Gå til innhold

Passe naboens barn ved fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min venninne har denne uken fått nye naboer. Hyggelig folk med et barn på 1 år. Ut av det blå når jeg var på besøk hos min venninne spurte hun om jeg ville passe barnet deres når hun skal inn å føde. De er nye i området og har verken familie eller nettverk her så jeg sa ja uten å tenke meg så mye om. Gikk opp for meg etterpå at det betyr at jeg må avlyse en del planer jeg har de neste ukene samt at gubben er en del borte mtp jobb. Men greit nok det.

Uansett de lurer på hva jeg vil ha som betaling. Først tenkte jeg ingenting og at dette var en tjeneste. Men så gikk det opp for meg at jeg må avlyse flere avtaler og det kan bli mye styr hvis hun føder når mannen er borte pga jobb( han er borte flere dager om gangen) har jo tre barn selv under fire år. 

Så hva tenker dere? Tatt betaling? Evt hvor mye? Eller bare latt det gå som en tjeneste? 

Anonymkode: 293a3...b16

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor må du avlyse avtaler? 

Anonymkode: f3644...81b

Skrevet

Hadde ikke sagt ja i din situasjon altså,  med mindre du er hjemme i permisjon?

Men hadde ikke tatt betalt hvis jeg nå først hadde sagt ja

Anonymkode: 85e14...40a

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor må du avlyse avtaler? 

Har endelig sluttet å nattamme så synes det er deilig å få noen frikvelder. Er også invitert i et 30 års lag til venninne. Altså jeg kan jo fortsatt dra men må jo holde meg edru til neste 4-5 ukene. Var bare det at jeg hadde avtaler som inkluderte alkohol som bursdag, vinkvelder osv. 

H.i

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde ikke sagt ja i din situasjon altså,  med mindre du er hjemme i permisjon?

Men hadde ikke tatt betalt hvis jeg nå først hadde sagt ja

Anonymkode: 85e14...40a

Jeg er hjemme i permisjon med yngstebarnet. Det var hun som foreslo at jeg skulle få betalt. Hun sendte meg en mld om at jeg skulle få betalt og lurte på hvor mye jeg tenkte. Jeg er i ulønnet permisjon og de begge jobber som leger så har ikke dårlig samvittighet for å ta imot når de tilbyr. Bare aner ikke hvor mye

H.i

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har endelig sluttet å nattamme så synes det er deilig å få noen frikvelder. Er også invitert i et 30 års lag til venninne. Altså jeg kan jo fortsatt dra men må jo holde meg edru til neste 4-5 ukene. Var bare det at jeg hadde avtaler som inkluderte alkohol som bursdag, vinkvelder osv. 

H.i

Kan din venninne være "bakvakt" noen av disse kveldene? Uansett tenker jeg dere bør avtale å treffes noen ganger, så barnet kan bli noenlunde trygg på deg/din venninne før dere eventuelt skal passe.

Skrevet

Tatt tilbakebetaling i barnevakt når de er ute av ammetåken sin igjen 😉

Her passet også en nabo når jeg fødte, våre to eldste er venner. Ingen pengeutveksling. Men et "bånd" mellom oss som gjør at vi gir de endel tilbake, som barnevakt tjeneste, tar med deres barn på arrangement (og betaler for de) osv. (de gjør også det med vår eldste, altså) 

Pengeverdi syntes jeg er vanskelig å sette i denne situasjonen 🤔

Anonymkode: ee6d1...218

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er hjemme i permisjon med yngstebarnet. Det var hun som foreslo at jeg skulle få betalt. Hun sendte meg en mld om at jeg skulle få betalt og lurte på hvor mye jeg tenkte. Jeg er i ulønnet permisjon og de begge jobber som leger så har ikke dårlig samvittighet for å ta imot når de tilbyr. Bare aner ikke hvor mye

H.i

Tror jeg ville sagt at det måtte dere komme tilbake til når dere så hvordan det ble, kan jo bli alt fra at de kommer heseblesende med jenta kl fire om natta til at du må hente henne i barnehagen og passe henne en time...

Bare si at du ikke er urimelig i dine forventninger her, dere skal jo være naboer og ungene venner i uoverskuelig fremtid så fint å kunne hjelpe hverandre litt. Men at de kan gi deg en liten påskjønnelse etter hvor stor jobben blir etter at babyen er født.

Anonymkode: bf585...c93

Skrevet

Ville bare sagt at jeg kom og passet om jeg kunne, hadde ikke avlyst noe pga det. Også hadde jeg gjort det gratis

Anonymkode: 3c0f6...fef

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

H.i

Det kan da alvorlig talt ikke være så mye! For din del dreier det seg om å ha lyd på mobilen også om natta, og evt gi beskjed til din egen barnevakt når du er ute? 

Skrevet

H.i

Du er ikke veldig fleksibel, kanskje du bare skal si nei. Hvis du må avlyse avtaler og det er som et stort offer for deg, mener jeg. Og hvis det er vanskelig å holde seg edru i 4-5 uker? Du lager problemer. Eller skal du drikke hver dag de neste 4-5 ukene? Da er det annet å bekymre seg over..

Skrevet
28 minutter siden, Mostly Harmless skrev:

Kan din venninne være "bakvakt" noen av disse kveldene? Uansett tenker jeg dere bør avtale å treffes noen ganger, så barnet kan bli noenlunde trygg på deg/din venninne før dere eventuelt skal passe.

Nei min venninne er ufør og har ikke kapasitet til å passe noe jeg forstår godt. 

Vi har møttes et par ganger og hun skal komme hjem til oss noen ganger nå fremover. 

H.i

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tatt tilbakebetaling i barnevakt når de er ute av ammetåken sin igjen 😉

Her passet også en nabo når jeg fødte, våre to eldste er venner. Ingen pengeutveksling. Men et "bånd" mellom oss som gjør at vi gir de endel tilbake, som barnevakt tjeneste, tar med deres barn på arrangement (og betaler for de) osv. (de gjør også det med vår eldste, altså) 

Pengeverdi syntes jeg er vanskelig å sette i denne situasjonen 🤔

Anonymkode: ee6d1...218

Ok. Vi har nok ikke noe bånd foreløbig 😂 vi er heller ikke naboer. De bor 30 min unna oss men vi bor rett ved siden av sykehuset hun skal føde på så da var planen at de kommer innom her på veien. Ser ikke for meg at de vil ha kapasitet til å passe våre barn med det første akkurat 😂 

H.i

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror jeg ville sagt at det måtte dere komme tilbake til når dere så hvordan det ble, kan jo bli alt fra at de kommer heseblesende med jenta kl fire om natta til at du må hente henne i barnehagen og passe henne en time...

Bare si at du ikke er urimelig i dine forventninger her, dere skal jo være naboer og ungene venner i uoverskuelig fremtid så fint å kunne hjelpe hverandre litt. Men at de kan gi deg en liten påskjønnelse etter hvor stor jobben blir etter at babyen er født.

Anonymkode: bf585...c93

Barnet har ikke bhg plass så må uansett være her under hele fødselen. Vi er ikke naboer men hun er nabo med min venninne som bor 30 min unna. Men vi bor rett ved siden av sykehuset hun skal føde på. 

H.i

Skrevet

Det kan da alvorlig talt ikke være så mye! For din del dreier det seg om å ha lyd på mobilen også om natta, og evt gi beskjed til din egen barnevakt når du er ute? 

Min egen barnevakt? Det er min mann som er hjemme med våre barn når jeg er ute med venninner. Han synes dette var en dårlig opplegg så han tar ikke noe ansvar derfor må jeg holde meg edru uansett. Vi skulle også i et 30 års lag i hjembyen min men ser at jeg må droppe det. 

H.i

Skrevet

Du er ikke veldig fleksibel, kanskje du bare skal si nei. Hvis du må avlyse avtaler og det er som et stort offer for deg, mener jeg. Og hvis det er vanskelig å holde seg edru i 4-5 uker? Du lager problemer. Eller skal du drikke hver dag de neste 4-5 ukene? Da er det annet å bekymre seg over..

Jeg er jo fleksibel når jeg har sagt ja. Når du har gått gravid og ammet i 5 år og endelig kan komme deg litt ut så lager jeg problemer 😂 min venninnes 30 års lag er kjedelig å avlyse ja. Men pga dette så ønsker jeg betaling. Siden det er noen konsekvenser involvert. Jeg har laget avtaler som jeg må avlyse. Det er kjedelig når jeg endelig har mulighet til å komme meg ut. Men jeg skal jo gjøre det. Spørsmålet her er ikke om jeg skal stille opp eller ikke. Det er om jeg skal ta betaling og hvor mye. Tror du bør lese innlegget på nytt  

H.i

Skrevet

Jeg hadde sagt at jeg nok tok på meg for mye ved å si ja da det er veldig mange planer framover og man ikke er en pålitelig nok back up for fødsel. Hadde jeg hatt tid og anledning hadde jeg aldri tatt betalt. Det er toppen av smålighet, uansett hvor mye penger de har. 

Anonymkode: d2a74...a37

Skrevet

Jeg hadde ikke tatt betaling. Hadde heller ikke avlyst noen avtaler. Hadde sagt at akkurat den og den kvelden er jeg dessverre opptatt, men tilgjengelig ellers. Selvfølgelig må man gi tydelig beskjed om hvilken datoer det gjelder. Skulle det skje akkurat den kvelden så får vel pappaen være med eldste barnet. Jeg fødte alene pga vi ikke hadde barnevakt akkurat den kvelden fødselen skjedde. Gikk helt fint. Men hadde ikke avlyst alle mine planer og holdt meg helt edru i flere uker pga noe sånt med mindre det var bestevenninna min. 

Anonymkode: ad43e...b3a

Skrevet

Jeg hadde sagt at jeg nok tok på meg for mye ved å si ja da det er veldig mange planer framover og man ikke er en pålitelig nok back up for fødsel. Hadde jeg hatt tid og anledning hadde jeg aldri tatt betalt. Det er toppen av smålighet, uansett hvor mye penger de har. 

Men jeg er villig til å droppe planene. Det var de som insisterte betaling. Er det virkelig smålig å ta betalt for barnevakttjeneste til noen man ikke kjenner? Hadde det vært en venninne så hadde det vært noe annet. Kommer mest sannsynlig ikke til å ha noe særlig med de igjen. 

Om jeg ikke stiller opp kommer de til å finne tilfeldig barnevakt på nett som de uansett betaler. 

H.i

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette. Enten gjør du det fordi du vet det er en vanskelig situasjon for noen som du kan løse ved å hjelpe til, ellers får du si det som det er. Man tar seg ikke betalt for en liten tjeneste.

Skrevet

Hvis du ikke kan passe ett par skarve timer mens fødselen pågår, så får barnefaren sitte ute på gangen med barnet da. Elle ha med barnet. Jeg har vært med på 3 fødsler, da jeg var 9 og 12 år. 

Anonymkode: 4cdb3...5cc

Skrevet

Jeg ville bare sakt fra om at akkurat den ene kvelden du skulle bort var du litt langt unna, men ellers var du klar. Sansynligheten for at hun føder akkurat da er liten og om så skulle skje får bare mannen droppe fødselen om de ikke har noen andre å be den kvelden.

Jeg ville ikke tatt betalt.

Anonymkode: 04acf...4d2

Skrevet

Hvis du ikke kan passe ett par skarve timer mens fødselen pågår, så får barnefaren sitte ute på gangen med barnet da. Elle ha med barnet. Jeg har vært med på 3 fødsler, da jeg var 9 og 12 år. 

Anonymkode: 4cdb3...5cc

Et par skarve timer? Hva om fødselen tar et døgn? Jeg har trossalt tre barn under fire år her hjemme og mannen har flere reisedøgn de neste ukene. Er det virkelig så smålig å ta imot betaling fra fremmede som tilbyr dette selv? Det mye er du skal høre før øra detter av. 

H.i

Skrevet

Jeg ville bare sakt fra om at akkurat den ene kvelden du skulle bort var du litt langt unna, men ellers var du klar. Sansynligheten for at hun føder akkurat da er liten og om så skulle skje får bare mannen droppe fødselen om de ikke har noen andre å be den kvelden.

Jeg ville ikke tatt betalt.

Anonymkode: 04acf...4d2

Ok. Det er jo fair. De insisterer på å betale. Problemet er bare summen. Så tar meg ikke betalt akkurat. 

H.i

Skrevet

Du er veldig satt på de pengene. Altså hvor mye tror du at du for da? Er ikke kulest de skarve 500 kronene det er snakk om er det det? Avlys hele greia du kjenner de ikke. Hadde jeg vert din venninne med 30 årslag hadde jeg blitt skikkelig lei meg for at du avlyser min bursdag for å hjelpe noen du ikke kjenner og i tillegg tar betalt for det. 

Anonymkode: 354db...b40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...