Gå til innhold

Leve lykkelig med alkoholiker?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kanskje det er en bitteliten mulighet for at ting kan fungere - men jeg har aldri sett det.

Både jeg og mannen har hatt alkoholiker i familien. Den som er alkoholiker har det jo gjerne ikke bra med seg selv/omverden. Da er det ikke så enkelt for de nærmeste å være lykkelig selv. Å være avhengig av alkohol forandrer personen/hjernen/måten å reagere på. Kanskje kan vedkommende fungere en periode og tro at han/hun har kontroll. Men det er jo selvbedrag. Det varer ikke evig.

Anonymkode: 8095f...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 timer siden, Twintipp skrev:

Det var jeg heldigvis ikke. Mulig din eks ikke gikk under betegnelsen alkoholiker dersom rusen ikke gikk utover deg? En alkoholiker setter rusen først. Selvsagt finnes det variasjoner, og de overkompenserer gjerne for skammen i edru tilstand. De overkompenserer gjerne for å gi seg selv en unnskyldning for å drikke senere. 

Det høres ikke ut som du har levd med en alkoholiker.

 

Han er ikke min eks. Og jo, jeg tror ikke det er noen som helst tvil om at han etter norsk målestokk var alkoholiker. 

Anonymkode: 6b9f3...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Den som er alkoholiker har det jo gjerne ikke bra med seg selv/omverden. Da er det ikke så enkelt for de nærmeste å være lykkelig selv. Å være avhengig av alkohol forandrer personen/hjernen/måten å reagere på. Kanskje kan vedkommende fungere en periode og tro at han/hun har kontroll. Men det er jo selvbedrag. Det varer ikke evig.

Anonymkode: 8095f...ce3

Du går tydeligvis ut fra at all alkoholisme er en form for selvmedisinering, og at der MÅ ligge et slags rotproblem i bunnen som vedkommende prøver å drikke seg bort fra.

Men det stemmer jo ikke. Også lykkelige mennesker kan ende opp med avhengighetsadferd. En vane som ble til en uvane. For mange fester og sosiale situasjoner med alkohol. Det starter ikke med den «negative» drikkingen, altså med ensom drankeradferd. Det kan starte med hygge og glede, og bite seg fast derfra.

Også alkoholikere har en personlighet....

Anonymkode: 6b9f3...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2020 den 23.32, Anonym bruker skrev:

Vi er lykkelige. Men det er fordi vi begge drikker hver dag. Vi er alkoholikere, men slik vil vi faktisk ha det. Traff min samboer på byen for 12 år siden. Vi er begge ufør pga av forskjellige sykdommer som gjør at vi ikke kan jobbe. Sitter derfor hjemme og drikker sammen. Vi er lykkelige med det, og vi sårer ingen andre med det vi gjør. Vi krangler aldri, vi bare koser oss. Vi er 63 og 65 år gamle i dag med voksne barn fra tidligere ekteskap. 

Anonymkode: 92316...801

Dette er jo bare trist

Anonymkode: 0defb...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du går tydeligvis ut fra at all alkoholisme er en form for selvmedisinering, og at der MÅ ligge et slags rotproblem i bunnen som vedkommende prøver å drikke seg bort fra.

Men det stemmer jo ikke. Også lykkelige mennesker kan ende opp med avhengighetsadferd. En vane som ble til en uvane. For mange fester og sosiale situasjoner med alkohol. Det starter ikke med den «negative» drikkingen, altså med ensom drankeradferd. Det kan starte med hygge og glede, og bite seg fast derfra.

Også alkoholikere har en personlighet....

Anonymkode: 6b9f3...199

Selvfølgelig. Men det betyr ikke at de har det bra med avhengigheten når den først er der. Jeg kjenner et eldre ektepar som startet slik. Det var øl og vin til maten hver dag. Noe å sove på på kvelden osv. Problemet for dem ble jo de forandringene de ikke selv så. De forandret seg jo. Ble utrivelige om det ikke var alkohol når de var sammen med familien. Ble dårligere til å plukke opp signaler i sosiale sammenhenger. Osv. Barnebarna begynte å trekke seg unna. Til slutt gjorde de voksne barna det også. Det eldre ekteparet har det ikke bra med situasjonen men de ser ikke selv hvorfor det er blitt slik. De er bare sint på familien sin som svikter/overreagerer osv. Uansett hvor avhengigheten startet så gir den problemer. 

Å greie å leve lykkelig med en slik avhengighet er ikke vanlig. Om du selv synes du greier det bra kan omverden likevel reagere. I det lange løp vil det gi problemer.

Anonymkode: 8095f...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du går tydeligvis ut fra at all alkoholisme er en form for selvmedisinering, og at der MÅ ligge et slags rotproblem i bunnen som vedkommende prøver å drikke seg bort fra.

Men det stemmer jo ikke. Også lykkelige mennesker kan ende opp med avhengighetsadferd. En vane som ble til en uvane. For mange fester og sosiale situasjoner med alkohol. Det starter ikke med den «negative» drikkingen, altså med ensom drankeradferd. Det kan starte med hygge og glede, og bite seg fast derfra.

Også alkoholikere har en personlighet....

Anonymkode: 6b9f3...199

Netopp derfor jeg skrev seg selv/omverden. Om alkoholikeren ikke har problemer med seg selv fører gjerne alkoholismen til at vedkommemde får problemer med omverden etterhvert.

Anonymkode: 8095f...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, Twintipp skrev:

Det var jeg heldigvis ikke. Mulig din eks ikke gikk under betegnelsen alkoholiker dersom rusen ikke gikk utover deg? En alkoholiker setter rusen først. Selvsagt finnes det variasjoner, og de overkompenserer gjerne for skammen i edru tilstand. De overkompenserer gjerne for å gi seg selv en unnskyldning for å drikke senere. 

Det høres ikke ut som du har levd med en alkoholiker.

 

Merkelig innfallsvinkel. ØNSKER du at hun skal ha hatt det ille, altså? For ellers ryker svart-hvitt-skjemaet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet på en avrusningsklinikk, så svaret er helt klart nei. Å stole på en alkoholiker er så godt som umulig, jeg må kunne stole på den jeg skal leve sammen med.

Noen alkoholikere er utagerende og ufin og det som verre er, mens noen vet å oppføre seg uansett hvor full de blir. 

Jeg har selv en venninne som er i midten av 50 årene og hun er en pest og en plage for alle rundt seg. Aggresiv og ufin. Barn,barnebarn og vi venninner orker ikke å forholde oss til henne så mye lengre,så de fleste har distansert seg.

Hun ser ikke på drikkingen sin som et problem , hun skal bare kose seg litt. Hun blir dritings hver kveld, om natten ringer hun rundt til alle på listen, tar ikke hensyn til oss som har små unger  og som får lite søvn , hun kan ringe i ett kjør flere timer på en natt. Så vi har måtte blokkere nummeret hennes for å få fred. En sånn person kunne jeg ikke bodd sammen med-aldri.

Ingen skjønner hvordan mannen hennes holder ut, han jobber vel og merke hele tiden, så det er vel hans måte å takle det på, men jeg tror neppe han har det godt sammen med henne. 

Anonymkode: 6e3c1...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har jobbet på en avrusningsklinikk, så svaret er helt klart nei. Å stole på en alkoholiker er så godt som umulig, jeg må kunne stole på den jeg skal leve sammen med.

Noen alkoholikere er utagerende og ufin og det som verre er, mens noen vet å oppføre seg uansett hvor full de blir. 

Jeg har selv en venninne som er i midten av 50 årene og hun er en pest og en plage for alle rundt seg. Aggresiv og ufin. Barn,barnebarn og vi venninner orker ikke å forholde oss til henne så mye lengre,så de fleste har distansert seg.

Hun ser ikke på drikkingen sin som et problem , hun skal bare kose seg litt. Hun blir dritings hver kveld, om natten ringer hun rundt til alle på listen, tar ikke hensyn til oss som har små unger  og som får lite søvn , hun kan ringe i ett kjør flere timer på en natt. Så vi har måtte blokkere nummeret hennes for å få fred. En sånn person kunne jeg ikke bodd sammen med-aldri.

Ingen skjønner hvordan mannen hennes holder ut, han jobber vel og merke hele tiden, så det er vel hans måte å takle det på, men jeg tror neppe han har det godt sammen med henne. 

Anonymkode: 6e3c1...459

Uff, så slitsomt. Har de barn da? Jobber hun? 

Kjenner en sånn jeg også. Men det er en mann. Utrolig slitsomt!

Anonymkode: 05d2f...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sug lut skrev:

Merkelig innfallsvinkel. ØNSKER du at hun skal ha hatt det ille, altså? For ellers ryker svart-hvitt-skjemaet ditt?

Ja, Sug Lut, jeg ønsker at ho skal ha hatt det ille! Apropo merkelig innfallsvinkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han er ikke min eks. Og jo, jeg tror ikke det er noen som helst tvil om at han etter norsk målestokk var alkoholiker. 

Anonymkode: 6b9f3...199

Ok. Du er den eneste jeg har hørt om som har vært lykkelig tross alkoholisme i nær relasjon. Samtlige jeg møter finner det ekstremt utfordrende, ihvertfall etter at de blir bevisste på sin medavhengige rolle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2020 den 8.53, Anonym bruker skrev:

Problemet for dem ble jo de forandringene de ikke selv så. De forandret seg jo. Ble utrivelige om det ikke var alkohol når de var sammen med familien. Ble dårligere til å plukke opp signaler i sosiale sammenhenger. Osv. Barnebarna begynte å trekke seg unna. Til slutt gjorde de voksne barna det også. Det eldre ekteparet har det ikke bra med situasjonen men de ser ikke selv hvorfor det er blitt slik. De er bare sint på familien sin som svikter/overreagerer osv. Uansett hvor avhengigheten startet så gir den problemer. 

