvis moren der skal hente. Når vi kjører er det ingen forskjell på om vi tar med oss ett, to eller tre barn hjem. 

Anonymkode: e8f08...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er galskap med 4 treninger pr uke for en 8 åring. Det er mer enn jeg hadde da jeg spilte i toppen og var med på u-landslag. 

Da jeg var yngre syklet vi til trening selv. Det var ikke forventet at foreldre var med på disse. Trener og oppmann laget kjørelister til bortekamper. Foreldre stilte på hjemmekamper. 

Her jeg bor nå er det dessverre forventet at alle stiller på alt alltid, fordi det er viktig for barna med heiagjeng både på trening og kamper. Det er til og med forventet at vi holder kiosken åpen på treninger. Med fire barn får i hvert fall vi problemer med logistikken. Vi stiller på kamper og på kioskvakter men det er det. Vi blir nok litt uglesett.

 

Endret av Plutselig_gravid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mostly Harmless skrev:

Synes TS allerede strekker seg langt, jeg. Jeg synes det er ganske vanvittig at en åtteåring har fire treninger i uka pluss kamper. I tillegg kommer tiåringens tre treninger og dennes kamper. Når skal denne familien få tid til å eksistere sammen som familie og kjenne på at det faktisk ikke trenger å skje noe absolutt hele tida? Det kan så klart være at ungene elsker trening over alt annet, men det kan også være at aktivitetsnivået har gitt dem en lært rastløshet de kunne hatt godt av å få utfordret innimellom.

Det er akkurat det! Vi får aldri ro til å være familie. 

Jeg kan fortelle hvordan ukene er. Ta med at jeg jobber 8-16 hver dag, 50 min reisevei hjemmefra til jobb. Ta også med at treningsstedene gjør det vanskelig med samkjøring for et av barna. Leggetid for barna er 29.00 og 20.30 (dette krasjer to dager)
 

Mandag: 

17-18: trening for 8-åringen- ingen mulighet for samkjøring

18-19.30: trening for 10-åringen- samkjøring til trening, jeg må hente

Tirsdag: 

17.30-19.30: trening for 8-åringen- ingen mulighet for samkjøring

Onsdag: 

17.30-19.00 trening for 8-åringen- mulig med samkjøring hjem

19.00-20.30: trening for 10-åringen- mulig med samkjøring hjem

Torsdag:

19.00-20.30: trening for 10-åringen- mulig med samkjøring hjem

Fredag: 

17.30-18.30: trening for 8-åringen. Denne pleier jeg å takke nei til for å ha en kveld, så denne er ikke medregnet i hans treningsprogram. 
 

Lørdag: 

ofte kamper fra 09.00-13/14

Søndag:

11-13.30: elitetrening for 8-åringen

ofte kamper 9-13/14 pluss reisevei- disse pleier jeg å få ordnet samkjøring til

sommerhalvåret blir det kamper på torsdager for 8-åringen pluss eventuelle ekstrakamper med de som er et og to år eldre. 

Anonymkode: 72d56...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er akkurat det! Vi får aldri ro til å være familie. 

Jeg kan fortelle hvordan ukene er. Ta med at jeg jobber 8-16 hver dag, 50 min reisevei hjemmefra til jobb. Ta også med at treningsstedene gjør det vanskelig med samkjøring for et av barna. Leggetid for barna er 29.00 og 20.30 (dette krasjer to dager)
 

Mandag: 

17-18: trening for 8-åringen- ingen mulighet for samkjøring

18-19.30: trening for 10-åringen- samkjøring til trening, jeg må hente

Tirsdag: 

17.30-19.30: trening for 8-åringen- ingen mulighet for samkjøring

Onsdag: 

17.30-19.00 trening for 8-åringen- mulig med samkjøring hjem

19.00-20.30: trening for 10-åringen- mulig med samkjøring hjem

Torsdag:

19.00-20.30: trening for 10-åringen- mulig med samkjøring hjem

Fredag: 

17.30-18.30: trening for 8-åringen. Denne pleier jeg å takke nei til for å ha en kveld, så denne er ikke medregnet i hans treningsprogram. 
 

Lørdag: 

ofte kamper fra 09.00-13/14

Søndag:

11-13.30: elitetrening for 8-åringen

ofte kamper 9-13/14 pluss reisevei- disse pleier jeg å få ordnet samkjøring til

sommerhalvåret blir det kamper på torsdager for 8-åringen pluss eventuelle ekstrakamper med de som er et og to år eldre. 

Anonymkode: 72d56...4e0

Oi, er 1,5 timers økter vanlig å trene for så små barn? Så seint de trener, ikke ferdig før 20.30 flere av dagene jo.

Anonymkode: 1eb64...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tåler selvsagt aktivitetene, men når det blir nesten 7 dager per uke, så blir jeg sliten

Anonymkode: 72d56...4e0

Det er da virkelig helt normalt, det får du kjapt med kun ett barn.

Anonymkode: 873a7...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi, er 1,5 timers økter vanlig å trene for så små barn? Så seint de trener, ikke ferdig før 20.30 flere av dagene jo.

Anonymkode: 1eb64...65a

Jeg har klaget på treningstiden. Det er virkelig for sent for 10-åringer. For når de kommer hjem er klokken 20.50, så skal de dusje og spise, og så er klokken 21.30 før de er i seng. Det er ikke mulig å endre.

Ikke uvanlig med 1,5 og 2 timer trening her

Anonymkode: 72d56...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er da virkelig helt normalt, det får du kjapt med kun ett barn.

Anonymkode: 873a7...16a

Kommer an på hva man driver med og hva man aksepterer. 

Anonymkode: 1283e...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er da virkelig helt normalt, det får du kjapt med kun ett barn.

Anonymkode: 873a7...16a

Det er helt normalt når de er 12 år +, men ikke vanlig når de er så små

Anonymkode: 72d56...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på intervjuene med allverdens idrettsfolk, de takker foreldrene for at de har stilt opp.... 

Man blir ikke god om man kanskje kommer på trening to ganger i uken, om mamma orker. 

Om barna vil dette, og siden ene barnet ditt går på elitetrening regner jeg med de vil det, er det ikke greit å si at du får ikke lov for mamma blir sliten. 

En periode av livet koster det energi å følge opp barna, men det gjør man bare.

Anonymkode: 8d3c4...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hør på intervjuene med allverdens idrettsfolk, de takker foreldrene for at de har stilt opp.... 

Man blir ikke god om man kanskje kommer på trening to ganger i uken, om mamma orker. 

Om barna vil dette, og siden ene barnet ditt går på elitetrening regner jeg med de vil det, er det ikke greit å si at du får ikke lov for mamma blir sliten. 

En periode av livet koster det energi å følge opp barna, men det gjør man bare.

Anonymkode: 8d3c4...95a

Men barnet kommer ikke til å takke om mamma til slutt møter veggen og går ned for alvor.

 

Anonymkode: 1283e...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...