Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #1 Skrevet 23. januar 2020 Går på arbeidsavklaringspenger. Tenker å flytte hele familien til Spania grunnet store plager i vinterhalvåret i Norge. Etter en skade har jeg store smerter og kulden gjør det verre. Vurderer nå å flytte på oss, men vet ikke hvor i Spania eller hvordan jeg gjør det med barna, skole etc. Hvordan skal jeg overleve? Mannen min skal jobbe i Spania. Takk for alle innspill. Anonymkode: 4c80b...19f
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #2 Skrevet 23. januar 2020 Med respekt for spanjolene: La være Anonymkode: 66746...3fa
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #3 Skrevet 23. januar 2020 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Med respekt for spanjolene: La være Anonymkode: 66746...3fa Sier du det samme til spanjolene som bosetter seg her? Anonymkode: 4c80b...19f
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #4 Skrevet 23. januar 2020 Mange bosetter seg på gran canaria, der er klimaet best. Norsk skole har de også. Men er usikker på arbeidsmarkedet om du ikke kan være lærer på skolen. Anonymkode: 031d9...6a4
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #5 Skrevet 23. januar 2020 Koster ca 24.000 kr i året pr barn for skolen i Arguineguin. Og Ca 1000 £ i måneden for leie av leilighet. Vi gjorde det ett år, men det gikk mye penger (hadde spart oss opp). Hadde aldri reist med lite penger. Bare sykeforsikring koster en liten formue. Anonymkode: 9487d...33d
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #6 Skrevet 23. januar 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Går på arbeidsavklaringspenger. Tenker å flytte hele familien til Spania grunnet store plager i vinterhalvåret i Norge. Etter en skade har jeg store smerter og kulden gjør det verre. Vurderer nå å flytte på oss, men vet ikke hvor i Spania eller hvordan jeg gjør det med barna, skole etc. Hvordan skal jeg overleve? Mannen min skal jobbe i Spania. Takk for alle innspill. Anonymkode: 4c80b...19f Hva mener du hvordan skal du overleve? AAP kan du søke om å få ta med deg Anonymkode: 4de1b...a92
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #7 Skrevet 23. januar 2020 Er ikke Nav deilig dere? Anonymkode: f7ffb...913
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #8 Skrevet 23. januar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Er ikke Nav deilig dere? Anonymkode: f7ffb...913 Ville du byttet liv med en som er syk/skadet og går på AAP altså? Anonymkode: 4de1b...a92
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #9 Skrevet 23. januar 2020 Kan man bo i utlandet på aap? Hvordan kan arbeidsevne avklares da? Er du ikke i tiltak? Under utredning? Behandling? Osv. Spør av ren nysgjerrighet. Det er norsk skole på fastlandet og på Gran Canaria. Kan mannen jobbe hvor som helst i Spania? Tenker det er viktigst. Han er jo nøkkelen til ok økonomi. Anonymkode: 46fd7...0bb
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2020 #10 Skrevet 23. januar 2020 Jeg tror jeg ville begynt med å sjekket skoler. Ja ser der er norske skoler, men trenger dere det? Hvor gamle er barna? Kunne International skole vært tingen? Slik at de også kan lære seg Spansk? Samtidig kan de følge globalskolen via nettet i Norge. Prøv å søk på Facebook etter grupper som: Norsk/nordmenn på Gran Canaria, eller Norsk/nordmenn i Alicante eller andre steder. Siden dette er innen Europa så tror jeg dere kan beholde frivillig medlemskap i folketrygden, ta gjerne en telefon til Nav utland. Eier dere eiendom her i Norge? Kan dere leie den ut? I så fall ville jeg vurdert det fremfor å selge for da har dere en mulighet til å angre. Dette er ikke umulig, men jeg ville sørget for å gjøre en grundig sjekk i alle fall av skoler. For det er viktig at barna trives, lærer språket og får nye venner Anonymkode: 9b5f0...203
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2020 #11 Skrevet 24. januar 2020 Du får ikke med deg AAP til utlandet. Du kan søke om maks fire uker per år. Jeg har det likt som deg, og er tilnærmet frisk når jeg er i varmen over lengre tid. Biter tennene sammen til jeg blir pensjonist. ¡Hola España! ¡Adiós Noruega! 😂 Anonymkode: 9c969...9d5
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2020 #12 Skrevet 24. januar 2020 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du får ikke med deg AAP til utlandet. Du kan søke om maks fire uker per år. Jeg har det likt som deg, og er tilnærmet frisk når jeg er i varmen over lengre tid. Biter tennene sammen til jeg blir pensjonist. ¡Hola España! ¡Adiós Noruega! 😂 Anonymkode: 9c969...9d5 Er det kommet nye regler på det etter12/12-19 da? "For å kunne ta med seg AAP, er det et vilkår at det er mulig for deg å gjennomføre arbeidsrettede tiltak og/eller behandling i landet du skal flytte til. Det er kun innen EØS-området og Sveits du kan søke om å få beholde AAP når du skal flytte til andre land. Dersom du skal flytte til et land utenfor EØS, kan du ikke søke om å få beholde AAP. " https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-utlandet/relatert-informasjon/arbeidsavklaringspenger-aap-ved-flytting-til-utlandet Anonymkode: 4de1b...a92
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2020 #13 Skrevet 24. januar 2020 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Sier du det samme til spanjolene som bosetter seg her? Anonymkode: 4c80b...19f Er ikke mye av dem i Norge. Anonymkode: 58a1d...cce
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2020 #14 Skrevet 24. januar 2020 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Ville du byttet liv med en som er syk/skadet og går på AAP altså? Anonymkode: 4de1b...a92 Trenger ikke være syk før nav mener du er syk Anonymkode: 58a1d...cce
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2020 #15 Skrevet 24. januar 2020 17 timer siden, Anonym bruker skrev: Med respekt for spanjolene: La være Anonymkode: 66746...3fa Enig. Samme med Tyrkia. Må være irriterende med «rike» nordmenn som kommer og skal ha plasser over alt bare fordi det er attraktivt og billig. Anonymkode: 58a1d...cce
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2020 #16 Skrevet 24. januar 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Trenger ikke være syk før nav mener du er syk Anonymkode: 58a1d...cce Dropp denne idiotien Anonymkode: 4de1b...a92
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2020 #17 Skrevet 24. januar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Dropp denne idiotien Anonymkode: 4de1b...a92 Nordmenn tåler ingenting! Anonymkode: 58a1d...cce
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2020 #18 Skrevet 24. januar 2020 Har mannen din fått seg jobb i Spania? Hvis ikke virker planen veldig urealistisk. Anonymkode: 1daa2...a2b
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2020 #19 Skrevet 25. januar 2020 På 24.1.2020 den 13.43, Anonym bruker skrev: Dropp denne idiotien Anonymkode: 4de1b...a92 Tusen takk ❤ Ja det er lett for de som er friske, men for oss som har en alvorlig skade påført av norsk helsevesen, så er norskt klima ikke det mest optimale. Jeg er ikke rik, men jeg vil også leve. Ikke bare føle meg døende hver dag. Anonymkode: 4c80b...19f
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2020 #20 Skrevet 25. januar 2020 På 24.1.2020 den 13.53, Anonym bruker skrev: Har mannen din fått seg jobb i Spania? Hvis ikke virker planen veldig urealistisk. Anonymkode: 1daa2...a2b Han kan jobbe fra data i Spania 🌻 Anonymkode: 4c80b...19f
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2020 #21 Skrevet 25. januar 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk ❤ Ja det er lett for de som er friske, men for oss som har en alvorlig skade påført av norsk helsevesen, så er norskt klima ikke det mest optimale. Jeg er ikke rik, men jeg vil også leve. Ikke bare føle meg døende hver dag. Anonymkode: 4c80b...19f Det har jeg ingen problemer med å forstå Men hva skjer med AAP da, skal du klareres mot uføretrygd, eller blir du gåendes lenger på AAP? Anonymkode: 4de1b...a92
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2020 #22 Skrevet 25. januar 2020 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det har jeg ingen problemer med å forstå Men hva skjer med AAP da, skal du klareres mot uføretrygd, eller blir du gåendes lenger på AAP? Anonymkode: 4de1b...a92 Jeg blir klarert mot ufør. Vet ikke hva planen er da jeg akkurat gikk over på aap, nav sa på telefon at de lar meg være i 6mnd pga rehabilitering etc også tar de kontakt igjen. Har akkurat mistet jobben min som var en kontorjobb, så om jeg ikke klarer en slik jobb så er det ikke mange jobber jeg vil klare. Hvor fort kan man gå til uføre om nav Innser at det er ingen håp for meg i arbeid? For det er dessverre ikke det pga denne alvorlige skaden 😥 Prøver egentlig bare å komme igjennom livet, noe som er tungt nok. Skulle ønske jeg kunne stilt klokken tilbake. Jeg var et trenings og arbeidsjern. Jobb ga meg masse energi. Anonymkode: 4c80b...19f
Rose-Marí Flagstad Skrevet 25. januar 2020 #23 Skrevet 25. januar 2020 Ikke Spania. Den finansielle krisen i landet har gjort det slik at spanjolene ikke lenger har råd til å kjøpe hjem i eget land. Situasjonen blir bare forverret av mennesker fra mer velstående land som flytter dit og tar over boligmarkedet. Hvis det er noe som virkelig må gjøres, velg et sted hvor du ikke kommer til å delta i å gjøre de lokale hjemløse. Den sørlige kysten til Frankrike har nesten likt klima som Spania, for eksempel.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2020 #24 Skrevet 25. januar 2020 1 time siden, Rose-Marí Flagstad skrev: Ikke Spania. Den finansielle krisen i landet har gjort det slik at spanjolene ikke lenger har råd til å kjøpe hjem i eget land. Situasjonen blir bare forverret av mennesker fra mer velstående land som flytter dit og tar over boligmarkedet. Hvis det er noe som virkelig må gjøres, velg et sted hvor du ikke kommer til å delta i å gjøre de lokale hjemløse. Den sørlige kysten til Frankrike har nesten likt klima som Spania, for eksempel. Men jeg vil til Spania. Jeg velger ikke bort Spania når 20.000 norske bor der. Kom med tips, hva gjør vel 1 fra eller til 😊 Anonymkode: 4c80b...19f
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2020 #25 Skrevet 25. januar 2020 1 time siden, Rose-Marí Flagstad skrev: Ikke Spania. Den finansielle krisen i landet har gjort det slik at spanjolene ikke lenger har råd til å kjøpe hjem i eget land. Situasjonen blir bare forverret av mennesker fra mer velstående land som flytter dit og tar over boligmarkedet. Hvis det er noe som virkelig må gjøres, velg et sted hvor du ikke kommer til å delta i å gjøre de lokale hjemløse. Den sørlige kysten til Frankrike har nesten likt klima som Spania, for eksempel. Jeg skal leie da 😊 Anonymkode: 4c80b...19f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå