Gå til innhold

Jeg forstår nesten ikke at vi orker å undervise barna deres


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

10 timer siden, Pashla skrev:

Men å «samarbeide» er jo utopi. Hva er der å samarbeide om? Læreplaner og fagenes innhold er jo gitt. Dagsrytmen på skolen og de fysiske forholdene er gitt. De pedagogiske praksisene, vel, de er kanskje ikke gitt, men de færreste foreldre har forutsetninger til å mene noe om dem eller komme med relevante innspill. Så hva gjenstår det å samarbeide om? 

Litt skuffende å lese dette. Jeg har et barn med store lærevansker og har definitivt opparbeidet meg en del kompetanse på hva som må til for å få flyt i hverdagen. Og da er jeg helt avhengig av samarbeid med lærer. 
I dag samarbeider vi godt med lærer, hun er helt fantastisk. Det gjør at mitt barn nå klarer å følge pensum i alle fag, med unntak av ett. Det gir mye mindre frustrasjon på skolen også, fordi dagene er forutsigbare. Fordi vi sammen klarer å sette mål for hvor vi skal prioritere tiden og hva vi kan gjøre for at hverdagen skal bli enklere for alle parter. Fordi vi har flyt i kommunikasjonen slik at vi kan følge opp hjemme og at læreren vet når noe har skjedd som kan påvirke dagen og læringen. Mye av dette er ikke løst i læreplan eller vedtak. Det er kommunikasjon og erfaring om hva som fungerer. 
Tidligere har vi opplevd motsatt. En lærer som tross vedtak om visuell dagsplan, skrev liste med løkkeskrift på tavla. Som ga kun muntlig beskjed og mente det var opp til eleven å ha indre driv. Som ikke la ut arbeidsplan pga manglende teknisk kompetanse. I 3. Klasse. Du kan selv tenke deg frustrasjonen når vi brukte mye tid bare på å finne ut hva leksene faktisk var. I stedet for å bruke den tiden på noe produktivt og faktisk komme tilbake til skolen litt mer forberedt. 
 

Så samarbeid er viktig. Og en del foreldre har faktisk mye å bidra med. 

Anonymkode: e71f1...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, Pashla skrev:

En god rørlegger også, og en god musiker, og en god prest. Og hvem som helst ellers. Ingen kan gjøre det superbra når de vantrives, men da blir det uansett feil å skyve skylden tilbake på den som vantrives. For det har jo alltid en grunn.

Det er ikke snakk om å skyve skyld på noen. Det er snakk om at voksne mennesker må ta ansvar for eget liv og egen trivsel. Enkelt og greit. 

Anonymkode: a27cf...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Pashla skrev:

Lyder kjent. 
Noe av den defensive holdningen skyldes nok frykt.

Ja, og sikkert maktesløshet og håpløshet. Å dytte det ut og vekk gjør at man ikke må gjøre noe selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet på sfo og skole, frem til 2 år siden. Jeg orket ikke mer, frekke, drapstrusler og   voldelige  barn og kravstore foreldre  som forventer at vi skal lage mat med grønnsaker og fisk. Men det er jo faen meg 4 av 190 unger som spiser. 
liker ikke gulrot, liker ikke mais, liker ikke  liker ikke, liker ikke og det er jo foreldrene til disse kravstore foreldre som ikke liker en dritt.

liker ikke brød. Da rant det over for meg liker ikke brød???? Nei vel da liker du heller ikke boller, pizza, sjokoladekake, vafler, pannekaker heller. For det er laget av MEL.  Ja det er forskjellig grad av sukker og smak  men det er MEL. 
 

Min sønn har med seg 469 pokemon kort pass på at han får med alle hjem. 
Mitt barn spiser kun av rosa tallerkner er det ok at dere passer på at hun får kun det? 
Mitt barn  liker å være først på sfo er det greit om han kommer litt før? 
 

 

nå jobber jeg på en bolig for barn . 

 


 


 

Anonymkode: eafda...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan selv tenke deg frustrasjonen når vi brukte mye tid bare på å finne ut hva leksene faktisk var. I stedet for å bruke den tiden på noe produktivt og faktisk komme tilbake til skolen litt mer forberedt. 
 

