Gå til innhold

Jeg forstår nesten ikke at vi orker å undervise barna deres


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hver dag gir vi absolutt alt vi har. Undervisningen er nesten bare en parentes og havner i skyggen av møter, samtaler med elever, spesialavtaler som skal motivere, telefoner hjem, telefoner til barnevern, telefoner til politi. En etter en av mine kolleger må ta ut sykmelding. Grunnen? Foreldrene, altså mange av dere.

Mange foreldre har ikke giddet å oppdra barna. De har ikke stilt krav, og ikke lært dem folkeskikk. Barna får sjokk når vi setter grenser. De blir frekke, noen ganger fysiske, og de slutter gjerne å komme til timene. Hvis de likevel deltar i timene, ødelegger de for alle andre. 

Tar man dette opp med foreldrene, er det ikke vanskelig å forstå hvorfor barna deres er som de er, for å si det sånn. Foreldrene ser gjerne ikke noen problemer med oppførselen, og mange er ute etter å «ta» lærerne for hva som helst. Det ser man jo her inne, også. Ja, jeg bryr meg om barna deres og jeg vil bare deres beste, men det er utrolig demotiverende når mange av dere bare kritiserer og faktisk er selve grunnen til at skolen sliter i dag! 

Anonymkode: 94b93...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Antarctica

Syns du dette er gjennomgående for et flertall av ungene? 
Mulig de blir bedre på sikt, for jeg har undervist mye på vgs og syns det stort sett er flott og hyggelig ungdom jeg har møtt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pashla skrev:

Syns du dette er gjennomgående for et flertall av ungene? 
Mulig de blir bedre på sikt, for jeg har undervist mye på vgs og syns det stort sett er flott og hyggelig ungdom jeg har møtt der.

«Mange», men ikke et flertall. Men ja, jeg vil tro det er annerledes på vgs der de tross alt har søkt om å få gå, ofte på en passende linje. På vgs er det vel heller ikke like stor grad av kontakt med de foresatte.

Hi 

Anonymkode: 94b93...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

«Mange», men ikke et flertall. Men ja, jeg vil tro det er annerledes på vgs der de tross alt har søkt om å få gå, ofte på en passende linje. På vgs er det vel heller ikke like stor grad av kontakt med de foresatte.

Hi 

Anonymkode: 94b93...bf3

Etter kunnskapsløftet fikk alle krav på plass på vgs, så motivasjonen er ikke nødvendigvis på topp - vgs er i praksis blitt en del av det obligatoriske utdanningsforløpet. Så det er ikke alltid at ungdommene opplever linja som "passende" for dem. 

Det stemmer at vi ikke har like mye kontakt med foreldrene. (Men innimellom hadde jeg ønsket at vi hadde det - så snart eleven fyller 18 forholder vi oss kun til ham/henne, men en del av dem hadde nok hatt bruk for mer voksenveiledning også etter myndighetsdagen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlig talt. Skjønner at læreryrket kan være frustrerende, men jeg har vært elev selv, og nå er lillesøsteren min elev. Systemet har forandret seg siden heg fikk der. Den tiden var det ikke så mye kunnskap om diagnoser. De med diagnoser som feks ADHD ble hakkekyllinger. Fordi de slet med å sitte stille eller være stille. Alle skulle være like. 
Alle skal være like i dag og men på en annen måte. Det ble så stort fokus på utfordringer at alle nå skal ha særbehandling. Før var det de naturlig tøffe som fikk rosen mens de som var litt utenfor firkanten ble enten hakkekyllinger eller måtte ha ekstraoppfølging til at nå er det de med selvtillit og som er frempå som er hakkekyllinger. Jeg var stille og sa aldri noe, fikk høre at jeg måtte være mer frempå. Min søster er frempå og det er stadig telefoner hjem om at hun er frekk. 
Det er ikke dårlig oppdragelse det går på, men at alle skal være like. Det finnes barn med utfordringer som får oppfølging, så har vi de ekstra intelligente som skal bremses ned. Likevel er det jo feil. Er du sjenert, har lærevansker eller sosiale utfordringer er det feil. Er du frempå, tar ledelsen, for effektiv er det feil. 
Det er for lett å bare skylde på «dere foreldre». For barn har sin personlighet, men man skal jo ikke feile. Man skal følge oppskriften i en bok som ikke finnes. Men hadde alle blitt etter oppskriften hadde samfunnet, lærere, politikere og alle sammen funnet feil da og. 

Anonymkode: 7179a...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Min søster er frempå og det er stadig telefoner hjem om at hun er frekk. 

Vet du med sikkerhet at hun ikke er det, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessuten legges det bare opp til sitting. Jeg gikk vdg for 10 år siden og selv i gymen kom det inn teori. Sitte, sitte, sitte... midt oppi alt dette er det hysteri rundt kosthold. 
 

Anonymkode: 7179a...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pashla skrev:

Vet du med sikkerhet at hun ikke er det, da?

Hun har lett for å være det ja. Hun skal settes på plass når hun uten videre åpner kjeften. Men nå var det også barn som gjorde dette når jeg var barn og de er jo like i dag. Det er et personlighetstrekk, ikke noe jeg tror kan læres bort. Se på alle voksne som er frekke. Selv er jeg etter oppskriften på dette området. Har ikke vært frekk mot noen, da jeg tok til meg den lærdommen som barn, men det resulterte jo bare i at jeg forble «hun forsiktige». Og et lett mobbeoffer. Mamma satt i foreldremøte og sa til lærerne at hun angret på at hun oppdro barna sine til å være snille, for det var jo drittsekkene som gled gjennom lettest. 
Saken med min søster er at dagens samfunn er blitt mer hårsårt, og lærerne har fulgt etter. Noen burdte kanskje ikke vært lærere. Men det er jo barna det er noe galt med...

Anonymkode: 7179a...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes barn med utfordringer som får oppfølging, så har vi de ekstra intelligente som skal bremses ned. Likevel er det jo feil. Er du sjenert, har lærevansker eller sosiale utfordringer er det feil. Er du frempå, tar ledelsen, for effektiv er det feil. 

Anonymkode: 7179a...a1f

Dette stemmer bare ikke. 

Hi

Anonymkode: 94b93...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette stemmer bare ikke. 

Hi

Anonymkode: 94b93...bf3

Jo det stemmer! Hilsen en mor med ei sjenert og ei omvendt + tantebarn som kjeder seg på skolen fordi det er for lett for dem! 

Anonymkode: 0b580...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hun har lett for å være det ja. Hun skal settes på plass når hun uten videre åpner kjeften. Men nå var det også barn som gjorde dette når jeg var barn og de er jo like i dag. Det er et personlighetstrekk, ikke noe jeg tror kan læres bort. Se på alle voksne som er frekke. Selv er jeg etter oppskriften på dette området. Har ikke vært frekk mot noen, da jeg tok til meg den lærdommen som barn, men det resulterte jo bare i at jeg forble «hun forsiktige». Og et lett mobbeoffer. Mamma satt i foreldremøte og sa til lærerne at hun angret på at hun oppdro barna sine til å være snille, for det var jo drittsekkene som gled gjennom lettest. 
Saken med min søster er at dagens samfunn er blitt mer hårsårt, og lærerne har fulgt etter. Noen burdte kanskje ikke vært lærere. Men det er jo barna det er noe galt med...

Anonymkode: 7179a...a1f

Kan jo være mange grunner til at din søster sliter på skolen, og en av dem kan for så vidt være at normalitetsformatet er blitt trangere. Men hvis det stadig vekk kommer telefoner om at hun har vært frekk, så kanskje hun og dine foreldre må jobbe litt med saken. Det er jo forskjell på å være frampå og på å krenke andre. Man kan fint være det ene uten å gjøre det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pashla skrev:

Kan jo være mange grunner til at din søster sliter på skolen, og en av dem kan for så vidt være at normalitetsformatet er blitt trangere. Men hvis det stadig vekk kommer telefoner om at hun har vært frekk, så kanskje hun og dine foreldre må jobbe litt med saken. Det er jo forskjell på å være frampå og på å krenke andre. Man kan fint være det ene uten å gjøre det andre.

Men det kan være at samfunnet er blitt skjørere

Anonymkode: 7179a...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min søster er frempå og det er stadig telefoner hjem om at hun er frekk. 

Og du tror det er noe læreren gjør fordi det er så lite annet å finne på i jobbhverdagen? Det du kaller "frempå" er antakelig nærmere "frekk som flatlusa og ute av stand til å innordne seg et læringsfellesskap".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en jobb der jeg stadig er i kontakt med skolen, om elever som ikke fungerer. Inngangsporten til kontakt er ulik, men fellesnevneren er at det er noe som ikke fungerer. Dermed møter jeg som regel lærerne en stund etter at de opplever at de har prøvd «alt». Heldigvis er et stort flertall av lærerne engasjerte, oppriktig interesserte i å hjelpe ungene og faglig sterke. Dessverre kreves det for «mine» unger at lærerne gir det lille ekstra, og dessverre er det ganske ofte vanskelig å få til. Noe skyldes rammebetingelser, og mye skyldes holdninger. Når man som lærer setter seg fast i «Unger nå til dags er så bortskjemte, foreldrene duger ikke, og jeg ble da ikke lærer for å...», så er utgangspunktet for en felles dugnad rundt enkeltelever dessverre dårlig. Det er åpenbart at det ikke er lærerens ansvar alene, men det er nesten like åpenbart at det ikke er foreldrenes ansvar alene. 

Noen foreldre blir defensive i en situasjon der det blir påpekt at ungene deres ikke gjør godt nok, er gode nok eller noe annet negativt. Kanskje særlig når man er sliten og oppgitt som lærer, er det vanskelig da å bruke tid på å skjønne hva denne defensiviteten handler om. Jeg mener imidlertid at det må forventes av den profesjonelle i denne situasjonen at man tar ansvar for en konstruktiv dialog uansett. Noen ganger tenker jeg at skolens budskap om skole-hjemsamarbeid handler om at foreldrene skal gjøre det skolen sier. Lærere understreker gang på gang at foreldre må snakke positivt om skolen hjemme, mens de på lærerværelset tillater seg å spy ut edder og galle om foreldre generelt og snakker negativt om enkeltforeldre spesielt. Jeg har nesten til gode å møte lærere som genuint spør foreldre som sliter om hva som fungerer hjemme, og som er villige til å prøve noe av det samme på skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I klassen der min sønn går er det en del problembarn men den oppførselen slm har blitt i klassen blir også vanlig oppførsel slått ned på. Det er ikke lett altså. Men her er det ikke nødvendigvis læreren sin feil men det er grunnleggende systemfeil i skolen for det er mange trinn som sliter og ledelsen klarer ikke å rette opp i noe. Et trinn har slitt i 8 år og fremdeles ingenting gjort! Snart skolebytte her for kan kkke risikere kunnskapen til min sønn gå tapt for at de henger så enormt langt etter. 

Anonymkode: 7c050...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt. Jeg er ikke lærer, Men har jobbet i bhg og skole i mange år. Har også vært mamma til skolebarn i mange år. Jeg blir fremdeles overasket over kravene til enkelte foreldre på foreldremøter. 

På ett møte var det faktisk foreldre som klagde over klagen til læreren. Læreren hadde sendt en felles mail ut til foreldre hvor hun fortalte at det var veldig stygt språk i klassen. Barna bannet, var frekke osv. (Her snakker vi 2. Klasse på barneskolen)  Enkelte foreldre endte på med å klage på læreren, for at hun ikke klarte å gjøre jobben sin, da hun ikke fikk barna til å slutte med banningen! Snakk om ansvarsfraskrivelse! 

Helt enig med HI her, det er mange foreldre som må ta seg selv i nakken. Oppdragelse får foreldre ta seg av. 

Anonymkode: e9754...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma er lærer. Det var slikt på åttitallet også. Alltid vært slike barn og foreldre. Forskjellen da og nå var vel at lærerne turte å irettesette og veilede mer. Nå er det mye mer retningslinjer på hvordan man griper inn. Mamma har flere ganger fysisk måttet skille barn og dra med seg urokråker ut. Det kan/bør man ikke gjøre lengre. 

Anonymkode: 805da...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med slikt syn på barn og foreldre som dere sier er viktige samarbeidspersoner. Så er der kanskje best du ikke er lærer. 

Anonymkode: 35b54...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fascinerende er at det alltid er lærerne som klager over jobben sin. Tror dere ikke der stilles krav til oss andre, og at vi også har en vanskelig arbeidshverdag? Man kan da ikke sykmelde seg av den grunn. Bit tennene sammen og vær glad du har en jobb og kan sette mat på eget bord! 

Anonymkode: 4cbdd...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du har noen poeng. Men du har skrevet mange innlegg. Kjenner deg igjen. Det lyser lang vei at en sak har to sider og du har rett og slett ikke psyke til å være en lærer. 
Det lyser lang vei at du hater yrket.

En god lærer elsker yrket sitt.

Anonymkode: 617be...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Med slikt syn på barn og foreldre som dere sier er viktige samarbeidspersoner. Så er der kanskje best du ikke er lærer. 

Anonymkode: 35b54...7db

Du skulle bare visst hvor mange foreldre som ikke ser på skolen som noe man skal samarbeide med. Det som skjer på skolen er skolens problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det fascinerende er at det alltid er lærerne som klager over jobben sin. Tror dere ikke der stilles krav til oss andre, og at vi også har en vanskelig arbeidshverdag? Man kan da ikke sykmelde seg av den grunn. Bit tennene sammen og vær glad du har en jobb og kan sette mat på eget bord! 

Anonymkode: 4cbdd...f04

Klager jo ikke over jobben, å undervise (hvilket tro det eller ei, er jobben vår). Her klages det over all motstanden vi møter ig all jobben som må gjøres på felter som ikke er i vår arbeidsbeskrivelse sånn strengt tatt. Foreldre er verst (altså de som er ille). Jeg har enda ikke møtt en elev jeg ikke håndterer, men jeg har møtt mange foreldre og deres meninger og krav som har fått meg til å vurdere mitt eget yrkesvalg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hver dag gir vi absolutt alt vi har. Undervisningen er nesten bare en parentes og havner i skyggen av møter, samtaler med elever, spesialavtaler som skal motivere, telefoner hjem, telefoner til barnevern, telefoner til politi. En etter en av mine kolleger må ta ut sykmelding. Grunnen? Foreldrene, altså mange av dere.

Mange foreldre har ikke giddet å oppdra barna. De har ikke stilt krav, og ikke lært dem folkeskikk. Barna får sjokk når vi setter grenser. De blir frekke, noen ganger fysiske, og de slutter gjerne å komme til timene. Hvis de likevel deltar i timene, ødelegger de for alle andre. 

Tar man dette opp med foreldrene, er det ikke vanskelig å forstå hvorfor barna deres er som de er, for å si det sånn. Foreldrene ser gjerne ikke noen problemer med oppførselen, og mange er ute etter å «ta» lærerne for hva som helst. Det ser man jo her inne, også. Ja, jeg bryr meg om barna deres og jeg vil bare deres beste, men det er utrolig demotiverende når mange av dere bare kritiserer og faktisk er selve grunnen til at skolen sliter i dag! 

Anonymkode: 94b93...bf3

Jeg jobber som renholder på en videregående skole. Jeg blir sjokkert over oppførsel til enkelte. Kaster mat på gulvet. Søler iste og melk på bordene. Kaster snus og tyggis på gulvene. Er det sånn dem er opodratt hjemme?  Må bare si at de fleste er greie, men en del er ikke det 

Anonymkode: 639ba...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som om du er klar for et jobbskifte? 

Anonymkode: e71f1...dbf

Kanskje. Men jeg elsker å undervise, og jeg blir oppriktig glad i ungene og har lyst til å jobbe med dem. Jeg, og andre lærere jeg kjenner, gjør en innmari god jobb til tross for at forholdene ikke ligger til rette. 

Hi

Anonymkode: 94b93...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...