Gå til innhold

Kan ikke møte til timen, spesialisthelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Står på nettsiden til klinikken, at det koster 351 for å ikke møte opp, stemmer det? Tok screenshot. 

Bilen skal på EUkontroll, så har ikke bil i morra, vi hangler fortsatt etter flere uker med influensa... Så helt tåke i huet. 

Å ta reise kollektivt er utelukka. Går bare ikke å komme seg dit. 

Leste på nyhetene at man skal få bot på 1000kr? 

Anonymkode: d3452...2cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Står på nettsiden til klinikken, at det koster 351 for å ikke møte opp, stemmer det? Tok screenshot. 

Bilen skal på EUkontroll, så har ikke bil i morra, vi hangler fortsatt etter flere uker med influensa... Så helt tåke i huet. 

Er nok billigere å utsette EU-kontrollen. Den er også mye kjappere å få ny time til enn hos spesialist. Så her må jeg si dere har en merkelig prioritering...

Anonymkode: 7d612...e04

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror du har rett på taxi. Men du kan jo også ringe når de åpner og si at du har influensa. Ikke sikkert de vil ha deg til time da og da skal du heller ikke betale egenandelen. 

Anonymkode: 48b05...1e4

Skrevet

Om det står at gebyret er 351 kr så stemmer nok det. Men ring når de åpner i morgen, så kanskje du slipper siden du ikke kunne gi beskjed 24 timer før pga helg. Si at du er syk, men ikke si at du har vært det lenge, for da kunne du gitt beskjed på fredag...

Anonymkode: 926b0...758

Skrevet

Boten er vel for de som ikke sier i fra? Hva står det på innkallesesbrevet da?

Anonymkode: ebc6d...8f9

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Tror du har rett på taxi. Men du kan jo også ringe når de åpner og si at du har influensa. Ikke sikkert de vil ha deg til time da og da skal du heller ikke betale egenandelen. 

Hvorfor skulle hun ha rett på taxi?

Skrevet

Er nok billigere å utsette EU-kontrollen. Den er også mye kjappere å få ny time til enn hos spesialist. Så her må jeg si dere har en merkelig prioritering...

Anonymkode: 7d612...e04

Enig! 

Å droppe en time hos spesialist er idiotisk. Det kan ta et halvt år før du kan få ny time. En EU-kontroll på en bil kan du få når som helst. 

Snål prioritering. 

Anonymkode: 72c67...b81

Skrevet

-lån e  bil

-få noen til å kjøre deg

-ta taxi

Anonymkode: 5e30f...29a

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skulle hun ha rett på taxi?

Hvis hun er for syk til å reise med offentlig transport- eller hvis hun ikke rekker timen sin ved bruk av offentlig transport,  så kan hun søke om å få dekket pasientreiser mot en egenandel -selvfølgelig  mot at behandlingsstedet dokumenterer at det var nødvendig med annen transport enn offentlig fremkomstmiddel.

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har vel visst lenge at timen på sykehuset kolliderer med time for EU-kontroll?? Og Har du vært syk med influensa i flere uker burde du greid å ringe forrige uke slik at noen andre kunne benytte seg av denne timen. Hvis du ikke møter blir den sannsynligvis stående ubrukt.

DETTE er en av de store årsakene til lange venteliste......

Anonymkode: 9dd5c...461

Skrevet

Du dropper EU kontroll og møter hos spesialist.

timen har du vel venta på lenge og skal vel dit for en god grunn? 

kjøp deg en kalender som du henger på kjøleskapet. Skriv opp alt som skjer i familien de ulike dagene så hadde du sett for lenge siden at disse to tingene ble på samme dag.

rar prioritering å prioritere bilen foran helse.

Anonymkode: f7cb9...d40

Skrevet

Du drar selvsagt til sykehuset og utsetter EU-kontroll på bilen. 

Anonymkode: 4e938...1d8

Skrevet

Jeg har jobbet som sekretær hos spesialist. Du kan være heldig å slippe gebyr om du ringer når de åpner i morgen og gir beskjed (siden det er mandag). Men etter reglene skal du få giro for timen.

Anonymkode: ce5fb...993

Skrevet

Jeg håper du ALDRI klager over ventetid på sykehuset. 

Timen som du avlyser blir ikke brukt, i tillegg til at du må ha ny time. Så du personlig har forsinket ventelisten med to timer. 

Hvis 15 andre gjør som deg så blir det en ekstra uke venting for alle.

Anonymkode: e127b...260

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har absolutt ikke rett på pasienttransport pga ikke har bil, dårlig kommunikasjon osv. 

Kan selvfølgelig bestille taxi selv og prøve å sende inn og se om du får penger tilbake, men tviler. 

Men dropp EU-kontrollen, den er det lettere å få time til.

Anonymkode: 5c167...84e

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om det står at gebyret er 351 kr så stemmer nok det. Men ring når de åpner i morgen, så kanskje du slipper siden du ikke kunne gi beskjed 24 timer før pga helg. Si at du er syk, men ikke si at du har vært det lenge, for da kunne du gitt beskjed på fredag...

Anonymkode: 926b0...758

Hvis denne timen hos spesialisthelsetjenesten har refusjon hos HELFO, må dd forholde sev til veiledende satser. Da er gebyret for ikke å møte 3 x egenandel, til 1053 kroner. 
HI kan godt skylde på influensa, men det virker som om hun hadde møtt om hun hadde bil. Hun visste på fredagen og antakelig en stund før om begge timene. At man ikke har kontroll på egne timer rundt om, skal kkke burde koste samfunnet penger.

Anonymkode: 4d2a2...07f

Skrevet

Så i avisa nå at slike timer skal bli dyrere å ikke møte til. Ser at flere er negativ til at det blir dyrere, men jeg synes ærligtalt det er rett og rimelig at det blir det. Dersom alle kan ordne seg en avtalebok eller avtalekalender, så kan det vel ikke være så vanskelig å husk slike timer, eller å ikke dobbelbooke slik du har gjort.

Synes du bør prioritere egen helse forran bilen. Kan vel hende bilen må til eu kontroll før februar, siden du prioriterer slik, men helse og timen din er viktigst,  med mindre du har mulighet til å ta taxi og gjøre begge deler.

Anonymkode: e678d...245

Skrevet
5 minutes ago, Anonym bruker said:

Så i avisa nå at slike timer skal bli dyrere å ikke møte til. Ser at flere er negativ til at det blir dyrere, men jeg synes ærligtalt det er rett og rimelig at det blir det. Dersom alle kan ordne seg en avtalebok eller avtalekalender, så kan det vel ikke være så vanskelig å husk slike timer, eller å ikke dobbelbooke slik du har gjort.

Synes du bør prioritere egen helse forran bilen. Kan vel hende bilen må til eu kontroll før februar, siden du prioriterer slik, men helse og timen din er viktigst,  med mindre du har mulighet til å ta taxi og gjøre begge deler.

Anonymkode: e678d...245

Jeg er også enig i at Det bør bli dyrere 

Hvis man antar at spesialisten her har 33 timer i uken/1750 timer i året (vanlig årsverk), så vil ventetiden forlenges med ett år hvis ca 700 personer ikke møter til time. 

Og staten betaler 1750 timer lønn til spesialistene uten at de kan behandle uteblitte pasienter 

Anonymkode: e127b...260

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor rett til taxi? Har jo selv valgt å ta eu kontroll på bilen den samme dagen de skal til spesialist. 

Anonymkode: 81b90...2c7

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis denne timen hos spesialisthelsetjenesten har refusjon hos HELFO, må dd forholde sev til veiledende satser. Da er gebyret for ikke å møte 3 x egenandel, til 1053 kroner. 
HI kan godt skylde på influensa, men det virker som om hun hadde møtt om hun hadde bil. Hun visste på fredagen og antakelig en stund før om begge timene. At man ikke har kontroll på egne timer rundt om, skal kkke burde koste samfunnet penger.

Jeg har 2 timer hos spesialisthelsetjenesten, hos 2 forskjellige behandlere. I det ene brevet står det at hvis jeg ikke sier i fra innen 24 t eller ikke møter opp, så må jeg betale honoraret  (som jeg regner med er den vanlige prisen for timen?) + fakturagebyr. I det andre brevet står det at hvis jeg ikke sier i fra innen 24 t eller ikke møter opp så må jeg betale 1053 kr som er fastsatt av Helse- og omsorgsdepartementet + fakturagebyr på 100 kr. Har den førstnevnte lov til å ta 1053 kr, når det ikke står i brevet?

Man må og huske at det må betale selv om man har frikort, og at det ikke teller med i frikortopptjeningen

Skrevet

Jeg har 2 timer hos spesialisthelsetjenesten, hos 2 forskjellige behandlere. I det ene brevet står det at hvis jeg ikke sier i fra innen 24 t eller ikke møter opp, så må jeg betale honoraret  (som jeg regner med er den vanlige prisen for timen?) + fakturagebyr. I det andre brevet står det at hvis jeg ikke sier i fra innen 24 t eller ikke møter opp så må jeg betale 1053 kr som er fastsatt av Helse- og omsorgsdepartementet + fakturagebyr på 100 kr. Har den førstnevnte lov til å ta 1053 kr, når det ikke står i brevet?

Man må og huske at det må betale selv om man har frikort, og at det ikke teller med i frikortopptjeningen

Ja, for honoraret for å utebli er 3 x egenandel. Det er det regjeringen som har bestemt, ikke behandleren. 

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har absolutt ikke rett på pasienttransport pga ikke har bil, dårlig kommunikasjon osv. 

Kan selvfølgelig bestille taxi selv og prøve å sende inn og se om du får penger tilbake, men tviler. 

Men dropp EU-kontrollen, den er det lettere å få time til.

Anonymkode: 5c167...84e

Mulig det, men jeg snakker av egen erfaring, alltid fått dekket taxi til spesiahelsetjeneste, fastlege, fysioterapeut og rehabilitering. Betalt en forsvinnende liten egenandel for taxi og har bekreftelse fra stedene jeg får behandling fra. 

I skrivet jeg har fått er det ganske utfyllende informasjon og mange har tydeligvis rettigheter de ikke vet om. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Mulig det, men jeg snakker av egen erfaring, alltid fått dekket taxi til spesiahelsetjeneste, fastlege, fysioterapeut og rehabilitering. Betalt en forsvinnende liten egenandel for taxi og har bekreftelse fra stedene jeg får behandling fra. 

I skrivet jeg har fått er det ganske utfyllende informasjon og mange har tydeligvis rettigheter de ikke vet om. 

Men når det kommer til det å droppe timen til fordel for EU kontroll, så er jeg enig i at Hi burde prioritere timen sin og heller vente med bilen. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, for honoraret for å utebli er 3 x egenandel. Det er det regjeringen som har bestemt, ikke behandleren. 

Men burde ikke prisen stå i brevet da?

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det skal vel litt til for at man skal få godkjent at man ikke kan ta offentlig transport?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...