Gå til innhold

Ungdom og alkohol


Anbefalte innlegg

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bullshit 

Min mor gjorde det samme med meg. Jeg respekterte avtalen. Hver gang! At du, eller andre, oppdrar drittunger som ikke respekterer en avtale, er ikke alkoholen sin feil.

Anonymkode: df985...aeb

Forskning VS én persons egenerfaring... Assa, jeg går for det siste, jeg! 

Passe nepete. 

Anonymkode: 89e11...313

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig er den det. Dette handler om hvorvidt ungdom som presenteres for alkohol hjemme, vil ha et sunt forhold til alkohol senere. En problemstilling som er gjeldende i alle land.

Det forskningen viser, er at det ikke handler om å få alkohol hjemme. Det alene, er ikke den viktigste faktoren. Det som ofte trekkes frem, er hvilke ressurser det aktuelle hjemmet har. Er dette en ungdom fra et sunt hjem, med gode verdier, høy kulturell kapital og stabile forhold, vil ungdommen i all sannsynlighet klare seg bra. 

Er det derimot snakk om en ungdom fra et ustabilt hjem, med sosiale utfordringer, vil det være den faktoren som påvirker de fleste valg. Inkludert alkoholkonsum. 

Anonymkode: df985...aeb

Selvfølgelig er den ikke det. Ungdommene og familiene lever ikke i et vakuum. Den norske drikkekulturen er spesiell, og kan ikke uten videre sammenlignes med noen annen. 

Anonymkode: 5f1a8...f58

Skrevet

Nå er min blitt 18 år, men fra han var 17 år så lot jeg det være ting i kjøleskapet som han kunne 'stjele', men har ikke vært mye plaget med 'tyveri'. Det skjedde vel 2-3 ganger på et år. 

Jeg har også vært klar på at det er fint om han sender meg beskjeder om hvor han er. Jeg brukte følgende eksempel: la si dere er hos kompis A og drar til kompis B. Jeg tror dere er hos kompis A også får jeg beskjed om at huset der kompis A bor står i full fyr. Dette var noe han kunne skjønne. 

Nå i dag så er det så lett å få tak i både alkohol og det så verre er så jeg ville heller at han tok en cider enn en røyk med hasj eller amfetamin. 

Men jeg tror det er viktig å se ungdommen an og snakke med de. Det er nok ikke alle som kan få med drikke hjemmefra. Jeg fikk drikke hjemme fra jeg var 16 år og har også klart meg bra. Joda forskning viser jo at det er et flertall av de som får drikke hjemme som drikker mer, men er det forsket på andre ting? Som hvem bruker mest dop? Hvem er mest ensom? 

Allerede når de gikk i 8.klasse og om noen skulle være hjemme alene så fikk det meldinger fra medelever om de trengte: røyk, alkohol, snus, hasj...osv. Dette var på en helt vanlig skole i Oslo. Så jeg tenker at det at min sønn kan komme å snakke med meg om ting som skjer er det viktigste av alt. 

Anonymkode: 7ddb9...b5a

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig er den ikke det. Ungdommene og familiene lever ikke i et vakuum. Den norske drikkekulturen er spesiell, og kan ikke uten videre sammenlignes med noen annen. 

Anonymkode: 5f1a8...f58

Den norske drikkekulturen blandt ungdom er da ikke så spessiell. Se til England for eksempel. De både starter tidligere og drikker mer på en gang.

Anonymkode: c9feb...588

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den norske drikkekulturen blandt ungdom er da ikke så spessiell. Se til England for eksempel. De både starter tidligere og drikker mer på en gang.

Anonymkode: c9feb...588

Hva med å se hvordan franskmennene eller tsjekkerne gjør det? De drikker ikke for å bli fulle slik nordmenn gjør. De har heller ikke like anspent forhold til alkohol som nordmenn har.

Anonymkode: c2459...c50

Skrevet

Klart man skal gi ungene rusmidler før de er gamle nok. Tobakk og narkotika og selvfølgelig. Da kan de venne seg til det og foreldrene ha kontroll på inntaket. "ironi"

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva med å se hvordan franskmennene eller tsjekkerne gjør det? De drikker ikke for å bli fulle slik nordmenn gjør. De har heller ikke like anspent forhold til alkohol som nordmenn har.

