Gå til innhold

Dette har noen skrevet på fb ang IS kvinnens retur.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror dessverre at det er slik at helse delen får du med det samme du er i Norge igjen, men at man må bo her minst 3 år før man har krav på uføretrygd, mener man fortsatt kan få sosialstøtte, men usikker. 

Anonymkode: 5c3db...95a

strengt tatt må du bosette deg i Norge i igjen for å få tilbake medlemskapet i folketrygden for deretter å ha krav på helsehjelp. Unntaket er akutthjelp - det får alle. EØS-borgere har krav på ordinær helsehjelp etter EØS-reglene.

Er man utflyttet statsborger man man altså normalt sett ikke bare reise inn i landet, lande på Gardermoen og rise rett til planlagt behandling på et norskt sykehus. Nettopp fordi man ikke er bosatt og ikke har fått tilbake medlemskapet i folketrygden. Faller en turist om med hjerteinfarkt på Gardermoen vil han eller hun selvfølgelig få både akutthjelp og operasjon om nødvendig. Men man kan ikke få en planlagt hjerteoperasjon.

Anonymkode: ac9b6...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 21.1.2020 den 6.14, Anonym bruker skrev:

Ja, selvfølgelig må det komme en gjeng nå som vrir dette over til at det er synd på de som har tilsluttet seg IS. Selvfølgelig. Lurer på om unge menn som hadde reist til et land og slakta ned jøder og muslimer i nazismens navn, eller kvinnene som hadde hjulpet dem å gjøre det mulig, hadde mottatt den samme velviljen.

Ja, barn er alltid uskyldige. Ja, folk skal dømmes i en rettferdig rettsprosess. Utover det: se hva IS har gjort mot uskyldige mennesker. Deres brutalitet og ondskap kan ikke sammenlignes med unge tyskere som ble tvunget til Norge eller norske jenter som forelsket seg i dem. 

Anonymkode: e5f8c...e5c

Helt riktig !

Det er for meg helt vanvittig og utrolig at oppegående mennesker kan sammenligne disse to tingene i hele tatt.

Anonymkode: 53b8e...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ingen som har sagt at det er "synd på" dem som har tilsluttet seg IS. Men parallellene mellom oppgjørene etter 2. verdenskrig og dette tenker jeg er tydelig når enkelte her inne gir uttrykk for at barna må betale for sine foreldres (dårlige) valg OG fordi enkelte er ekstremt raske til å dømme og FORdømme. Jeg synes jo ikke det er noen særlig god idé å bli IS-kriger eller å gifte seg med en, tvert imot tenker jeg at denne aktuelle kvinnen må få den straffen hun fortjener for de valgene og handlingene hun har gjort. Imidlertid kan vi også legge det intense hatet og fordømmelsen til side, og tenke: hva er best for disse barna? Hvilke rettigheter har de, og hvilke forpliktelser har vi - uavhengig av foreldrene deres har gjort? Og ikke minst, hva skyldes det at vi som samfunn ikke har klart å forhindre at unge mennesker har blitt radikalisert og tatt så uhyre dårlige valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de er på papiret norske, men samtidig så langt fra norske som mulig omtrent. Deres mødre/foreldre har ingen "norske" verdier. De forlot Norge med det mål å bli værende i kalifatet til IS, en av verdens verste terroristgrupper. Med andre ord er det gode grunner for at de ikke burde kalles norske, selv om de på papiret er det. Derfor ser jeg ingen grunn til at man skal ha spesiell omsorg for akkurat disse menneskene framfor andre som lider.

Det er endel mennesker med norske pass som sitter fengslet rundt i verden under kummerlige forhold, uten at det er særlig snakk om å bringe disse hjem. Det var også en mor med to barn som satt fengslet i Bolivia for få år siden. Jeg jeg så aldri noe folkekrav om å få henne og barna utlevert til Norge, selv om det sikkert var kummerlige forhold i fengselet.

Anonymkode: a71d5...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, de er på papiret norske, men samtidig så langt fra norske som mulig omtrent. Deres mødre/foreldre har ingen "norske" verdier. De forlot Norge med det mål å bli værende i kalifatet til IS, en av verdens verste terroristgrupper. Med andre ord er det gode grunner for at de ikke burde kalles norske, selv om de på papiret er det. Derfor ser jeg ingen grunn til at man skal ha spesiell omsorg for akkurat disse menneskene framfor andre som lider.

Det er endel mennesker med norske pass som sitter fengslet rundt i verden under kummerlige forhold, uten at det er særlig snakk om å bringe disse hjem. Det var også en mor med to barn som satt fengslet i Bolivia for få år siden. Jeg jeg så aldri noe folkekrav om å få henne og barna utlevert til Norge, selv om det sikkert var kummerlige forhold i fengselet.

Anonymkode: a71d5...f88

Kan du svare på ett enkelt spm? Hvorfor skal Syria bli belemret med norske statsborgere som de ikke vil ha? 

Anonymkode: 522b7...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Internt i PST skal flere ha stusset på at den antatt syke gutten var så aktiv og oppegående, forteller en sentral kilde i Justisdepartementet til Aftenposten."
 

Og: "En kilde nær regjeringen sier at myndighetene fikk “ikke-perfekt informasjon” om barnets helse."

https://www.aftenposten.no/verden/i/vQ16np/vi-har-hele-tiden-blitt-fortalt-at-dette-barnet-er-doedssykt

Anonymkode: a71d5...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Internt i PST skal flere ha stusset på at den antatt syke gutten var så aktiv og oppegående, forteller en sentral kilde i Justisdepartementet til Aftenposten."
 

Og: "En kilde nær regjeringen sier at myndighetene fikk “ikke-perfekt informasjon” om barnets helse."

https://www.aftenposten.no/verden/i/vQ16np/vi-har-hele-tiden-blitt-fortalt-at-dette-barnet-er-doedssykt

Anonymkode: a71d5...f88

Jeg må bare si en ting. Barn som er dødsyke behøver ikke være sengeliggende 100% av tiden. Jeg hadde en unge i nær familie som var dødsyk, hun hadde opp og nedturer som alle andre. Nedturene så var hun veldig dårlig men noen dager så var hun aktiv og var med å lekte. Kan være gutten har fått god hjelp etter han kom til Norge, bare det å få i seg næring er en ting som kan gi han energi. 

Ellers så må jeg ta med at temmelig useriøst om PST driver å bryter taushetsplikten, det er langt mer alvorlig ( men heller ikke uvanlig).

Anonymkode: a52fc...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er også så kynisk at hun bruker barna sine som pressmiddel for å få komme tilbake til dette landet, Norge burde ikke hjelpe disse menneskene som hater vesten, menneskerettigheter, religionsfrihet og likestilling. Denne kvinnen kommer til å bli en stor utgift for norske skattebetalere i mange år, hun vil få alt dekket av NAV og staten og selv om hun blir dømt til å betale for reisen til Norge selv så er det til syvende å sist skattebetalerne som får regningen. Den eneste grunnen til at disse menneskene vil komme til Norge er penger, når de kommer til landet så tviholder de på det samme levesettet og de religiøse lovene de hadde i hjemlandet og lever i parallellsamfunn blant sine egen. De religiøse lederne i moskeene preker om at innvandrerungdommene har blitt for norske og oppfordrer foreldrene til å sende ungene på koranskole i andre land.

Anonymkode: a71d5...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun er også så kynisk at hun bruker barna sine som pressmiddel for å få komme tilbake til dette landet, Norge burde ikke hjelpe disse menneskene som hater vesten, menneskerettigheter, religionsfrihet og likestilling. Denne kvinnen kommer til å bli en stor utgift for norske skattebetalere i mange år, hun vil få alt dekket av NAV og staten og selv om hun blir dømt til å betale for reisen til Norge selv så er det til syvende å sist skattebetalerne som får regningen. Den eneste grunnen til at disse menneskene vil komme til Norge er penger, når de kommer til landet så tviholder de på det samme levesettet og de religiøse lovene de hadde i hjemlandet og lever i parallellsamfunn blant sine egen. De religiøse lederne i moskeene preker om at innvandrerungdommene har blitt for norske og oppfordrer foreldrene til å sende ungene på koranskole i andre land.

Anonymkode: a71d5...f88

Du glemmer at det også er en del etnisk norske som har dratt ned, både kvinner og menn. Dermed faller argumentene dine sammen for en stor gruppe av de som sluttet seg til IS.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G1l3vV/kristian-michelsen-34-doemt-for-is-deltakelse

Linken forteller om noen av dem og har videre link til andre etniske nordmenn som sluttet seg til IS frivillig eller ble tatt med dit mot sin vilje.

Anonymkode: dbfdb...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutes ago, Anonym bruker said:

Du glemmer at det også er en del etnisk norske som har dratt ned, både kvinner og menn. Dermed faller argumentene dine sammen for en stor gruppe av de som sluttet seg til IS.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G1l3vV/kristian-michelsen-34-doemt-for-is-deltakelse

Linken forteller om noen av dem og har videre link til andre etniske nordmenn som sluttet seg til IS frivillig eller ble tatt med dit mot sin vilje.

Anonymkode: dbfdb...db4

Du forstod nok at det ikke var den marginale gruppen quislinger jeg tenkte på.

Anonymkode: a71d5...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du forstod nok at det ikke var den marginale gruppen quislinger jeg tenkte på.

Anonymkode: a71d5...f88

Du snakket om "dem" som en homogen gruppe, noe som er feil, og dermed blir resten av argumentasjonen din om "dem" heller ikke holdbar.

Det er enkeltindivider som har gjort dette. Etnisk norske menn og kvinner, norske statsborgere som ikke er etnisk norske, men født i Norge, norske statsborgere som ikke er etnisk norske og heller ikke født i Norge.

Uansett, de er statens ansvar så lenge de er norske borgere, uansett om vi liker det eller ikke.

Anonymkode: dbfdb...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nrk.no/norge/xl/mor_-kone_-kriger-1.14854290


Veldig bra dokumentasjon fra NRK om IS-kvinnenes rolle i kalifatet:
- Kvinner har aldri før vært en så sentral del av en terrororganisasjon.
- Kvinnene var mest kone og mor, men gjorde slik mannen i stand til å krige.
- Kvinnene var "pådrivere og støttespillere for den ekstreme volden IS sto bak".
- Kvinner brukte jedisi-kvinner og -barn som slaver.
- Kvinnene sendte barna til skoler der de lærte å skjære, skyte og drepe vantro.
- Noen kvinner jobbet i moralpolitiet, fikk våpentrening og var snikskyttere. Stadig flere deltok i selvmordaksjoner og andre militære operasjoner, etterhvert som IS ble presset.

Anonymkode: a71d5...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...