Gå til innhold

Leve lykkelig med alkoholiker?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

En som har sluttet å drikke kan man jo leve lykkelig med.

En som fortsetter å drikke altfor mye - nei!

Lever du med en som drikker for mye? Hvordan fungerer det for deg og familien?

Anonymkode: eab37...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sitter for seg selv og takler følelser med alkohol. Han er alvorlig syk, med svekket både kropp og mental styrke. Jeg synes det er leit for økonomien og at han prioriterer det framfor andre hyggelige ting.. og jeg bekymrer meg for hans helse.. 

Anonymkode: 9e77e...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han sitter for seg selv og takler følelser med alkohol. Han er alvorlig syk, med svekket både kropp og mental styrke. Jeg synes det er leit for økonomien og at han prioriterer det framfor andre hyggelige ting.. og jeg bekymrer meg for hans helse.. 

Anonymkode: 9e77e...617

Er det din mann? Har dere barn?

Anbefaler deg å lese om "medavhengighet" når det kommer til alkoholikere, meget mulig du har gått inn i en slik rolle. Det gjøres i utgangspunktet av et godt hjerte, men på sikt hjelper det dessverre alkoholikeren med å opprettholde misbruket av alkohol. Typisk da at man glatter over, skjuler for andre hvor mye han drikker, finner på unnskyldninger, prøver å finne løsninger økonomisk osv.

Hvor mye drikker han?

Jeg ville tatt meg en prat med ham en dag han ikke drikker, eller før han begynner å drikke, og fortelle hvordan det nå er. At han drikker altfor mye alkohol, at dette gjør deg bekymret for hans fysiske og psykiske helse, at det går utover økonomien deres, at han bortprioriterer andre hyggelige ting, at det nå går alvorlig utover forholdet deres, og at det må skje en endring.

Uansett ville jeg tatt kontakt med fastlegen hans og fortalt at han er alkoholiker, hvor mye han drikker og at du bekymrer deg for helsen. Da er det lettere for legen å ta riktige tester og ev. tilby behandling neste gang han kommer til legen.

Kontakt gjerne kommunen og finn ut om den har støtteordning for pårørende til rusmisbrukere - de jeg kjenner som har fått slikt tilbud har hatt god hjelp av det.

Det finnes også støttegrupper for pårørende til rusmisbrukere, som du kan kontakte.

Anonymkode: eab37...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er lykkelige. Men det er fordi vi begge drikker hver dag. Vi er alkoholikere, men slik vil vi faktisk ha det. Traff min samboer på byen for 12 år siden. Vi er begge ufør pga av forskjellige sykdommer som gjør at vi ikke kan jobbe. Sitter derfor hjemme og drikker sammen. Vi er lykkelige med det, og vi sårer ingen andre med det vi gjør. Vi krangler aldri, vi bare koser oss. Vi er 63 og 65 år gamle i dag med voksne barn fra tidligere ekteskap. 

Anonymkode: 92316...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi er lykkelige. Men det er fordi vi begge drikker hver dag. Vi er alkoholikere, men slik vil vi faktisk ha det. Traff min samboer på byen for 12 år siden. Vi er begge ufør pga av forskjellige sykdommer som gjør at vi ikke kan jobbe. Sitter derfor hjemme og drikker sammen. Vi er lykkelige med det, og vi sårer ingen andre med det vi gjør. Vi krangler aldri, vi bare koser oss. Vi er 63 og 65 år gamle i dag med voksne barn fra tidligere ekteskap. 

Anonymkode: 92316...801

Hvor mye drikker dere hver dag? 

Anonymkode: 06ab5...d26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi er lykkelige. Men det er fordi vi begge drikker hver dag. Vi er alkoholikere, men slik vil vi faktisk ha det. Traff min samboer på byen for 12 år siden. Vi er begge ufør pga av forskjellige sykdommer som gjør at vi ikke kan jobbe. Sitter derfor hjemme og drikker sammen. Vi er lykkelige med det, og vi sårer ingen andre med det vi gjør. Vi krangler aldri, vi bare koser oss. Vi er 63 og 65 år gamle i dag med voksne barn fra tidligere ekteskap. 

Anonymkode: 92316...801

Sikker på at dere ikke sårer deres voksne barn? 

Anonymkode: abe3c...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi er lykkelige. Men det er fordi vi begge drikker hver dag. Vi er alkoholikere, men slik vil vi faktisk ha det. Traff min samboer på byen for 12 år siden. Vi er begge ufør pga av forskjellige sykdommer som gjør at vi ikke kan jobbe. Sitter derfor hjemme og drikker sammen. Vi er lykkelige med det, og vi sårer ingen andre med det vi gjør. Vi krangler aldri, vi bare koser oss. Vi er 63 og 65 år gamle i dag med voksne barn fra tidligere ekteskap. 

Anonymkode: 92316...801

Min mor var alkoholiker og hun såret meg mere som voksen enn som barn.

Anonymkode: ad972...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg levde lykkelig med en som var hva jeg vil kalle «kontrollert alkoholiker». Han var verdens snilleste og mest omtenksomme person. Alkoholen var dels stressmestring og dels lokal kultur for ham (kom fra et annet europeisk land der det er vanlig med øl til lunch og vin til middag.)

Å drikke mer enn det som generelt regnes som «greit» i Norge, behøver ikke være ugreit i seg selv. Det kommer an på flere faktorer; og den norske pietismen har gitt ganske trange rammer for dikotomien «normalbruk/misbruk». Det er faktisk ikke så enkelt at man kan dele saken i to midt på. Det er glidende overganger mellom f eks normalt forbruk, høyt forbruk, ugreit forbruk, delvis misbruk og avhengighet.

I Norge er vi veldig opptatt av alkoholisme som «full/ikke full». Men sånn er det ikke i resten av verden. Faktisk går det også an å være alkoholiker uten noensinne å bli «full...»

Hans forbruk såret meg ikke og ødela ikke for oss. Det påvirket nok økonomien hans på en negativ måte; men vi hadde ikke felles økonomi. 

Anonymkode: 6b9f3...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde _aldri_ levd lykkelig med en alkoholiker! Ingen, absolutt ingen er lykkelig som alkoholiker, verken person selv eller pårørende. Det finnes ingen glidende overganger her, da er du enten manipulert av alkoholismen eller medavhengig. 

Og til deg over her som er ufør og alkoholiker: Slutt og la alkoholen fortelle deg at det er uproblematisk! Selvsagt er det nettopp det. Du har satt barn til verden, og tror du ikke de ville satt pris på foreldre som var mentalt tilstede og ikke rusmisbrukere? Tror du ikke de vil ringe mamma og pappa uten å høre den slørete og ekle stemmen preget av alkohol? At dere ønsker å leve som alkoholikere er tull. Det er avhengigheten som forteller deg det, for _ingen_ ønsker å bruke sitt lille tilmålte liv på jorden som slave for rus. 

Så nei, jeg hadde aldri levd et liv med en alkoholiker. Jeg ønsker meg et godt, stabilt liv med en partner jeg kan ha tillit til og kjærlighet som blir prioritert på oss og ikke flaska!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Twintipp skrev:

 

Jeg hadde _aldri_ levd lykkelig med en alkoholiker! Ingen, absolutt ingen er lykkelig som alkoholiker, verken person selv eller pårørende. Det finnes ingen glidende overganger her, da er du enten manipulert av alkoholismen eller medavhengig. 

 

Nei, hvis DU ikke hadde opplevd det som OK, så kan såklart ingen andre heller det... 🙄

Anonymkode: 6b9f3...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mannen min er alkoholiker. Han drikker hver dag etter jobb. Vi koser oss og jeg liker at han drikker og løsner litt på snippen. Han holder jobben sin og alle andre plikter, så da ser jeg ikke problemet, enn så lenge... Den dagen han går av med pensjon derimot, er jeg litt bekymret for..

Anonymkode: dbb41...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, hvis DU ikke hadde opplevd det som OK, så kan såklart ingen andre heller det... 🙄

Anonymkode: 6b9f3...199

Hvis du mener at avhengighet og ruslidelse er veien til lykke, så be my guest, det er nok få med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, mannen min er alkoholiker. Han drikker hver dag etter jobb. Vi koser oss og jeg liker at han drikker og løsner litt på snippen. Han holder jobben sin og alle andre plikter, så da ser jeg ikke problemet, enn så lenge... Den dagen han går av med pensjon derimot, er jeg litt bekymret for..

Anonymkode: dbb41...289

 

Håper dere ikke har barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man kan ikke være lykkelig med en alkoholiker. Merk at "alkoholiker" er en person som drikker så mye at han har blitt feilernært og har problemer med helsen pga drikkingen. Det er farlig for en alkoholiker å slutte å drikke uten medisinsk hjelp.

En person som drikker litt mer en ønskelig/normalt, men som ellers fungerer i hverdagen er ikke "alkoholiker". 

Problemdrikking er heller ikke det samme som å være alkoholiker. En person kan drikke så mye at han sliter med relasjoner og jobb uten at det regnes som alkoholisme. Alkoholisme betyr en person som er fysisk avhengig av alkohol og ikke kan slutte uten hjelp pga det er livsfarlig for dem å slutte å drikke på egenhånd. 

Anonymkode: a881f...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et interessant spørsmål. Kan du være lykkelig med et rusavhengighet. 

Her er kriterier for alkoholavhengighetsdiagnose

Diagnosen avhengighet

Å sette diagnosen ”avhengighet” kan bare gjøres hvis tre eller flere av følgende kriterier har inntruffet samtidig i løpet av det foregående året:
       
Brukeren har

  • sterk lyst eller følelse av tvang til å innta substansen
  • problemer med å kontrollere substansinntaket med hensyn til innledning, avslutning og mengde
  • fysiologisk abstinenstilstand når substansbruken har opphørt eller er redusert, som viser seg ved det karakteristiske abstinenssyndromet for stoffet, eller bruk av samme (eller et nært beslektet) stoff for å lindre eller unngå abstinenssymptomer
  • utviklet toleranse, slik at økte substansdoser er nødvendig for å oppnå den samme effekten som lavere doser tidligere ga (for eksempel alkohol- eller opioidavhengige personer som daglig kan innta doser som er store nok til å slå ut eller ta livet av brukere uten toleranseutvikling)
  • føler økende likegyldighet overfor andre gleder eller interesser, som følge av bruk av ett eller flere psykoaktive stoffer, og mer og mer tid brukes på å skaffe eller innta stoffer eller komme seg etter bruken
  • opprettholder substansbruken til tross for åpenbare tegn på skadelige konsekvenser, som leverskade etter betydelig alkoholkonsum, depressive perioder rett etter perioder med høyt inntak av psykoaktive stoffer, eller substansrelatert reduksjon av kognitivt funksjonsnivå, og man kan fastslå at brukeren var, eller kunne forventes å være, klar over skadens natur og omfang

Anonymkode: b9069...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble bare tull med kopiering. Les her https://www.helsebiblioteket.no/retningslinjer/rop/2-definisjoner-metode/2.3-rusdiagnoser-icd-og-dsm/2.3.2-avhengighet-i-icd-10

Men. At dette skulle gjøre noen lykkelig er vanskelig å tro.  Og her har man ikke engang kommet inn på de psykiske vanskene som 9 av 10 med alkoholisme har.

Anonymkode: b9069...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mye drikker dere hver dag? 

Anonymkode: 06ab5...d26

Det er forskjellig, vi er skjeldent veldig fulle. 

 

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sikker på at dere ikke sårer deres voksne barn? 

Anonymkode: abe3c...975

Ja, vi sårer ikke barna våres, det hender at de sitter sammen med oss en fredag eller lørdag i ny og ne, at vi har en liten fest med middag og noe godt i glasset. 

Anonymkode: 92316...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En alkoholiker er vel i det store og hele en som ikke har kontroll. Dere som hevder at dere selv eller partner lever lykkelig med alkoholisme under kontroll har vel ikke egentlig et alkoholproblem. De som har et alkoholproblem kan ikke styre inntaket, og dette er det som medfører mange lidelser for øvrig familie og omgangskrets. Når forbruket kommer ut av kontroll og man aldri kan føle seg trygg, fordi man aldri vet når vedkommende er full og hva som da skjer. Derfor vil jeg si at man ikke kan leve lykkelig med en alkoholiker med all uforutsigbarheten og utryggheten det medfører

Anonymkode: abe3c...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornektelse er også en del av bildet, og det har ofte gått veldig langt før alkoholikeren selv innser at det er et problem for andre rundt 

Anonymkode: abe3c...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, man kan ikke være lykkelig med en alkoholiker. Merk at "alkoholiker" er en person som drikker så mye at han har blitt feilernært og har problemer med helsen pga drikkingen. Det er farlig for en alkoholiker å slutte å drikke uten medisinsk hjelp.

En person som drikker litt mer en ønskelig/normalt, men som ellers fungerer i hverdagen er ikke "alkoholiker". 

Problemdrikking er heller ikke det samme som å være alkoholiker. En person kan drikke så mye at han sliter med relasjoner og jobb uten at det regnes som alkoholisme. Alkoholisme betyr en person som er fysisk avhengig av alkohol og ikke kan slutte uten hjelp pga det er livsfarlig for dem å slutte å drikke på egenhånd. 

Anonymkode: a881f...c0e

Alkoholavhengighet kan være mer enn bare fysisk avhengighet. Man trenger ikke være alvorlig syk av fysisk sykdom pga alkohol eller i kategorien "livsfarlig å slutte på egenhånd" for at man skal være avhengig altså. 

Anonymkode: 06110...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Twintipp skrev:

Hvis du mener at avhengighet og ruslidelse er veien til lykke, så be my guest, det er nok få med deg!

Oj, var det dét jeg sa...? Jeg sa at jeg hadde et godt liv med mannen min selv om han drakk for mye, betyr det at jeg mener folk MÅ drikke for mye for å gi et godt liv? 

Hørt om å lese som fanden leser bibelen? Det er det du gjør. Alkoholen var ikke uunnværlig, men mannen var det.

Anonymkode: 6b9f3...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Oj, var det dét jeg sa...? Jeg sa at jeg hadde et godt liv med mannen min selv om han drakk for mye, betyr det at jeg mener folk MÅ drikke for mye for å gi et godt liv? 

Hørt om å lese som fanden leser bibelen? Det er det du gjør. Alkoholen var ikke uunnværlig, men mannen var det.

Anonymkode: 6b9f3...199

Det er en vesentlig forskjell på det å drikke for mye, og det å være alkoholiker. 

Det å leve med en alkoholiker vil i de aller fleste tilfeller drepe både tillit og respekt, to svært essensielle faktorer for å kjenne tilfredshet i et forhold. Du kommer i annen rekke, bak flaska, og det medfører store lidelser for alle de involverte. 

Det å romantisere det og leve med en alkoholiker er direkte farlig. Det er en skadelig og potensielt dødelig sykdom! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.1.2020 den 7.59, Twintipp skrev:

 

Det å leve med en alkoholiker vil i de aller fleste tilfeller drepe både tillit og respekt, to svært essensielle faktorer for å kjenne tilfredshet i et forhold. Du kommer i annen rekke, bak flaska, og det medfører store lidelser for alle de involverte. 

 

Det vet da virkelig ikke du noe om, du var ikke til stede...🙄 Det var ikke du som fikk matpakken smurt hver dag, det var ikke du som lå på sofaen mens han tok oppvasken, det var ikke du som åpnet gaver på morsdag og bursdag med gaver som han hadde lagt masse krefter og omtanke i. Og så videre. Jeg var aldri i 2.rekke.

På 31.1.2020 den 7.59, Twintipp skrev:

Det å romantisere det og leve med en alkoholiker er direkte farlig. Det er en skadelig og potensielt dødelig sykdom! 

Så hvis jeg forteller at jeg hadde et lykkelig liv med mannen min, så «romantiserer» jeg? Skal jeg heller lyve, altså?

Anonymkode: 6b9f3...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det vet da virkelig ikke du noe om, du var ikke til stede...🙄 Det var ikke du som fikk matpakken smurt hver dag, det var ikke du som lå på sofaen mens han tok oppvasken, det var ikke du som åpnet gaver på morsdag og bursdag med gaver som han hadde lagt masse krefter og omtanke i. Og så videre. Jeg var aldri i 2.rekke.

Så hvis jeg forteller at jeg hadde et lykkelig liv med mannen min, så «romantiserer» jeg? Skal jeg heller lyve, altså?

Anonymkode: 6b9f3...199

Det var jeg heldigvis ikke. Mulig din eks ikke gikk under betegnelsen alkoholiker dersom rusen ikke gikk utover deg? En alkoholiker setter rusen først. Selvsagt finnes det variasjoner, og de overkompenserer gjerne for skammen i edru tilstand. De overkompenserer gjerne for å gi seg selv en unnskyldning for å drikke senere. 

Det høres ikke ut som du har levd med en alkoholiker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...