Anonymkode: c2459...c50

Det kan godt hende. Jeg kjenner ikke særlog til drikkekulturen blandt tenåringer der. Jeg svarte på påstanden om at den norske kulturen var så spessiell at den ikke uten videre kunne sammenliknes med noen annen. Det mener jeg er feil. Det er mange land som har liknende drikkemønster for ungdom som oss.

Anonymkode: c9feb...588

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har nå bestemt meg for at jeg kjøper heller 3-4 cider til han, enn at han drikker det alle de andre har/skaffer seg diverse drikkevarer selv.

Han blir 17 i år, og har vært på to fester. Han kommer alltid hjem, det er jeg som henter.

Første festen drakk han to sider og en rusbrus. Sist festen drakk han tre øl, en cider og to shot! 

Han hadde ikke med seg drikke selv men fikk av de andre. Jeg ba han holde seg unna spriten, det var da han spurte om han kanskje kunne fått med seg litt selv. 

Dette er ikke snakk om hver helg. Begge gangene var bursdager for ungdommen, siste en 18års dag. 

Jeg har alltid sagt at jeg aldri kommer til å kjøpe til han, kommer til å være streng på dette med drikking osv. Men det skjer nok ikke at han holder seg unna frem til han er 18.

Han er flink på skolen, er stort sett hjemme i ukedagene, har sunne venner osv.

 

 

Anonymkode: 9d460...344

Hvis du tror at ungdommen ikke snylter av andre eller deler drikke på fester er du bra naiv. At du kjøper drikke gjør bare at ungdommen din får i seg litt mer å drikke i løpet av kvelden 😛 

Anonymkode: 5e051...3bb

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bullshit 

Min mor gjorde det samme med meg. Jeg respekterte avtalen. Hver gang! At du, eller andre, oppdrar drittunger som ikke respekterer en avtale, er ikke alkoholen sin feil.

Anonymkode: df985...aeb

Vil påstå at de ‘’voksne’’ menneskene som ikke anser barn som drittunger er mye mer oppegående og har mer veloppdragne unger enn de som kaller barn for drittunger. Barn er aldri drittunger som gjør noe galt for å være «idioter». Det er mangel på blant annet forståelse for grenser og konsekvenser og det er alltid foreldrenes ansvar. Det er foreldrene som er dritt. 

Anonymkode: 5e051...3bb

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

De som får alkohol av foreldrene drikker i snitt mer enn de som ikke får noe. Så det er en myte at man forebygger noe som helst ved å drive langing til egne barn.

Anonymkode: 73912...cef

Jeg hører det sies slik. Men av egen erfaring, og etter å ha snakket flere gang om dette med voksne venner som jeg IKKE omgikk da jeg var under 18, så er det ikke en "Lov" at de som får med hjemmefra drikker mer. Uten unntak har de av oss som fikk med hjemmefra alltid vært blant de som drakk minst,- som alltid ble hentet av forelder og som drikker mindre nå som voksne. De som ikke fikk noe hjemmefra og hadde "strikte" foreldre, fikk av venner eller kjøpte selv av "langere";- og disse drakk oftere og de drakk mer. Jeg drakk mer enn jeg fikk med hjemmefra  en gang,- da ble jeg syk (dårlig brennevin rett og slett,- var bare en liten, tynn drink) så skjedde aldri igjen. Blant de andre som fikk med hjemmefra var det sjelden noen drakk mer enn dette. Snarere tvert imot, vi gav bort (eler solgt....) noe av det vi fikk med oss til venner som ikke fikk med.

 

jeg sier ikke at forskningen er feil,- for de har nok et mye større grunnlag å gå ut fra. Men HVEM svare på slike undersøkelser, og hvem svarer sant og hvem lyger? Jeg tror ikke at jeg hadde sagt at jeg fikk med hjemmefra om jeg hadde vært med på en slik undersøkelse altså. For selv den gang på tidlig 90 tall var det ikke lov å kjøpe til mindreårige, så jeg hadde, av respekt for mine foreldre,- sagt at jeg ikke fikk med hjemmefra,- og etter det lagt ut om hvor mye jeg drakk og hvor ofte,- noe som var lite og sjeldent i forhold til en god del andre.De som ikke fikk med hjemmefra, hadde kanskje løyet om hvor ofte de drikker osv....

 

Men når det er sagt så har vi avtalt med barna at de IKKE skal drikke før 18, da spanderer vi førerkort. Vi har fortalt at vi gjorde det,- OG at vi fikk med hjemmefra,- men at det i dag er helt andre tider i forhold til selvjustis blant unge og foreldre når det kommer til å avdekke slike ulovligheter som å sende med alkohol, men aller mest fordi det er mye mer farlig sprit og andre narkotiske stoffer i omløp som lett kan friste om man først har drukket litt og mistet litt av "fornuften": Samtidig som vi oss foreldre mellom har sagt at vi ikke kommer til å ta vekk førerkort ved første anledning,- for da vil det jo "være gjort";- men vi håper jo at de holder seg unna da. "Småfnisete og småbrisen, men vi tror vi klarer og skjule det",-  skal vi overse.... og  dagen etter snakke om hvem som drakk og hva de drakk for å prøve å finne ut hva slags folk som er på festene og hvem som har med seg alkohol og om hvorvidt den er sendt med fra foreldre (altså butikkjøpt/polkjøp) eller om ungdommen har skaffet det selv fra langere. Da må jeg si at jeg føler meg mye tryggere om det bare er alkohol som foreldre har kjøpt på polet/systembolaget eller dagligvare som har vært tilgjengelig, enn om det kun er "langeralkohol" som er skaffet til veie av folk som ikke får lov til å  drikke.....

 

Men når alt kommer til alt, dette er et vanskelig spørsmål. Særlig når man selv har god erfaring med det som er det verste man kan gjøre.... VI kan liksom ikke handle etter hva vi har erfart er best, vi må finne en annen løsning, som fort kan skyve barna fra oss og få de til å oppsøke miljø vi ikke vil de skal ha kontakt med.... Foreløpig er vi sluppet lett unna. Eldste er snart 17 og har vært på 3 fester,- og vært dagen før oppvisning/konsert/kamp slik at det har vært tidlig hjem og rolige tilstander da alle venner skal det samme og de har respekt for  laget/Teamet sitt til å holde seg unna ting som kan ødelegge innsatsen dagen etter... Men det kommer nok andre tider nærmere sommeren. Yngste er bare 12, så vi har ikke kommet dit enda....

Anonymkode: 06bff...490

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Finn den statistikken😊

Flere undersøkelser og studier viser det motsatte. Det er stort sett norske forskere som hyler om at det er livsfarlig. Norske studier forteller deg stort sett at alt er livsfarlig. 

Hvis man utforsker litt og finner empiri utover Norge, så er det en ganske annen oppfattelse. 

Anonymkode: df985...aeb

Jeg vil da heller stole på disse enn på deg!

https://www.rustelefonen.no/2013/10/ungdom-som-far-alkohol-hjemme-drikker-mer/

Anonymkode: 0f937...377

Skrevet

Jeg begynte selv å gå på fest å drikke da jeg var rundt 16. Har en på 15 år selv nå, og merker at han er laaaaangt unna å være interessert i festing og aller minst alkohol. Og jada, vi vet hvor han er og hva han holder på med, så vi er ikke naive foreldre som tror han er så mye bedre enn alle andre;-) Han har fortalt om jevnaldrende som har drukket seg full på skoleball og måtte kjøres hjem, og mente det var det kleineste han hadde sett. Han spiller fotball og er veldig opptatt av trening, og det går i trening og kamper stort sett hele tiden, inkludert helger, så han er hjemme når han ikke er på skolen og trening, for han orker rett og slett ikke fly rundt på fritiden, og han sier han heller ikke har lyst til det, for hvis han går på en fest vet han at folk drikker, og det vil han absolutt ikke. Han gikk så langt som å si at han ikke kunne forstå hvorfor noen ville drikke alkohol, og at han aldri kom til å prøve det en gang - men det spørs vel da;-) Mye kan jo endre seg på de neste årene - men foreløpig tar han stekt avstand fra festing og drikking, og det syns jeg er supert.

Når yngstemann blir rundt samme alder tror jeg nok vi må passe litt mer på, for hun er oversosial og har venner over alt. Hun er på overnatting hos venninner hele tiden, og enn så lenge har både vi og foreldrene til venninnene kontroll på de (de er 12), og kommer til å fortsette å sjekke opp i hvem hun er hos når hun begynner på ungdomsskolen til høsten.

Anonymkode: e9f77...34b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...