Gå til innhold

Ungdom og alkohol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sier dere til ungdommen at de ikke får drikke alkohol før dem fyller 18 år?.

Hører dem etter dere?.

Jeg fikk beskjed om det også da jeg var ung, men jeg brydde ikke meg om det. Begynte vel å drikke litt av og til når jeg var 16 

Anonymkode: 013e2...a52

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig sier jeg at de ikke har lov til å drikke før de er myndige. Selvfølgelig forholder jeg meg til lovverket. Samtidig er jeg ikke spesielt naiv, jeg vet at ungdom drikker og fester før fylte 18, men jeg oppfordrer absolutt ikke til det. 

Anonymkode: fd905...b54

Skrevet

Jeg sier selvfølgelig at det ikke er lov å drikke før de er 18 og at jeg ikke synes de skal gjøre det. 

Men samtidig sier jeg at om de skulle trenge meg, ta et valg jeg ikke er enig i osv så vil jeg alltid være der og de kan alltid ringe meg. 

Har to gutter på 16 og 18 år. Begge har drukket alkohol av og til fra ca 16 år, men mye mindre enn jeg gjorde på samme alder 😉

Ungdommen her fester ganske sjelden, går månedsvis mellom hver fest. 

Anonymkode: 7fc4b...e1e

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig sier jeg at de ikke har lov til å drikke før de er myndige. Selvfølgelig forholder jeg meg til lovverket. Samtidig er jeg ikke spesielt naiv, jeg vet at ungdom drikker og fester før fylte 18, men jeg oppfordrer absolutt ikke til det. 

Anonymkode: fd905...b54

Det er faktisk ikke forbudt å drikke før du er 18, men det er forbudt for andre å skaffe dem alkohol.

Anonymkode: c9feb...588

Skrevet

Jeg har nå bestemt meg for at jeg kjøper heller 3-4 cider til han, enn at han drikker det alle de andre har/skaffer seg diverse drikkevarer selv.

Han blir 17 i år, og har vært på to fester. Han kommer alltid hjem, det er jeg som henter.

Første festen drakk han to sider og en rusbrus. Sist festen drakk han tre øl, en cider og to shot! 

Han hadde ikke med seg drikke selv men fikk av de andre. Jeg ba han holde seg unna spriten, det var da han spurte om han kanskje kunne fått med seg litt selv. 

Dette er ikke snakk om hver helg. Begge gangene var bursdager for ungdommen, siste en 18års dag. 

Jeg har alltid sagt at jeg aldri kommer til å kjøpe til han, kommer til å være streng på dette med drikking osv. Men det skjer nok ikke at han holder seg unna frem til han er 18.

Han er flink på skolen, er stort sett hjemme i ukedagene, har sunne venner osv.

Anonymkode: 9d460...344

Skrevet

1) Lær grammatikk. 

2) Ungdom drikker før fylte 18 år. Jeg vil heller ha et åpent forhold til sønnen min, så han vet at han alltid kan komme hjem uansett hva. Husker med grøss og gru hvordan noen fra klassen sov i en grøft, fordi de ikke turde å gå hjem. I mars måned! Jeg husker også da en annen bekjent døde, etter å ha drukket for mye og sovnet i snøen. Han var 16. 

Jeg vil heller ha en sønn som kommer hjem full, enn å ha en sønn som ikke kommer hjem. 

Anonymkode: df985...aeb

Skrevet

Jeg sier ikke noe sånt til dem, jeg regner bare med at de har nok vett i skallen til å følge reglene. Og så regner jeg med at de har tilstrekkelig med tillit til meg til at de ringer meg og ber om hjelp når de trenger det, selv om de kanskje har kommet i skade for å bli fulle.

Anonymkode: 73912...cef

Skrevet

Jeg har nå bestemt meg for at jeg kjøper heller 3-4 cider til han, enn at han drikker det alle de andre har/skaffer seg diverse drikkevarer selv.

Han blir 17 i år, og har vært på to fester. Han kommer alltid hjem, det er jeg som henter.

Første festen drakk han to sider og en rusbrus. Sist festen drakk han tre øl, en cider og to shot! 

Han hadde ikke med seg drikke selv men fikk av de andre. Jeg ba han holde seg unna spriten, det var da han spurte om han kanskje kunne fått med seg litt selv. 

Dette er ikke snakk om hver helg. Begge gangene var bursdager for ungdommen, siste en 18års dag. 

Jeg har alltid sagt at jeg aldri kommer til å kjøpe til han, kommer til å være streng på dette med drikking osv. Men det skjer nok ikke at han holder seg unna frem til han er 18.

De som får alkohol av foreldrene drikker i snitt mer enn de som ikke får noe. Så det er en myte at man forebygger noe som helst ved å drive langing til egne barn.

Skrevet

Da drikker han de tre-fire flaskene før han fortsetter på det andre som er tilgjengelig. 

Anonymkode: 5f1a8...f58

Skrevet

Har en på snart 17 år. Han får selvfølgelig ikke drikke før han er 18 år. Mulig han har drukket, men det ser jeg mellom fingrene på da han alltid har vært edru når vi henter han. På den måten viser han jo respekt. Jeg later i så fall som jeg ikke vet, for i det jeg sier noe blir det som å tillate det. Han sier selv han ikke drikker. Han driver med toppidrett og esport på høyere nivå og er opptatt av sunn livsstil. Går på fest en til to ganger i året. Går han på fest henter vi han. Det er en regel.

Det jeg observerer både som mor og som ungdom selv er at de som har tillatelse til å drikke, drikker mer. Jeg begynte å drikke da jeg var 15-16 år. Fikk ikke lov, så passet alltid på å være edru når jeg skulle hjem. Jeg trodde jeg smugdrakk, men mine foreldre visste jo om det. På den måten hadde de full kontroll på meg.

Anonymkode: 3ffa7...6d0

Skrevet

Har to tenåringer på 15 og 17 år. Yngste er aldri ute, så der har vi ikke sagt så mye. Eldste har vi pratet med og er tydelig på at 18 år er grensen og at han ikke har lov, samtidig som vi er like klar på at skulle han likevel drikke må han komme hjem uansett tilstand. Jeg vet at han drakk litt av og til da han gikk på vg1 og var 16 år, men dette skoleåret har han ikke vært på noen fester. Han sier at han ikke gidder når han ikke kan drikke.

Anonymkode: e5e14...f36

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De som får alkohol av foreldrene drikker i snitt mer enn de som ikke får noe. Så det er en myte at man forebygger noe som helst ved å drive langing til egne barn.

Bullshit 

Min mor gjorde det samme med meg. Jeg respekterte avtalen. Hver gang! At du, eller andre, oppdrar drittunger som ikke respekterer en avtale, er ikke alkoholen sin feil.

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da drikker han de tre-fire flaskene før han fortsetter på det andre som er tilgjengelig. 

Utrolig hvor mange her inne som vet bedre enn alle andre. 

Skrevet

👏🏼 Enig med deg

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bullshit 

Min mor gjorde det samme med meg. Jeg respekterte avtalen. Hver gang! At du, eller andre, oppdrar drittunger som ikke respekterer en avtale, er ikke alkoholen sin feil.

Statistikk lyver da ikke!

Det finnes alltid unntak fra statistikken, og det er mye mulig du var et av dem, men statistikken sier helt klart at de som får alkohol hjemme drikker mest.

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bullshit 

Dette er noe som er forsket på altså. Derimot grunngir du antagelig en mulig årsak til funnene, nemlig reproduksjon av egen ungdomstid.

Anonymkode: e5e14...f36

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bullshit 

Statistikken sier noe annet, selv om ikke akkurat du er en av dem...

Anonymkode: 3ffa7...6d0

Skrevet

Selvsagt får de ikke lov. Og selvsagt bryter de reglene. Og selvsagt blir det formaninger i etterkant. Og selvsagt er ikke reaksjonen verre enn at de tør å ringe hjem for henting uansett. Og selvsagt er jeg våken og edru når ungdommene er ute.

Anonymkode: a2300...57a

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Statistikk lyver da ikke!

Det finnes alltid unntak fra statistikken, og det er mye mulig du var et av dem, men statistikken sier helt klart at de som får alkohol hjemme drikker mest.

Finn den statistikken😊

Flere undersøkelser og studier viser det motsatte. Det er stort sett norske forskere som hyler om at det er livsfarlig. Norske studier forteller deg stort sett at alt er livsfarlig. 

Hvis man utforsker litt og finner empiri utover Norge, så er det en ganske annen oppfattelse. 

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Finn den statistikken😊

Flere undersøkelser og studier viser det motsatte. Det er stort sett norske forskere som hyler om at det er livsfarlig. Norske studier forteller deg stort sett at alt er livsfarlig. 

Hvis man utforsker litt og finner empiri utover Norge, så er det en ganske annen oppfattelse. 

Når det gjelder norsk alkoholkultur er det selvfølgelig norsk forskning man må se til. Denne forskningen er ikke overførbar mellom ulike land og kulturer. 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når det gjelder norsk alkoholkultur er det selvfølgelig norsk forskning man må se til. Denne forskningen er ikke overførbar mellom ulike land og kulturer. 

Selvfølgelig er den det. Dette handler om hvorvidt ungdom som presenteres for alkohol hjemme, vil ha et sunt forhold til alkohol senere. En problemstilling som er gjeldende i alle land.

Det forskningen viser, er at det ikke handler om å få alkohol hjemme. Det alene, er ikke den viktigste faktoren. Det som ofte trekkes frem, er hvilke ressurser det aktuelle hjemmet har. Er dette en ungdom fra et sunt hjem, med gode verdier, høy kulturell kapital og stabile forhold, vil ungdommen i all sannsynlighet klare seg bra. 

Er det derimot snakk om en ungdom fra et ustabilt hjem, med sosiale utfordringer, vil det være den faktoren som påvirker de fleste valg. Inkludert alkoholkonsum. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sånn gjør vi og. Han har vært på fest to ganger og er snart 18 år. Han drikker ikke annet enn det han tar med selv. 

på et møte på skolen var politiet med. De anbefalte å ikke nekte å bruke alkohol. Gjorde man det var det større sjanse for at ungdommen ikke ringte hjem ved behov.

vi har en åpen dialog, og forventer avtaler blir holdt. Kjøper ikke vi er han klar på at han da drikker spriten en av gjengen har med. Vi henter alltid og har en prat når han kommer hjem. Han har aldri vært full (kun drukket 3 bokser pr gang, etter eget ønske!)

alkohol er også noe som må læres. Han skal avgårde på hybel etter vgs og vi ønsker at han kan litt om alkohol før han skal klare seg helt fritt.

broren på 16 har ikke drukket ennå. tenker han blr vente en god stund til. 

Anonymkode: aa0be...2a5

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Finn den statistikken😊

Politiet her sa at de som startet å drikke dom 13-14 åringer drikker utrolig mye mer enheter alkohol som unge voksne enn de som startet som 16 åringer. Venter man til 17 år før man smaker alkohol drikker man igjen mindre.

det viktigste man kunne gjøre var å prate sammen, sette grenser og ikke minst alltid være tilgjengelig for ungdommen. Vite at han kan komme hjem full, at du henter, at om kompisen ligger stupfull i veien så vet han at han kan ringe hjem.

Anonymkode: aa0be...2a5

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke nødvendigvis. Min datter får to tre cider med seg på fest. Det var etter hun hadde blitt forsynt med sprit på tidligere fester siden hun ikke hadde drikke selv.

Skrevet

Jeg begynte å drikke da jeg var 13. Jeg løy for foreldrene mine og sa jeg overnattet hos den andre forelderen. De hadde ikke et samarbeid og jeg fikk likevel farte mellom de som jeg ville. Jeg bestemte at jeg ikke ønsket et så lukket forhold til mine barn. Jeg snakker aldri om lov og ikke lov. Jeg snakker om hva vi skal gjøre hvis ditt og datt. Jeg har en datter på 20, og jeg har alltid hentet henne på fest. Aldri beruset. Men så ble hun 18 år og vi skulle møtes i Drammen etter jeg var ferdig på jobb. Da var hun drita. Plassere henne i bilen og vi kjørte hjem. Vet hun har vært full mange ganger etter også, men jeg kan ikke bestemme lenger. 
Jeg tror man må tilpasse reglene man setter etter hvordan barna er. Barn som alltid gjør det foreldre ber de om å ikke gjøre, vil gjøre det med allohol også. Barn som lytter til og tar i mot råd fra foreldre, vil gjøre det med alkohol også. Men en ting har jeg lært. Å si «får ikke lov» til en tenåring har aldri vært spesielt funksjonelt.

Anonymkode: 98fbc...988

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...