Gå til innhold

Samboer som lyver og innrømmer det... Hvordan takle det? Er så lei.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Samboeren min sliter med å fortelle sannheten og har alltid pyntet på sannheten sier han selv. Dette har ødelagt tilliten mellom oss og jeg klarer ikke være meg selv lengre. Føler jeg må følge med å kontrollere fordi jeg er redd han går bak ryggen min. Han sa i går at han egentlig aldri innrømmer noe og nekter uansett hva som skjer. 

Forrige uke tok jeg han i å lyve igjen og jeg var 100% sikker på at jeg visste det, han fortsatte å lyve og jeg ba han faktisk dra om han ikke klarte å innrømme det, endte med at jeg angret meg og stoppet han i døra. Jeg gikk flere dager kvalm med dårlig matlyst da jeg viste han ikke var ærlig men han sto på sitt. 

I går innrømmet han at han løy og var lei seg. Nå sitter jeg igjen med en dårlig følelse, hvordan klarer han å lyve å se hvor stor innvirkning det har på meg men fortsatt stå på sitt i over en uke før han innrømmer det... Hva annet har han samvittighet til å skjule.Han har visst vi har tillitsproblener men han fortsetter å ødelegge det. Jeg elsker han men vet ikke hvor lenge jeg orker dette mer. 

Hva ville dere gjort? 

Anonymkode: 925e6...247

Gjort det slutt å flyttet ut selvfølgelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ganske vanelig og vi er elendige til å oppdage det. Det er kanskje grunnen til at folk tror det er uvanelig å lyve. 

https://forskning.no/psykologi-menneskekroppen-hjernen/bakgrunn-sannheter-om-logn/1032246

Anonymkode: 17e5f...fb2

Kjære deg. Les hva folk skriver. En hvit løgn er vanlig, å lyve om økonomi til en partner er ikke en hvit løgn og er ikke vanlig. 

Anonymkode: 46be3...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også litt forskjell på å lyve om en kjole kostet 1500 i stedet for 800 (og man har råd til det), og å lyve om 40.000 i forbrukslån 

Anonymkode: c913b...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo også litt forskjell på å lyve om en kjole kostet 1500 i stedet for 800 (og man har råd til det), og å lyve om 40.000 i forbrukslån 

Anonymkode: c913b...235

Det er nettopp det. Vi vet ikke hvilken kategori hi reagerer på.

Anonymkode: 17e5f...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Samboeren min sliter med å fortelle sannheten og har alltid pyntet på sannheten sier han selv. Dette har ødelagt tilliten mellom oss og jeg klarer ikke være meg selv lengre. Føler jeg må følge med å kontrollere fordi jeg er redd han går bak ryggen min. Han sa i går at han egentlig aldri innrømmer noe og nekter uansett hva som skjer. 

Forrige uke tok jeg han i å lyve igjen og jeg var 100% sikker på at jeg visste det, han fortsatte å lyve og jeg ba han faktisk dra om han ikke klarte å innrømme det, endte med at jeg angret meg og stoppet han i døra. Jeg gikk flere dager kvalm med dårlig matlyst da jeg viste han ikke var ærlig men han sto på sitt. 

I går innrømmet han at han løy og var lei seg. Nå sitter jeg igjen med en dårlig følelse, hvordan klarer han å lyve å se hvor stor innvirkning det har på meg men fortsatt stå på sitt i over en uke før han innrømmer det... Hva annet har han samvittighet til å skjule.Han har visst vi har tillitsproblener men han fortsetter å ødelegge det. Jeg elsker han men vet ikke hvor lenge jeg orker dette mer. 

Hva ville dere gjort? 

Anonymkode: 925e6...247

Ha litt selvrespekt og kast søppelmannen ut. Tillit et en viktig grunnmur for et forhold. Det er NADA tillit mellom dere. Hvordan gidder du? Hva er vitsen?

Anonymkode: 478f6...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er nettopp det. Vi vet ikke hvilken kategori hi reagerer på.

Anonymkode: 17e5f...fb2

Det spiller ingen rolle!

Det som spiller en rolle er at samboeren til Hi har løyet så mange ganger om så mye forskjellig at hun ikke lenger har noen tillit til ham.

Det som spiller noen rolle er at han fortsetter å lyve, selv når han vet at det han gjør sårer Hi.

Det som spiller noen rolle er at han manipulerer henne over tid, får henne til å leve i enda større usikkerhet, øker mistilliten, med å bevisst la være å innrømme løgnene etter at han er konfrontert om dem.

Og selv om han "bare" hadde løyet om "småting", så har det skjedd så mange ganger og i en slik grad at det ikke finnes tillit igjen i forholdet deres.

Da spiller ikke "graden" av løgnene noen rolle lenger, faktum er at det har ødelagt forholdet og tilliten og at han bevisst velger å såre henne.

Anonymkode: aa235...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det spiller ingen rolle!

Det som spiller en rolle er at samboeren til Hi har løyet så mange ganger om så mye forskjellig at hun ikke lenger har noen tillit til ham.

Det som spiller noen rolle er at han fortsetter å lyve, selv når han vet at det han gjør sårer Hi.

Det som spiller noen rolle er at han manipulerer henne over tid, får henne til å leve i enda større usikkerhet, øker mistilliten, med å bevisst la være å innrømme løgnene etter at han er konfrontert om dem.

Og selv om han "bare" hadde løyet om "småting", så har det skjedd så mange ganger og i en slik grad at det ikke finnes tillit igjen i forholdet deres.

Da spiller ikke "graden" av løgnene noen rolle lenger, faktum er at det har ødelagt forholdet og tilliten og at han bevisst velger å såre henne.

Anonymkode: aa235...137

Hi må jo vurdere hva hun kan leve med, men hun må være klar over at hun kan komme til å slite med å finne en annen som lyver mindre, men kanskje hun finner en somlyver bedre, slik at hun ikke oppdager det.

Anonymkode: 17e5f...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi må jo vurdere hva hun kan leve med, men hun må være klar over at hun kan komme til å slite med å finne en annen som lyver mindre, men kanskje hun finner en somlyver bedre, slik at hun ikke oppdager det.

Anonymkode: 17e5f...fb2

Siden du er en som lyver altfor mye selv, er vel ikke du den beste å gi råd om akkurat dette temaet, siden du helt tydelig ikke forstår grensene mellom uskyldige hvite løgner som aldri skader et forhold og løgner som ødelegger tillit og tilhørighet.

Det er ikke vanskelig å finne en mann som lyver mindre enn His samboer gjør. Det er ikke vanskelig å finne en samboer som ikke manipulerer og kontrollererer henne med løgner. Det er ikke vanskelig å finne en mann som ikke bevisst ønsker å såre henne. Det er ikke vanskelig å finne en som respekterer henne og som faktisk bryr seg om henne. Men skal hun finne en slik mann, da må hun kvitte seg med han hun bor sammen med nå.

 

Anonymkode: aa235...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo også litt forskjell på å lyve om en kjole kostet 1500 i stedet for 800 (og man har råd til det), og å lyve om 40.000 i forbrukslån 

Anonymkode: c913b...235

Nei, det er ikke så stor forskjell. Det er jo tilliten som lider begge gangene, selv om økonomien lider mest i eksempel nr. 2. 

HI har ikke sagt at hun sliter med økonomien, men mangelen på tillit i forholdet ødelegger henne. Løgner gjør at man til slutt begynner å tvile på egne sanser, og om de da dreier seg om små eller store summer, så er det ikke der den største potten ligger. Man gambler med selve forholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Siden du er en som lyver altfor mye selv, er vel ikke du den beste å gi råd om akkurat dette temaet, siden du helt tydelig ikke forstår grensene mellom uskyldige hvite løgner som aldri skader et forhold og løgner som ødelegger tillit og tilhørighet.

Det er ikke vanskelig å finne en mann som lyver mindre enn His samboer gjør. Det er ikke vanskelig å finne en samboer som ikke manipulerer og kontrollererer henne med løgner. Det er ikke vanskelig å finne en mann som ikke bevisst ønsker å såre henne. Det er ikke vanskelig å finne en som respekterer henne og som faktisk bryr seg om henne. Men skal hun finne en slik mann, da må hun kvitte seg med han hun bor sammen med nå.

 

Anonymkode: aa235...137

Jeg tror ikke jeg lyver spessielt mye. Jeg er bare bevist på at jeg møter mange løgner hver dag, de aller fleste helt uskyldige.

Vi vet heller ikke hvor ofte mannen til hi lyver eller hva han lyver om og vi vet i hvertfall ikke at han manipulerer henne med løgn.

Det kan godt hende mannen er en drittsekk som lyver om alt og behandler hi elendig, men det kan også hende hi har et galt bilde av hvor vanlig og viktig, løgnen er i kommunikasjonen mellom mennesker. Hvis det er det siste som er tilfelle er det viktig at hun blir oppmerksom på det.

Anonymkode: 17e5f...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi må jo vurdere hva hun kan leve med, men hun må være klar over at hun kan komme til å slite med å finne en annen som lyver mindre, men kanskje hun finner en somlyver bedre, slik at hun ikke oppdager det.

Anonymkode: 17e5f...fb2

Tyv tror hver mann stjeler...

Anonymkode: 99083...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kjære deg. Les hva folk skriver. En hvit løgn er vanlig, å lyve om økonomi til en partner er ikke en hvit løgn og er ikke vanlig. 

Anonymkode: 46be3...7f5

1 av 5 lyver for partneren sin ang økonomi, det vil jeg si er ganske vanlig

Anonymkode: c08ae...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Superdolly skrev:

Jeg hadde kastet ham ut, sørget ferdig og gått videre i livet.

Sånn som det er nå, så sitter du fast i den sorgen. Du sørger over det forholdet du trodde dere hadde og den mannen du trodde han var, mens du forholde deg til at han lyver, han ser din smerte og han driter i den. Så da ville jeg ha tenkt at hvis jeg kastet ham ut, da ville det være vondt, men den sorgen ville gå over. Jeg ville ikke måtte gå i den hver eneste dag i en uoverskuelig framtid.

Folk kan forandre seg, men da må de ønske det selv. Det er ingenting av det du skriver som tyder på at denne fyren har noe som helst ønske om å endre seg. Så valget ditt er ikke å forandre ham. Valget ditt er å ta ham som han er, en fyr som lyver hele tida og blånekter uansett, eller å kaste ham ut, bli ferdig med sorgen og komme deg videre.

Synes Superdolly sier det så fint her. Du er sammen med en løgn, og det kommer aldri til bli det forholdet du drømmer om. 

Folk flest er ikke notoriske løgnere, og det er ingen grunn til å stå fast i et slik forhold som sliter deg ut psykisk når det finnes så mange BRA folk der ute! 

Det kommer til å være vondt i starten, men du kommer til å få et bedre liv om du forlater han her. Og du kommer til å få mer overskudd av å slippe bekymringen for alle løgnene. 

Anonymkode: cceb0...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag dro jeg og det er veldig tungt, ba han legge alle kortene på bordet men han var bare kald og latet som han ikke brydde seg. Trist å innse at han jeg trodde var den rette kan lyve og gå så langt at det blir slutt uten å klare å innrømme sine feil. 

Anonymkode: 925e6...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han ble mobbet som hele barneskolen og har pyntet på sannheten siden da... Men å se min smerte å klare å leve i det skjønner ikke jeg. Han lyver om småting men også økonomi og jeg er hele tiden på vakt. Er så sliten nå. 

Anonymkode: 925e6...247

At han ble mobbet på skolen er ingen god unnskyldning for å drive med lyving. Har selv bodd med en sånn fyr og det forholdet holdt ikke. 

Anonymkode: 667a4...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Idag dro jeg og det er veldig tungt, ba han legge alle kortene på bordet men han var bare kald og latet som han ikke brydde seg. Trist å innse at han jeg trodde var den rette kan lyve og gå så langt at det blir slutt uten å klare å innrømme sine feil. 

Anonymkode: 925e6...247

Vet du, jeg tror du har gjort det beste for deg selv i dag!

Det er tungt, for han var ikke den du trodde han var, han var ikke den han lot som han var. Hvorfor han oppfører seg som han gjør er uansett årsak ingen unnskyldning. Han er voksen og ansvarlig for både egne følelser og hvordan han behandler andre. Har han problemer er det hans ansvar å ta tak i det. Om han ikke vil, greier eller tør, da er jo det bevisste valg. Og han her, han vil ikke. Da kan ingen god vilje i verden endre ham.

Vit at du gjorde det rette for deg selv og for din egen fremtid i dag. I dag har du vist omsorg for deg selv, du har vist at du har selvrespekt og at du vet at du fortjener noe langt bedre enn han er i stand til å gi.

Uansett hva han sier/gjør fremover, ikke gå tilbake. Vil han ha deg tilbake får han vise over tid at han går i behandling og at den har effekt. Men jeg ville ikke satt livet mitt på vent uansett, for det er størst sjanser for at han aldri blir bedre. Om jeg tar feil er en slik behandling noe som tar lang tid, gjerne år - så er det uansett bedre for deg at du er åpen for å treffe en bedre mann, en som har en grunnleggende god respekt og omtanke for deg, en som både kan og vil kommunisere og som ser på det som en selvfølge å ikke lyve til deg.

Ta vare på deg selv fremover. Gjør ting som er positive for deg. Omgi deg med personer som er gode mot deg og som du er glad sammen med :)

Anonymkode: aa235...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for støtte, det trenger jeg virkelig😔❤️ det er tungt å innse, men jeg kan ikke godta dette lengre. Jeg har blitt et menneske jeg ikke vil være pga dette og det er ikke en god følelse. Uten tillitt er ikke forholdet noe å satse på. 

Anonymkode: 925e6...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er kjempetøff! Og handlekraftig! 

Det ER vondt å innse at drømmene blir knust, men det kommer til å bli bedre. Tror du snart vil føle på lettelsen av å slippe den konstante usikkerheten som følger å være i nærheten av notoriske løgnere. 

Lykke til med veien videre ♥️

Anonymkode: cceb0...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det❤️ usikkerheten har spist meg helt opp, men det er vanskelig for jeg elsker han jo. Nå må jeg bare  prøve å se fremover og håpe det blir lettere for hver dag som går. Det blir mye fremover nå med å selge hus og finne seg ny bolig, men blir godt å kunne være meg selv igjen uten den usikkerheten hele tiden. 

Anonymkode: 925e6...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2020 den 12.14, Anonym bruker skrev:

Da tror jeg du har misforstått terapeuten din. Det er kanskje det som det er mest vanlig å lyve om blant dysfunksjonelle folk. Det er ikke vanlig å lyve for normalt oppegående mennesker. 
 

Og å lyve om penger er ikke en hvit løgn. En hvit løgn er å si «du ser pen ut», når partneren har kjøpt en ny kjole hun er kjempefornøyd med, men som du ikke liker. 

Anonymkode: d1dad...f69

Jeg vet utmerket godt hva en hvit løgn er. Og jeg praktiserer ikke det heller , for for meg er det et svik å lyve uansett.

Og nei, jeg misforstod ikke terapeuten min. Det det er vanlig å lyve om, og som ansees som normalt ,er økonomi/penger. For folk flest om småbeløp, som prisen på en kjole, hvor mye de brukte på byen sist, hva hobbyen koster i året osv. Dette er ikke hvite løgner , det er vanlig  løgn det dreier seg om. De fleste er visst også så vant med å lyve om slike ting ,at de ikke registrerer det selv. Og blir svært overrasket når de blir korrigert. Og ja, jeg har fått høre at jeg er svært vanskelig å omgås fordi jeg er for ærlig. Som terapeuten min sa: de aller fleste har noen svin på skogen, og da blir det ubehagelig med for ærlige mennesker.

Anonymkode: 31842...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet utmerket godt hva en hvit løgn er. Og jeg praktiserer ikke det heller , for for meg er det et svik å lyve uansett.

Og nei, jeg misforstod ikke terapeuten min. Det det er vanlig å lyve om, og som ansees som normalt ,er økonomi/penger. For folk flest om småbeløp, som prisen på en kjole, hvor mye de brukte på byen sist, hva hobbyen koster i året osv. Dette er ikke hvite løgner , det er vanlig  løgn det dreier seg om. De fleste er visst også så vant med å lyve om slike ting ,at de ikke registrerer det selv. Og blir svært overrasket når de blir korrigert. Og ja, jeg har fått høre at jeg er svært vanskelig å omgås fordi jeg er for ærlig. Som terapeuten min sa: de aller fleste har noen svin på skogen, og da blir det ubehagelig med for ærlige mennesker.

Anonymkode: 31842...a5f

Vel, jeg anser meg ikke for å være noe "mer ærlig" enn andre. Men jeg lyver likevel ikke om økonomien og hva ting kostet for mine nærmeste. Hvis jeg begynte med det, ville det jo være som symptom på noe annet - da er jo personen som lyver vant til at han/hun får kritikk for å sløse med fellesskapets penger? I et sånt tilfelle er det jo like ille å lyve om en hundrelapp som om en tusenlapp. Grunnproblemet vil jo bestå: at den ene ikke klarer å styre shoppedilla si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2020 den 9.17, Anonym bruker skrev:

Samboeren min sliter med å fortelle sannheten og har alltid pyntet på sannheten sier han selv. Dette har ødelagt tilliten mellom oss og jeg klarer ikke være meg selv lengre. Føler jeg må følge med å kontrollere fordi jeg er redd han går bak ryggen min. Han sa i går at han egentlig aldri innrømmer noe og nekter uansett hva som skjer. 

Forrige uke tok jeg han i å lyve igjen og jeg var 100% sikker på at jeg visste det, han fortsatte å lyve og jeg ba han faktisk dra om han ikke klarte å innrømme det, endte med at jeg angret meg og stoppet han i døra. Jeg gikk flere dager kvalm med dårlig matlyst da jeg viste han ikke var ærlig men han sto på sitt. 

I går innrømmet han at han løy og var lei seg. Nå sitter jeg igjen med en dårlig følelse, hvordan klarer han å lyve å se hvor stor innvirkning det har på meg men fortsatt stå på sitt i over en uke før han innrømmer det... Hva annet har han samvittighet til å skjule.Han har visst vi har tillitsproblener men han fortsetter å ødelegge det. Jeg elsker han men vet ikke hvor lenge jeg orker dette mer. 

Hva ville dere gjort? 

Anonymkode: 925e6...247

Er bare en ting å gjøre, kom deg unna!!!!

Anonymkode: 8d16a...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Anonym bruker skrev (På 18.1.2020 den 9.33):

Svindler og psykopat. 

Anonymkode: 24290...8a5

Hvordan fant du ut at han var det?

Anonymkode: 02fdd...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...