Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #1 Skrevet 19. januar 2020 Slike saker dukker stadig opp. Som eksempelet i linken min under. Og har flere bekjente som sier de erfarer lignende. Er det virkelig tilfelle at systemet er så på trynet og urettferdig mot far?! Eller tenker dere (også) at her MÅ det vel være flere ting som spiller inn? Vi får tross alt bare en synsvinkel her. Er systemet sånn er det jo svært lett å utnytte og det vil til og med lønne seg og separere seg fra far😳 Selv har jeg to barn under 3 år sammen med samboer. Vi har særeie. Jeg jobber deltid og tjener jeg i underkant av 250 000 i året. Han tjener rundt 500 000 i året. Jeg er ulønnet permisjon, hjemmme med yngste for tiden og det var meningen han skulle forsørge oss. Men siden jeg nå har litt mer penger i banken enn ham etter arv, så ble vi enige om å dele utgiftene 50-50 likt. Er det faktisk slik, at om jeg hadde forlatt barnefar, så ville jeg mest sannsynlig få,hovedomsorgen for barna, samt et heftig bidrag av barnefar, slik at jeg faktisk får det mye bedre økonomisk enn om jeg forblir samboer med ham?😳 https://www.mannsforum.no/articles/gift-med-verdens-fineste-mann/ Anonymkode: ca822...75b
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #2 Skrevet 19. januar 2020 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Slike saker dukker stadig opp. Som eksempelet i linken min under. Og har flere bekjente som sier de erfarer lignende. Er det virkelig tilfelle at systemet er så på trynet og urettferdig mot far?! Eller tenker dere (også) at her MÅ det vel være flere ting som spiller inn? Vi får tross alt bare en synsvinkel her. Er systemet sånn er det jo svært lett å utnytte og det vil til og med lønne seg og separere seg fra far😳 Selv har jeg to barn under 3 år sammen med samboer. Vi har særeie. Jeg jobber deltid og tjener jeg i underkant av 250 000 i året. Han tjener rundt 500 000 i året. Jeg er ulønnet permisjon, hjemmme med yngste for tiden og det var meningen han skulle forsørge oss. Men siden jeg nå har litt mer penger i banken enn ham etter arv, så ble vi enige om å dele utgiftene 50-50 likt. Er det faktisk slik, at om jeg hadde forlatt barnefar, så ville jeg mest sannsynlig få,hovedomsorgen for barna, samt et heftig bidrag av barnefar, slik at jeg faktisk får det mye bedre økonomisk enn om jeg forblir samboer med ham?😳 https://www.mannsforum.no/articles/gift-med-verdens-fineste-mann/ Anonymkode: ca822...75b Prøv å gå inn på bidragskalkulatoren til nav så ser du... Men, tror neppe du blir rik. Du må huske på at bor du aleine og har barna mer enn 50% så skal du dekke det meste til barna med egen lønn og bidrag. Da også barnehage, klær og utstyr. I tillegg så må du dekke hus, mat, transport, forsikringer, telefon, TV, Internett osv med din lønn alene. Anonymkode: 7e8e5...870
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #3 Skrevet 19. januar 2020 Jeg forstår ikke hvordan hun regner i eksempel 2. Jeg får beløpet til mor til å være ca 336 000, det er forskjell på en liten regnefeil og 200 000. Jeg tror ikke at hovedandelen av fedre betaler for mye bidrag. Har hør mange nok historier hvor det går andre veien også. Det denne faren burde gjøre var jo å melde moren inn til fk slik at de fikk ordnet en samværsavtale. Og be de forklare henne hva som skjer om hun bryter den. Anonymkode: 0be64...83f
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #4 Skrevet 19. januar 2020 Det er mye dyrere å ha barna hos seg enn å betale bidrag for de fleste. Unntakene er der bidragsyter tjener mye og bidragsmottaker jobber lite. Det skulle blitt lagt til grunn 100% stilling uansett hvor mye eller lite en jobber, det henger jo ikke på greip for et voksent menneske å bli forsørget. Anonymkode: c4fe9...e54
