Gå til innhold

Hvorfor jobber så mange utenlandske i norske butikker?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Har med mangel på søkere å gjøre. Vi trenger sårt ansatte og enkelte jobber mye overtid for å få planen til å gå opp, men nesten ingen som søker og de få som søker kan ikke nok norsk/engelsk til å stå i oppvasken en gang. Norske vil ikke stå å servere eller være bartender, det er ikke godt nok for dem rett og slett.

Anonymkode: a2828...747

jeg kjenner mange norske som er snekkere, butikkansatte jeg! Og i de fleste klesbutikker er det norske. Men enkelte kjeder virker til å priortere utlendinger. 
 

Anonymkode: 2c980...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Flytt dit det finnes jobber da. Skal godt gjøres å ikke få butikkjobb i Oslo.

Anonymkode: d6dad...d8d

er folk dumme eller folk dumme? Hvordan skal jeg vite hvor det er garantert å få jobb? 
Er det lettere i en liten bygd kanskje? 

Anonymkode: 2c980...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

og dette er de ikke klar over eller? Risikerer ikke sjefene straff dersom dette blir oppdaget? underbetaling er jo ikke lov.

Og de som diskuterer dette er dumme.... du er den ene smarte her du da eller?

Anonymkode: 2c980...d66

... Og svaret ditt viser at du er en av de enten uvitende eller dumme, velg selv 😉

Er en dokumentar-serie på NRK som tar opp dette med utenlandsk arbeidskraft, blant annet.. Du ville blitt sjokkert om du visste at "det er ikke lov" alltid betyr noe her i lille Norge. 

I tillegg godtar mange innvandrere/utenlandsk arb. kraft laveste (tariff) lønn, og andre lite ønskelige arbeidsforhold over tid (lovlig blant annet...), slik at de igjen er ettertraktet hos enkelte arbeidsgivere, for de "bråker" ikke like mye som nordmenn. Det er ikke ulovlig, bare veldig uheldig.

Anonymkode: 4587d...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer dessverre ofte ned til kostnader. Hvem er billigst? Er det den etnisk norske som kanskje har utdanning, tariff og høyere krav, eller er importert arbeidskraft som ikke er kjent med (eller ikke tør) å melde seg inn i fagforbund, som ikke retter lønnskrav annet enn minimum (og dessverre av og til under det) og som er enklere å bytte ut? Det er faktisk arbeidsgivere som spekulerer i ufaglærte, innleide og vikarer slik at de a) ikke får være der i 1 år fordi de kan kreve en stilling, b) faste som ikke får ta ekstra arbeid fordi det vil utløse overtid og en billig vikar benyttes i stedet- gjerne ungdom eller importert arbeidskraft, c) kynisk rullering av ansatte og «egne» avtaler for å unngå å gi de rettigheter de har krav på. Dette peker seg spesielt ut innenfor bygningsbransjen, butikkbransjen og helsesektoren (da spesielt privat). Det forundrer meg ikke lenger når en leder sier at de har egne «spesielle avtaler». Jeg jobber/har jobbet i tilknytning til blant annet disse bransjene over flere år. 
 

Ikke gi opp håpet HI. Du vil nok finne en god arbeidsgiver etterhvert, men det vil ta tid. Lykke til!

Anonymkode: b40fa...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer dessverre ofte ned til kostnader. Hvem er billigst? Er det den etnisk norske som kanskje har utdanning, tariff og høyere krav, eller er importert arbeidskraft som ikke er kjent med (eller ikke tør) å melde seg inn i fagforbund, som ikke retter lønnskrav annet enn minimum (og dessverre av og til under det) og som er enklere å bytte ut? Det er faktisk arbeidsgivere som spekulerer i ufaglærte, innleide og vikarer slik at de a) ikke får være der i 1 år fordi de kan kreve en stilling, b) faste som ikke får ta ekstra arbeid fordi det vil utløse overtid og en billig vikar benyttes i stedet- gjerne ungdom eller importert arbeidskraft, c) kynisk rullering av ansatte og «egne» avtaler for å unngå å gi de rettigheter de har krav på. Dette peker seg spesielt ut innenfor bygningsbransjen, butikkbransjen og helsesektoren (da spesielt privat). Det forundrer meg ikke lenger når en leder sier at de har egne «spesielle avtaler». Jeg jobber/har jobbet i tilknytning til blant annet disse bransjene over flere år. 
 

Ikke gi opp håpet HI. Du vil nok finne en god arbeidsgiver etterhvert, men det vil ta tid. Lykke til!

Anonymkode: b40fa...8cf

Takk.
Men MÅ det ta tid? 

Jeg ser ikke bort fra at det du skriver er sant. Herregud, jævla billigsjefer 😛 Er de så fattig at de må betale minst mulig? 

Anonymkode: 2c980...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Flytt dit det finnes jobber da. Skal godt gjøres å ikke få butikkjobb i Oslo.

Anonymkode: d6dad...d8d

Det skal faktisk ganske MYE TIL for å få en butikkjobb i Oslo! Som oftest mellom 400- 700 søkere på en hvilken som helst butikkjobb. 

Og det er veldig mange innvandrere som er i praksis gjennom Nav i ulike lavtlønnede yrker, så IKKE alle du ser HI er ansatt. 

Du ser færre nordmenn i jobbene du nevner fordi de rett og slett ikke vil ha disse jobbene. Norske ungdommer f.eks. er svært bortskjemte, de gidder ikke jobbe med hva som helst. Innvandrere tar det de får, og har ofte ikke utdanning, og kan dermed også lønnes lavt. 

Du må rett og slett søke flere jobber! 

Anonymkode: 10981...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det skal faktisk ganske MYE TIL for å få en butikkjobb i Oslo! Som oftest mellom 400- 700 søkere på en hvilken som helst butikkjobb. 

Og det er veldig mange innvandrere som er i praksis gjennom Nav i ulike lavtlønnede yrker, så IKKE alle du ser HI er ansatt. 

Du ser færre nordmenn i jobbene du nevner fordi de rett og slett ikke vil ha disse jobbene. Norske ungdommer f.eks. er svært bortskjemte, de gidder ikke jobbe med hva som helst. Innvandrere tar det de får, og har ofte ikke utdanning, og kan dermed også lønnes lavt. 

Du må rett og slett søke flere jobber! 

Anonymkode: 10981...ee6

Skal jeg søke sykepleie selv om jeg ikke har utdannelse til det? 

Det må da være bedre for en arbeidsgiver å ansette noen som faktisk er interessert i jobben, som ser en fremtid der, mot en som ikke er interessert, vanskeligere å lære opp (språk). 
Og hvorfor "er du vår nye stjerne?" gidder nesten ikke søke når jeg ser dette spørsmålet. "vi søker deg som er sprudlende og utadvendt" , altså..når jeg er på butikker ofte så er ikke disse mye sprudlende altså. 

Jeg ser mange nordmenn i jobbene, men da tenker jeg, at det er ikke vits for meg å søke på jobbene jeg ikke vil ha, for utlendingene kan jo ta dem uansett.

Anonymkode: 2c980...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikk er elendig betalt, selv for nordmenn.. En venninne av meg ble ferdigutdannet med bachelor til våren, og slet med å finne relevant jobb. Hun fikk tilbud om 100 stilling i butikken hun hadde jobbet deltid i under studietiden. Rett etterpå fikk hun en jobb relevant for utdanningen sin.. 

Forskjellen på butikklønna og den andre (ja vet hun hadde bachelor og at det delvis er naturligvis utslagsgivende) er at hun tjente ca like mye før skatt i full stilling i butikk, med kveldsvakter, lange ettermiddager og helger, som hun tjener i ei 60 prosentstilling i en jobb relatert til utdanningen. Og det er minstelønna hun starter på siden hun ikke hadde ansiennitet, bachelorgrader gir deg ikke akkurat topplønn, innenfor hennes fag.... Og det er også en 08-15.30 jobb... 

Anonymkode: 4587d...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Butikk er elendig betalt, selv for nordmenn.. En venninne av meg ble ferdigutdannet med bachelor til våren, og slet med å finne relevant jobb. Hun fikk tilbud om 100 stilling i butikken hun hadde jobbet deltid i under studietiden. Rett etterpå fikk hun en jobb relevant for utdanningen sin.. 

Forskjellen på butikklønna og den andre (ja vet hun hadde bachelor og at det delvis er naturligvis utslagsgivende) er at hun tjente ca like mye før skatt i full stilling i butikk, med kveldsvakter, lange ettermiddager og helger, som hun tjener i ei 60 prosentstilling i en jobb relatert til utdanningen. Og det er minstelønna hun starter på siden hun ikke hadde ansiennitet, bachelorgrader gir deg ikke akkurat topplønn, innenfor hennes fag.... Og det er også en 08-15.30 jobb... 

Anonymkode: 4587d...a12

er 08-15 jobb ille? jeg synes alt er ille for nordmenn jeg? sykepleier er rævva, butikk er rævva. 

Hva gjør jeg når jeg ikke har noen interesse innen de godt betalte yrkene? Det er totalt urealistisk for meg å bli advokat! Jeg har ikke personligheten til det, leseevnen til det, interesse nok. 

Jeg kjenner folk som jobber i butikk som trives. ei jeg kjenner jobber deltid i butikk og deltid på barneskole og hun har ikke utdannelse til noen av tingene. hun trives, og har grei økonomi!

Jeg synes det er så lett å gi service. Mange som tar høyere utdannelse sier også at lønnen ikke nødvnedigvis er så mye bedre, og noen utdannelser er det nesten umulig å få jobb i......da er det jo bortkastet. Så sitter du der med et lån i stedet.

Anonymkode: 2c980...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Arbeidsplasser ansetter ikke for å være greie. De ansetter dem som er best egnet. Du er rasist (det hjelper ikke å SI «ikke for å være rasist, men...») og antakelig ubrukelig siden ingen vil ha deg.

Anonymkode: d6dad...d8d

Hva klager du for da, da? Det betyr vel bare at din søknad ikke nådde opp og at du kommer bak både de norske og de utenlandske i køen fordi de er flinkere enn deg.

Anonymkode: 287a8...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Flytt dit det finnes jobber da. Skal godt gjøres å ikke få butikkjobb i Oslo.

Anonymkode: d6dad...d8d

Tror det er Tyrkia hun ønsker å flytte til. Nå har hun snart 9 av 10 tråder her.

Anonymkode: 287a8...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet i butikk i England, veldig glad de ansatte meg selvom jeg var utlending. Vi er da folk alle sammen, vi trenger alle jobb. Jobb med deg selv i stedet for å sutre over at andre gjør det bra.

Anonymkode: cdf56...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi butikker og kafeer rett og slett ikke får cocky norske ungdommer til å søke jobbene. Norge fungerer på grunn av innvandrere, ikke på tross av.

Anonymkode: 287a8...2ba

Tror du ja, innvandrerne tar jobber som norsk skoleungdom bruker ta. Innvandrere jobber ikke lenge i butikker og kafeer de heller.

Anonymkode: df9de...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Arbeidsplasser ansetter ikke for å være greie. De ansetter dem som er best egnet. Du er rasist (det hjelper ikke å SI «ikke for å være rasist, men...») og antakelig ubrukelig siden ingen vil ha deg.

Anonymkode: d6dad...d8d

Nei, arbeidsgiver ansetter de som er mest lønnsomme, innvandrere får lønnstilskudd fra staten, det sparer butikkene mye penger på. 

Anonymkode: df9de...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fandens Oldemor skrev:

Det er jo helt supert at de jobber i norske butikker. Kan tenke meg du hadde vært sinna hvis de ikke jobbet, også. 

Enig, viktig at de jobber, for dem selv først og fremst, men også for alle oss andre.

Anonymkode: df9de...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fandens Oldemor skrev:

Det er jo helt supert at de jobber i norske butikker. Kan tenke meg du hadde vært sinna hvis de ikke jobbet, også. 

Men akkurat det samme gjelder nordmenn...

Anonymkode: df9de...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

nei, men føler dette bare skjer i Norge. virker stort sett som lokale jobber når man går i butikker i utlandet.

Anonymkode: 2c980...d66

Det er fordi i Norge har vi støtte- og stønader til langt over pipa.

Anonymkode: df9de...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hva er problemet? Er det ikke flott at vi inkluderer og integrerer? Problemet ditt er jo at du ikke er den beste for jobben og derfor skylder du på andre land og om nordmenn får jobb der.

Anonymkode: 1b4b3...cc7

Ærlig talt, mennesker som kan hverken kulturen eller språket kan aldri være bedre egnet i en butikkjobb enn en vanlig nordmann. Det skjønner du også. Det er gunstige økonomiske betingelser som gir innvandrerne jobb, ingen ting annet. Men igjen, det er bra at de jobber, da lærer de samfunnet og språket. Og de får et verdig liv. Det er målestokken som er feil, antallet.

Anonymkode: df9de...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ærlig talt, mennesker som kan hverken kulturen eller språket kan aldri være bedre egnet i en butikkjobb enn en vanlig nordmann. Det skjønner du også. Det er gunstige økonomiske betingelser som gir innvandrerne jobb, ingen ting annet. Men igjen, det er bra at de jobber, da lærer de samfunnet og språket. Og de får et verdig liv. Det er målestokken som er feil, antallet.

Anonymkode: df9de...4c9

Dårlig språk er mer attraktivt enn negativ fremtoning og personlighet. 

Anonymkode: 44c57...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de utenlandske som jobber i butikker og andre steder er på arbeidstrening fra NAV, billig arbeidskraft uten for store krav for bedriftseiere. 

Anonymkode: e49a9...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en som ikke kan ordentlig norsk kaprer jobben din bør du virkelig tenke på dine ferdigheter og hvorfor de får jobben i stedet for deg🤣

Anonymkode: a57f9...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk.
Men MÅ det ta tid? 

Jeg ser ikke bort fra at det du skriver er sant. Herregud, jævla billigsjefer 😛 Er de så fattig at de må betale minst mulig? 

Anonymkode: 2c980...d66

Det vil ta laaaang tid, tror jeg, før du finner deg en jobb i et serviceyrke. Det har ingenting med nasjonalitet å gjøre, heller. 

Anonymkode: 90ad3...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det vil ta laaaang tid, tror jeg, før du finner deg en jobb i et serviceyrke. Det har ingenting med nasjonalitet å gjøre, heller. 

Anonymkode: 90ad3...32d

Det gjorde det faktisk ikke for litt siden. Noen mennesker er jo alltid ute på noe. Noen klare liksom å finne plassen sin et sted, men keg må bare ta til takke med det siste hele tiden. Aner ikke hva det er med meg. 

Anonymkode: 2c980...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...