Gå til innhold

Samboer som lyver og innrømmer det... Hvordan takle det? Er så lei.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Samboeren min sliter med å fortelle sannheten og har alltid pyntet på sannheten sier han selv. Dette har ødelagt tilliten mellom oss og jeg klarer ikke være meg selv lengre. Føler jeg må følge med å kontrollere fordi jeg er redd han går bak ryggen min. Han sa i går at han egentlig aldri innrømmer noe og nekter uansett hva som skjer. 

Forrige uke tok jeg han i å lyve igjen og jeg var 100% sikker på at jeg visste det, han fortsatte å lyve og jeg ba han faktisk dra om han ikke klarte å innrømme det, endte med at jeg angret meg og stoppet han i døra. Jeg gikk flere dager kvalm med dårlig matlyst da jeg viste han ikke var ærlig men han sto på sitt. 

I går innrømmet han at han løy og var lei seg. Nå sitter jeg igjen med en dårlig følelse, hvordan klarer han å lyve å se hvor stor innvirkning det har på meg men fortsatt stå på sitt i over en uke før han innrømmer det... Hva annet har han samvittighet til å skjule.Han har visst vi har tillitsproblener men han fortsetter å ødelegge det. Jeg elsker han men vet ikke hvor lenge jeg orker dette mer. 

Hva ville dere gjort? 

Anonymkode: 925e6...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde kastet ham ut, sørget ferdig og gått videre i livet.

Sånn som det er nå, så sitter du fast i den sorgen. Du sørger over det forholdet du trodde dere hadde og den mannen du trodde han var, mens du forholde deg til at han lyver, han ser din smerte og han driter i den. Så da ville jeg ha tenkt at hvis jeg kastet ham ut, da ville det være vondt, men den sorgen ville gå over. Jeg ville ikke måtte gå i den hver eneste dag i en uoverskuelig framtid.

Folk kan forandre seg, men da må de ønske det selv. Det er ingenting av det du skriver som tyder på at denne fyren har noe som helst ønske om å endre seg. Så valget ditt er ikke å forandre ham. Valget ditt er å ta ham som han er, en fyr som lyver hele tida og blånekter uansett, eller å kaste ham ut, bli ferdig med sorgen og komme deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva lyver han om? Økonomi eller kontakt med andre? Eller snike unna hjemmetid eller oppgave.

Så må du ta et regnskap på helle mannen. Har han mye positivt, empati osv? Kan det være noe i barndommen som har gjort at lyging er en mesteingsstrategi?

Jeg reiste i fra min mann. Knep han jevnlig i små løgner. Ikke derfor jeg reiste. Men fant ut i ettertid at de snø løgnene jeg tok han i var bare toppen av et isfjell. Mannen var en farlig person og jeg ante ikke omfanget.

Anonymkode: 24290...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ble mobbet som hele barneskolen og har pyntet på sannheten siden da... Men å se min smerte å klare å leve i det skjønner ikke jeg. Han lyver om småting men også økonomi og jeg er hele tiden på vakt. Er så sliten nå. 

Anonymkode: 925e6...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva lyver han om? Økonomi eller kontakt med andre? Eller snike unna hjemmetid eller oppgave.

Så må du ta et regnskap på helle mannen. Har han mye positivt, empati osv? Kan det være noe i barndommen som har gjort at lyging er en mesteingsstrategi?

Jeg reiste i fra min mann. Knep han jevnlig i små løgner. Ikke derfor jeg reiste. Men fant ut i ettertid at de snø løgnene jeg tok han i var bare toppen av et isfjell. Mannen var en farlig person og jeg ante ikke omfanget.

Anonymkode: 24290...8a5

Farlig person? Morder?

Anonymkode: c00ba...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Han ble mobbet som hele barneskolen og har pyntet på sannheten siden da... Men å se min smerte å klare å leve i det skjønner ikke jeg. Han lyver om småting men også økonomi og jeg er hele tiden på vakt. Er så sliten nå. 

Anonymkode: 925e6...247

Det trenger du ikke. Du får stille et ultimatum: Gå til psykolog, eller så mister han deg.

Anonymkode: c00ba...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var HAN lei seg og inrømte. Han innrømmer altså når han har behov. Når DU blir lei deg innrømmer han ingenting.

Han har null respekt for deg, han ser kun seg selv og han ønsker tydeligvis ikke endre seg. Jeg hadde gått fra ham 

Anonymkode: 6054a...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han ble mobbet som hele barneskolen og har pyntet på sannheten siden da... Men å se min smerte å klare å leve i det skjønner ikke jeg. Han lyver om småting men også økonomi og jeg er hele tiden på vakt. Er så sliten nå. 

