Gå til innhold

Hvordan spleiser du og din mann økonomi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er alt felles? Eller mat og regning på felles konto og resten til privat bruk/sparing?

Går det knirkefritt?

Anonymkode: a9158...9a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gir etter evne og bruker etter behov. Setter av så vi har nok til alt på felles regningskonto, så har vi egen matkonto. Jeg sitter igjen med mer penger enn han fordi jeg handler klær og sånne ting til ungene. Det eneste som ikke går knirkefritt er at han har en tendens til å bruke penger han ikke har. 

Anonymkode: 3f37a...f2a

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er alt felles? Eller mat og regning på felles konto og resten til privat bruk/sparing?

Går det knirkefritt?

Anonymkode: a9158...9a9

Her gikk det så dårlig at jeg kastet han ut. Han jeg var sammen med hadde en leilighet og jeg hadde en leilighet. Da jeg har barn ble det til at han skulle leie ut leiligheten sin og betale meg husleie (halvparten av det han leide ut sin leilighet for )og så bo hos meg. Det var han forslag og jeg synest det hørtes ut som en god ide. 

Vel han leide ut leiligheten sin for en god slump penger, men så startet problemene, han ville plutselig ikke betale meg det vi var blitt enig om. Han mente plutselig at siden han hadde ofret seg og flyttet til meg, som var et stykke fra hans leilighet, så var det et offer som jeg måtte  gjengjelde ved å ha han boende helt gratis. En voksen mann med nærmere 1mill i årsinntekt og jeg som er lavtlønnet, skulle liksom brødfø en voksen mann i tillegg.  Det var jo ikke litt aktuelt.

Han fikk da valget mellom å betale en symbolsk sum i husleie eller å komme seg ut. I og med at han hadde skrevet kontrakt med leieboeren sin for 3 år, så hadde han ikke akkurat en leilighet å flytte tilbake til. Han gikk da med på å spleise på de kommunale avgiftene og tv lisens og det som hører med der. Det ble ca 1500 kr i mnd som han skulle betale. Men jeg måtte hver måned legge ut og mase på han for å få pengene. Han nektet å betale noe i maten og strømforbruket  ble 3 ganger så høyt, for han skulle dusje to ganger for dagen og det skulle være veldig varmt i leiligheten min. Jeg stod tilslutt på,konkursens rand etter vare 1 år, fant da ut at jeg ikke kunne ha det sånn, så jeg sa at enten betaler du det vi ble enig om eller så flytter du ut fort. Da flyttet han altså ut fort og sa til familiene våre og venner at det ble for dyrt å bo hos meg, så derfor flyttet han ut, altså han flyttet hjem til sine to gamle foreldre, en mann i 40 årene. Han kjøpte seg plutselig ny motorsykkel, så da hadde han plutselig ikke så dårlig råd likevel. Det forholdet tok slutt og jeg tror det skal bli lenge til det flytter en ny mann inn i denne leiligheten.

Men vet at det finnes menn som betaler for seg, har venninner der mennene betaler halvparten av alt og i noen tilfeller mer, hvis de tjener mer.

Anonymkode: b1c7e...31d

Skrevet

Vi har ganske lik inntekt. Begge overfører like mye til regningskonto og matkonto + sparing til barna. Vi har hver vår bil og betaler separate/egne utgifter på de. Det som er igjen etter felles utgifter går til privat bruk/sparing. 

Anonymkode: ebf7a...fb8

Skrevet

Vi har hver vår lønnskonto, felles regningskonto, matkont og sparekonto. 

Så fordeler vi etter evne og bruker etter behov. 

Vi har alltid de pengene vi trenger til mat og regninger, for der har vi faste trekk på lønningsdag. Så bruker vi det vi har på lønnskontoene våre på forbruk ellers

Vi har helt gjennomsnittlige lønninger og ganske likt syn på økonomi og forbruk, så det har alltid gått fint. 

Vi har vært sammen i over 20 år og har aldri kranglet om penger tror jeg 

Anonymkode: d13b2...18b

Skrevet

Han tjener mye mer enn meg. Alt er felles. Begge har tilgang til hverandres kontoer i nettbanken og fører fram og tilbake når det trengs. 

vi har 4 barn sammen, fornuftig pengebruk begge to. Forholdsvis nytt hus og to nye bilen, ingen lån lengre!

Anonymkode: 6d0cd...019

Skrevet

Vi er gift ... det er ingen ting som heter mine penger. 🤷🏼‍♀️ 
Vi har en konto til mat (som begge har kort på), en til annen aktiviteter ol (ett bankkort), regningskonto (felles), sparekonto (felles) og en lønnskonto (med bankkort) hver. Vi har faste summer som overføres til de ulike kontoene. Vi deler etter lønn og behov, og sitter begge igjen med like mye på lønnskontoen etter lønning. 

Har aldri kranglet som økonomi, fra dag en har vi delt etter behov 😃

Anonymkode: 3b630...fbe

Skrevet

Vi har felles regningskonto, kjøper mat begge to og har ellers separat økonomi, dvs hver våre lønns- og sparekontoer. Jeg tjener 540’ i året, han 460’ så ikke så stor forskjell, men alt huslån står på meg så jeg betaler mindre skatt enn han. Barnetrygd for våre to barn kommer inn på min konto. Møttes etter mange år som single og selvstendige så denne metoden funker veldig godt for oss. Krangler ikke om økonomi. 

Eier forøvrig enebolig, verdi ca 5 mill, lån 2,4. Ingen andre lån. 

Anonymkode: 8026f...611

Skrevet

Hver vår konto. Ingen felles konto. Han betaler noe, jeg betaler noe. Vi har god råd og dermed veldig lite friksjon. 

Anonymkode: f6c87...3ef

Skrevet

Her går alt innpå en konto og vi overfører til kortkontoene våre etter behov. Har hatt det slik nesten fra vi ble sammen og aldri kranglet om økonomi. 

Anonymkode: 98efa...d34

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her gikk det så dårlig at jeg kastet han ut. Han jeg var sammen med hadde en leilighet og jeg hadde en leilighet. Da jeg har barn ble det til at han skulle leie ut leiligheten sin og betale meg husleie (halvparten av det han leide ut sin leilighet for )og så bo hos meg. Det var han forslag og jeg synest det hørtes ut som en god ide. 

Vel han leide ut leiligheten sin for en god slump penger, men så startet problemene, han ville plutselig ikke betale meg det vi var blitt enig om. Han mente plutselig at siden han hadde ofret seg og flyttet til meg, som var et stykke fra hans leilighet, så var det et offer som jeg måtte  gjengjelde ved å ha han boende helt gratis. En voksen mann med nærmere 1mill i årsinntekt og jeg som er lavtlønnet, skulle liksom brødfø en voksen mann i tillegg.  Det var jo ikke litt aktuelt.

Han fikk da valget mellom å betale en symbolsk sum i husleie eller å komme seg ut. I og med at han hadde skrevet kontrakt med leieboeren sin for 3 år, så hadde han ikke akkurat en leilighet å flytte tilbake til. Han gikk da med på å spleise på de kommunale avgiftene og tv lisens og det som hører med der. Det ble ca 1500 kr i mnd som han skulle betale. Men jeg måtte hver måned legge ut og mase på han for å få pengene. Han nektet å betale noe i maten og strømforbruket  ble 3 ganger så høyt, for han skulle dusje to ganger for dagen og det skulle være veldig varmt i leiligheten min. Jeg stod tilslutt på,konkursens rand etter vare 1 år, fant da ut at jeg ikke kunne ha det sånn, så jeg sa at enten betaler du det vi ble enig om eller så flytter du ut fort. Da flyttet han altså ut fort og sa til familiene våre og venner at det ble for dyrt å bo hos meg, så derfor flyttet han ut, altså han flyttet hjem til sine to gamle foreldre, en mann i 40 årene. Han kjøpte seg plutselig ny motorsykkel, så da hadde han plutselig ikke så dårlig råd likevel. Det forholdet tok slutt og jeg tror det skal bli lenge til det flytter en ny mann inn i denne leiligheten.

Men vet at det finnes menn som betaler for seg, har venninner der mennene betaler halvparten av alt og i noen tilfeller mer, hvis de tjener mer.

Hvorfor i alle dager fant du deg i det?

Anonymkode: c02ef...206

Skrevet

Hver vår lønn på konto. Han har avtalegiro på alle regninger fra sin konto. Vi har faste trekk til sparing. Bruker kortene om hverandre, alt er felles.

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har felles regningskonto, kjøper mat begge to og har ellers separat økonomi, dvs hver våre lønns- og sparekontoer. Jeg tjener 540’ i året, han 460’ så ikke så stor forskjell, men alt huslån står på meg så jeg betaler mindre skatt enn han. Barnetrygd for våre to barn kommer inn på min konto. Møttes etter mange år som single og selvstendige så denne metoden funker veldig godt for oss. Krangler ikke om økonomi. 

Eier forøvrig enebolig, verdi ca 5 mill, lån 2,4. Ingen andre lån. 

Det blir jo ganske mye forskjell da

Skrevet

Vi har hver våre kontoer, men det er hipp som happ hvem som betaler hva. Siden mannen har jevnest lønn står de flesye faste utgifter på ham mens jeg betaler mer "tilfelfige" utgifter som ferie ol. Vi har felleseoe så det er ikke så nøye.

Begge lever relativt nøkternt i hverdagen og vi har bra inntekt så vi spør h erandre sjelden om lov til å kjøpe noe til oss selv, men vi samarbeider om hva vi skal gjøre med større utgifter som bilkjøp ol og hvordan vi skal invistere det vi har til overs.

Anonymkode: 665ee...dad

Skrevet

Felles konto for for regninger som vi setter inn lik sum hver mnd. 

Resten har vi på hver vår konto begge kjøper mat og ting  til barna  og vi har begge adgang til den andres konto om det trengs og overføres noe fra den ene til den andre. 

Skrevet

Vi deler alt. Mangler han 10 000 en måned, så bare overfører jeg til ham og vice versa. Skal vi ha ny sofa eller nytt kjøleskap, så er det bare én av oss som betaler. Men: Vi er nok ganske like både når det gjelder forbruk, generøsitet og måten å omgås penger på. Ellers tror jeg ikke det hadde funka like bra. Vi krangler aldri om penger.

Anonymkode: 63831...611

Skrevet

Vi har alt felles. Jeg styrer alle pengene, jeg tjener nesten dobbelt så mye som han. Vi får lønn på hver vår lønnskonto, jeg overfører alt utenom mat-penger når han får lønn. Vi har hvert vårt kort til den. Ellers bruker vi minimalt men har alltid penger satt sv om det er noe spes.

Anonymkode: 05796...965

Skrevet

Vi tjener ca likt og ingen av oss kjøper ting til oss selv. Sjelden vi spontankjøper ting, det meste er planlagt. Vi har felles økonomi, men hver vår lønns/brukskonto. Vi setter 15000 hver inn på felles regningskonto hver mnd. Resten står igjen på våre kontoer og går til mat og fritid. Hvis en av oss er tom vippser den andre. Det som står igjen på regningskonto på slutten av året settes inn på felles sparekonto. Det som står igjen på brukskonto pr mnd, overføres til regningskonto. Dette går helt knirkefritt og er rettferdig siden vi tjener likt, jobber likt og forbruker likt. 

Anonymkode: 2e79e...c1a

Skrevet

100% felles, 100% knirkefritt. Hadde ikke orket å være i et forhold hvor dette ikke fungerte slik vi har det, vi er jo tross alt en familie.

Anonymkode: 4a89e...396

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi tjener ca likt og ingen av oss kjøper ting til oss selv. Sjelden vi spontankjøper ting, det meste er planlagt. Vi har felles økonomi, men hver vår lønns/brukskonto. Vi setter 15000 hver inn på felles regningskonto hver mnd. Resten står igjen på våre kontoer og går til mat og fritid. Hvis en av oss er tom vippser den andre. Det som står igjen på regningskonto på slutten av året settes inn på felles sparekonto. Det som står igjen på brukskonto pr mnd, overføres til regningskonto. Dette går helt knirkefritt og er rettferdig siden vi tjener likt, jobber likt og forbruker likt. 

Hvorfor kjøper dere aldri noe til dere selv? Ikke en sjokolade, en togbilett eller et par sokker?

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor kjøper dere aldri noe til dere selv? Ikke en sjokolade, en togbilett eller et par sokker?

Jeg mener dyre ting som tekniske duppeditter, nye mobiler, unødvendig kles og interiørkjøp. Hyppige kafebesøk, bensinstasjonmat osv. Trenger vi nye klær o.l. kjøper vi selvfølgelig det uten at vi nødvendigvis trenger å konferere hverandre. 

Han jeg var samboer med før brukte tusenvis av kroner på merkeklær, duppeditter, mobiler, kjøpemat/kaffe osv. Det gjorde at felles økonomi ikke fungerte. Han kjøpte greier til seg selv mens jeg brukte penger på husholdning og barn. Da var det null igjen til sparing og meg selv fordi han alltid var blakk to dager etter lønning. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det blir jo ganske mye forskjell da

Jeg setter inn 14500,- og han 11000,- på regningskto hver måned og jeg kjøper 70% av maten og kjøper det meste barna trenger av klær og utstyr så da jevner det seg ganske bra ut..

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor i alle dager fant du deg i det?

Nei, det kan du si, jeg aner ikke, var vel så forelsket at jeg overså det, men forelskelsen dalte i takt med problemene. Så glad jeg er kvitt han. Tenker jeg har lært til en evt neste gang, hvis jeg i det hele tatt våger å la en mann flytte inn en gang til.

Skrevet

Her er alt felles. Regninger trekkes fra min konto, og felles sparekonto står på meg, men det er fordi vi har gjort det sånn fra vi flyttet sammen for 20 år siden, fordi han hadde masse inkassogjeld og null kontroll på økonomi. Så da gjorde vi det sånn at hans lønn kom rett på min konto og jeg styrte alt.

Nå er inkassogjelden nedbetalt for lengst og mannen har blitt voksen og har like god kontroll som meg. Kanskje litt mer, for han er livredd for å havne der han var. Men vi har ikke sett behovet for å endre dette, siden alt er felles uansett hvem det står på, og han vet jeg ikke bruker store summer uten at vi er enige.

Han tar seg av handling av dagligvarer, også overfører han det som blir til overs til min konto, så fordeler jeg det mellom regninger og sparing.

Det går stort sett knirkefritt, for vi er veldig enige om hva vi ønsker å prioritere, og vi innser begge hvilke ting vi rett og slett ikke har råd til.

Anonymkode: ef571...2e0

Skrevet

Vi er gift, og har barn sammen. Vi ble sammen tidlig i 20-årene da vi begge studerte, og etter at vi begynte å jobbe har vi hatt relativt lik lønn. Ingen av oss har fått mye arv etc heller. Dette tenker jeg er viktige faktorer ift at vi har felles økonomi.

Alle pengene er «våre», vi har tilgang til hverandres kontoer, og felles sparekonto, regningskonto osv. 

Det blir noen ganger litt «smågnissinger», hovedsakelig fordi mannen synes jeg bruker for mye penger. Noe jeg selv ikke er enig i, da vi har veldig romslig økonomi, og jeg mener vi trenger det jeg kjøper (klær til ungene, dyr kvittering fra matbutikken osv). Vi drøfter på forhånd dyrere kjøp (over 1-2000kr) med hverandre. Alt i alt er jeg veldig fornøyd med måten vi har det på. 

Anonymkode: 561d1...f98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...