Gå til innhold

Hpv


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har visst fått påvist hpv (ikke en av de to skumleste). Regner med at jeg har hatt det i kroppen en stund og at det har slått ut igjen pga. dårlig immunforsvar.

Hva om jeg nå møter en ny mann - hva gjør man da? Har forsøkt å google, men står lite om det. Står mye om hva hvis man er i et forhold, men lite om man som singel får det.

Det er evigheter siden sist jeg hadde sex, og ons er uansett ikke aktuelt, men håper jo etterhvert å finne en ny mann.

Noen som vet?

Anonymkode: 1f86d...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har visst fått påvist hpv (ikke en av de to skumleste). Regner med at jeg har hatt det i kroppen en stund og at det har slått ut igjen pga. dårlig immunforsvar.

Hva om jeg nå møter en ny mann - hva gjør man da? Har forsøkt å google, men står lite om det. Står mye om hva hvis man er i et forhold, men lite om man som singel får det.

Det er evigheter siden sist jeg hadde sex, og ons er uansett ikke aktuelt, men håper jo etterhvert å finne en ny mann.

Noen som vet?

Anonymkode: 1f86d...66d

Har du tatt vaksine? Hvis ikke kom deg asap å få satt det 👍

Anonymkode: 67a9e...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du tatt vaksine? Hvis ikke kom deg asap å få satt det 👍

Anonymkode: 67a9e...6fd

Nei, blir nok ikke vaksine på meg. Har hatt bivirkninger på en annen vaksine og har nå dessuten et immunforsvar som ikke fungerer som det skal, så da er det ingen som kan si hvordan jeg vil reagere nå, eller om jeg i det hele tatt vil ha effekt. Som ung gikk jeg gjennom barnevaksinasjonsprogrammet, likevel har jeg hatt alle barnesykdommene. Er godt voksen. Ikke hadde jeg hatt 4000 kr å bruke på en vaksine heller.

Men nå lurte jeg mer på hva om man møter en ny mann og sex med denne?

Anonymkode: 1f86d...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spør legen om det?

Anonymkode: cde92...d7c

Skal selvfølgelig det, men vet ikke når jeg skal dit neste gang, og jeg lurte nå ;)

Synes bare det er så merkelig at jeg ikke har funnet noe om det når jeg har googlet.

Anonymkode: 1f86d...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, blir nok ikke vaksine på meg. Har hatt bivirkninger på en annen vaksine og har nå dessuten et immunforsvar som ikke fungerer som det skal, så da er det ingen som kan si hvordan jeg vil reagere nå, eller om jeg i det hele tatt vil ha effekt. Som ung gikk jeg gjennom barnevaksinasjonsprogrammet, likevel har jeg hatt alle barnesykdommene. Er godt voksen. Ikke hadde jeg hatt 4000 kr å bruke på en vaksine heller.

Men nå lurte jeg mer på hva om man møter en ny mann og sex med denne?

Anonymkode: 1f86d...66d

Du har hatt alle barnesykdommene? Ehh melding, røde hunder, hjernehinnebetennelse etc? Det tror jeg veldig lite på du😅

Anonymkode: 67a9e...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du har hatt alle barnesykdommene? Ehh melding, røde hunder, hjernehinnebetennelse etc? Det tror jeg veldig lite på du😅

Anonymkode: 67a9e...6fd

Messlinger* kusma osv

Anonymkode: 67a9e...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har hatt alle barnesykdommene? Ehh melding, røde hunder, hjernehinnebetennelse etc? Det tror jeg veldig lite på du😅

Anonymkode: 67a9e...6fd

Hjernehinnebetennelse er ingen barnesykdom.

Men ja, jeg har hatt meslinger, røde hunder og kusma.

Anonymkode: 1f86d...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hjernehinnebetennelse er ingen barnesykdom.

Men ja, jeg har hatt meslinger, røde hunder og kusma.

Anonymkode: 1f86d...66d

Du sa du hadde hatt alt du er vaksinert på. Vet du hva tror faktisk ikke på deg, og du er over normalen dramatisk 👍

Anonymkode: 67a9e...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du sa du hadde hatt alt du er vaksinert på. Vet du hva tror faktisk ikke på deg, og du er over normalen dramatisk 👍

Anonymkode: 67a9e...6fd

*for 

Anonymkode: 67a9e...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du tatt vaksine? Hvis ikke kom deg asap å få satt det 👍

Anonymkode: 67a9e...6fd

Er vel ingen vits i å vaksinere seg for noe man allerede har fått vel? 

Anonymkode: 5f518...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er vel ingen vits i å vaksinere seg for noe man allerede har fått vel? 

Anonymkode: 5f518...6b8

Hun har ikke fått de hpv'ene som er i vaksine programmet👍 Les innlegget først😊

Anonymkode: 67a9e...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du sa du hadde hatt alt du er vaksinert på. Vet du hva tror faktisk ikke på deg, og du er over normalen dramatisk 👍

Anonymkode: 67a9e...6fd

Man ble ikke vaksinert for hjernehinnebetennelse for 30 år siden. 

Anonymkode: cde92...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har ikke varslingsplikt til ny partner. Det antas at såpass mange har en eller annen form for hpv, og at en regulering av å ikke kunne ha sex med andre fordi man har fått avklart hpv, er noe «ekspertene» ikke mener er riktig. Menn testes jo ikke. Vaksine gis begge kjønn nå fra 7. klasse, så generasjonen etter oss vil trolig ha mye mindre hpv surrende mellom hverandre og sånn sett vil raten av spredning av den aggressive typen hpv synke. Det er det man venter på og det er tiltakene helsesystemet vårt mener er rett. 

Personlig ville jeg ikke fått, til rent etisk, å ha sex med en ny partner hvis jeg hadde fått påvist hpv 16 eller 18. Disse spres lett videre og da er man jo potensiell bidragsyter til at andre kvinner kan få grove celleforandringer og forstadier av kreft som igjen kan lede til kreft. Ved andre hov-typer hadde jeg ikke sagt fra, med mindre du har utagerende kjønnsvorter. 

Vaksine er absolutt å anbefale også etter påvist smitte. Den «herder» kroppen for risiko av nye utbrudd, da man naturlig nok er mer disponert for å få celleforandringer igjen etter å ha hatt det før, da viruset ikke nødvendigvis forsvinner selv om celleforandringene forsvinner ved behandling. Man regner med at selv de ekle typene hpv-virus går bort av seg selv (kom ikke på noe annet begrep på morgenkvisten 🙊) med tiden, hos noen raskt etter behandling (feks konisering) og hos noen kan det ta år. Da blir fulgt opp med jevnlige prøver etter behandling. Mildere former for celleforandringer følges også opp, enten årlig, med vanlig treårig syklus eller det legen mener er det rette i ditt tilfelle.   
 

Lykke til 🙂

Anonymkode: df5d8...cee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, blir nok ikke vaksine på meg. Har hatt bivirkninger på en annen vaksine og har nå dessuten et immunforsvar som ikke fungerer som det skal, så da er det ingen som kan si hvordan jeg vil reagere nå, eller om jeg i det hele tatt vil ha effekt. Som ung gikk jeg gjennom barnevaksinasjonsprogrammet, likevel har jeg hatt alle barnesykdommene. Er godt voksen. Ikke hadde jeg hatt 4000 kr å bruke på en vaksine heller.

Men nå lurte jeg mer på hva om man møter en ny mann og sex med denne?

Anonymkode: 1f86d...66d

Sett på ham en kondom da. Hvor vanskelig kan det være...🙄

Anonymkode: 923e4...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hjernehinnebetennelse er ingen barnesykdom.

Men ja, jeg har hatt meslinger, røde hunder og kusma.

Anonymkode: 1f86d...66d

Men du hadde dem garantert i en mildere form enn du ville ha fått ellers. 

Anonymkode: 923e4...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du sa du hadde hatt alt du er vaksinert på. Vet du hva tror faktisk ikke på deg, og du er over normalen dramatisk 👍

Anonymkode: 67a9e...6fd

Venter du å få svar med den mugne tonen du har?

Anonymkode: c433d...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Sett på ham en kondom da. Hvor vanskelig kan det være...🙄

Anonymkode: 923e4...0be

Hjelper ikke 🙂 Smitter ved hudkontakt også, «nedi der».

Anonymkode: df5d8...cee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du sa du hadde hatt alt du er vaksinert på. Vet du hva tror faktisk ikke på deg, og du er over normalen dramatisk 👍

Anonymkode: 67a9e...6fd

Jeg har ikke vært vaksinert mot hjernehinnebetennelse, men det er heller ikke en del av barnevaksinasjonsprogrammet.

Det du driver med nå er bare en avsporing, så hvis du ikke har noe fornuftig å komme med så trenger du ikke svare.

Om ikke annet så føler jeg meg forbausende frisk når slike som deg svarer... ;)

 

Anonymkode: 1f86d...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har ikke varslingsplikt til ny partner. Det antas at såpass mange har en eller annen form for hpv, og at en regulering av å ikke kunne ha sex med andre fordi man har fått avklart hpv, er noe «ekspertene» ikke mener er riktig. Menn testes jo ikke. Vaksine gis begge kjønn nå fra 7. klasse, så generasjonen etter oss vil trolig ha mye mindre hpv surrende mellom hverandre og sånn sett vil raten av spredning av den aggressive typen hpv synke. Det er det man venter på og det er tiltakene helsesystemet vårt mener er rett. 

Personlig ville jeg ikke fått, til rent etisk, å ha sex med en ny partner hvis jeg hadde fått påvist hpv 16 eller 18. Disse spres lett videre og da er man jo potensiell bidragsyter til at andre kvinner kan få grove celleforandringer og forstadier av kreft som igjen kan lede til kreft. Ved andre hov-typer hadde jeg ikke sagt fra, med mindre du har utagerende kjønnsvorter. 

Vaksine er absolutt å anbefale også etter påvist smitte. Den «herder» kroppen for risiko av nye utbrudd, da man naturlig nok er mer disponert for å få celleforandringer igjen etter å ha hatt det før, da viruset ikke nødvendigvis forsvinner selv om celleforandringene forsvinner ved behandling. Man regner med at selv de ekle typene hpv-virus går bort av seg selv (kom ikke på noe annet begrep på morgenkvisten 🙊) med tiden, hos noen raskt etter behandling (feks konisering) og hos noen kan det ta år. Da blir fulgt opp med jevnlige prøver etter behandling. Mildere former for celleforandringer følges også opp, enten årlig, med vanlig treårig syklus eller det legen mener er det rette i ditt tilfelle.   
 

Lykke til 🙂

Anonymkode: df5d8...cee

Takk for saklig svar :)

Jeg tenker som deg, at jeg ikke ville hatt sex med en ny partner om jeg hadde fått påvist hpv 16 eller 18, for det er jo de alvorligste. Heldigvis er det ingen av dem jeg har, men jeg tenker jo på det likevel, og derfor jeg opprettet tråden etter å ikke ha funnet noen klare svar etter en del googling.

Har ikke noen vorter, men man kan jo likevel være smittsom, ettersom jeg tror jeg har forstått.

Mest trolig har dette ligget latent i kroppen, for sist jeg hadde gu og det ble sjekket hadde jeg det ikke. Derfor antar jeg at det har ligget latent og slått ut nå som immunforsvaret mitt har hatt en tøff periode.

Jeg har ikke mulighet til å betale 4000 i vaksine nå, så det må nok gå ut uansett, selv om jeg ev. hadde vurdert å ta sjansen tross et ikke helt normalt immunforsvar og bivirkninger tidligere. I og med at jeg har hatt barnesykdommene tross vaksinering så må man jo også anta at kroppen min ikke danner antistoffer som normalt.

Jeg skal følges opp med kontroll igjen, så får diskutere det nærmere med legen da.

Jeg leste at de regner med at minst 70 % av befolkningen får hpv en eller flere ganger i løpet av livet, så det er jo de fleste som får det, enten de er klar over det eller ikke. Så det skal nesten godt gjøres å slippe unna.

Forhåpentligvis er neste mann jeg møter også den jeg kan dele resten av livet med, så slipper man å tenke på for mye slikt i fremtiden ;)

Anonymkode: 1f86d...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2020 den 14.41, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke vært vaksinert mot hjernehinnebetennelse, men det er heller ikke en del av barnevaksinasjonsprogrammet.

Det du driver med nå er bare en avsporing, så hvis du ikke har noe fornuftig å komme med så trenger du ikke svare.

Om ikke annet så føler jeg meg forbausende frisk når slike som deg svarer... ;)

 

Anonymkode: 1f86d...66d

vaksine mot hjernehinnebetennelse ble innfør i vaksinasjonsprogrammet i 2005. Altså en del av barnevaksinasjonsprogrammet.

Anonymkode: 8fbbf...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2020 den 9.16, Anonym bruker skrev:

Men du hadde dem garantert i en mildere form enn du ville ha fått ellers. 

Anonymkode: 923e4...0be

Hva er problemet ditt?! Hvorfor henger du deg opp e dette? Herregud. Gå ut fra tråden du. 

Anonymkode: cad8a...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å ødelegge tråden. Mange lurer på dette, og vil google spørsmålet og få dette opp. Det er dårlig gjort å føkke det til med usaklige personangrep og idiotiske vaksinemeninger. Det handler i hovedsak om HPV, nye partnere etc.

Anonymkode: df5d8...cee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2020 den 21.35, Anonym bruker skrev:

Jeg har visst fått påvist hpv (ikke en av de to skumleste). Regner med at jeg har hatt det i kroppen en stund og at det har slått ut igjen pga. dårlig immunforsvar.

Hva om jeg nå møter en ny mann - hva gjør man da? Har forsøkt å google, men står lite om det. Står mye om hva hvis man er i et forhold, men lite om man som singel får det.

Det er evigheter siden sist jeg hadde sex, og ons er uansett ikke aktuelt, men håper jo etterhvert å finne en ny mann.

Noen som vet?

Anonymkode: 1f86d...66d

Ikke helt det samme, men jeg ble smittet med herpes genitalis noen år siden. Jeg følte det var skammelig og at sexlivet var ødelagt. Alle bekymringene... om jeg må ta keisersnitt på grunn av utbrudd ved en fødsel, om barnet blir smittet under fødsel, når jeg finner meg en ny mann hvordan han vil reagere etc. Jeg holdt meg til mannen som hadde smittet meg likevel, for han visste om sykdommen og vi begge hadde fått det, så da hadde jeg «ren» samvittighet, ettersom jeg følte at jeg måtte fortelle HVER partner. Man må jo egentlig ikke det hvis man ikke har utbrudd. 
 

Jeg fant meg en ny mann. Var livredd for at han skulle dumpe meg og syntes jeg er ekkel så jeg turte ikke å ha sex med han før han visste om sykdommen. Han tok det veldig bra og sa at det ikke er verdens ende :) Men det er en vurderingssak også, om hvorvidt det er et forhold som blir å vare eller ikke. Om det er en mann man ikke ser en framtid med så er det ikke verdt det å si noe, men denne mannen så jeg hele framtiden min med så da følte jeg det mest riktige ble å være ærlig fra starten så han kunne velge om han ville risikere det eller ikke.

Anonymkode: 05110...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...