Gå til innhold

Nistemat som ikke blir spist


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Brødskiver, middagsrester ol som kommer i retur i matboksen spiser hunden vår opp. Frukt som ikke blir spist skjæres i biter og fryses - det blir brukt til smoothie ved en senere anledning.

Anonymkode: 58839...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg åpner matboksen til ungene, så lukter det svett gulost og salami. Aldri i livet om jeg gir barna denne maten senere på dagen eller dagen etter. 

Hva med at foreldrene spiser dette som kveldsmat? Gi det til fuglene? Smør med bare én brødskive? 

Anonymkode: 16e24...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Når jeg åpner matboksen til ungene, så lukter det svett gulost og salami. Aldri i livet om jeg gir barna denne maten senere på dagen eller dagen etter. 

Hva med at foreldrene spiser dette som kveldsmat? Gi det til fuglene? Smør med bare én brødskive? 

Anonymkode: 16e24...99c

Hvis du bruker matpapir og ikke tett matboks forsvinner problemet med lukt. Lukten av salami og ost blir også borte så godt som med en gang du tar maten ut av matboksen.

Anonymkode: 09684...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hadde du virkelig spist mat som har vært i matboksen i mange timer til kveldsmat?? Selv med kjøleelement??

Anonymkode: ae4cb...9b6

Nei, men ikke jeg som er den gjerrige her da. Hva er det hi er ute etter da? Ingen tips er jo bra nok.

Anonymkode: 94afe...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du bruker matpapir og ikke tett matboks forsvinner problemet med lukt. Lukten av salami og ost blir også borte så godt som med en gang du tar maten ut av matboksen.

Anonymkode: 09684...3c9

Jeg selv brukte matpapir i 12 år, da jeg gikk på skolen. Ikke noe særlig å spise mange timer etter maten er lagd. 

Anonymkode: 16e24...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det gjør da virkelig ingen ting. Hvor kresen går det an å bli?

Anonymkode: 09684...3c9

Man er vel ikke kresen fordi man ikke vil spise størkna leverpostei 8 timer etter at den ble lagd. 😂

Anonymkode: 16e24...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, men ikke jeg som er den gjerrige her da. Hva er det hi er ute etter da? Ingen tips er jo bra nok.

Anonymkode: 94afe...998

Gjerrig? Fordi jeg vil redusere matsvinnet? Du vet, pga miljøet og kloden og sånn 🤦🏼‍♀️Jeg lager gode og næringsrike nister og det er jo det samme for økonomien om de blir spist eller kastet?

Hvilke tips har jeg forkastet? Eneste tips utenom det jeg gjør, nemlig å kaste restene, er matboks med kjøleelement og der har jeg ikke funnet noen som dekker vårt behov med passe størrelse, flere rom osv. 

Om du mener at det gjør meg gjerrig må du kanskje slå opp betydningen av ordet. Det er litt flaut å gå rundt som voksen og ikke kjenne betydningen av helt vanlige ord. 

Hi

Anonymkode: 4c8fe...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gjerrig? Fordi jeg vil redusere matsvinnet? Du vet, pga miljøet og kloden og sånn 🤦🏼‍♀️Jeg lager gode og næringsrike nister og det er jo det samme for økonomien om de blir spist eller kastet?

Hvilke tips har jeg forkastet? Eneste tips utenom det jeg gjør, nemlig å kaste restene, er matboks med kjøleelement og der har jeg ikke funnet noen som dekker vårt behov med passe størrelse, flere rom osv. 

Om du mener at det gjør meg gjerrig må du kanskje slå opp betydningen av ordet. Det er litt flaut å gå rundt som voksen og ikke kjenne betydningen av helt vanlige ord. 

Hi

Anonymkode: 4c8fe...7aa

Du svarer jo ikke på noen av de, så det er jo ikke godt å vite hva du mener om de

Anonymkode: db346...0b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du svarer jo ikke på noen av de, så det er jo ikke godt å vite hva du mener om de

Anonymkode: db346...0b5

7 stk svarer at de kaster det, en gir det til hunden (vi har ikke hund), en tipser om å sende med mindre mat (barnet fungerer dårlig om han er sulten, så det prøver vi å unngå) og et par tipser om kjøleelement (som jeg har svart på). 

Kan ikke se at jeg hverken har fått eller forkastet så mange råd? 

Hi

Anonymkode: 4c8fe...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man er vel ikke kresen fordi man ikke vil spise størkna leverpostei 8 timer etter at den ble lagd. 😂

Anonymkode: 16e24...99c

Hvis du lager doble skiver eller bruker mellomlagspapir slik at leverposteien ikke ligger direkte i luft tørker den ikke inn.

Hvor lenge skivene holder seg fristende etter at du har smurt dem kommer mye an på hva du har på. Hvis du har leverpostei med agurk eller ost med tomat er min erfaring atcdet fort blir ekkelt, men om du har grønsakene ferdig oppskåret ved sidenav og legger dem på når du skal spise holder det mye lenger.

Anonymkode: 09684...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også fått tips om mindre mengde mat og ha mellombarer liggende i sekken til de få gangene han trenger mer mat. 

Anonymkode: 02386...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knennebrød uten pålegg og en tubeost er også et greit alternativ som holder seg lenge.

Anonymkode: 09684...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gjerrig? Fordi jeg vil redusere matsvinnet? Du vet, pga miljøet og kloden og sånn 🤦🏼‍♀️Jeg lager gode og næringsrike nister og det er jo det samme for økonomien om de blir spist eller kastet?

Hvilke tips har jeg forkastet? Eneste tips utenom det jeg gjør, nemlig å kaste restene, er matboks med kjøleelement og der har jeg ikke funnet noen som dekker vårt behov med passe størrelse, flere rom osv. 

Om du mener at det gjør meg gjerrig må du kanskje slå opp betydningen av ordet. Det er litt flaut å gå rundt som voksen og ikke kjenne betydningen av helt vanlige ord. 

Hi

Anonymkode: 4c8fe...7aa

🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 94afe...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva har det med spørsmålet mitt å gjøre? Maten kommer ofte hjem, og jeg lurer på hva andre gjør med det   

hi

Anonymkode: 4c8fe...7aa

Sender med mindre mat? Du lager jo sykt store matpakker? Selv ikke min 7.klassing spiser så mye på en skoledag.

Anonymkode: 0063e...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme problemet her med både 1. og 3.klassingen. Jeg har redusert litt på antall skiver, men kaster det som er igjen når de kommer fra sfo. Det eneste unntaket et at jeg ber dem spise opp evt frukt/grønnsaker som er igjen, da det er noe de alltid utelater om de får lov;-) 

Anonymkode: 947db...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

7 stk svarer at de kaster det, en gir det til hunden (vi har ikke hund), en tipser om å sende med mindre mat (barnet fungerer dårlig om han er sulten, så det prøver vi å unngå) og et par tipser om kjøleelement (som jeg har svart på). 

Kan ikke se at jeg hverken har fått eller forkastet så mange råd? 

Hi

Anonymkode: 4c8fe...7aa

Send med sammenlagte skiver med ost og skinke. Delt i to. Hvis det er noen igjen på kvelden: legg dem i toastjernet/vaffeljernet og server. Da er de ikke ekle lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svette skiver/knekkebrød som ikke ble spist slipper de å få servert til kvelds. Er det frukt/grønnsaker eller andre ting som ikke ble spist, men som er ok så setter jeg ofte frem det på bordet til barne-tv og da blir det spist. Man må nesten bare regne med at det går i perioder med barnas spising og noen ganger blir det mye rester.

Anonymkode: 8a4c8...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 94afe...998

Det var alt du klarte å komme med? Tenkte meg det, ja. 

Hi

Anonymkode: 4c8fe...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd om osteskive osv. Det kan testes ut. Frukten er som regel spist opp, ellers blir den servert til Barne-TV, så det er helst brødmaten som blir kastet. 

Dere som syns jeg sender med så mye mat, tre skiver, en lite Youghurt og et eple/mandarin/druer osv er da ikke enorme mengder på to måltid? Som sagt så trenger han såpass mye enkelte dager. Han er svært tynn, så vil han spise så får han det  

Hi

Anonymkode: 4c8fe...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ☆☆☆ skrev:

Restane blir spist når vi kjem heim.

Da vi kommer hjem er det middag hos oss, så om det skal spises blir det til kvelds. Det er litt lenge for svette brødskiver, syns vi. 

Hi

Anonymkode: 4c8fe...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva med barer som du fikk tips om da? Eller nøtter?

Anonymkode: db346...0b5

Barer? Kan like godt sende med en sjokolade da. Sjekk innholdet i dem 😱

Anonymkode: d730d...420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Barer? Kan like godt sende med en sjokolade da. Sjekk innholdet i dem 😱

Anonymkode: d730d...420

Det kan man lage selv

Anonymkode: db346...0b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er ikke matboks rørt og da spiser de gjerne frukten og yoghurten når de kommer hjem. Brødmaten går rett i søpla. Gidder ikke tvinge dem til å spise mat som har ligget i sekken siden tidlig morgen. Noen ganger er de sultne nok til å spise alt og ofte ikke. De får like mye hver dag da jeg ikke vil risikere at de går sultne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da vi kommer hjem er det middag hos oss, så om det skal spises blir det til kvelds. Det er litt lenge for svette brødskiver, syns vi. 

Hi

Anonymkode: 4c8fe...7aa

Du lagar dei måltidsutinene du sjølv ønskar, men det resulterar tydeligvis i mykje matavfall. Vi prøvar å ete opp maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...