Vel? Det skjedde ikke her, så det argumentet har ikke gyldighet.

Anonymkode: 6b9f3...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2020 den 13.02, Twintipp skrev:

Ok. Du er den eneste jeg har hørt om som har vært lykkelig tross alkoholisme i nær relasjon. Samtlige jeg møter finner det ekstremt utfordrende, ihvertfall etter at de blir bevisste på sin medavhengige rolle. 

Jeg var aldri medavhengig heller. Også ektefellene har en personlighet... 

Anonymkode: 6b9f3...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 2.2.2020 den 9.36, sug lut skrev:

Merkelig innfallsvinkel. ØNSKER du at hun skal ha hatt det ille, altså? For ellers ryker svart-hvitt-skjemaet ditt?

Tror du er inne på noe der...

Anonymkode: 6b9f3...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2020 den 8.55, Anonym bruker skrev:

Netopp derfor jeg skrev seg selv/omverden. Om alkoholikeren ikke har problemer med seg selv fører gjerne alkoholismen til at vedkommemde får problemer med omverden etterhvert.

Anonymkode: 8095f...ce3

Du skrev som om problemet var der fra før.

Anonymkode: 6b9f3...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var aldri medavhengig heller. Også ektefellene har en personlighet... 

Anonymkode: 6b9f3...199

Du er som sagt i tilfelle den eneste av samtlige pårørende jeg har hatt samtale med, som verken har vært medavhengig eller hatt problemer med at ektefellen din har hatt sykdommen alkoholisme. Selv om det tilsynelatende ikke var problematisk for deg, er det ikke vekst for lykke for majoriteten når din nærmeste har en avhengighetslidelse. 

Endret av Twintipp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Twintipp skrev:

Du er som sagt i tilfelle den eneste av samtlige pårørende jeg har hatt samtale med, som verken har vært medavhengig eller hatt problemer med at ektefellen din har hatt sykdommen alkoholisme. Selv om det tilsynelatende ikke var problematisk for deg, er det ikke vekst for lykke for majoriteten når din nærmeste har en avhengighetslidelse. 

Trådtittelen spurte ikke etter statistikk eller flertallsavstemninger.

Jeg svarer bare ut i fra MITT liv, slik alle andre også gjør. Og du strever alt du kan for å motbevise eller i det minste devaluere min erfaring.

 

Anonymkode: 6b9f3...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trådtittelen spurte ikke etter statistikk eller flertallsavstemninger.

Jeg svarer bare ut i fra MITT liv, slik alle andre også gjør. Og du strever alt du kan for å motbevise eller i det minste devaluere min erfaring.

 

Anonymkode: 6b9f3...199

Jeg bare håper ikke hovedinnlegger her blir påvirket til å tro at det er normen. Mulig jeg er miljøskadd, men jeg har møtt så mange triste skjebner som har valgt å trosse sin egen helse for å hjelpe og bli hos en alkoholiker. 

Mulig du er unntaket, unner deg selvsagt å ha det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Twintipp skrev:

Jeg bare håper ikke hovedinnlegger her blir påvirket til å tro at det er normen. Mulig jeg er miljøskadd, men jeg har møtt så mange triste skjebner som har valgt å trosse sin egen helse for å hjelpe og bli hos en alkoholiker. 

Mulig du er unntaket, unner deg selvsagt å ha det bra.

Det er vel lite jeg kan gjøre for å få henne til å føle seg mer eller mindre lykkelig... hun sier heller ikke noe i hovedinnlegget om hva hun skal med infoen. Drikker hun selv, kanskje? Hvem vet...

Anonymkode: 6b9f3...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vel? Det skjedde ikke her, så det argumentet har ikke gyldighet.

Anonymkode: 6b9f3...199

Alle forandrer seg med alkoholmisbruk. Hjernen forandrer seg.

Men det er ikke alltid folk ser det selv.

Anonymkode: 8095f...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du skrev som om problemet var der fra før.

Anonymkode: 6b9f3...199

Beklager om det var uklart.

Anonymkode: 8095f...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle forandrer seg med alkoholmisbruk. Hjernen forandrer seg.

Men det er ikke alltid folk ser det selv.

Anonymkode: 8095f...ce3

Jeg som samboer ville jo ha sett det. Og det skjedde altså ikke her.

Anonymkode: 6b9f3...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Beklager om det var uklart.

Anonymkode: 8095f...ce3

Ja, det var egentlig to ulike ting du påsto. At enten hadde de problemer med seg selv fra før av; eller de fikk problemer med omverdenen etterpå. 
(Ingen av dem slo til her, da. For alle mennesker er jo ikke like.)

Anonymkode: 6b9f3...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...