Anonym bruker Skrevet 1. februar 2020 #26 Skrevet 1. februar 2020 Vi har et felles budsjett hvor ALT er inkludert, både regninger, mat, klær til barn, husleie, osv. Denne summen deler vi på to slik at vi betaler 50% hver. Når vi får lønn overfører vi denne summen til vår felles regningskonto. Derfra overføres det penger til et felles matkonto, en felles brukskonto (til kjøpt av bursdagsgaver, utstyr eller klær til barn, felles aktiviteter, osv), bufferkonto, sparekonto, feriekonto, osv. Resterende sum av lønnen behover vi selv og kan gjøre hva vi vil med. Jeg bruker å spare en del, mannen Iiker å kjøpe seg klær, osv. Dette skal dekke alt familieøkonomien ikke dekker som f.eks snus/røyk, fest, tur på byen, klær til oss selv, sminke til meg, osv. Men vi hjelper hverandre om det skulle være noe da. Anonymkode: 64c8f...c85
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2020 #27 Skrevet 1. februar 2020 Alt er felles. Mat, klær etc handles med kredittkort vi begge har kort til samme konto. Rest på lønnskontoene på slutten av mnd settes på felles sparekonto/fond. Eneste vi har utenom er et fond som er mitt særeie, der setter vi inn et beløp som dekker pensjonstapet mitt pga jeg jobber 80% for å ha mer tid med barna. Anonymkode: 10868...f9f
DetYrer Skrevet 1. februar 2020 #28 Skrevet 1. februar 2020 Den som har penger, betaler. Vi har hver våre regninger, jevnt og rettferdig fordelt. Vi har ikke felles kontoer, men vi deler på alt.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2020 #29 Skrevet 1. februar 2020 Vi har alt felles fra dag 1, gift i 15 år nå. Han tjener mer enn meg, når jeg får lønn settes alt over til hans konto bortsett fra husholdningsbudsjett pluss litt reserve. Han har meget gode bank- og forsikringsbetingelser så for oss er det lønnsomt. Han har altså regningskonto, lønnskonto, rammelånkonto som vi bruker som buffer og til sparing. Jeg har disposisjonrett så kan bare logge inn og overfører hvis det trengs. Jeg har lite personlig forbruk og det gjelder ham også. Vi er aldri blakke, når overskuddet hoper seg opp på lønnskonto overfører vi til fleksilån. Vi hører med den andre hvis vi bruker mer enn ca 1.000 kroner. Det er faktisk veldig nyttig hvis man har en tendens å handle på impuls. Vi krangler aldri om penger, grunnen er at vi har lik syn på pengebruk og at vi har nok av det. Konflikter om økonomi oppstår jo gjerne når penger brukes ujevnt/urettferdig eller man generelt har det trangt. Anonymkode: 38774...292
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2020 #30 Skrevet 2. februar 2020 Vi har en konto hvor alle inntekter kommer inn. Min lønn, hans lønn, barnetrygd mm. Fra denne kontoen trekkes også alle regninger, og det går faste trekk til sparekonto og fond. Vi overfører selv det vi trenger til hver vår brukskonto. Det går stort sett knirkefritt, ja. Vi krangler ikke om penger, vi har like prioriteringer og vi snakker sammen før større innkjøp. Vi har grei inntekt, men kunne sikkert blitt mer fornuftige og sparsommelige begge to. Anonymkode: 7c4f0...8e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå