Anonym bruker Skrevet 27. januar 2020 #1 Skrevet 27. januar 2020 Fødselstallene i Norge er synkende. Det er et uttalt politisk mål at flere studenter skal få barn under studietiden. Norsk studentorganisasjon (NSO) og studentavisen Universitas har fått Sentio til å gjennomføre en undersøkelse som kartlegger om studenter ønsker å få barn. I undersøkelsen kommer det fram at kun 57 prosent av studenter sier at de ønsker seg barn. Hver femte student som ble spurt, sa at de ikke ville ha barn. Langt flere kvinner enn menn ønsker seg barn. Trist utvikling. https://fagpressenytt.no/artikkel/kun-57-prosent-av-norske-studenter-ønsker-seg-barn Anonymkode: dcc88...c63
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2020 #2 Skrevet 27. januar 2020 Dd er unge. Mange av dem vil etterhvert endre mening. Skjønner at vi trenger flere barn for å ta bare på dd eldre, men kloden hadde satt pris på om alle satte på bremsene. Universell ettbarnspolitikk (ja, jeg vet hvilke konsekvenser dette har hatt på det kinesiske samfunnet. Denne tanken er idealistisk, ikke praktisk). Anonymkode: 01db9...2e6
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2020 #3 Skrevet 27. januar 2020 Alle" var usikre på om de skulle ha barn da de var 20. Men her sitter vi, 35-år gamle småbarnsforeldre..nesten hele gjengen Anonymkode: 89b85...ca4
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2020 #4 Skrevet 27. januar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Alle" var usikre på om de skulle ha barn da de var 20. Men her sitter vi, 35-år gamle småbarnsforeldre..nesten hele gjengen Anonymkode: 89b85...ca4 Niks, vi er mange som alltid har visst at vi ville ha barn. Og noen av mine venninner har alltid visst at de ikke vil ha barn. Anonymkode: bc979...317
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2020 #5 Skrevet 27. januar 2020 Jeg ville ikle ha barn. Likte ikke barn heller. Jeg har 3 nå. Anonymkode: af162...abe
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2020 #6 Skrevet 28. januar 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Fødselstallene i Norge er synkende. Det er et uttalt politisk mål at flere studenter skal få barn under studietiden. Norsk studentorganisasjon (NSO) og studentavisen Universitas har fått Sentio til å gjennomføre en undersøkelse som kartlegger om studenter ønsker å få barn. I undersøkelsen kommer det fram at kun 57 prosent av studenter sier at de ønsker seg barn. Hver femte student som ble spurt, sa at de ikke ville ha barn. Langt flere kvinner enn menn ønsker seg barn. Trist utvikling. https://fagpressenytt.no/artikkel/kun-57-prosent-av-norske-studenter-ønsker-seg-barn Anonymkode: dcc88...c63 Det er jo bare klønete å få barn mens man studerer. For få barnehageplasser for studenter, for magert å leve på studielån når man har familie, mindre sjanse til å spe på studiene med ekstrajobb, mer sykefravær og dermed dårligere sjanser til å klare eksamen - jeg syns de er lure, jeg, som venter. At de ikke kjenner på et ønske midt i studietida er ikke noe rart, det kan endre seg. Anonymkode: c638b...ed5
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2020 #7 Skrevet 28. januar 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er jo bare klønete å få barn mens man studerer. For få barnehageplasser for studenter, for magert å leve på studielån når man har familie, mindre sjanse til å spe på studiene med ekstrajobb, mer sykefravær og dermed dårligere sjanser til å klare eksamen - jeg syns de er lure, jeg, som venter. At de ikke kjenner på et ønske midt i studietida er ikke noe rart, det kan endre seg. Anonymkode: c638b...ed5 Jeg fikk tre av fire barn som student og er uenig med deg. Det var MYE bedre å få barn som student enn som en i jobb. Jeg hadde så utrolig mye mer tid og overskudd som student, var mer fleksibel også. Alle de tre eldste fikk korte dager i barnehagen og ofte helt fri, mens minste måtte ha lange dager fra starten av fordi jeg måtte på jobb. Joda, økonomisk er det selvfølgelig ikke like fett som student, men på den annen side er små barn billig i drift. Det er når de blir store at de koster penger, og da er man jo i jobb uansett. Jeg forstår at det ikke er for alle å få barn tidlig, men det er mange fordeler med det dersom man er i et godt forhold og har mulighet til det. Anonymkode: b907a...797
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2020 #8 Skrevet 28. januar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg fikk tre av fire barn som student og er uenig med deg. Det var MYE bedre å få barn som student enn som en i jobb. Jeg hadde så utrolig mye mer tid og overskudd som student, var mer fleksibel også. Alle de tre eldste fikk korte dager i barnehagen og ofte helt fri, mens minste måtte ha lange dager fra starten av fordi jeg måtte på jobb. Joda, økonomisk er det selvfølgelig ikke like fett som student, men på den annen side er små barn billig i drift. Det er når de blir store at de koster penger, og da er man jo i jobb uansett. Jeg forstår at det ikke er for alle å få barn tidlig, men det er mange fordeler med det dersom man er i et godt forhold og har mulighet til det. Anonymkode: b907a...797 Ok, men noen har jo ambisjoner med studiene sine og har ikke rom for å operere med «korte dager». Anonymkode: c638b...ed5
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2020 #9 Skrevet 28. januar 2020 Politikerne har ikke "råd" til å bruke pengene våre på norske barn, de har så mye annet som for dem er langt viktigere dessverre. Redde jordkloden må vi, men for hvem? Vi har jo snart ikke barn å redde den for, men fint slagord da "Save the world!" Anonymkode: 13b10...14d
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2020 #10 Skrevet 28. januar 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ok, men noen har jo ambisjoner med studiene sine og har ikke rom for å operere med «korte dager». Anonymkode: c638b...ed5 Det er ikke en motsetning, altså. Jeg har en 8 år lang universitetsutdannelse med nesten bare A-er og B-er. Godt nok? Anonymkode: b907a...797
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2020 #11 Skrevet 28. januar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det er ikke en motsetning, altså. Jeg har en 8 år lang universitetsutdannelse med nesten bare A-er og B-er. Godt nok? Anonymkode: b907a...797 Nei, jeg har en 8-årig med bare A-er. Anonymkode: c638b...ed5
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2020 #12 Skrevet 28. januar 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Politikerne har ikke "råd" til å bruke pengene våre på norske barn, de har så mye annet som for dem er langt viktigere dessverre. Redde jordkloden må vi, men for hvem? Vi har jo snart ikke barn å redde den for, men fint slagord da "Save the world!" Anonymkode: 13b10...14d Hvilke penger i Solbergs statsbudsjett går til å redde jordkloden? Anonymkode: c638b...ed5
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2020 #13 Skrevet 28. januar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nei, jeg har en 8-årig med bare A-er. Anonymkode: c638b...ed5 Det er jo superbra! Men de færreste studentene har slike mål, de fleste sikter seg inn på 3 eller 5 år og er fornøyd med B i snitt. Da er det heller ikke et problem å kombinere det med barn. Anonymkode: b907a...797
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2020 #14 Skrevet 28. januar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det er jo superbra! Men de færreste studentene har slike mål, de fleste sikter seg inn på 3 eller 5 år og er fornøyd med B i snitt. Da er det heller ikke et problem å kombinere det med barn. Anonymkode: b907a...797 Endrer jo ikke på at man har mer å tilby et barn dersom man har jobb og har etablert seg. Anonymkode: c638b...ed5
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2020 #15 Skrevet 28. januar 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Endrer jo ikke på at man har mer å tilby et barn dersom man har jobb og har etablert seg. Anonymkode: c638b...ed5 Man får jo det 🙄 Et lite barn trenger tid og kjærlighet, og det får de minst like mye av om foreldrene er studenter som når de er ferdig utdannet. Det er først når de blir eldre det kan være en forskjell på etablert og i jobb eller student, og innen den tid er man jo ferdig med studier og i jobb. Jeg begynte i jobb da eldste var 6 år og har jobbet fullt siden. Hva mener du skulle være en ulempe med dette da? Anonymkode: b907a...797
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2020 #16 Skrevet 28. januar 2020 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Endrer jo ikke på at man har mer å tilby et barn dersom man har jobb og har etablert seg. Anonymkode: c638b...ed5 Hva skulle "mer å tilby" være for noe egentlig? iPad? Ralph Lauren-klær? Anonymkode: af6a0...fed
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2020 #17 Skrevet 28. januar 2020 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Alle" var usikre på om de skulle ha barn da de var 20. Men her sitter vi, 35-år gamle småbarnsforeldre..nesten hele gjengen Anonymkode: 89b85...ca4 Det er et godt poeng, jeg ville heller ikke ha barn. Hadde du spurt meg som barn, skulle jeg heller aldri sminke meg og jeg håpet at jeg aldri, aldri fikk pupper. Som 19-åring hadde jeg antakeligvis sagt "jeg vet ikke" på om jeg ønska meg barn i fremtiden. Anonymkode: af6a0...fed
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2020 #18 Skrevet 28. januar 2020 Da jeg studerte var jeg hellig overbevist om at aldri skulle ha barn! Og mange tenkte som meg. De få som sa de ønsket seg barn og gjerne tidlig ble sett på som litt rare - og useriøse med studiene sine. De fleste av oss fikk barn til slutt likevel. Er det så rart at de studerende ikke tenker på barn enda? Spesielt når man hele tiden får høre at arbeidsmarkedet blir tøffere og tøffere og det blir vanskeligere å få seg en jobb, fast jobb kan man glemme. Det er bare midlertidige jobber og jobb på tidsbegrenset kontrakt som er mulig å få tak i osv. Og familievennlig arbeidstid er ikke noe du kan håpe på. I tillegg vet jo alle at det er mye vanskeligere å få kjøpt bolig om man har barn. Man trenger mer plass og man får mindre lån. Dårlig plan! Hvordan kan man da forvente at de studerende skal tenke at det jammen er en god ide å få barn akkurat nå? Skal de studerende få flere barn må man inn og jobbe med strukturen i samfunnet slik at det blir sansynlig at man klarer seg bra selvom man står med barn å forsørge som nyutdannet. Anonymkode: 6100b...4ae
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2020 #19 Skrevet 28. januar 2020 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva skulle "mer å tilby" være for noe egentlig? iPad? Ralph Lauren-klær? Anonymkode: af6a0...fed Tja, slippe å flytte, er en av de tingene. Studiestedet har ikke nødvendigvis jobben man ønsker seg. Noe annet kan jo være at dersom man er mellom 19 og 25, så har man kanskje ikke bestemt seg helt for om et parforhold er seriøst eller ikke. Å bli mer voksen, etablere seg, slå litt rot på et sted - alt det kan gi stabilitet. Fint for barn. Og du vet, lønn KAN brukes til andre ting enn motegjenstander også. Investere i fast eiendom f eks, gi barnet et hjem? Barnehageplass? Trygg bil? Sunn mat? Varmt vintertøy? Lista er lang. Anonymkode: c638b...ed5
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2020 #20 Skrevet 28. januar 2020 50 minutter siden, Anonym bruker skrev: Man får jo det 🙄 Et lite barn trenger tid og kjærlighet, og det får de minst like mye av om foreldrene er studenter som når de er ferdig utdannet. Det er først når de blir eldre det kan være en forskjell på etablert og i jobb eller student, og innen den tid er man jo ferdig med studier og i jobb. Jeg begynte i jobb da eldste var 6 år og har jobbet fullt siden. Hva mener du skulle være en ulempe med dette da? Anonymkode: b907a...797 At f eks tid er et knapphetsgode når man studerer. Når dagtid går med til å være på skolen, og ettermiddager og kvelder «burde» gå til lesing, så er det vel én av delene som må gi tapt. Enten barnet eller lesingen. Anonymkode: c638b...ed5
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2020 #21 Skrevet 28. januar 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: At f eks tid er et knapphetsgode når man studerer. Når dagtid går med til å være på skolen, og ettermiddager og kvelder «burde» gå til lesing, så er det vel én av delene som må gi tapt. Enten barnet eller lesingen. Anonymkode: c638b...ed5 Det er nok forskjellig fra person til person. Da jeg tok mastergraden hadde jeg bare to forelesninger i uken á to timer, så brukte jeg tiden fra 9.30 til 15 på å lese og skrive oppgave. Det holdt da til en A på masteren i hvert fall. Resten av tiden var jeg med barna. Da jeg begynte i jobb og minste var 1 år, måtte hun være i barnehagen fra 8-15.30, og da brukte vi begge litt fleksitid for at det ikke skulle være fra 7.30-16.30. I tillegg må jeg ofte jobbe litt på kvelder og i helger. Har aldri hatt så mye tid og overskudd som da jeg var student, jeg. Og vi bodde forøvrig hele tiden på samme sted, flyttet bare en knapp kilometer da vi kjøpte større hus. Anonymkode: b907a...797
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2020 #22 Skrevet 28. januar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei, jeg har en 8-årig med bare A-er. Anonymkode: c638b...ed5 Problemet er vell egentlig at norske studier har alt for lave krav. Det burde vært såpass at en gjennomsnittstudent måtte bruke minst 40 timer i uka, 45 uker i året, på selve studiene, for å få en B. Svake studenter mer om de ville stå. Anonymkode: 80026...1a7
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2020 #23 Skrevet 28. januar 2020 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er nok forskjellig fra person til person. Da jeg tok mastergraden hadde jeg bare to forelesninger i uken á to timer, så brukte jeg tiden fra 9.30 til 15 på å lese og skrive oppgave. Det holdt da til en A på masteren i hvert fall. Resten av tiden var jeg med barna. Da jeg begynte i jobb og minste var 1 år, måtte hun være i barnehagen fra 8-15.30, og da brukte vi begge litt fleksitid for at det ikke skulle være fra 7.30-16.30. I tillegg må jeg ofte jobbe litt på kvelder og i helger. Har aldri hatt så mye tid og overskudd som da jeg var student, jeg. Og vi bodde forøvrig hele tiden på samme sted, flyttet bare en knapp kilometer da vi kjøpte større hus. Anonymkode: b907a...797 Vel, de færreste tenker som deg. Ellers ville jo flere ha valgt barn over studier eller samtidig med studier. Faktum er at de ikke velger det, og jeg foreslår hva grunnene kan være. De var i alle fall gode nok for meg, jeg var ferdig med studietida halvannet år før jeg fikk barn. Syns det var tidlig nok. Anonymkode: c638b...ed5
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2020 #24 Skrevet 28. januar 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Problemet er vell egentlig at norske studier har alt for lave krav. Det burde vært såpass at en gjennomsnittstudent måtte bruke minst 40 timer i uka, 45 uker i året, på selve studiene, for å få en B. Svake studenter mer om de ville stå. Anonymkode: 80026...1a7 I så fall kunne de like godt ha begynt å få barn i stedet? Vet ikke om det blir så mye lurere av det. Anonymkode: c638b...ed5
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2020 #25 Skrevet 28. januar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Vel, de færreste tenker som deg. Ellers ville jo flere ha valgt barn over studier eller samtidig med studier. Faktum er at de ikke velger det, og jeg foreslår hva grunnene kan være. De var i alle fall gode nok for meg, jeg var ferdig med studietida halvannet år før jeg fikk barn. Syns det var tidlig nok. Anonymkode: c638b...ed5 Nå var vel hele poenget med vår private diskusjon og vise at det er fullt mulig å studere selv om man har barn, og føle at det er optimalt med tanke på tid. Alle er selvfølgelig ulike og jeg er enig i at de færreste tenker som meg. Kanskje det er litt dessverre også,æ. Jeg tror helt oppriktig at det kunne vært bra for samfunnet dersom flere begynte å få barn tidligere i livet, om forholdene ligger til rette så klart, slik at gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende gikk ned fra rundt 30 år til rundt 25-26 år. Og da må noen begynne å få barn som studenter også. Anonymkode: b907a...797
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå