Anonym bruker Skrevet 30. januar 2020 #1 Skrevet 30. januar 2020 på Rikshospitalet. Jeg fikk snakke med en syk.pl, som ga uttrykk for at det var voldsomt lenge å vente. Betyr det at jeg har blitt NEDPRIORITERT, eller er bare ventelistene internt på enkelte avdelinger så grusomt lange? Har ventet på utredning i 4 år. Anonymkode: 66f68...c5d
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2020 #2 Skrevet 30. januar 2020 Og har noen tips til hvordan jeg kan få mest mulig ut av den ene timen i året? Anonymkode: 66f68...c5d
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2020 #3 Skrevet 30. januar 2020 Bestill time hos fastlegen og få fastlegen til å sjekke opp i saken og Evt få fortgang. Anonymkode: a3640...7f1
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2020 #4 Skrevet 30. januar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Bestill time hos fastlegen og få fastlegen til å sjekke opp i saken og Evt få fortgang. Anonymkode: a3640...7f1 Jeg har fått time nå, etter 11 mnd, men jeg er såpass dårlig at jeg har blitt uføre så er ikke småtteri heller. Men hvordan før man en fastlege til å få fortgang? Anonymkode: 66f68...c5d
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2020 #5 Skrevet 30. januar 2020 Har ikke falt ut av systemet da? Jeg ble tatt ut av lista for jeg hadde ventet så lenge. 😂😂😂 Det kunne jo ikke stemme så da hadde jeg ikke behov lengre. Anonymkode: c6dc4...2d3
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2020 #6 Skrevet 30. januar 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har ikke falt ut av systemet da? Jeg ble tatt ut av lista for jeg hadde ventet så lenge. 😂😂😂 Det kunne jo ikke stemme så da hadde jeg ikke behov lengre. Anonymkode: c6dc4...2d3 Nei, jeg har fått time nå. Prøvde å si at jeg tar avbestillingstimer, men de forstod ikke helt det. Anonymkode: 66f68...c5d
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2020 #7 Skrevet 30. januar 2020 Mannen min ble henvist til Riksen før jul. Innkallingen til time kom i begynnelsen av januar og timen var i i november... Heldigvis ble han ringt opp i går og har fått en avbestillingstime allerede neste uke. Men er jo helt håpløst med slike ventetider. Anonymkode: aa461...f5b
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2020 #8 Skrevet 30. januar 2020 Det er bare noen dager siden noen ikke ville komme til time hos spesialist neste dag pga eu-kontroll på bilen. Det etter å ha visst at det ikke var behov for timen en månedes tid. Så ventelister...jeg skjønner dert Anonymkode: ccb82...023
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2020 #9 Skrevet 30. januar 2020 54 minutter siden, Anonym bruker skrev: på Rikshospitalet. Jeg fikk snakke med en syk.pl, som ga uttrykk for at det var voldsomt lenge å vente. Betyr det at jeg har blitt NEDPRIORITERT, eller er bare ventelistene internt på enkelte avdelinger så grusomt lange? Har ventet på utredning i 4 år. Anonymkode: 66f68...c5d Første time eller oppfølgingstime? Første time er det frister som avdelingen måles på, de påfølgende timene er det ikke det... Anonymkode: 844fc...6d5
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2020 #10 Skrevet 30. januar 2020 Jeg måtte vente lenger enn det en gang, skulle ha time hos nevrolog og ble etter ett år overført til et annet sykehus også fikk jeg time der etter tre måneder eller noe sånt. Så over et år ventet jeg på time og timen ble da i nabobyen. De mottar jo alle henvisningene, også avgjør hastegraden på den hvor lang ventetid det er. Om det hele tiden kommer en henvisning med høyere hastegrad enn din blir du skjøvet lenger og lenger ned. Anonymkode: fc550...844
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2020 #11 Skrevet 30. januar 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Første time eller oppfølgingstime? Første time er det frister som avdelingen måles på, de påfølgende timene er det ikke det... Anonymkode: 844fc...6d5 Oppfølging. Venta "bare" i 3 måneder på første time. Som var for flere år sida. Det er derfor jeg nevner interne ventelister (som hadde vært uaktuelt dersom det var snakk om den første timen) Anonymkode: 66f68...c5d