Så samarbeid er viktig. Og en del foreldre har faktisk mye å bidra med. 

Anonymkode: e71f1...dbf

Helt enig, men idealet og virkeligheten er ofte to ulike ting... jeg ville også ha vært skuffet dersom det var så lite oppfølging, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke snakk om å skyve skyld på noen. Det er snakk om at voksne mennesker må ta ansvar for eget liv og egen trivsel. Enkelt og greit. 

Anonymkode: a27cf...815

...og i praksis får det ett eneste utslag: de faglærte rømmer fra norsk skole. Ungene betaler prisen, men det er politikerne som har lagt opp til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er synd at mange tolker som de vil, og tror at jeg mener at det er barn med diagnoser eller atferdsproblemer som mangler folkeskikk. Det var overhodet ikke det jeg sa, eller mente. Tråden var kun rettet mot foreldre som ikke gidder å oppdra barna sine. Som mener gullungen må få lov til alt, og bli møtt med toleranse uansett hva han gjør og sier. Eller som ikke gidder ha slike meninger engang, fordi nesen er plantet i mobilen til enhver tid, også når vi møtes for å samarbeide. Man inngår avtaler på et møte, og bare skolen følger opp sin del. Det er disse foreldrene jeg snakker om, ikke de som gjør det de skal.

Selvsagt er det kjempemange flotte foreldre som står på for barna sine. Og dette har ingenting med atferdsproblemer eller diagnoser å gjøre. Jeg henvendte meg til foreldre som ikke gidder å stille krav til barna. Hvis du oppdrar og stiller krav til ditt barn, så er det jo ikke deg jeg snakker om. 

Og til alle som reagerte på at jeg sa lærere får mye pes selv om vi gjør vårt beste: klart andre også får pes. Men ikke like mye og ofte offentlig. Så vidt jeg vet er det ikke mange tråder her inne om «sykepleieren vår er frekk og alltid syk», eller «kan postmannen gjøre dette?». Lærere er titt og ofte i hardt vær, både her og andre steder. Det er kanskje bare nav-ansatte og inkassomedarbeidere som er like forhatte.  

Hi

Anonymkode: 94b93...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2020 den 0.20, Anonym bruker skrev:

Dette stemmer bare ikke. 

Hi

Anonymkode: 94b93...bf3

Joda, mange har denne idiotholdningen fremdeles. 

Anonymkode: 22768...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pashla skrev:

...og i praksis får det ett eneste utslag: de faglærte rømmer fra norsk skole. Ungene betaler prisen, men det er politikerne som har lagt opp til det.

At en del skifter kariere og begynner med noe nytt er vanlig på mange områder. Det er ikke spessiet for lærere. Andelen ufaglærte lærere går så vidt jeg vet også ned, iķe opp.

Anonymkode: 882c3...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg er utrolig lei lærere som klager, så får jeg en forståelse av at det har blitt verre de siste årene. 
Jeg synes det blir litt enkelt å peke på foreldrene, selv om det sikkert i noen tilfeller er store vansker i hjemmet. Jeg synes vi skal løfte blikket litt. Jeg er bekymret for at skolestart ved seks år, samt kunnskapsløftet gjør skolen veldig vanskelig for en del barn. Barn som har det vanskelig, blir ofte vanskelige. Dette er jo så kjent at det nesten er en klisjé. 

Så tenker jeg; hva kan vi som samfunn gjøre? Barneverntjenesten bør styrkes, slik at flere foreldre kan få god støtte i vanskelige livssituasjoner, og man tidligere avdekker vold, overgrep og omsorgssvikt. Foreldreveiledning bør være lettere tilgjengelig for alle. På alle skoler bør det være miljøterapeuter, slik at lærerne får fokusere på undervisning. I vår kommune bygges både logopedtjeneste og psykologtjeneste ned, midt i en tid der barn og unge kanskje trenger det enda mer enn før. Dette er politikk. 

