Gå til innhold

Nistemat som ikke blir spist


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør dere med mat som kommer i retur i matboksen?

Min andreklassing spiser svært ulikt fra dag til dag. Han har med to skiver, drikkeyoghurt og div frukt til matfriminuttet på skolen, og en skive pluss frukt til SFO. Noen ganger er alt spist opp, mens andre ganger kommer 2/3 hjem. Det blir jo mye matavfall av det, men jeg får meg ikke til å servere han skiver som har ligget i matboksen i 10 timer til kvelds heller...

Anonymkode: 4c8fe...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Får de spise i matpausen da, eller sitter de bare og ser på tv???

Anonymkode: 36631...59b

Hva har det med spørsmålet mitt å gjøre? Maten kommer ofte hjem, og jeg lurer på hva andre gjør med det   

hi

Anonymkode: 4c8fe...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min spiser det når han kommer hjem, men han går ikke på sfo og har kjølelement i matboksrommet i sekken. Hadde han gått på sfo så hadde jeg nok bare kastet det.

Anonymkode: 0f376...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn med ADHD spiser aldri på skolen. Medisinen gjør at han ikke har matlyst. Så her går det mye mat i søpla. Det eneste han kan spise på skolen er en klementin eller noen eplebiter..

Anonymkode: 4ac77...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva har det med spørsmålet mitt å gjøre? Maten kommer ofte hjem, og jeg lurer på hva andre gjør med det   

hi

Anonymkode: 4c8fe...7aa

Hva tror du??... 

Barn som ser på TV imens de spiser har en tendens til enten å overspise, eller spise for lite...

Anonymkode: 36631...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva gjør dere med mat som kommer i retur i matboksen?

Min andreklassing spiser svært ulikt fra dag til dag. Han har med to skiver, drikkeyoghurt og div frukt til matfriminuttet på skolen, og en skive pluss frukt til SFO. Noen ganger er alt spist opp, mens andre ganger kommer 2/3 hjem. Det blir jo mye matavfall av det, men jeg får meg ikke til å servere han skiver som har ligget i matboksen i 10 timer til kvelds heller...

Anonymkode: 4c8fe...7aa

Bruk matboks med kjøleelement, så burde det ikke være noe problem å spise det senere

Anonymkode: db346...0b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva tror du??... 

Barn som ser på TV imens de spiser har en tendens til enten å overspise, eller spise for lite...

Anonymkode: 36631...59b

Det er jo helt på siden av hva hi spør om. 

Jeg kaster brødskiver som kommer i retur. Er enig med deg i at det ikke er helt innafor å servere flere timer gamle skiver til kvelds. Ville ikke spist det selv. Men tar vare på frukt, yoghurt etc. 

Anonymkode: a90ef...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mitt barn med ADHD spiser aldri på skolen. Medisinen gjør at han ikke har matlyst. Så her går det mye mat i søpla. Det eneste han kan spise på skolen er en klementin eller noen eplebiter..

Anonymkode: 4ac77...d39

Hvorfor sender dere med mat hvis den uansett ikke blir spist?

Anonymkode: 09684...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sender med så mye brød som vi vet blir spist og så en eller to barer som "nødproviant".  Den kan de kan spise om de er mer sultne og det gjør ikke noe om de blir liggende noen uker om så er.

Anonymkode: 09684...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva tror du??... 

Barn som ser på TV imens de spiser har en tendens til enten å overspise, eller spise for lite...

Anonymkode: 36631...59b

Men det har ikke noe med mitt spørsmål gjøre, det blir en helt annen diskusjon. 

Håpe at noen av de kloke damene hadde er lurt tips, med det blir nok matavfallet fortsatt. Takk for svar. 

Hi

Anonymkode: 4c8fe...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det har ikke noe med mitt spørsmål gjøre, det blir en helt annen diskusjon. 

Håpe at noen av de kloke damene hadde er lurt tips, med det blir nok matavfallet fortsatt. Takk for svar. 

Hi

Anonymkode: 4c8fe...7aa

Du fikk jo lure tips?? Kjøleelement så maten holder seg, da kan den spises til kvelds. Sett i kjøleskap når barnet kommer hjem. 

Anonymkode: 94afe...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du fikk jo lure tips?? Kjøleelement så maten holder seg, da kan den spises til kvelds. Sett i kjøleskap når barnet kommer hjem. 

Anonymkode: 94afe...998

Joda, men de boksene blir ofte enten for små til å få med all maten eller så digre at de tar hele sekken. 

Blir nok til kompost videre her hos oss. 

Hi

Anonymkode: 4c8fe...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send med mindre mat. 

Om 2/3 kommer med hjem igjen en del dager og det bare er av og til alt blir spist ville jeg tilnærmet halvert matboksen. Han vil da være mett de fleste dagene, litt sulten noen dager - men ikke uthungret. 

Jeg kaster gamle matpakker. Men det var mest de første årene det var et problem. Nå har vi funnet nivået på hvor mye barna ca spiser. Å gi dem ekstra med fordi de kanskje blir mer sultne osv fører til matspill. Så kan man justere matmengden opp dager man vet sulten blir større. F eks hadde ene barnet mitt hele dagen i gymsalen i går. Da ble det litt ekstra med i matboksen. Men i dag var det vanlig mengde mat igjen.

 

Anonymkode: c1fb2...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda, men de boksene blir ofte enten for små til å få med all maten eller så digre at de tar hele sekken. 

Blir nok til kompost videre her hos oss. 

Hi

Anonymkode: 4c8fe...7aa

Dette er da helt vanlige matbokser

https://bakerenogkokken.no/flere-produkter/oppbevaring/frozzypack-matboks-med-kjoleelement-cerise/
https://www.biltema.no/hjem/kjokkenartikler/matoppbevaring/matboks-med-kjoleelement-2000040769

Anonymkode: db346...0b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spiser de restene når de kommer hjem fra skole/SFO. Vi spiser middag om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor sender dere med mat hvis den uansett ikke blir spist?

Anonymkode: 09684...3c9

For at han skal ha mulighet til å spise vel? En sjelden gang kan han spise et vaffelhjerte om vi sender det. Han kan jo bli sulten og må jo ha mulighet til å spise på skolen, selv om det skjer veldig sjelden. 

Også er det enkelte lærere som sender bekymringsmeldinger til bv dersom man ikke sender mat med. 

Anonymkode: 4ac77...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

For at han skal ha mulighet til å spise vel? En sjelden gang kan han spise et vaffelhjerte om vi sender det. Han kan jo bli sulten og må jo ha mulighet til å spise på skolen, selv om det skjer veldig sjelden. 

Også er det enkelte lærere som sender bekymringsmeldinger til bv dersom man ikke sender mat med. 

Anonymkode: 4ac77...d39

Da foreslår jeg at dere avtaler at han kan ha en pakke knekkebrød og en tubeost eller noe sånt liggende på skolen til de få gangene slik at dere slipper å kaste så mye mat.

Anonymkode: 09684...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da foreslår jeg at dere avtaler at han kan ha en pakke knekkebrød og en tubeost eller noe sånt liggende på skolen til de få gangene slik at dere slipper å kaste så mye mat.

Anonymkode: 09684...3c9

Ja for lærerene har et sted alle 30 elever i hver klasse kan oppbevare ekstra mat.

Anonymkode: c7940...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja for lærerene har et sted alle 30 elever i hver klasse kan oppbevare ekstra mat.

Anonymkode: c7940...6de

Trenger ikke være værre enn at han har det i en pose i garderoben eller i skuffen med bøker. Hør med læreren. Det er mye som lar seg ordne.

Anonymkode: 09684...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du fikk jo lure tips?? Kjøleelement så maten holder seg, da kan den spises til kvelds. Sett i kjøleskap når barnet kommer hjem. 

Anonymkode: 94afe...998

Hadde du virkelig spist mat som har vært i matboksen i mange timer til kveldsmat?? Selv med kjøleelement??

Anonymkode: ae4cb...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går i matavfallet, slikt blir det bare. Jeg holder på slik med min 15åring omdagen, den kommer som oftes full tilbake, men hun skal ha mat med seg sier hun. Jeg har prøvd meg  på å ikke lage til henne (ja, hun kan lage selv, men jeg får være i fred på kjøkkenet med kaffekoppen min om jeg lager nistemat til begge ungene. Vi tre er like morragrettene, så vi er på hvert vårt rom til vi våkner skikkelig) 

Jeg vet hun spiser, men nistematen spiser hun ikke mye av omdagen. Hun blir bestikket av mer spennende mat av de hun har hjulpet med lekser for dagen før, men viktig å ha niste med seg om maten hu får ikke er god. 

Men med så lite barn ville jeg forhørt meg med skolen om hvordan de har det i spisefri. Ser de på tv, er det mange som glemme å spise og trenger å få en påminnelse om å spise. Kan de gå ut, hopper mange over spisingen. Så det kan være greit å høre med lærer hvordan de gjør det, slik at du kanskje kan få en sammenheng med hvorfor maten komme hjem igjen. 

Anonymkode: 38514...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde du virkelig spist mat som har vært i matboksen i mange timer til kveldsmat?? Selv med kjøleelement??

Anonymkode: ae4cb...9b6

Det gjør da virkelig ingen ting. Hvor kresen går det an å bli?

Anonymkode: 09684...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...