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2020 #12 Skrevet 30. januar 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg måtte vente lenger enn det en gang, skulle ha time hos nevrolog og ble etter ett år overført til et annet sykehus også fikk jeg time der etter tre måneder eller noe sånt. Så over et år ventet jeg på time og timen ble da i nabobyen. De mottar jo alle henvisningene, også avgjør hastegraden på den hvor lang ventetid det er. Om det hele tiden kommer en henvisning med høyere hastegrad enn din blir du skjøvet lenger og lenger ned. Anonymkode: fc550...844 Men hvordan vurderer de det da? Lurer jeg på. Jeg kan periodevis verken gå ut av huset eller handle, har store smerter og hevelser, lista er lang over hvorfor jeg burde havne høyere opp på lista. Anonymkode: 66f68...c5d
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2020 #13 Skrevet 30. januar 2020 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mannen min ble henvist til Riksen før jul. Innkallingen til time kom i begynnelsen av januar og timen var i i november... Heldigvis ble han ringt opp i går og har fått en avbestillingstime allerede neste uke. Men er jo helt håpløst med slike ventetider. Anonymkode: aa461...f5b Men det har de vel ikke lov til? Trodde grensa var på 3mnd. Tipper han ikke går til samme avd som meg, for der var avbestillingstimer uaktuelt Anonymkode: 66f68...c5d
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2020 #14 Skrevet 30. januar 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hvordan vurderer de det da? Lurer jeg på. Jeg kan periodevis verken gå ut av huset eller handle, har store smerter og hevelser, lista er lang over hvorfor jeg burde havne høyere opp på lista. Anonymkode: 66f68...c5d Tror det er henvisningen fra legen som gir hastegraden. Du kan få fastlegen din til å "mase". Anonymkode: fc550...844
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2020 #15 Skrevet 30. januar 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men det har de vel ikke lov til? Trodde grensa var på 3mnd. Tipper han ikke går til samme avd som meg, for der var avbestillingstimer uaktuelt Anonymkode: 66f68...c5d Ja, jeg ble helt satt ut da han sa når timen var. Sa han måtte ringe de med en gang og si han kunne ta avbestillingstimer. Han ble operert (på lokalsykehus) i mars 2019. Det ble ikke vellykket og da ville lokalsykehuset ha med Riksen i vurdering om ny operasjon. Da skulle det altså tatt nesten 2 år fra operasjonen til vurdering(!) av ny operasjon. Hårreisende.. Merkelig at det ikke er aktuelt. Skulle tro de fikk ned ventetidene raskere ved å ta inn de som kan på kort varsel. Anonymkode: aa461...f5b
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2020 #16 Skrevet 30. januar 2020 Jeg har ventet 7.mnd på å få sjekket hjertet til en 3 åring. Er helt vanlig. Dør du ikke uten, kan du vente. Du sier ikke noe om hvilken avdeling dette er, eller hva du feiler, noe som gjør det vanskelig å vite om dette er feil, interne ventelister eller noe annet. En kreft pasient skal vente maks 2 uker, en ortopedi pasient kan vente lengre osv. Anonymkode: b5ea7...a00
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2020 #17 Skrevet 30. januar 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ventet 7.mnd på å få sjekket hjertet til en 3 åring. Er helt vanlig. Dør du ikke uten, kan du vente. Du sier ikke noe om hvilken avdeling dette er, eller hva du feiler, noe som gjør det vanskelig å vite om dette er feil, interne ventelister eller noe annet. En kreft pasient skal vente maks 2 uker, en ortopedi pasient kan vente lengre osv. Anonymkode: b5ea7...a00 Hud (immunforsvar) Anonymkode: 66f68...c5d
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2020 #18 Skrevet 30. januar 2020 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, jeg ble helt satt ut da han sa når timen var. Sa han måtte ringe de med en gang og si han kunne ta avbestillingstimer. Han ble operert (på lokalsykehus) i mars 2019. Det ble ikke vellykket og da ville lokalsykehuset ha med Riksen i vurdering om ny operasjon. Da skulle det altså tatt nesten 2 år fra operasjonen til vurdering(!) av ny operasjon. Hårreisende.. Merkelig at det ikke er aktuelt. Skulle tro de fikk ned ventetidene raskere ved å ta inn de som kan på kort varsel. Anonymkode: aa461...f5b Uff... Det er hårreisende, ja. Anonymkode: 66f68...c5d
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2020 #19 Skrevet 30. januar 2020 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tror det er henvisningen fra legen som gir hastegraden. Du kan få fastlegen din til å "mase". Anonymkode: fc550...844 Jeg vet at legen skriver dårlige henvisninger, men at de var så dårlige, da... 😑 Ok, men da vet jeg det. Anonymkode: 66f68...c5d
