Gå til innhold

Hvorfor jobber så mange utenlandske i norske butikker?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ikke at det er rasistisk, men som arbeidsledig pga noe som skjedde for et par år siden er jeg på jobbsøkermarkedet. Jeg vet at jeg egner meg, jeg er motivert og har interesse. Derfor irriterer det meg sånn at det er utlendinger som knapt kan norsk som kommer og tar disse plassene. Enten er det noe østeuropeisk med gebrokken norsk, noen som ikke snakker norsk i det hele tatt eller en svenske. Si meg, er det like lett for oss nordmenn å få jobb i deres land? Tror ikke det? 😛 Vet om maaaaaange land som prioriterer egne borgere, men norge? Nei, de skal være snille og prioritere de fra andre land. 

Anonymkode: 2c980...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi butikker og kafeer rett og slett ikke får cocky norske ungdommer til å søke jobbene. Norge fungerer på grunn av innvandrere, ikke på tross av.

Anonymkode: 287a8...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Fordi butikker og kafeer rett og slett ikke får cocky norske ungdommer til å søke jobbene. Norge fungerer på grunn av innvandrere, ikke på tross av.

Anonymkode: 287a8...2ba

coky? jeg søker jo. er jo mange norske på kafeer og. 

Anonymkode: 2c980...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsplasser ansetter ikke for å være greie. De ansetter dem som er best egnet. Du er rasist (det hjelper ikke å SI «ikke for å være rasist, men...») og antakelig ubrukelig siden ingen vil ha deg.

Anonymkode: d6dad...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Arbeidsplasser ansetter ikke for å være greie. De ansetter dem som er best egnet. Du er rasist (det hjelper ikke å SI «ikke for å være rasist, men...») og antakelig ubrukelig siden ingen vil ha deg.

Anonymkode: d6dad...d8d

Hvordan ser de om noen er ubrukelig? Er sjefene supermennesker som ser hvem som passer til noe? 
Jeg gidder ikke lenger basere min verdi på hvem som vil ha meg eller ikke, jeg tenker heller at folk går glipp av mye, og at det er sløsing med mine ressurser siden jeg ikke får utnyttet meg. men du er jo selvfølgelig en av de som ikke klarer å svare uten å være spydig, er anomym på nett vet du ;) men jeg er så lei av å ta til meg slik, jeg skal heller hente frem narsissisten i meg, men det er jo selvfølgelig veldig jævlig mot andre da, liker de å få meg til å tro isåfall.

Anonymkode: 2c980...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt supert at de jobber i norske butikker. Kan tenke meg du hadde vært sinna hvis de ikke jobbet, også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Fandens Oldemor skrev:

Det er jo helt supert at de jobber i norske butikker. Kan tenke meg du hadde vært sinna hvis de ikke jobbet, også. 

nei, men føler dette bare skjer i Norge. virker stort sett som lokale jobber når man går i butikker i utlandet.

Anonymkode: 2c980...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

nei, men føler dette bare skjer i Norge. virker stort sett som lokale jobber når man går i butikker i utlandet.

Anonymkode: 2c980...d66

Hvilke land er det du tenker på som "utlandet", da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fandens Oldemor skrev:

Hvilke land er det du tenker på som "utlandet", da? 

alle land utenom Norge. Har ikke sett norske jobbe i polske butikker f.eks. 
 

Anonymkode: 2c980...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

alle land utenom Norge. Har ikke sett norske jobbe i polske butikker f.eks. 
 

Anonymkode: 2c980...d66

Har kanskje noe å gjøre med at man tjener en brøkdel i Polen?

Anonymkode: d6dad...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

alle land utenom Norge. Har ikke sett norske jobbe i polske butikker f.eks. 
 

Anonymkode: 2c980...d66

Nei, og det tenker jeg det er helt andre grunner til enn diskriminering... 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er uenig i hvem som blir ansatt, så kan du klage. 
Jeg synes det er fantastisk at du har oversikten over hvor godt norsk de som velges kan, og hvilken egnethet de har for jobben.

Anonymkode: 1b4b3...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvis du er uenig i hvem som blir ansatt, så kan du klage. 
Jeg synes det er fantastisk at du har oversikten over hvor godt norsk de som velges kan, og hvilken egnethet de har for jobben.

Anonymkode: 1b4b3...cc7

har ikke klaget på deres egnethet. De snakker norsk forståelig, men vi kan ikke bare komme dit og snakke dårlig i deres språk tror jeg. Noen snakker bare engelsk, og dette vet jeg heller ikke om hadde vært godkjent av utenladske arbeidsgivere. Klager ikke på deres service, men hvorfor utsetter nordmenn seg selv? 

Anonymkode: 2c980...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med dette innlegget skjønner jeg jo godt hvorfor du ikke blir ansatt? Hvem vil ha en slik ansatt som veldig tydelig ikke har så mye mellom øra? 

Anonymkode: fef48...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

har ikke klaget på deres egnethet. De snakker norsk forståelig, men vi kan ikke bare komme dit og snakke dårlig i deres språk tror jeg. Noen snakker bare engelsk, og dette vet jeg heller ikke om hadde vært godkjent av utenladske arbeidsgivere. Klager ikke på deres service, men hvorfor utsetter nordmenn seg selv? 

Anonymkode: 2c980...d66

Men hva er problemet? Er det ikke flott at vi inkluderer og integrerer? Problemet ditt er jo at du ikke er den beste for jobben og derfor skylder du på andre land og om nordmenn får jobb der.

Anonymkode: 1b4b3...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hva er problemet? Er det ikke flott at vi inkluderer og integrerer? Problemet ditt er jo at du ikke er den beste for jobben og derfor skylder du på andre land og om nordmenn får jobb der.

Anonymkode: 1b4b3...cc7

inkluderer svensker 😆 de har samme kultur som oss, isåfall er vi ikke fremmede for hverandre.

Anonymkode: 2c980...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

inkluderer svensker 😆 de har samme kultur som oss, isåfall er vi ikke fremmede for hverandre.

Anonymkode: 2c980...d66

Og?? Skal ikke svensker som bor i Norge inkluderes? Jeg tenker at det er helt din egen feil at du ikke får jobben, og ikke de andre søkerne eller butikken sin feil. Hver gang du peker på andre, er det tre fingre som peker på deg

Anonymkode: 1b4b3...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner det merkelig at du mener butikkene skal "prioritere" noen som helst. De som andre velger den de finner best kvalifisert. 

Anonymkode: 374c2...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg finner det merkelig at du mener butikkene skal "prioritere" noen som helst. De som andre velger den de finner best kvalifisert. 

Anonymkode: 374c2...5ab

men det virker da som at man skal være flink på alle mulige områder. Og da er det merkelig at man får jobb om man ikke snakker flytende norsk. for det står ofte i annonsen "må snakke flytende norsk"!! De gjør jo ikke det, og nå snakker jeg om østeuropeerne som har et helt annet språk. Og mange henvender seg på engelsk. Mange eldre kan ikke engelsk, så det er merkelig at dette er attraktivt. Jeg har ikke imot østeuropeere, men jeg lurer bare litt på hvorfor de skriver en ting i en stillingsannonse og så følger de det ikke. 
 

Anonymkode: 2c980...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet vel ikke hvem som er ansatt i butikken og hvem som er der på nav som regning for å lære språk? 

Jeg har en sønn som jobber i en matbutikk ved siden av studiene og han sier det er mye økonomi i dette med ansettelser. De har noen med fagbrev, ganske mange uten fagbrev, en del studenter og alltid minst en person på nav sin regning i arbeidstrening. 

Du sier du er interessert, men det hjelper ikke om butikken har et lønnsbudsjett som utelukker deg akkurat nå. 

 

Anonymkode: 3d972...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som orker å diskutere med deg om dette HI, er enten uvitende eller bare dumme. Anyway.. 

Det er ikke ukjent at utenlandsk arbeidskraft "tar" mange av de lavtlønnende jobbene i Norge, eksempelvis renholdere, snekkere, butikkansatte. Hvorfor er en annen diskusjon, men en av årsakene er økonomi. De er billig arbeidskraft. 

Anonymkode: 4587d...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har med mangel på søkere å gjøre. Vi trenger sårt ansatte og enkelte jobber mye overtid for å få planen til å gå opp, men nesten ingen som søker og de få som søker kan ikke nok norsk/engelsk til å stå i oppvasken en gang. Norske vil ikke stå å servere eller være bartender, det er ikke godt nok for dem rett og slett.

Anonymkode: a2828...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

De som orker å diskutere med deg om dette HI, er enten uvitende eller bare dumme. Anyway.. 

Det er ikke ukjent at utenlandsk arbeidskraft "tar" mange av de lavtlønnende jobbene i Norge, eksempelvis renholdere, snekkere, butikkansatte. Hvorfor er en annen diskusjon, men en av årsakene er økonomi. De er billig arbeidskraft. 

Anonymkode: 4587d...a12

og dette er de ikke klar over eller? Risikerer ikke sjefene straff dersom dette blir oppdaget? underbetaling er jo ikke lov.

Og de som diskuterer dette er dumme.... du er den ene smarte her du da eller?

Anonymkode: 2c980...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...