Anonymkode: 925e6...247

Kanskje dere skulle gått sammen til terapi der han fikk samtidig oppfølging individuelt med psykolog. 
Han trenger hjelp. Men ikke nødvendigvis en dårlig mann.

Anonymkode: 24290...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om han ble mobbet på skolen og det var synn på ham så er fakta at du blir ødelagt av dette. Du ødelegger deg selv ved å bli. 

Jeg har vært i et slikt forhold selv, og selvom det var vanskelig da jeg var midt i drt er jeg i dag sjeleglad at jeg sa stopp. 

Anonymkode: 99083...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Farlig person? Morder?

Anonymkode: c00ba...5d3

Svindler og psykopat. 

Anonymkode: 24290...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Svindler og psykopat. 

Anonymkode: 24290...8a5

Fydda

Anonymkode: c00ba...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han ble mobbet som hele barneskolen og har pyntet på sannheten siden da... Men å se min smerte å klare å leve i det skjønner ikke jeg. Han lyver om småting men også økonomi og jeg er hele tiden på vakt. Er så sliten nå. 

Anonymkode: 925e6...247

Kan du gi noen eksempler?

Det er for eksempel veldig vanlig å lyve om prisen man har betalt for noe eller om han har betalt på den smarteste måten. Det tror jeg nesten du må regne med at skjer innimellom.  Det er litt værre om han lyver om at han har spilt vekk så mye penger at han har tatt lån for å betale.

Anonymkode: 17e5f...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man har blitt mobbet, så trenger man ikke å oppføre seg som en drittsekk mot den man lever sammen med!!

Jeg hadde avsluttet forholdet!

Anonymkode: 3f738...31a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også mobbet på skolen. Lyver selvsagt ikke til mannen min av den grunn. 
Han kommer aldri til å stoppe med å lyve til deg. Du har vist at du aksepterer det ved å fortsatt være i forholdet. Derfor fortsetter han. 

Anonymkode: d1dad...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kan du gi noen eksempler?

Det er for eksempel veldig vanlig å lyve om prisen man har betalt for noe eller om han har betalt på den smarteste måten. Det tror jeg nesten du må regne med at skjer innimellom.  Det er litt værre om han lyver om at han har spilt vekk så mye penger at han har tatt lån for å betale.

Anonymkode: 17e5f...fb2

Eeehhh ... nei, det er ikke veldig vanlig å lyve om økonomi mellom to parter som deler tillit og deler økonomi. Å si at ting man kjøper koster mindre enn de gjør, er å lyve om økonomi det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Pashla skrev:

Eeehhh ... nei, det er ikke veldig vanlig å lyve om økonomi mellom to parter som deler tillit og deler økonomi. Å si at ting man kjøper koster mindre enn de gjør, er å lyve om økonomi det også.

Jo, dessverre er det visstnok det. Faktisk helt normalt. Jeg ble selv mobbet som barn. Det som var verst var å bli løyet til og om. Det har gjort at jeg som voksen er helt opphengt i sannhet. Et bittelite feilskjær når en person forteller noe/opplyser om noe , og jeg vet at dette ikke er hundre prosent korrekt, og jeg mister all tillit til vedkommende. Jeg har også en uvanlig hukommelse når det gjelder detaljer . Så det er ikke lett å være i min omgangskrets for å si det slik. Har gått til psykolog for dette, og fikk opplyst at alle bruker små hvite løgner, pynter på sannheten osv. Det de fleste "jukser"med er pengerelatert /økonomi. Det var visstnok helt normalt. 

Anonymkode: 31842...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Pashla skrev:

Eeehhh ... nei, det er ikke veldig vanlig å lyve om økonomi mellom to parter som deler tillit og deler økonomi. Å si at ting man kjøper koster mindre enn de gjør, er å lyve om økonomi det også.

Jo, det er fasktisk ganske vanlig

Anonymkode: c08ae...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, dessverre er det visstnok det. Faktisk helt normalt. Jeg ble selv mobbet som barn. Det som var verst var å bli løyet til og om. Det har gjort at jeg som voksen er helt opphengt i sannhet. Et bittelite feilskjær når en person forteller noe/opplyser om noe , og jeg vet at dette ikke er hundre prosent korrekt, og jeg mister all tillit til vedkommende. Jeg har også en uvanlig hukommelse når det gjelder detaljer . Så det er ikke lett å være i min omgangskrets for å si det slik. Har gått til psykolog for dette, og fikk opplyst at alle bruker små hvite løgner, pynter på sannheten osv. Det de fleste "jukser"med er pengerelatert /økonomi. Det var visstnok helt normalt. 

Anonymkode: 31842...a5f

Da tror jeg du har misforstått terapeuten din. Det er kanskje det som det er mest vanlig å lyve om blant dysfunksjonelle folk. Det er ikke vanlig å lyve for normalt oppegående mennesker. 
 

Og å lyve om penger er ikke en hvit løgn. En hvit løgn er å si «du ser pen ut», når partneren har kjøpt en ny kjole hun er kjempefornøyd med, men som du ikke liker. 

Anonymkode: d1dad...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, dessverre er det visstnok det. Faktisk helt normalt. Jeg ble selv mobbet som barn. Det som var verst var å bli løyet til og om. Det har gjort at jeg som voksen er helt opphengt i sannhet. Et bittelite feilskjær når en person forteller noe/opplyser om noe , og jeg vet at dette ikke er hundre prosent korrekt, og jeg mister all tillit til vedkommende. Jeg har også en uvanlig hukommelse når det gjelder detaljer . Så det er ikke lett å være i min omgangskrets for å si det slik. Har gått til psykolog for dette, og fikk opplyst at alle bruker små hvite løgner, pynter på sannheten osv. Det de fleste "jukser"med er pengerelatert /økonomi. Det var visstnok helt normalt. 

Anonymkode: 31842...a5f

Jeg har også en velutviklet løgnradar og utpreget detaljhukommelse. Men jeg vet likevel forskjellen på å overdrive/underdrive og på tillitsbrudd. Å fortelle «hvite løgner» er ikke det samme som å underslå familieøkonomien. Og dersom man på rutinebasis dikter opp nye priser på ting for å holde ektefellen i mørket mht forbruk, så er ikke det å «pynte på sannheten». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg ble mobbet som barn/ungdom og det gir meg rett til å lyve akkurat så mye jeg vil, det gir meg rett til å aldri innrømme egne feil, det gir meg rett til å bevisst såre de jeg påstår jeg er glad i, og det gir meg rett til å kontrollere den jeg påstår å være glad i ved å nekte henne sannheten. Det er min rett å såre andre, for jeg ble såret da jeg ble mobbet. Du skal lide for det andre påførte meg, for det er min rett å påføre deg smerte. Jeg har ingen respekt for deg."

Det er dette han sier til deg, Hi!

Og du skal ikke måtte takle dette!

Jeg hadde latt ham gå, for denne mannen vil du mest trolig aldri få det bra med!

Hvis du skal gi ham én siste sjanse, da må det skje på dine premisser, HI. Da må DU stille krav. Absolutte krav.

Dere må gå i parterapi, og det skal dere gjøre så lenge DU finner det nødvendig. I tillegg skal HAN gå i terapi for egen del så lenge han trenger det for å bearbeide egne opplevelser slik at han slutter å behandle deg så elendig, inntil han innser hva han har påført deg og forholdet med alle sine løgner, inntil han har gjort seg fortjent til din tillit.

Hvis han ikke er villig til begge deler, eller bare protesterer på det, da leser du Superdollys innlegg igjen. Tro meg, du vil komme over sorgen over å miste ham, og det ganske raskt også - for uten ham vil du innse hvor deilig livet kan være når du slipper å leve med mistillit og psykisk nedbryting av deg, slik han holder på med.

Mitt råd er kom deg unna ham. Men gir du ham likevel en siste sjanse - da må de to kravene over være absolutt!

Anonymkode: aa235...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Pashla skrev:

Eeehhh ... nei, det er ikke veldig vanlig å lyve om økonomi mellom to parter som deler tillit og deler økonomi. Å si at ting man kjøper koster mindre enn de gjør, er å lyve om økonomi det også.

Det er ganske vanelig og vi er elendige til å oppdage det. Det er kanskje grunnen til at folk tror det er uvanelig å lyve. 

https://forskning.no/psykologi-menneskekroppen-hjernen/bakgrunn-sannheter-om-logn/1032246

Anonymkode: 17e5f...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Superdolly skrev:

Jeg hadde kastet ham ut, sørget ferdig og gått videre i livet.

Nei, du hadde ikke kastet han ut. Du hadde flyttet. 

Anonymkode: 721ac...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...