I mine øyne er dette bildet komplisert. Hvis man vil ha glade, trygge, harmoniske barn, må man sikre omgivelsesforhold som avler nettopp dette. Man må ha skoler som gir læringsglede og mestringsfølelse. Når kompetansekravene stadig økes, er det kanskje ikke rart at stadig flere unger føler seg som tapere. 

Jeg er sosionom, og tenker at verden består av mer enn individer. Vi trenger en helhetlig politikk her, som ivaretar det aller viktigste vi har: barna våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

At en del skifter kariere og begynner med noe nytt er vanlig på mange områder. Det er ikke spessiet for lærere. Andelen ufaglærte lærere går så vidt jeg vet også ned, iķe opp.

Anonymkode: 882c3...d64

Det er jo spesielt for lærere hvis resultatet er at behovet ikke dekkes. Og det gjør det ikke nå. I tillegg står vi foran en liten «pensjonistbølge», som innebærer at de som er født på 50-tallet slutter, og de er mange. Vi kommer til å mangle mange tusen innenfor få år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pashla skrev:

Det er jo spesielt for lærere hvis resultatet er at behovet ikke dekkes. Og det gjør det ikke nå. I tillegg står vi foran en liten «pensjonistbølge», som innebærer at de som er født på 50-tallet slutter, og de er mange. Vi kommer til å mangle mange tusen innenfor få år.

Det er en utfordring, men det har ikke så mye å gjøre med vansklige barn og foreldre som ikke bryr seg. I dag er det ikke noen generell lærermangel. Det kan hende det blir det om noen år hvis staten ikke fortsetter å utdanne nok lærere, men at mange lærere snart slutter på grunn av alder, er ikke et argument for at lærerenes arbeidsdag er for vanskelig. 

Anonymkode: 882c3...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er en utfordring, men det har ikke så mye å gjøre med vansklige barn og foreldre som ikke bryr seg. I dag er det ikke noen generell lærermangel. Det kan hende det blir det om noen år hvis staten ikke fortsetter å utdanne nok lærere, men at mange lærere snart slutter på grunn av alder, er ikke et argument for at lærerenes arbeidsdag er for vanskelig. 

Anonymkode: 882c3...d64

Nesten ingen lærermangel?

https://khrono.no/sanner-laererrekruttering-laereropptak/ssb-laerermangelen-oker/244460
 

Hva mener du med at staten utdanner for få lærere? Det er jo ikke tilgjengelige skoleplasser som er problemet. Problemer er at det er for få som ønsker å utdanne seg til å bli lærer, for mange som slutter på studier underveis, og for mange utdannede lærere som ikke ønsker å jobbe i skolen.

Hvorfor tror du det er slik? 

Anonymkode: 80fbf...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nesten ingen lærermangel?

https://khrono.no/sanner-laererrekruttering-laereropptak/ssb-laerermangelen-oker/244460
 

Hva mener du med at staten utdanner for få lærere? Det er jo ikke tilgjengelige skoleplasser som er problemet. Problemer er at det er for få som ønsker å utdanne seg til å bli lærer, for mange som slutter på studier underveis, og for mange utdannede lærere som ikke ønsker å jobbe i skolen.

Hvorfor tror du det er slik? 

Anonymkode: 80fbf...a11

Har du lest artiklen? Den sier at det vil bli lærermangel i 2040 hvis det ikke gjøres endringer.

Anonymkode: 882c3...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er synd at mange tolker som de vil, og tror at jeg mener at det er barn med diagnoser eller atferdsproblemer som mangler folkeskikk. Det var overhodet ikke det jeg sa, eller mente. Tråden var kun rettet mot foreldre som ikke gidder å oppdra barna sine. Som mener gullungen må få lov til alt, og bli møtt med toleranse uansett hva han gjør og sier. Eller som ikke gidder ha slike meninger engang, fordi nesen er plantet i mobilen til enhver tid, også når vi møtes for å samarbeide. Man inngår avtaler på et møte, og bare skolen følger opp sin del. Det er disse foreldrene jeg snakker om, ikke de som gjør det de skal.

Selvsagt er det kjempemange flotte foreldre som står på for barna sine. Og dette har ingenting med atferdsproblemer eller diagnoser å gjøre. Jeg henvendte meg til foreldre som ikke gidder å stille krav til barna. Hvis du oppdrar og stiller krav til ditt barn, så er det jo ikke deg jeg snakker om. 

Og til alle som reagerte på at jeg sa lærere får mye pes selv om vi gjør vårt beste: klart andre også får pes. Men ikke like mye og ofte offentlig. Så vidt jeg vet er det ikke mange tråder her inne om «sykepleieren vår er frekk og alltid syk», eller «kan postmannen gjøre dette?». Lærere er titt og ofte i hardt vær, både her og andre steder. Det er kanskje bare nav-ansatte og inkassomedarbeidere som er like forhatte.  

Hi

Anonymkode: 94b93...bf3

Og du har altså SÅ mange av disse foreldrene i din(e) klasse(r) at du må lage en tråd om det? Jeg har fremdeles vanskelig for å tro det. 
 

og ang det at lærerne er i en så utrolig særstilling ift å bli utsatt for pes: google tråder her inne om helsesekretærer feks. De blir utsatt for så mye usaklig pes at det grenser til det latterlige. 

Anonymkode: a27cf...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du lest artiklen? Den sier at det vil bli lærermangel i 2040 hvis det ikke gjøres endringer.

Anonymkode: 882c3...d64

«Helt nye beregninger fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser en underdekning av grunnskolelærere fra 2017 på rundt 1000 årsverk».

 

«7,6 prosent, eller 5.461 av lærerne som jobbet ved norske grunnskoler i 2017, hadde kun videregående utdanning eller lavere, viser andre tall fra SSB sin statistikkbank. 

I tillegg viser de samme tallene at 5,9 prosent av lærerne hadde universitets- eller høyskoleutdanning på høyere og lavere nivå, men manglet pedagogisk utdanning. Til sammen utgjør dette nesten 9000 av de ca 75.000 som jobber i den norske grunnskolen i dag.»

« Tusenvis av norske skoleelever får undervisning av ukvalifiserte lærere. Hvis vi ser på tallene så er det slik at hvis det starter 1000 studenter på lærerutdanningen, så sitter vi bare igjen med 400 fem år etter ferdig utdanning. Det er altså 600 som er borte. Enten fordi de har falt fra utdanningen, eller de ikke har valgt å bli lærere eller de har sluttet i yrket etter noen få år. »

Anonymkode: 80fbf...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nesten ingen lærermangel?

https://khrono.no/sanner-laererrekruttering-laereropptak/ssb-laerermangelen-oker/244460
 

Hva mener du med at staten utdanner for få lærere? Det er jo ikke tilgjengelige skoleplasser som er problemet. Problemer er at det er for få som ønsker å utdanne seg til å bli lærer, for mange som slutter på studier underveis, og for mange utdannede lærere som ikke ønsker å jobbe i skolen.

Hvorfor tror du det er slik? 

Anonymkode: 80fbf...a11

Vel, dere lærere selv er jo ikke akkurat med på å «bygge opp ryktet» om at det å være lærer er en bra ting. Hvis folk skal ønske å utdanne seg som lærer må det jo virke attraktivt. Akkurat nå er det såpass lavstatus at innrakskravene for å bli lærer er lave, og «hvem som helst» kan komme inn på det studiet. Det ble til og med sutring og klaging når man satte opp kravene bittelitt i matte for dette studiet. Og dette er for folk som skal utdanne fremtidens voksne, de som skal ta over landet. Hvorfor blir det stilt så lite krav til disse studentene? Hvorfor jobber lærerforbundet så lite med å fronte din egen arbeidsgruppe? 

Anonymkode: a27cf...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

«Helt nye beregninger fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser en underdekning av grunnskolelærere fra 2017 på rundt 1000 årsverk».

 

«7,6 prosent, eller 5.461 av lærerne som jobbet ved norske grunnskoler i 2017, hadde kun videregående utdanning eller lavere, viser andre tall fra SSB sin statistikkbank. 

I tillegg viser de samme tallene at 5,9 prosent av lærerne hadde universitets- eller høyskoleutdanning på høyere og lavere nivå, men manglet pedagogisk utdanning. Til sammen utgjør dette nesten 9000 av de ca 75.000 som jobber i den norske grunnskolen i dag.»

« Tusenvis av norske skoleelever får undervisning av ukvalifiserte lærere. Hvis vi ser på tallene så er det slik at hvis det starter 1000 studenter på lærerutdanningen, så sitter vi bare igjen med 400 fem år etter ferdig utdanning. Det er altså 600 som er borte. Enten fordi de har falt fra utdanningen, eller de ikke har valgt å bli lærere eller de har sluttet i yrket etter noen få år. »

Anonymkode: 80fbf...a11

For det første sier dette ingenting om utviklingen av antall ufaglærte.

For det andre sier det ingenting om at uduglige foreldre som ikke oppdrar ungene sine skaper problemer.

Anonymkode: 882c3...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er en utfordring, men det har ikke så mye å gjøre med vansklige barn og foreldre som ikke bryr seg. I dag er det ikke noen generell lærermangel. Det kan hende det blir det om noen år hvis staten ikke fortsetter å utdanne nok lærere, men at mange lærere snart slutter på grunn av alder, er ikke et argument for at lærerenes arbeidsdag er for vanskelig. 

Anonymkode: 882c3...d64

Hvis rekrutteringen er svak, så er det jo et kjempeargument at en stor del av arbeidsstokken snart slutter.

Jo, Norge mangler fagutdannede lærere. Generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For det første sier dette ingenting om utviklingen av antall ufaglærte.

For det andre sier det ingenting om at uduglige foreldre som ikke oppdrar ungene sine skaper problemer.

Anonymkode: 882c3...d64

Det siste der er nok ikke hovedgrunnen til at folk slutter. Men det kan jo være tungen på vektskålen for en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, dere lærere selv er jo ikke akkurat med på å «bygge opp ryktet» om at det å være lærer er en bra ting. Hvis folk skal ønske å utdanne seg som lærer må det jo virke attraktivt. Akkurat nå er det såpass lavstatus at innrakskravene for å bli lærer er lave, og «hvem som helst» kan komme inn på det studiet. Det ble til og med sutring og klaging når man satte opp kravene bittelitt i matte for dette studiet. Og dette er for folk som skal utdanne fremtidens voksne, de som skal ta over landet. Hvorfor blir det stilt så lite krav til disse studentene? Hvorfor jobber lærerforbundet så lite med å fronte din egen arbeidsgruppe? 

Anonymkode: a27cf...815

Det er da politikerne som er ansvarlige for begge deler: det er DE som skal jobbe for å få denne samfunnsoppgaven løst. Og det er DE som skal sørge for at kvalifikasjonene er de riktige.

Jeg kan ikke heller huske at det var lærerstanden eller forbundet som klagde, det var vel studentene selv som reagerte? Personlig syns jeg inntakskravene godt kan være høyere, men det er en merkelig symbolpolitikk å velge seg ut ett bestemt fag - særlig når dreiningen i politikken nå går mot at man ikke lenger skal utdanne seg til «allmennlærer» mer (det betydde tidligere undervisningskompetanse i minst 8 fag), men til faglærer. Da ville jo det riktige være at man hadde høye krav til kun de fagene som var aktuelle for hver enkelt, og overså de øvrige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2020 den 12.23, Anonym bruker skrev:

Jeg jobbet på sfo og skole, frem til 2 år siden. Jeg orket ikke mer, frekke, drapstrusler og   voldelige  barn og kravstore foreldre  som forventer at vi skal lage mat med grønnsaker og fisk. Men det er jo faen meg 4 av 190 unger som spiser. 
liker ikke gulrot, liker ikke mais, liker ikke  liker ikke, liker ikke og det er jo foreldrene til disse kravstore foreldre som ikke liker en dritt.

liker ikke brød. Da rant det over for meg liker ikke brød???? Nei vel da liker du heller ikke boller, pizza, sjokoladekake, vafler, pannekaker heller. For det er laget av MEL.  Ja det er forskjellig grad av sukker og smak  men det er MEL. 
 

Min sønn har med seg 469 pokemon kort pass på at han får med alle hjem. 
Mitt barn spiser kun av rosa tallerkner er det ok at dere passer på at hun får kun det? 
Mitt barn  liker å være først på sfo er det greit om han kommer litt før? 
 

 

nå jobber jeg på en bolig for barn . 

 


 


 

Anonymkode: eafda...3d5

Visse folk som tydeligvis jobber med barn er trangsynte. Du burde slutte å i det hele jobbe med barn. 

Anonymkode: 35b54...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pashla skrev:

Det er da politikerne som er ansvarlige for begge deler: det er DE som skal jobbe for å få denne samfunnsoppgaven løst. Og det er DE som skal sørge for at kvalifikasjonene er de riktige.

Jeg kan ikke heller huske at det var lærerstanden eller forbundet som klagde, det var vel studentene selv som reagerte? Personlig syns jeg inntakskravene godt kan være høyere, men det er en merkelig symbolpolitikk å velge seg ut ett bestemt fag - særlig når dreiningen i politikken nå går mot at man ikke lenger skal utdanne seg til «allmennlærer» mer (det betydde tidligere undervisningskompetanse i minst 8 fag), men til faglærer. Da ville jo det riktige være at man hadde høye krav til kun de fagene som var aktuelle for hver enkelt, og overså de øvrige.

Vet du, nå synes jeg du gjør nøyaktig det samme som foreldre blir kritisert for i denne tråden: Dere kritiserer foreldre for å legge ansvar på lærerne. Du legger ansvaret over politikerne. I mellomtiden kan dere kose dere med å klage på alle andre? 
Politkerne har sin jobb å utføre, ingen tvil om det, men mener du seriøst at lærere selv ikke kan gjøre NOENTING for å bedre sin egen arbeidshverdag og ryktet for sin egen arbeidsgruppe? Snakk om fallitterklæring. 
 

Jeg jobber i HR i Norges største Helseforetak, og fremsnakker min arbeidsplass og arbeidsgruppe når sjansen byr seg, og snakker kun med mine kolleger, min ektemann og nære venner om all dritten vi opplever hver eneste dag. Og jeg snakker i alle fall ikke dritt om de som vi har kontakt med hver eneste dag (brukere av tjenesten/kunder/ansatte/ledere - kall dem hva du vil), selv om jeg daglig opplever å få kjeft for ting som verken er mitt ansvarsområde eller noe jeg kan gjøre noe med. Det kan søren meg dere klare også. Hvis dere vil. Men inntrykket dere gir i slike tråder som dette er jo at dere strengt tatt ikke vil. Jeg tror ikke det stemmer, men det er altså inntrykket dere gir. 

Anonymkode: a27cf...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahaha FOLK! Har 4 barn selv, og forventer ikke at skolene og SFO skal oppdra barna mine. 
 

slutt å være bestevenn med barna. Du er en forelder som skal forberede dem på livet og lære dem medmenneskelighet, empati og forskjellen på rett og galt. Sett noen grenser, gi konsekvenser for handlingene. Om det ikke skjer så får man en en generasjon til som er høye på seg selv og føler at de har rett på alt. 
 

Jeg har vært borti nok folk som skal ut i arbeidslivet med tanker om at jeg har rett på ditt og datt, tar seg til rette og gjør sol de vil fordi de har krav på osv. De jobber sjelden mer enn prøveperioden og da snakker vi om enkel butikkarbeid. Sitter og synes synd på seg selv fordi de ikke får jobber med 500000kr i året etter de er ferdig på VGS. 
 

foreldre må ta ansvar og tåle å få kritikk om sine egne barn. Takk til alle som passer barna våre fordi vi ikke selv har mulighet til å ta oss tid til det selv. Jeg setter stooor pris på tilbakemelding, irettesettelse og jobben dere gjør med mine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet i u.skolen i over 20 år.

Dagens ungdom vokser opp i et samfunn som har nye typer utfordringer. Ungdommen i dag er ikke verre enn før, men de er bare annerledes. 

Et nytt problem kommer av at de er vant til å alltid skulle ha det "gøy". De kan på fritida sitte hjemme og se filmer, spille dataspill som stort sett aldri er "kjedelige". Kommer der noe kjedelig på, skifter de bare. De må aldri vente på noe. De får stort sett alt de ønsker seg ganske raskt - grunnleggende behov og underholdningsbehov. Dermed er det stor motvilje hos dagens ungdom mot å gjøre noe som ikke er "gøy", vente på noe, slite for noe. 

Mange barn i dag har også et voldsomt underskudd på søvn på grunn av at de holder på med nettaktiviteter på kveld og natt som foreldrene ikke får med seg. Underskudd på søvn er knyttet til dårligere prestasjoner og ikke minst økt sjans for psykiske problemer. 

Det er også noen som trekker frem spesielt intelligente barn - at disse også ikke får det de har "krav" på. Ofte er det slik at disse barna (og foreldrene) forventer å ikke gjøre gjentakende arbeid - for det er ikke utfordrende nok. Så "streiker" de og vil ikke gjøre noe for de ikke kan gjøre det på sin måte. Samfunnet og hverdagen er ikke slik at du kan bestemme det du gjør i jobben din. (Hvis du da ikke blir din egens sjef som ikke trenger å ta hensyn til andre rundt deg - hjelpe/samarbeide. ) Selvsagt skal flinke barn få utfordrende oppgaver og tilpasset undervisning, men ikke mer enn alle de andre barna i klassen. I en klasse på 25 elever er det minst like mange behov, utfordringer, hjemmeforhold som spiller inn. 

Alle typer mennesker har vi sittende i klasserommene våre: barn som er tilpasningsdyktige, barn som lærer ting raskt, barn som lærer ting langsomt, barn med store psykiske utfordringer, fremtidig kriminelle, allerede kriminelle, positive samfunnsborgere, barn som har foreldre som er dødssyke, barn som har foreldre som krangler hver kveld, foreldre som er alkoholikere, barn med foreldre som ikke ser barna mer enn en halv time hver dag for de skal på egen jobb, egen trening, osv osv. 

Det er en sær greie at foreldrene ikke vil hjelpe barna sine. Det er blitt mer og mer vanlig. Helst skal barna være på skolen fra tidlig morgen og til sent på ettermiddag. Så skal skolen gjøre lekser med dem og gi dem mat. 

Jeg mener at som foreldre så har du et ansvar for å følge opp barnet ditt etter beste evne.  Gjøre lekser med det, og nei du trenger ikke være geni for å klare å se over hva barnet har gjort og for å delta. Det vil være en fantastisk gave til barnet  (og deg selv) for de vokser raskt og årene du kan hjelpe det og lære det ting (feks god arbeidsmoral) går raskt. Jeg har sett gang på gang at skolen lykkes best med å løfte de barna som har foreldre som jobber sammen med skolen om å følge opp det skolen tar opp: sørge for at barnet er uthvilt og har spist frokost, har med niste, etterspør lekser og ser på disse sammen med barnet, følger opp ekstra øving på ting det ikke mestrer, gir konsekvenser når barnet ikke oppfører seg greit på skolen, ikke kommer på tida osv

Skolen bør ha leksehjelp tilbud til dem som ikke har foreldre som kan hjelpe. 

Som nevnt innledningsvis - jeg har jobbet i skolen i mer enn 20 år, og jeg vet med hånden på hjertet at alle mine kolleger ønsker det beste for barna de underviser, men de er slitne - veldig slitne. Jeg har selv sagt til mine tre barn at de aldri må bli lærere - det er en veldig utakknemlig jobb der "alle" har ukvalifiserte meninger om hvordan skolen heller bør være, og som i liten grad setter pris på den enormt vanskelige jobben vi gjøre hver eneste dag - time etter time - uke etter uke . 

 

 

Anonymkode: c1e53...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...