Gå til innhold

Barnefedre som blir ruinert pga barnebidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke sånn de regner det ut. Hvis mor tjener 1/3 og far 2/3 av den totale inntekten mens de er gift og dette fortsetter etter skilsmissen, så skal mor betale 1/3 og far 2/3 for barnet. Barnet i seg selv koster kanskje ikke så mye, men barnehage/sfo koster, man bruker mer strøm, må ha større hus/leilighet, mer mat, fritidsaktiviteter, sykkel, skolesekk, ski, skøyter osv. Gå inn på din konto og sjekk hvor mye av pengene som brukes som dekker barnets behov. Jeg kunne bodd i en bitte liten hybel om jeg ikke hadde hatt barn

Anonymkode: 395f3...cad

Også må man ta med samværs brøken...

Anonymkode: 7e8e5...870

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det innlegget du har linket til klarer jeg ikke ta seriøst. Fordi det ikke henger på greip. Det står at faren har bidragsgjeld pga «noen måneder han ikke betalte». Vel, hvis han blir trukket 6,000kr for gjelden + bidraget er det ikke snakk om noen «få måneder».

Uansett, barnebidrag i Norge er veldig nøkternt utregnet i forhold til andre vestlige land. Det er fordi barnehage, helsevesen etc er subsidiert gjennom skattepengene våre. Noe det ikke er i feks USA. 

Anonymkode: e997e...8c0

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mine barn deler rom. Og selvsagt koster det å bo, men man må jo kjøpe noe og et sted man har råd til. Det ekstra rommet jeg trenger utgjør ikke så mange tusen ekstra altså. Mine kostnader er barnehage, fritidsaktiviteter, mat, strøm, forsikring, klær og utstyr. Feks kjøper jeg sportsutstyr brukt, alltid. Fikk slalåmutstyr til eldste for 400,-  knapt brukt. Skøyter kjøpte jeg for 50,- på bruktmarked med barneutstyr. Noen måneder bruker jeg mer enn andre men jevnt over blir det ikke over 8000 i måneden. 

Jeg tenker at barn blir en bedrift om man skal bryte ned hver enkel kostnad man har til hva som utgjør barnets andel. Feks strøm, strømregningene har knapt steget med en hundrelapp i måneden liksom. 

Nå har jeg god økonomi og lider ingen nød, kan egentlig unne oss det vi ønsker. Min totale levekostnader med alt hver måned er omtrentlig 18 000,-  jeg har veldig fokus på sparing da. Har vel 300 000,- på sparekonto. 

Anonymkode: 74371...7b8

Mine barn deler ikke rom. De er tenåringer og av forskjellig kjønn. Da de var små delte de rom. Hadde de hatt samme kjønn og samme venner, så kunne de delt rom. Behovene er forskjellig. Men det er ikke sånn at far betaler bidrag etter hvilke kostnader mor har på bolig. Bidraget regnes ut etter inntekt og hva de regner det koster for et barn hver mnd. Fars bidragsevne regnes ut etter om han bor alene, har andre barn å forsørge, og hvor mye han har i inntekt ifht mor. Barnas levestandard skal ikke endres ved skilsmisse. 

Anonymkode: 395f3...cad

Skrevet

Selv om bidragsmottaker får overgangsstønad, ekstra barnetrygd og skattefordel blir dette lagt til grunn som inntekt så både mottaker og bidragspliktig får jo fordel. 

Her har far  så og si null samvær av eget ønske men det er ikke det han sa til sin forrige kjæreste eller den nåværende. Da er det stakkars far for jeg har så slemme ekser. 

det er mange skjulte kostnader med det å ha barn som man ikke regner med. Og utgiftene er ikke fordelt 50/50. Hos oss er det 58,7% hos far og 41,3% til meg. Dette inkluderer ikke nødvendigvis fritidsaktiviteter da disse er varierte i kost og noen er veldig dyre. 

det er veldig nøktern utregning som legges til grunn så det er få som lopper den ene forelderen. 

Anonymkode: a154c...355

Skrevet

Min samboer hadde hovedomsorgen for sitt barn tidligere. Nå er det mor som har mest omsorg. Det kostet mye mer da barnet bodde her enn det samboer nå betaler for han i mnd, som er ca 5200 kr.

Anonymkode: d9bb4...70a

Skrevet

Her så betaler far nesten 5000 kr i bidrag i mnd. Men da tjener han 500 000 mer enn meg, og har samvær maks en helg i måneden. Så jeg synes virkelig ikke det er mye. I sommerferien som var nå, hadde far barnet 1 døgn i løpet av 3 mnd. Sommeren er jo mer kostbar, for man skal på ferie, og finne på aktiviteter. Kan jo ikke bare sitte hjemme i 2 mnd. Og far tar aldri barnet med på ferie. Tar vel heller aldri med barnet på noe som koster penger.

Far syter over hvor mye han betaler, har sagt at han gjerne får ha mer samvær, så blir det mindre bidrag. Men det gidder han ikke. Og her lever far i sus og dus, reiser mye, spiser mesteparten av mat ute, mye festing, dyre hobbyer osv. Jeg har jo ikke mulighet til noe i nærheten av det samme.

Anonymkode: ca00c...adf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...