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #5 Skrevet 19. januar 2020 Barn er dyrt. Jeg får 6000 i mnd. Og det skal dekke mat, klær, utstyr, SFO, fritidsaktiviteter, forsikringer osv. Alle utgifter skal deles likt. Anonymkode: b7702...865
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #6 Skrevet 19. januar 2020 Den historien det var linket til tror jeg ikke noe på. Eller, det er gjerne én side av saken og den viser overhodet ikke sannheten. Der glemmes det lett at du ikke kan bo i et kjempestort hus om du ikke har råd til det, for eksempel. Det har jo ingenting med barna å gjøre. Og hvem som er den uegnede forelderen er jo ikke helt i det blå. Det koster å ha barn. Jeg vedder på at der det sies far sitter igjen med lite dotter ikke mor med så mye, heller. Anonymkode: f2650...2eb
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #7 Skrevet 19. januar 2020 Egentlig burde foreldrene holde sammen. Så fikk heller far stå på pinne, mor har båret frem barna. Anonymkode: f78eb...33e
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #8 Skrevet 19. januar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Den historien det var linket til tror jeg ikke noe på. Eller, det er gjerne én side av saken og den viser overhodet ikke sannheten. Der glemmes det lett at du ikke kan bo i et kjempestort hus om du ikke har råd til det, for eksempel. Det har jo ingenting med barna å gjøre. Og hvem som er den uegnede forelderen er jo ikke helt i det blå. Det koster å ha barn. Jeg vedder på at der det sies far sitter igjen med lite dotter ikke mor med så mye, heller. Anonymkode: f2650...2eb I tillegg så legger de inn overgangsstønaden i regnestykket i artikkelen. Den har man så vidt meg bekjent kun i tre år. Da forsvinner disse 10-18000kr ekstra i mnd. Så da sitter HI med ca 10000kr (inkl dobbel barnetrygd) utover egen lønn som skal dekke den delen av familiens utgifter som tidligere ble dekket av far inntekt på over 40000kr brutto i mnd. Anonymkode: 7e8e5...870
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #9 Skrevet 19. januar 2020 Hvis mor er alvorlig psykisk syk, som damen i artikkelen hevder, og ikke kan ta vare på barn, så går man ikke fra henne. Da blir man og står i det- til barnas beste. Anonymkode: 395f3...cad
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #10 Skrevet 19. januar 2020 Merkelig historie og dårlig skrevet. Hvilken verden lever disse to i? Anonymkode: bc735...eb7
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #11 Skrevet 19. januar 2020 En jeg kjenner betaler 5000,- i barebidrag for ett barn pluss at mor får dobbel barnetrygd og skattefradrag. Har vondt for å troat et barn koster 7000,- i mnd. Anonymkode: c1685...186
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #12 Skrevet 19. januar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: En jeg kjenner betaler 5000,- i barebidrag for ett barn pluss at mor får dobbel barnetrygd og skattefradrag. Har vondt for å troat et barn koster 7000,- i mnd. Anonymkode: c1685...186 Mor er i full jobb og far tjener ca.300000 mer enn mor i året. Anonymkode: c1685...186
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #13 Skrevet 19. januar 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: En jeg kjenner betaler 5000,- i barebidrag for ett barn pluss at mor får dobbel barnetrygd og skattefradrag. Har vondt for å troat et barn koster 7000,- i mnd. Anonymkode: c1685...186 Du har ikke tenkt på at de skal ha et sted å bo? Eller tenker du det bør etableres egne ghettoer for aleneforeldre? Anonymkode: bc735...eb7
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #14 Skrevet 19. januar 2020 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Slike saker dukker stadig opp. Som eksempelet i linken min under. Og har flere bekjente som sier de erfarer lignende. Er det virkelig tilfelle at systemet er så på trynet og urettferdig mot far?! Eller tenker dere (også) at her MÅ det vel være flere ting som spiller inn? Vi får tross alt bare en synsvinkel her. Er systemet sånn er det jo svært lett å utnytte og det vil til og med lønne seg og separere seg fra far😳 Selv har jeg to barn under 3 år sammen med samboer. Vi har særeie. Jeg jobber deltid og tjener jeg i underkant av 250 000 i året. Han tjener rundt 500 000 i året. Jeg er ulønnet permisjon, hjemmme med yngste for tiden og det var meningen han skulle forsørge oss. Men siden jeg nå har litt mer penger i banken enn ham etter arv, så ble vi enige om å dele utgiftene 50-50 likt. Er det faktisk slik, at om jeg hadde forlatt barnefar, så ville jeg mest sannsynlig få,hovedomsorgen for barna, samt et heftig bidrag av barnefar, slik at jeg faktisk får det mye bedre økonomisk enn om jeg forblir samboer med ham?😳 https://www.mannsforum.no/articles/gift-med-verdens-fineste-mann/ Anonymkode: ca822...75b Du er jo komplett idiot om du bruker opp dine sparepenger mens du passer deres felles barn. Selvsagt skal han forsørge deg! Anonymkode: 73ff3...32d
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #15 Skrevet 19. januar 2020 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Barn er dyrt. Jeg får 6000 i mnd. Og det skal dekke mat, klær, utstyr, SFO, fritidsaktiviteter, forsikringer osv. Alle utgifter skal deles likt. Anonymkode: b7702...865 Men koster barnet 14.000,- i mnd? (6.000 fra far, 6.000 fra mor og barnetrygd) Høres merkelig ut. Anonymkode: 385ad...5b9
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #16 Skrevet 19. januar 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du har ikke tenkt på at de skal ha et sted å bo? Eller tenker du det bør etableres egne ghettoer for aleneforeldre? Anonymkode: bc735...eb7 Selvfølgelig, men syntes 7000 er veldig mye for ett barn. Anonymkode: c1685...186
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #17 Skrevet 19. januar 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvfølgelig, men syntes 7000 er veldig mye for ett barn. Anonymkode: c1685...186 Det er jo for å utjevne forskjellen i inntekt på en måte som gangner barnet. Desto jevnere inntekt mellom foreldre, jo lavere bidrag. Hva mener du er rettferdig, da? Anonymkode: bc735...eb7
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #18 Skrevet 19. januar 2020 Har du barn må du ha større bolig, som igjen koster mer penger + strøm og andre boutgifter. Det alene er dyrt nok. Anonymkode: dd8f1...d52
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #19 Skrevet 19. januar 2020 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du har ikke tenkt på at de skal ha et sted å bo? Eller tenker du det bør etableres egne ghettoer for aleneforeldre? Anonymkode: bc735...eb7 Ho måtte jo hatt et sted å bo uavhengig av om ho har barn. Må da gå an å forvente at voksne folk kan ta vare på seg sjølv. Anonymkode: 385ad...5b9
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #20 Skrevet 19. januar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Barn er dyrt. Jeg får 6000 i mnd. Og det skal dekke mat, klær, utstyr, SFO, fritidsaktiviteter, forsikringer osv. Alle utgifter skal deles likt. Anonymkode: b7702...865 6000 på hvor mange barn? Jeg har to barn og de koster meg IKKE 12 000,- tilsammen i måneden. Regner med du har barnetrygd, kanskje dobbel også. Jeg skjønner ikke enkelte regnestykker. Mine barn koster oss Max 8 000,- i måneden med alt. Har en på ni og en på fem. Anonymkode: 74371...7b8
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #21 Skrevet 19. januar 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ho måtte jo hatt et sted å bo uavhengig av om ho har barn. Må da gå an å forvente at voksne folk kan ta vare på seg sjølv. Anonymkode: 385ad...5b9 Men det er likevel en del av regnestykket, ser du ikke det? Anonymkode: bc735...eb7
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #22 Skrevet 19. januar 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: 6000 på hvor mange barn? Jeg har to barn og de koster meg IKKE 12 000,- tilsammen i måneden. Regner med du har barnetrygd, kanskje dobbel også. Jeg skjønner ikke enkelte regnestykker. Mine barn koster oss Max 8 000,- i måneden med alt. Har en på ni og en på fem. Anonymkode: 74371...7b8 Hvilke kostnader legger du til grunn da? Anonymkode: bc735...eb7
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #23 Skrevet 19. januar 2020 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men koster barnet 14.000,- i mnd? (6.000 fra far, 6.000 fra mor og barnetrygd) Høres merkelig ut. Anonymkode: 385ad...5b9 Det er ikke sånn de regner det ut. Hvis mor tjener 1/3 og far 2/3 av den totale inntekten mens de er gift og dette fortsetter etter skilsmissen, så skal mor betale 1/3 og far 2/3 for barnet. Barnet i seg selv koster kanskje ikke så mye, men barnehage/sfo koster, man bruker mer strøm, må ha større hus/leilighet, mer mat, fritidsaktiviteter, sykkel, skolesekk, ski, skøyter osv. Gå inn på din konto og sjekk hvor mye av pengene som brukes som dekker barnets behov. Jeg kunne bodd i en bitte liten hybel om jeg ikke hadde hatt barn Anonymkode: 395f3...cad
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #24 Skrevet 19. januar 2020 Jeg tjener ca. 500 000. Far ca. 600 000. Jeg bor i huset vi tidligere delte. Betaler ikke lenger maten han spiste eller vannet han forbrukte. Ellers er utgiftene de samme. Far bor på en liten hybel uten eget soverom et stykke borte fra oss. Barna overnatter hos far 4 netter per måned. Mottar et bidrag på 5300 kroner. Nei, barna koster ikke 10 600 kroner hver måned. Noen ganger koster de mer. Jeg kan imidlertid ikke kutte kostnader på samme måte som min eksmann (flytte på hybel i gokk), så bidraget skal være med på å betale bolig (strøm, vann ol.), treningsavgifter, forsikringer, klær, mat osv. Nå skal det sies at far betaler "med glede". Anonymkode: c5867...7eb
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2020 #25 Skrevet 19. januar 2020 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke sånn de regner det ut. Hvis mor tjener 1/3 og far 2/3 av den totale inntekten mens de er gift og dette fortsetter etter skilsmissen, så skal mor betale 1/3 og far 2/3 for barnet. Barnet i seg selv koster kanskje ikke så mye, men barnehage/sfo koster, man bruker mer strøm, må ha større hus/leilighet, mer mat, fritidsaktiviteter, sykkel, skolesekk, ski, skøyter osv. Gå inn på din konto og sjekk hvor mye av pengene som brukes som dekker barnets behov. Jeg kunne bodd i en bitte liten hybel om jeg ikke hadde hatt barn Anonymkode: 395f3...cad Mine barn deler rom. Og selvsagt koster det å bo, men man må jo kjøpe noe og et sted man har råd til. Det ekstra rommet jeg trenger utgjør ikke så mange tusen ekstra altså. Mine kostnader er barnehage, fritidsaktiviteter, mat, strøm, forsikring, klær og utstyr. Feks kjøper jeg sportsutstyr brukt, alltid. Fikk slalåmutstyr til eldste for 400,- knapt brukt. Skøyter kjøpte jeg for 50,- på bruktmarked med barneutstyr. Noen måneder bruker jeg mer enn andre men jevnt over blir det ikke over 8000 i måneden. Jeg tenker at barn blir en bedrift om man skal bryte ned hver enkel kostnad man har til hva som utgjør barnets andel. Feks strøm, strømregningene har knapt steget med en hundrelapp i måneden liksom. Nå har jeg god økonomi og lider ingen nød, kan egentlig unne oss det vi ønsker. Min totale levekostnader med alt hver måned er omtrentlig 18 000,- jeg har veldig fokus på sparing da. Har vel 300 000,- på sparekonto. Anonymkode: 74371...7b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå