Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #1 Skrevet 8. februar 2020 Jeg ringte nav på onsdag, for jeg trengte å snakke med veilederen min. De sa at han skulle ringe meg tilbake innen fredag ettermiddag. på torsdag var jeg kjempesliten og la meg og sov noen timer etter at jeg hadde levert i barnehagen. Selvfølgelig ringte han mens jeg sov og mobilen lå i stua. I går ringte han mens jeg var i dusjen på ettermiddagen. Jeg tenkte at han må jo ringe flere ganger siden han ikke hadde fått tak i meg, men da fikk jeg bare en melding om at de hadde ringt meg to ganger uten å få svar og at jeg måtte ringe nav igjen om jeg ville snakke med de. De må jo ringe mer enn to ganger! Har de lov til dette? Nå må jeg jo sitte i telefonen en evighet til på navnummeret og får ikke snakke med han før langt ut i neste uke. Jeg trengte jo p snakke med han før helga. Anonymkode: 6d0d0...156
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #2 Skrevet 8. februar 2020 Han har sikkert andre ting enn å ringe opp igjen og opp igjen brukere som ikke tar telefonen. Ber man om å bli oppringt, så passer man på at man kan ta telefonen, i hvertfall når man allerede har misset den en gang Anonymkode: a4e32...769
Det var en gang et menneske Skrevet 8. februar 2020 #3 Skrevet 8. februar 2020 Ja, det kan de. De har prøvd. Saksbehandlerne hadde ikke kunne hjulpet noen, om de skulle ringe ørten ganger til alle som ikke tar telefonen. Det er faktisk ditt ansvar å være tilgjengelig. Neste gang du vet se skal ringe, tar du med deg telefonen når du legger deg eller dusjer, slik at du får tatt den.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #4 Skrevet 8. februar 2020 Denne gangen syns jeg faktisk ikke NAV kan skyldes for mye. Husk at hver veileder kan ha et par hundre mennesker de skal følge opp, i tillegg til samarbeidspartnere og saksbehandling. Han ringte to ganger-på to ulike tidspunkt innen fristen. Du kan også forsøke å bruke aktivitetsplanen din for å stille spørsmål, og komme i kontakt med veilederen din. (hilsen tidligere nav-ansatt) Anonymkode: bd68d...030
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #5 Skrevet 8. februar 2020 Hva om barna blir syke og barnehagen ringer mens du sover? Hvorfor i all verden hadde du ikke mobilen ved siden av senga når du faktisk ventet telefon? flott at nav ikke bruker mer tid på å ringe deg. Anonymkode: 6b0f4...364
Blop Skrevet 8. februar 2020 #6 Skrevet 8. februar 2020 (endret) Man skal være rimelig syk hvis man ikke har tlf tilgjengelig når man sover altså. I hvert fall hvis du vet at noen skal ringe deg. Hvorfor i alle dager hadde du tlf i stua når du visste at nav kunne ringe når som helst? Det var jo i din interesse å være tilgjengelig. Endret 8. februar 2020 av Blop
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #7 Skrevet 8. februar 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva om barna blir syke og barnehagen ringer mens du sover? Hvorfor i all verden hadde du ikke mobilen ved siden av senga når du faktisk ventet telefon? flott at nav ikke bruker mer tid på å ringe deg. Anonymkode: 6b0f4...364 Om barnehagen ikke hadde fått tak i meg, så hadde de ringt faren. Det var ikke meninga å gå fra mobilen i stua, jeg bare glemte å ta den med for jeg var så trøtt. Men å ringe noen to ganger er ikke mange. Jeg ringer jo flere ganger enn det om noen ikke svarer. Syns ihvertfall de kunne ringt fire. Anonymkode: 6d0d0...156
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #8 Skrevet 8. februar 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Om barnehagen ikke hadde fått tak i meg, så hadde de ringt faren. Det var ikke meninga å gå fra mobilen i stua, jeg bare glemte å ta den med for jeg var så trøtt. Men å ringe noen to ganger er ikke mange. Jeg ringer jo flere ganger enn det om noen ikke svarer. Syns ihvertfall de kunne ringt fire. Anonymkode: 6d0d0...156 Jeg synes det er et godt tegn at Nav ikke har tid til å ringe brukerne sine om igjen og om igjen. Det er dårlig tidsbruk som vi ikke har råd til. Bedre at du bruker tid på å få tak i dem. Eller er du i en type jobb som gjør det vanskelig for deg å ha tid til å ringe innenfor NAVs åpningstid? Anonymkode: 04a46...b33
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #9 Skrevet 8. februar 2020 Herregud. For en klaging. Skjerp deg. Anonymkode: 6ae45...461
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #10 Skrevet 8. februar 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Om barnehagen ikke hadde fått tak i meg, så hadde de ringt faren. Det var ikke meninga å gå fra mobilen i stua, jeg bare glemte å ta den med for jeg var så trøtt. Men å ringe noen to ganger er ikke mange. Jeg ringer jo flere ganger enn det om noen ikke svarer. Syns ihvertfall de kunne ringt fire. Anonymkode: 6d0d0...156 Det er mye man kan klage på ang Nav, men dette er jo bare tull. Anonymkode: a4e32...769
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #11 Skrevet 8. februar 2020 For noe tull. Hvor mye tid tror du de har? Anonymkode: eb19b...5dd
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #12 Skrevet 8. februar 2020 Stakkars de som jobber i navn og som må forholde seg til slike som deg. Venter du en telefon sørger du for å ha den i nærheten. Det er faktisk så enkelt. Anonymkode: ce1bf...abb
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #13 Skrevet 8. februar 2020 Kødder du???? Når du ringer NAV og ber om å bli oppringt så må du prioritere det, og ha på lyd slik at du hører tlf og faktisk svarer. Skulle tatt sec ut om Nav skulle ringe 10 ganger til de som ikke svarer. Saksbehandleren din har kanskje flere brukere enn deg! Anonymkode: 46cc1...d28
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #14 Skrevet 8. februar 2020 Når man venter på en viktig telefon sørger man selvfølgelig for å være tilgjengelig i tidsrommet personen kan ringe (i dette tilfellet i arbeidstiden til veilederen de to dagene det gjelder). Du kunne vel tatt med telefonen inn på badet når du visste du hadde gått glipp av den første oppringningen. Dette er pinlig ansvarsfraskrivelse. Anonymkode: c89aa...582
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #15 Skrevet 8. februar 2020 Akkurat dette må du nesten skylde deg selv for, Hi, uansett hvor irriterende det er. Anbefaler deg å gå inn på aktivitetsplanen din og skrive til saksbehandler der, for da kommer beskjeden direkte til saksbehandler. Men når det er sagt, den praksisen Nav har lagt seg på er altfor ofte ikke funksjonell. Jeg har opplevd mange ganger å nesten vokte på telefonen, men så har jeg gått på do for å tisse, og så rekker de å ringe 2-3 ganger på den minitiden det tar - og så er det umulig å få tak i saksbehandler igjen. Jeg har opplevd å bli innkalt til "hastemøte" med et brev som de sendte med B-post to dager før de ville ha møtet - og selvfølgelig var det da ingen som forsøkte å ringe meg på forhånd eller når jeg da naturlig nok ikke kom til møtet siden jeg ikke visste om det. Og hva journalfører de når jeg ikke møtte? "Brukeren uteblir fra møter med nav, selv etter varsling av møte i god tid på forhånd, og er heller ikke tilgjengelig på telefon". Joda, jeg hadde vært tilgjengelig på telefon, jeg hadde til og med tatt med meg telefonen på do de siste ukene fordi jeg var så redd for å miste en oppringing fra dem. Og det som tok kaka var når jeg så fikk det brevet og ringte dem - nei, da hadde de ikke tid til å snakke med meg før neste uke en gang. Da sa jeg ok, jeg er tilgjengelig hele uken, bare ikke onsdag mellom kl 13.30 og 14.30, for da har jeg en time på sykehuset som jeg har ventet på i et år, men ellers er jeg tilgjengelig hele uken. Da legen tok meg inn, helt presist, så begynte mobilen min å ringe (hadde slått av lyden, men glemt vibreringen). Jeg hadde med meg noen papirer som jeg hadde lagt på pulten mellom meg og legen, og mobilen lå på toppen av papirene mens jeg satte meg. Legen kunne ikke unngå å se mobilen. Jeg beklaget, sa at jeg var villig til å vedde på at dette var Nav siden jeg hadde gitt tydelig beskjed om at dette var den ene timen denne uken jeg ikke var tilgjengelig. Legen sa noe om at da vil de selvfølgelig ikke ringe deg nå, så det er nok noen andre. Jeg snudde mobilen, og det var selvfølgelig Nav. Da ble legen ganske sjokkert og spurte om det stemte at jeg hadde gitt beskjed, noe jeg bekreftet. Og så sa jeg at jeg også var villig til å vedde på at de nå kom til å ringe mange ganger de neste få minuttene og så i etterkant journalføre at jeg var håpløs å få tak i. Legen så på meg som jeg var smårar, men ba meg ikke slå av vibreringen, for han var nysgjerrig på om jeg likevel kunne ha rett. Fem minutter senere var legen ganske sint, for da hadde Nav ringt syv ganger på fem minutter. Og i etterkant er det journalført at jeg sabotterer både meg selv og dem og gjør meg selv helt utilgjengelig, nekter å ta telefonen selv etter utallige oppringninger "over tid". Så min tillit til det systemet er null. Det finnes noen saksbehandlere som ønsker å gjøre en god jobb, men det finnes minst like mange som driver grovt maktmisbruk og sabottering av brukerne. Anonymkode: 82bc2...014
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #16 Skrevet 8. februar 2020 Et tillegg. Hvis man ikke tar telefonen når nav ringer første gang, da bør de forøvrig forstå at det kan være at det er en god grunn til at man ikke tar telefonen. Det å da bare legge på og ringe opp igjen umiddelbart etterpå, det har ingen hensikt, for det er lite sjanse for at vedkommende kan ta telefonen sekunder senere. Men når de har ringt to ganger, da kan de journalføre at de har ringt flere ganger, og da har de oppfylt kravet de har på seg. De burde kunne ringe tilbake en stund senere. Anonymkode: 82bc2...014
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #17 Skrevet 8. februar 2020 Her er det virkelig ikke Nav som har gjort noe galt. Jeg prøvde å få tak i min saksbehandler på Nav i 9 mnd jeg, hvor jeg ringte, sendte meldinger og møtte opp personlig. Den personen ringte aldri tilbake, påsto jo selvfølgelig at hun hadde ringt. Så fikk jeg da bare brev i posten om at jeg mistet AAP, fordi jeg ikke hadde hatt kontakt med saksbehandler. Anonymkode: c2f3b...57f
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #18 Skrevet 8. februar 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg ringte nav på onsdag, for jeg trengte å snakke med veilederen min. De sa at han skulle ringe meg tilbake innen fredag ettermiddag. på torsdag var jeg kjempesliten og la meg og sov noen timer etter at jeg hadde levert i barnehagen. Selvfølgelig ringte han mens jeg sov og mobilen lå i stua. I går ringte han mens jeg var i dusjen på ettermiddagen. Jeg tenkte at han må jo ringe flere ganger siden han ikke hadde fått tak i meg, men da fikk jeg bare en melding om at de hadde ringt meg to ganger uten å få svar og at jeg måtte ringe nav igjen om jeg ville snakke med de. De må jo ringe mer enn to ganger! Har de lov til dette? Nå må jeg jo sitte i telefonen en evighet til på navnummeret og får ikke snakke med han før langt ut i neste uke. Jeg trengte jo p snakke med han før helga. Anonymkode: 6d0d0...156 Velkommen i klubben, meg ringte de to ganger med 2 minutts mellomrom... hvis du sitter på do i de minuttene, så kan du ha det så godt. Mens vi, brukerne, sitter og venter og venter i kvarter på kvarter til noen endelig nedlater seg til å svare. Maktarroganse. Anonymkode: 7c99d...d0d
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #19 Skrevet 8. februar 2020 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Et tillegg. Hvis man ikke tar telefonen når nav ringer første gang, da bør de forøvrig forstå at det kan være at det er en god grunn til at man ikke tar telefonen. Det å da bare legge på og ringe opp igjen umiddelbart etterpå, det har ingen hensikt, for det er lite sjanse for at vedkommende kan ta telefonen sekunder senere. Men når de har ringt to ganger, da kan de journalføre at de har ringt flere ganger, og da har de oppfylt kravet de har på seg. De burde kunne ringe tilbake en stund senere. Anonymkode: 82bc2...014 Det var det de gjorde med meg. La det ringe 4 ganger, legg på, prøv igjen like etter, legg på. Anonymkode: 7c99d...d0d
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #20 Skrevet 8. februar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: For noe tull. Hvor mye tid tror du de har? Anonymkode: eb19b...5dd De har i alle fall tid mellom 0800 og 1200, og mellom 1430 og 1600. For på disse tidspunktene er det fysiske kontoret STENGT for brukerne. Anonymkode: 7c99d...d0d
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #21 Skrevet 8. februar 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det var det de gjorde med meg. La det ringe 4 ganger, legg på, prøv igjen like etter, legg på. Anonymkode: 7c99d...d0d De skal ringe flere ganger om de ikke får tak i brukeren. Men praksis har da blitt at de ringer alle gangene umiddelbart, selv om de også forstår at det er liten sjanse for at de får tak i vedkommende. Men så lenge de kan hake av at de har "gjort jobben", så slipper de unna. At de har med syke brukere, det er visst også glemt. Anonymkode: 82bc2...014
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #22 Skrevet 8. februar 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Denne gangen syns jeg faktisk ikke NAV kan skyldes for mye. Husk at hver veileder kan ha et par hundre mennesker de skal følge opp, i tillegg til samarbeidspartnere og saksbehandling. Han ringte to ganger-på to ulike tidspunkt innen fristen. Du kan også forsøke å bruke aktivitetsplanen din for å stille spørsmål, og komme i kontakt med veilederen din. (hilsen tidligere nav-ansatt) Anonymkode: bd68d...030 Som tidligere nav-ansatt, hva mener du om den praksisen de bedriver med å ringe, legge på og ringe opp igjen umiddelbart. Instruksen er jo at dere/de skal ringe på to ulike tidspunkt innen fristen. Greit nok, når du legger på og ringer opp igjen så blir det forsåvidt ulike tidspunkt... men det er vel ikke slik det er ment å fungere? Som i mitt eksempel over her, hvor de ringte syv ganger på fem minutter, på det eneste tidspunktet på en hel uke hvor jeg hadde oppgitt at jeg var opptatt. Å da hevde at man har ringt utallige ganger på ulike tidspunkt, det blir jo direkte løgn. Og dette gjøre daglig av utallige (de fleste?) saksbehandlere i Nav. Jeg har ikke møtt noen som ikke har gjort det på denne måten, og heller ikke de jeg kjenner som er like uheldige å være i dette systemet har opplevd at de ringer på ulike tidspunkt. Med ingen av oss har det vært uvilje, men at vi har sittet på do, er hos lege. Anonymkode: 82bc2...014
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #23 Skrevet 8. februar 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: De skal ringe flere ganger om de ikke får tak i brukeren. Men praksis har da blitt at de ringer alle gangene umiddelbart, selv om de også forstår at det er liten sjanse for at de får tak i vedkommende. Men så lenge de kan hake av at de har "gjort jobben", så slipper de unna. At de har med syke brukere, det er visst også glemt. Anonymkode: 82bc2...014 Eksakt mitt inntrykk. Ringer flere ganger på rappen og later som om man prøvde å komme i dialog. Gjør seg utilgjengelig på alt annet enn mail/chat, som ikke leses samme dag som den er skrevet. Anonymkode: 7c99d...d0d
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #24 Skrevet 8. februar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes det er et godt tegn at Nav ikke har tid til å ringe brukerne sine om igjen og om igjen. Det er dårlig tidsbruk som vi ikke har råd til. Bedre at du bruker tid på å få tak i dem. Eller er du i en type jobb som gjør det vanskelig for deg å ha tid til å ringe innenfor NAVs åpningstid? Anonymkode: 04a46...b33 Denne kommentaren viser at du ikke har noen kunnskap om hvordan Nav faktisk fungerer i dag! Å ringe Nav innenfor telefonåpningstiden hjelper ikke. Før kunne man det, og man kunne få snakke med saksbehandler, om denne da hadde mulighet til å ta en telefon. I dag er dette ikke mulig lenger. Du får aldri snakke med saksbehandler om du ringer dem. Selv ikke om du ringer dem et minutt eller to etter at de har ringt deg. Eneste du da får gjort er å legge igjen en beskjed om at saksbehandler må ringe deg - og da har de to virkedager på seg igjen på å ringe deg opp igjen. Og hva vanlige åpningstid angår, hvor det er mulig å gå til det lokale Nav-kontoret - her jeg bor har de åpent to timer om dagen. Anonymkode: 82bc2...014
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #25 Skrevet 8. februar 2020 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: De har i alle fall tid mellom 0800 og 1200, og mellom 1430 og 1600. For på disse tidspunktene er det fysiske kontoret STENGT for brukerne. Anonymkode: 7c99d...d0d Ja, og hvor mange mennesker tror du de skal snakke med på disse timene? Sitter selv som saksbehandler i kommunen, og jeg ringer aldri tilbake mer enn 2 ganger. Jeg har mange andre jeg skal ringe, i tillegg til at noen ringer meg, administrative oppgaver, møter osv. Jeg kan ikke sette av en halv arbeidsdag til å ringe mennesker som ikke svarer. Det er det ikke tid til. Anonymkode: eb19b...5dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå