Anonym bruker Skrevet 7. februar 2020 #1 Skrevet 7. februar 2020 Jeg tok en brystreduksjon for to uker siden. Har åpne sår under det ene brystet som legen tok prøve av. Det var to leger som undersøkte sårene, da legen som hadde tid til meg hentet inn fastlegen da han var litt usikker selv. Fastlegen min kom kjapt innom da han hadde pasient hos seg, sa at jeg måtte få antibiotika pga betennelse i såret og sende inn denne prøven fra såret. Når han gikk sa den andre legen at han ville vente og se svaret på prøve før han gav antibiotika. Jeg forstår han på en måte, men det er veldig smertefullt og burde vært sydd, men de kunne ikke sy pga betennelsen ble da stengt inne. Så nå er det helg og jeg går med store smerter pga sårene. Og er redd dette kan utvikle seg til noe mer. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 82540...1ec
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #2 Skrevet 8. februar 2020 Legevakt selvfølgelig. Ble det sendt til dyrk for to uker siden? Man får svar veldig fort, så rart du ikke har hørt noe. Evnt. sjekk på mineresepter på helsenorge om det ligger en resept til deg der. Anonymkode: d8998...b15
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #3 Skrevet 8. februar 2020 Jeg hadde ringt avdelingen som opererte. Anonymkode: fd36c...a80
Pobie Skrevet 8. februar 2020 #4 Skrevet 8. februar 2020 Du skal selvfølgelig ha smertelindring. Ring avdelingen der du ble operert først. Hvis du ikke får tak i dem ringer du legevakt.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #5 Skrevet 8. februar 2020 Har det forverret seg, eller er det stabilt? Væsker det? Hvordan er allmenntilstanden, og har du feber? Ring legevakten på 116117 for å få råd om hva du skal gjøre. Anonymkode: 81204...aad
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #6 Skrevet 8. februar 2020 Tolker det som at du tok disse bakterieprøvene idag? Veldig dumt du ikke ble satt på antibiotika over helgen. Da vil svaret være klart. Håper du var hos legen litt tidlig på dagen slik at prøvene ble sendt videre samme dag, ellers blir de jo liggende til mandag. Målte de crp? Jeg ville uansett uten tvil ringt legevakt. Anonymkode: 0b8b6...9f1
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #7 Skrevet 8. februar 2020 Ring avdelingen derdu opererte. Eller har du operert i utlandet. Dersom det er tilfellet MÅ du opplyse om det når du ringer legevakt pga bakterier. Anonymkode: 8cde3...8eb
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #8 Skrevet 8. februar 2020 Å sy vil kunne føre til innkapsling av betennelsen hvis denne ikke er behandlet først. Da får du et helvete, unner ingen det! Og det kan være livstruende. Det er egentlig ikke så vanlig å ta dyrkningsprøver av sårinfeksjoner fordi man har så stor kontaminering med tanke på normal hudflora. Det er heller ikke vanlig praksis å gi antibiotika systemisk ved sårinfeksjon. Men dette varierer selvsagt! Jeg ville nok forsøkt å lufte etter beste evne. Gå med løse og lette klær. Hvis du klarer å dusje så er helt vanlig rent vann UTEN noen form for såper/desinfisering det beste. Du må ikke spyle inn i selve såret, men det skal gå fint å dusje vanlig. Hold området tørrest mulig. Du kan også gå på apoteket å investere i en egnet bandasje som har bakteriedrepende effekt. Jeg anbefaler honningprodukter. De er godt utprøvd, har god effekt, smertelindrer og bidrar til å få ut bakteriene. Vi bruker det mye på arbeidsplassen min. Frem til mandag ville jeg gjort som nevnt over, følg med på infeksjonstegn, feber, generelt sykdomsfølelse. Hvis du ikke har fått klarhet på mandag, kontakt avdelingen som har operert deg! Blir du dårlig i helgen - ring legevakten! Ibux (hvis du tåler det) og Paracet kan hjelpe. Lykke til!! Anonymkode: 906ee...f0d
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #9 Skrevet 8. februar 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Å sy vil kunne føre til innkapsling av betennelsen hvis denne ikke er behandlet først. Da får du et helvete, unner ingen det! Og det kan være livstruende. Det er egentlig ikke så vanlig å ta dyrkningsprøver av sårinfeksjoner fordi man har så stor kontaminering med tanke på normal hudflora. Det er heller ikke vanlig praksis å gi antibiotika systemisk ved sårinfeksjon. Men dette varierer selvsagt! Jeg ville nok forsøkt å lufte etter beste evne. Gå med løse og lette klær. Hvis du klarer å dusje så er helt vanlig rent vann UTEN noen form for såper/desinfisering det beste. Du må ikke spyle inn i selve såret, men det skal gå fint å dusje vanlig. Hold området tørrest mulig. Du kan også gå på apoteket å investere i en egnet bandasje som har bakteriedrepende effekt. Jeg anbefaler honningprodukter. De er godt utprøvd, har god effekt, smertelindrer og bidrar til å få ut bakteriene. Vi bruker det mye på arbeidsplassen min. Frem til mandag ville jeg gjort som nevnt over, følg med på infeksjonstegn, feber, generelt sykdomsfølelse. Hvis du ikke har fått klarhet på mandag, kontakt avdelingen som har operert deg! Blir du dårlig i helgen - ring legevakten! Ibux (hvis du tåler det) og Paracet kan hjelpe. Lykke til!! Anonymkode: 906ee...f0d Å lufte sår har de gått vekk fra, det var sånn man gjorde før. Nyere forskning viser at et sår lettere gror når det er dekket til og er fuktig Anonymkode: bef97...687
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #10 Skrevet 8. februar 2020 Det kommer helt anpå. Hvis fuktigheten består av væske infeksjon og høy bakteriebelastning, så skal dette vekk. Anonymkode: 906ee...f0d
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #11 Skrevet 8. februar 2020 Var kanskje litt uklart, men jeg har opererert gjennom det offentlige for to uker siden, dog på privat klinikk som har stengt i helgene. Jeg tok sårprøven igår og fastlegen min ville at jeg skulle ha antibiotika, men den andre legen som var der etter fastlegen min var gått mente jeg skulle vente. Han skal kontakte meg på mandag for da fikk de svar på prøven fra såret. Jeg har ikke feber og de tok ikke crp siden de mente det ikke ville vise på den. Så er obs på infeksjonstegn som feber osv. Jeg ble bare plastret igjen og beskjed om å vente på svar. Bandasjene jeg fikk der mens jeg låg på benken var løsnet før jeg fikk komt meg ut i bilen. Jeg har nå fått tak i medihoney, som skal være den beste medisinske honningen? Har tatt på det og tapet sårene mine. Har bilder av sårene fra fredag og tenker å la dette ligge på til mandag og se da om det er lukket seg. Høres det greit ut? Det er under brystet så kompresjonsbhen gnager liksom i såret så har lagt noe myk vatt mellom for å klare å fungere. Anonymkode: 82540...1ec
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #12 Skrevet 8. februar 2020 Og klinikken jeg opererte på ligger 2,5 time unna med bil pluss ferje så derfor jeg heller kontaktet legesenteret mitt her lokalt. HI Anonymkode: 82540...1ec
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #13 Skrevet 8. februar 2020 Jeg er enig i at det er greit å vente med antibiotika til en evt prøve tatt fra sårbunnen er klar. Det er masse bakterier, blant annet gule stafylokokker, på huden som er der uansett, og det er slett ikke sikkert det er indikasjon for a.b. Hold det rent, ta det med to, ta smertestillende og vent. En inflammasjon ( ikke infeksjon) vil også være øm og litt hoven, men inflammasjon er helt naturlig og nødvendig i sårtilheling. Er det noe synlig i sårene som er noe annet enn rødt eller rosa? Anonymkode: 81a95...8e0
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #14 Skrevet 8. februar 2020 Aquacell ag funker kjempefint på irriterte sår. De skal ligge i flere dager. Anonymkode: 2873f...64b
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #15 Skrevet 8. februar 2020 Jeg ville ringt legevakt og bedt om en vurdering til, samt få tatt CRP. Blodforgiftning kan oppstå i betente sår, og har du plastret de så har du ikke kontroll på endringer. Anonymkode: 8cde3...8eb
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #16 Skrevet 9. februar 2020 Det væsket ikveld så måtte bytte. Det er jo hull rett inn, ble litt sjokkert. Men jeg har ingen andre tegn til infeksjon. Har hatt på medisinsk honning nå. Føler ikke det er akutt nok til legevakt inatt akkurat. Siden allmenntilstanden er bra og null feber. Brystet er heller ikke hovent eller rødt, men sårene ser jo ikke bra ut da. Lukter betent. Anonymkode: 82540...1ec
Pobie Skrevet 9. februar 2020 #17 Skrevet 9. februar 2020 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det væsket ikveld så måtte bytte. Det er jo hull rett inn, ble litt sjokkert. Men jeg har ingen andre tegn til infeksjon. Har hatt på medisinsk honning nå. Føler ikke det er akutt nok til legevakt inatt akkurat. Siden allmenntilstanden er bra og null feber. Brystet er heller ikke hovent eller rødt, men sårene ser jo ikke bra ut da. Lukter betent. Anonymkode: 82540...1ec Hvis det luktet betent og væsker så mye at du må bytte bandasje burde du i det minste ringe legevakten og høre. Det er ikke sikkert de vil ha deg inn, men du kan jo få utrolig mye ekstra arrdannelse hvis det ikke behandles slik det skal.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #18 Skrevet 9. februar 2020 1 time siden, Pobie skrev: Hvis det luktet betent og væsker så mye at du må bytte bandasje burde du i det minste ringe legevakten og høre. Det er ikke sikkert de vil ha deg inn, men du kan jo få utrolig mye ekstra arrdannelse hvis det ikke behandles slik det skal. Veldig enig i dette Anonymkode: 9dbeb...e19
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #19 Skrevet 9. februar 2020 Har du smurt honning på!?!? Ikke gjør det!! Anonymkode: 2a4d9...0d5
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #20 Skrevet 9. februar 2020 Ring legevakten og be om råd Anonymkode: 8cde3...8eb
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #21 Skrevet 9. februar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Har du smurt honning på!?!? Ikke gjør det!! Anonymkode: 2a4d9...0d5 Tull på deg, hun har brukt medisinsk honning, og det er helt ok. Bakteriedrepende og brukes i sårbehandling hver eneste dag på sykehus og legekontor over hele landet. Anonymkode: 81a95...8e0
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #22 Skrevet 9. februar 2020 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tull på deg, hun har brukt medisinsk honning, og det er helt ok. Bakteriedrepende og brukes i sårbehandling hver eneste dag på sykehus og legekontor over hele landet. Anonymkode: 81a95...8e0 Men gjør hi det i samråd med lege eller sykehus da? Anonymkode: 9dbeb...e19
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #23 Skrevet 9. februar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Men gjør hi det i samråd med lege eller sykehus da? Anonymkode: 9dbeb...e19 Sorry, i mitt hode skrev du i samråd med. Vet ikke hvor det kom fra Anonymkode: 9dbeb...e19
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #24 Skrevet 9. februar 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men gjør hi det i samråd med lege eller sykehus da? Anonymkode: 9dbeb...e19 Nei, men hun har kjøpt honning til formålet og kommer sikkert til å kontakte lege i morgen, tenker jeg. Du trenger ikke spørre på sykehuset før du bruker plaster, heller. Om du bruker sølv, honning eller hva du vil er jo ikke det noe problem? Anonymkode: 81a95...8e0
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #25 Skrevet 9. februar 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, men hun har kjøpt honning til formålet og kommer sikkert til å kontakte lege i morgen, tenker jeg. Du trenger ikke spørre på sykehuset før du bruker plaster, heller. Om du bruker sølv, honning eller hva du vil er jo ikke det noe problem? Anonymkode: 81a95...8e0 Jeg vet ikke om du så det, men jeg korrigerte meg i et nytt innlegg rett under det du siterer her, for jeg hadde lest innlegget ditt feil. Beklager det. Anonymkode: 9dbeb...e19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå