Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #1 Skrevet 23. januar 2020 Dere som har gått fra AAP til ufør, hvor lenge gikk dere på AAP? Har straks hatt AAP i 2 år, aner ikke om jeg får forlenget, og det stresser meg veldig. Har ikke sjans i havet til å komme meg på jobb. Kan dere si noe om prosessen? Anonymkode: 14051...f6a
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #2 Skrevet 23. januar 2020 Jeg søkte uføretrygd etter 2 år og 9 mnd på AAP, og fikk det innvilget 5 mnd senere. Anonymkode: 6ca62...092
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #3 Skrevet 23. januar 2020 Er det noe minstekrav for arbeidsavklaringspenger? Anonymkode: 053fa...b5b
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #4 Skrevet 23. januar 2020 Jeg har gått på aap i straks fire år, og nav har søkt om forlengelse. De mener at jeg må prøve mer selv om jeg har vært på tiltak i et år, rehabilitering, flere leger osv. Om 1.5 mnd går pengene mine ut, og jeg stresser maks på hva som skjer. Så bare venter og venter nå. Anonymkode: d4954...742
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #5 Skrevet 23. januar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Er det noe minstekrav for arbeidsavklaringspenger? Anonymkode: 053fa...b5b Hva tenker du på da? Anonymkode: 6ca62...092
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #6 Skrevet 23. januar 2020 Hadde aap i 2,5 år, mest fordi jeg nektet å innse alvorlighet i sykdom og jeg ville bli frisk. Nav begynte å snakke om å søke ufør etter et år.. Søkte ufør og fikk det godkjent på under en uke. Var høsten 2017 jeg ble ufør. Anonymkode: e1b24...09a
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #7 Skrevet 23. januar 2020 Jeg holdt på i 17 år, før jeg fikk søke om uføretrygd. Da var jeg vel på 20 tiltak til sammen, prøvde studier og jobb. Legene på Ullevål fattet jo ikke hvordan jeg omtrent var i live, de siste årene før jeg fikk søke. For prøvene mine viste at jeg var svært så syk. Jeg var jo og veldig syk, men ikke fult så syk som de skulle ha det til. Mens Nav legen mente det bare var tull, og at jeg kunne jobbe. Var først da det kom fram at jeg var blitt misbrukt som barn, og fikk diagnosen PTSD at jeg fikk søke om uføretrygd. Men er jo helt tullete. Både jeg og psykologen min var jo veldig enige i at det er den fysiske sykdommen min som gjør at jeg ikke kan jobbe. Hadde jeg vært fysisk frisk, så hadde jeg vært i jobb. Kanskje jeg måtte jobbet 80% eller noe sånt, men jeg hadde fint klart å jobbe da. Anonymkode: 55e99...d18
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #8 Skrevet 23. januar 2020 Jeg gikk på AAP i 6 år, men leger mente allerede etter 2 år at jeg burde søke. Det var min motvilje som gjorde at jeg ikke søkte før. Anonymkode: 9394c...02c
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #9 Skrevet 23. januar 2020 Jeg var aldri på aap, ble ufør 5 dager etter uføresøknaden ble sendt. 3 måneder før maksdato på sykemeldingen. Anonymkode: a3cb9...ca6
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #10 Skrevet 23. januar 2020 Over seks år på aap, søkte uføretrygd ved nyttår. Fikk avslag i fjor, klaget, nytt avslag, leger og nav var rystet. Nå er det uføretrygd eller ikke noe. Anonymkode: 840ec...b76
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #11 Skrevet 23. januar 2020 Jeg gikk på AAP i 3 år. Saksbehandleren i NAV mente ganske tidlig at målet måtte bli uføretrygd, men jeg måtte uansett gjennom arbeidsutprøving, diverse tester og forsøk på behandling, for å ha nok dokumentasjon, og det tok litt tid. Behandlingen tok lengst tid pga ventetider. Arbeidsutprøvingen fikk jeg slippe etter 3 måneder (6 timer i uka) fordi det var så tydelig at jeg ikke maktet det. Anonymkode: ad610...6be
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #12 Skrevet 23. januar 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Over seks år på aap, søkte uføretrygd ved nyttår. Fikk avslag i fjor, klaget, nytt avslag, leger og nav var rystet. Nå er det uføretrygd eller ikke noe. Anonymkode: 840ec...b76 Postet litt raskt... Anbefaler deg å ha et møte om dette både med din lege og saksbehandler hos Nav, HI, slik at dere kan diskutere det underveis. Ta initiativ til timene/møtene selv, foreslå også møte med lege/saksbehandler og deg om det kan ha noen hensikt for deg. Diskuter hvordan situasjonen din er helsemessig, hva som har skjedd siden du måtte slutte i jobb, hva som har skjedd etter du gikk over på aap, hvor lang/kort tid det har tatt for utredning, hvordan du ligger an i ev. behandling, og om arbeidsutprøving e.l. er aktuelt nå eller ikke (er det det ikke, få det dokumentert, helst av spesialist om du går til en slik). Anonymkode: 840ec...b76
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #13 Skrevet 23. januar 2020 Kan jeg spørre om diagnosen deres? Jeg har Fibromyalgi og ME og fungerer knapt i hverdagen. Jeg klarer virkelig ikke å jobbe. Jeg skulle mer enn gjerne jobbet, men smerter og utmattelse gjør at jeg ikke får til mer enn korte turer i skog og litt tid med barna etter skolen. Anonymkode: 14051...f6a
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #14 Skrevet 23. januar 2020 Jeg er inne i mitt siste år på AAP og NAV har ikke nevnt noe om å søke uføretrygd. Er dette noe jeg skal gjøre selv? Anonymkode: a5ded...adb
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #15 Skrevet 23. januar 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan jeg spørre om diagnosen deres? Jeg har Fibromyalgi og ME og fungerer knapt i hverdagen. Jeg klarer virkelig ikke å jobbe. Jeg skulle mer enn gjerne jobbet, men smerter og utmattelse gjør at jeg ikke får til mer enn korte turer i skog og litt tid med barna etter skolen. Anonymkode: 14051...f6a Aspergers syndrom og generalisert angstlidelse. Det er angsten som hemmer meg mest, men det var aspergerdiagnosen som gjorde utslaget for uføresøknaden. Anonymkode: ad610...6be
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #16 Skrevet 23. januar 2020 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan jeg spørre om diagnosen deres? Jeg har Fibromyalgi og ME og fungerer knapt i hverdagen. Jeg klarer virkelig ikke å jobbe. Jeg skulle mer enn gjerne jobbet, men smerter og utmattelse gjør at jeg ikke får til mer enn korte turer i skog og litt tid med barna etter skolen. Anonymkode: 14051...f6a Jeg har ikke fått en diagnose, selv om det er klare funn på div. prøver. Men jeg passer ikke helt inn i noen diagnosebokser, så de kan ikke sette en bestemt diagnose, kun "Ubalanse i ....", og jeg har alle symptomene på de følgene dette har for kroppens funksjon. Jeg har ikke ME, men har "alle" symptomer på det, pluss noen andre. Anonymkode: 840ec...b76
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #17 Skrevet 23. januar 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er inne i mitt siste år på AAP og NAV har ikke nevnt noe om å søke uføretrygd. Er dette noe jeg skal gjøre selv? Anonymkode: a5ded...adb Det er saksbehandleren din som må åpne for en uføresøknad. Men siden du er inne i ditt siste år anbefaler jeg deg å ligge litt i forkant, selv ta initiativ til møte med saksbehandler mtp. at det nettopp begynner å bli kort tid igjen, hvordan du ligger an mtp. behandling og ev. arb.utprøving. Ta også time hos legen din og diskuter det samme. Anonymkode: 840ec...b76
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #18 Skrevet 23. januar 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan jeg spørre om diagnosen deres? Jeg har Fibromyalgi og ME og fungerer knapt i hverdagen. Jeg klarer virkelig ikke å jobbe. Jeg skulle mer enn gjerne jobbet, men smerter og utmattelse gjør at jeg ikke får til mer enn korte turer i skog og litt tid med barna etter skolen. Anonymkode: 14051...f6a Jeg har kronisk migrene Anonymkode: 6ca62...092
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #19 Skrevet 23. januar 2020 Jeg gikk på det i 9 år Anonymkode: 1fc5f...4fb
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #20 Skrevet 23. januar 2020 Det avhenger veldig av sykdommen din om du får forlengelse på Aap eller kan søke ufør. Viktig å ha gått til det du kan av utredelse hos spesialistet, behandlinger og tiltak. Rett og slett dokumentere godt nok at du er for syk til å jobbe, om du vil søke ufør. Anonymkode: 57cb8...df0
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #21 Skrevet 23. januar 2020 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan jeg spørre om diagnosen deres? Jeg har Fibromyalgi og ME og fungerer knapt i hverdagen. Jeg klarer virkelig ikke å jobbe. Jeg skulle mer enn gjerne jobbet, men smerter og utmattelse gjør at jeg ikke får til mer enn korte turer i skog og litt tid med barna etter skolen. Anonymkode: 14051...f6a Pass på at du får diagnose og utredelse fra spesialister og at du prøver alt av anbefalte behandlinger. Har selv opplevd å miste Aap etter noen år, fordi regelverket ble strammet inn. Og fikk beskjed om at det jeg hadde av dokumentasjon ikke holdt til ufør. Selv om jeg hadde vært til mye behandlinger. Anonymkode: 57cb8...df0
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #22 Skrevet 23. januar 2020 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan jeg spørre om diagnosen deres? Jeg har Fibromyalgi og ME og fungerer knapt i hverdagen. Jeg klarer virkelig ikke å jobbe. Jeg skulle mer enn gjerne jobbet, men smerter og utmattelse gjør at jeg ikke får til mer enn korte turer i skog og litt tid med barna etter skolen. Anonymkode: 14051...f6a Crohns Anonymkode: a3cb9...ca6
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #23 Skrevet 23. januar 2020 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan jeg spørre om diagnosen deres? Jeg har Fibromyalgi og ME og fungerer knapt i hverdagen. Jeg klarer virkelig ikke å jobbe. Jeg skulle mer enn gjerne jobbet, men smerter og utmattelse gjør at jeg ikke får til mer enn korte turer i skog og litt tid med barna etter skolen. Anonymkode: 14051...f6a PTSD, generell angstlidelse, muskelsmertesyndrom, farigue, spiseforstyrrelse, depresjon, unnvikende personlighetsforsryrrelse, ibs, migrene, nervesmerter pga. skade på ryggmargen, nedsatt syn som ikke kan korrigeres, tinnitus og kronisk hodepine. Aner ikke hva som var utslagsgivende for uføretrygd. Har aldri lest egen journaler. Vil tro summen av alle daglige symptomer var medvirkende. Anonymkode: 9394c...02c
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #24 Skrevet 23. januar 2020 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er saksbehandleren din som må åpne for en uføresøknad. Men siden du er inne i ditt siste år anbefaler jeg deg å ligge litt i forkant, selv ta initiativ til møte med saksbehandler mtp. at det nettopp begynner å bli kort tid igjen, hvordan du ligger an mtp. behandling og ev. arb.utprøving. Ta også time hos legen din og diskuter det samme. Anonymkode: 840ec...b76 Det er en del psykiske diagnoser. Er ikke ferdig utredet enda. Har også en fysisk diagnose men det er sammensuriumet av de psykiske som gjør at jeg ikke fungerer. Er derfor sjelden hos lege men blir utredet og behandlet via DPS. Anonymkode: a5ded...adb
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #25 Skrevet 23. januar 2020 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er en del psykiske diagnoser. Er ikke ferdig utredet enda. Har også en fysisk diagnose men det er sammensuriumet av de psykiske som gjør at jeg ikke fungerer. Er derfor sjelden hos lege men blir utredet og behandlet via DPS. Anonymkode: a5ded...adb Jeg ville likevel bestilt en time til legen din, forsikre deg om at legen har fått en oppdatering fra DPS, og om han ikke har fått det, sørg for at han får det - da kan legen i en ev. erklæring til Nav vise til at han har fulgt deg opp underveis, og også gjort egne journalnotat om hvordan du har det og hvordan det går med deg. Ta det i tillegg opp med DPS, spør om de har noen begrep om når de vil være ferdig utredet (det vet de jo ofte ikke, men spør). Hvis det ser ut til at du ikke vil være ferdig med utredningen før ordinær aap går ut, da kan du formidle dette nå til saksbehandleren din hos Nav, så får denne også gjort notater om dette og blir orientert underveis. Da tror jeg at du stiller sterkere for å få forlenget aap med et år, om det skulle være nødvendig. Min erfaring er at det er viktig at både lege og saksbehandler får et "tettere" forhold til saken. Så var jeg deg ville jeg tatt dette opp med DPS neste gang du er der, hør om de kan sende en rapport til legen din, om det er en stund siden sist, og så bestiller du en time til legen din. Og så en time til saksbehandleren din hos Nav. Så får du en tettere dialog med dem alle. Anonymkode: 840ec...b76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå