Gå til innhold

Hvor gamle var barna dine da de fikk vannkopper?🥴


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det gikk vannkopper i barnehagen, yngste fikk først, var 2 1/2 år. 19 dager senere fikk eldste det, hun var 4 år. 

Anonymkode: 1fca4...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De var 3, 5 og 7. Smitten gikk av seg selv, en dro det hjem fra skolen og selv om vi ikke prøvde på det fikk de to andre det en uke senere. De sørget selvfølgelig for å vente til første dag i sommerferien...

Anonymkode: 6283b...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var 9, 11 og 12. Vi brukte absolutt alle 8 ukene av skoleferien på det. Kun noen fåtall dager med pause mellom ungene. 
Vi fikk ikke ungene smittet med vilje. Hadde planer om å få vaksinert dem på grunn av alderen, men vannkoppene kom oss i forkjøpet. 

Anonymkode: c3d10...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var 3 og fikk det i barnehagen. Han var veldig plaget, skrek hele natta. Jeg hadde nok hatt dårlig samvittighet om jeg hadde gjort det med vilje da, men samtidig kunne det blitt mye verre om han hadde fått det som ungdom eller voksen.

Anonymkode: 8d74b...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste var ca 2 år, fikk det i barnehagen.  Var ganske lett og enkel affere.  

Minste var nesten 10 år. Aner ikke hvor den smitten kom fra, så vidt jeg vet var det ingen rundt oss med vannkopper da. Hun klarte seg runde på runde i barnehage og skole uten å bli smittet, så var litt merkelig da hun plutselig ble syk ut av det blå. Hun ble kjempe dårlig! 

Anonymkode: b48b2...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine har fortsatt ikke fått det, til tross for at de har vært i smitte både i barnehage og skole. De er i alderen 7-11. Jeg var også i mye smitte som barn, men fikk det ikke før jeg var 13. Hadde feber en dag og noen få prikker.

Anonymkode: 8eaeb...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine fire fikk det alle sammen før skolestart. Jeg gikk ikke inn for å smitte dem, men var heller ikke hysterisk. Eldste fikk først og så smittet de hverandre. Hadde vannkopper i hus i 2 mnd i strekk. Minstemann var Ca 2 år. Han ble veldig syk og fikk til dels alvorlige komplikasjoner og måtte legges inn. Det var ikke et eneste sted på kroppen som ikke var dekket av vannkopper.

Anonymkode: 149b9...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte en tusenlapp for resept på vannkoppevaksinen og fikk dem vaksinert. En investering! Veldig glad for at de ikke fikk/får vannkopper

Anonymkode: 6f2da...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to eldste var 2,5 år og 3 mnd, eldste fikk det i bhg. Minste nå på 3 år har jeg vaksinert. Hadde det fantes (kan godt hende det) for 11 år siden hadde de to eldste og blitt vaksinert.

Anonymkode: 9a483...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ble jevnlig sendt på "smittebesøk" til de som hadde vannkopper da jeg var lita, men fikk det aldri.

Da jeg var nesten 30 år, derimot. Etter tre døgn med helt sinnsyk kløe og null søvn ringte jeg legekontoret og sa at hvis jeg ikke fikk noe som faktisk tok kløen og som fikk meg til å sove så ville jeg der og da ha det journalført at jeg fraskrev meg ethvert ansvar for eget liv og helse fra og med da. Ble da heldigvis tatt på alvor.

Så jeg ville uten tvil ha sendt barna på smittebesøk om de ikke hadde fått vannkopper, for så syk som jeg var da unner jeg ingen å være.

Anonymkode: 33fd6...792

Bare litt dramaqueen. Er det rart helsevesenet er overbelastet.

Anonymkode: fe70d...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 mnd. Gikk helt fint, men høy feber de første dagene. Glad det er overstått, men ville ikke smittet ham så ung hvis det kunne vært unngått.

Anonymkode: 82e69...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare litt dramaqueen. Er det rart helsevesenet er overbelastet.

Anonymkode: fe70d...470

Nå jobber jeg i helsevesenet/legekontor og kan trygt si at det ikke er voksne med vannkopper som overbelaster helsevesenet for å si det sånn. 

Anonymkode: 9a483...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 åringen fikk det fra bhg. Smittet da ettåringen. Ettåringen ble ikke plaget i det hele tatt. 
 

mine nieser på 10 fikk det nettopp. De ble veldig syke.


Jeg anbefaler å smitte, helst så tidlig som mulig.

Anonymkode: 30e8a...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste var 4 år, det gikk i barnehagen og alle på avdelingen fikk det den høsten. 

Anonymkode: 5bee6...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de var 2 og 4 år...

Nei, jeg sørget ikke for noenting, de bare fikk det. Ble ganske dårlige.

Anonymkode: 1693d...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 år og 8 mnd. Eldstemann tok det med hjem fra bhg. Veldig glad jeg var hjemme i perm med babyen. Det var helt forferdelig. Begge ble veldig hardt ramma. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste fikk det da hun var fire år. Var nesten fullstendig dekket av prikker, og hadde dem også inni munnen, på innsiden av kjønnsleppene - kort sagt over alt. De andre to ble nok smittet da vi var på ferie i Florida. Den ene fikk feber på flyet hjem, og var full av prikker dagen etter. Han hadde like mange vannkopper som broren hadde noen år før, under forhuden og under øyelokket osv. Han var vel fem på det tidspunktet. Broren ble syk dagen etter, og han hadde kanskje bare fire vannkopper totalt sett. Han var da sju år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang var hun halvannet år, og andre gang rett etter skolestart. Sist gang ble hun smittet av en hun skulle begynne i klasse med. Trodde det var trygt siden hun hadde det da hun var liten, men hun hadde visst ikke dannet nok antistoffer, så hun fikk det igjen. 

Anonymkode: 6e7af...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bare litt dramaqueen. Er det rart helsevesenet er overbelastet.

Anonymkode: fe70d...470

Nei, overhodet ikke drama. Jeg var akkurat så dårlig. Jeg kjente at jeg var helt på randen og kunne bikke over. Har aldri opplevd noe slikt hverken før eller etter dette, men da kjente jeg at jeg var i ferd med å miste kontroll på meg selv, at jeg kunne endre psykotisk eller lignende, eller at jeg kunne ende med å ta mitt eget liv i desperasjon. Tre netter helt uten søvn, ikke ett minutt, dvs. nesten fire døgn uten søvn, pluss ekstrem kløe over hele kroppen, feber og smerter gjorde at jeg ikke lenger kunne ta ansvar for hva jeg kunne finne på å gjøre i desperasjon.

I ettertid sa legen at det var godt jeg hadde såpass god selvinnsikt og at jeg hadde vært så tydelig på hvor dårlig jeg faktisk var da jeg ringte, for han hadde vært borti pasienter som hadde bikket over psykisk i lignende tilfeller. Det er ikke vanlig at man blir så dårlig, men man kan altså bli det.

 

Anonymkode: 33fd6...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstemann var nesten 3 år da han fikk det - sikkert smittet i barnehagen. Han var da ikke så veldig plaget, ingen feber eller noe. Yngste var da spebarn og jeg fullammet, så hun fikk det da ikke. Hun er nå snart 13 år og har aldri hatt det (så vidt vi vet).

Endret av MTF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2020 den 20.14, Anonym bruker skrev:

Sørget du for at de ble smittet, eller ble de smittet naturlig? Tvillingene er 5år gamle og ett vennepar har barn med vannkopper nå. Selv om det er fælt ønsker jeg at barna skal bli ferdig med vannkopper før skolestart. 

Anonymkode: 95191...8b6

Ta heller å vaksiner barna enn å smitte dem med vilje, de kan bli kjempesyke. Mine barn er nå 16 & 11 og har enda ikke hatt vannkopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste var 1 1/2 år. Fikk vanvittig mange vannkopper og infeksjon i noen av de.

De to miste var 4 og 6 år. 

Alle ble smittet på skole/barnehage.

Anonymkode: ed221...26e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...