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2020 #20 Skrevet 30. januar 2020 Hadde aldri godtatt å vente så lenge da hadde jeg gått privat. Måtte nok reist til en annen by men heller det enn å vente. Ville ikke støttet sykehuset men min time om de ikke klarer å gi meg en time innen rimelighetens grenser. Men ikke alle har anledning til det, det er blitt et klasseskille i helsevesenet kan ikke se på det på noe annen måte. Anonymkode: 6754f...f7f
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2020 #21 Skrevet 30. januar 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hadde aldri godtatt å vente så lenge da hadde jeg gått privat. Måtte nok reist til en annen by men heller det enn å vente. Ville ikke støttet sykehuset men min time om de ikke klarer å gi meg en time innen rimelighetens grenser. Men ikke alle har anledning til det, det er blitt et klasseskille i helsevesenet kan ikke se på det på noe annen måte. Anonymkode: 6754f...f7f Jeg er helt enig med deg, og jeg har snakket med endel private om hva de kan tilby. Og ja, det stoppet faktisk med prisen. Skulle jeg hatt time hadde jeg måtte ut med 3000 kroner. Kanskje de kunne ha hjulpet meg, kanskje ikke. Men så var det noen som sa at de private ofte kaller inn ekspertene/snakker med ekspertene som jobber i det offentlige helsevesenet. Tanken min var i utgangspunktet å få legetimer av kvalitet, sykehusene har brukt 4 år på dette og vet ikke noe mer pr idag enn i 2016, så da tenkte jeg på om private er bedre. Men det var det noen som mente at ikke alltid stemmer... Så da ble tanken egentlig at jeg ikke vil betale 3000 kroner for en legetime med en lege det skorter på like mye som på sykehuset🤔 Hadde jeg vært millionær hadde det bare vært lommerusk😊 Og ikke så farlig. Men denne tilstanden her har jo gjort meg ute av stand til å jobbe. Og pasientombudet(?) rådet meg til å klage på manglende utredning da jeg i grunnen har blitt en kasteball. Anonymkode: 66f68...c5d
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2020 #22 Skrevet 30. januar 2020 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ventet 7.mnd på å få sjekket hjertet til en 3 åring. Er helt vanlig. Dør du ikke uten, kan du vente. Du sier ikke noe om hvilken avdeling dette er, eller hva du feiler, noe som gjør det vanskelig å vite om dette er feil, interne ventelister eller noe annet. En kreft pasient skal vente maks 2 uker, en ortopedi pasient kan vente lengre osv. Anonymkode: b5ea7...a00 Her er det jo du som er dum som ikke maser. Anonymkode: 9011e...b8f
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2020 #23 Skrevet 30. januar 2020 4 minutes ago, Anonym bruker said: Her er det jo du som er dum som ikke maser. Anonymkode: 9011e...b8f Kanskje heller du som ikke har peiling på hjertebarn. Hvis det feks er det vanligste, lite hull i ventrikkel (vsd) så ordner det seg nesten alltid av seg selv, men det følges med på. Anonymkode: ccb82...023
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2020 #24 Skrevet 30. januar 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kanskje heller du som ikke har peiling på hjertebarn. Hvis det feks er det vanligste, lite hull i ventrikkel (vsd) så ordner det seg nesten alltid av seg selv, men det følges med på. Anonymkode: ccb82...023 Haha. Her tok det noen få uker fra henvisning ble sendt til vi fikk komme inn på sjekk. Et av landets største sykehus, og ikke alvorlig bekymring. Det skal ikke ta så lang tid når det er barn som skal undersøkes. Anonymkode: 9011e...b8f
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2020 #25 Skrevet 30. januar 2020 Just now, Anonym bruker said: Haha. Her tok det noen få uker fra henvisning ble sendt til vi fikk komme inn på sjekk. Et av landets største sykehus, og ikke alvorlig bekymring. Det skal ikke ta så lang tid når det er barn som skal undersøkes. Anonymkode: 9011e...b8f Tror dere virkelig helsenorge gambler med helsen til barn..? Vsd som jeg skriver om oppdages nesten alltid ved fødsel. Og trenger bare sporadisk oppfølging hvis det er stort nok utslag. Men dere vet vel bedre enn legene. Anonymkode: ccb82...023
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå