Gå til innhold

Samværet ødelegger barnets sosiale liv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet begynte samvær med sin far som 11 åring. Da har har bf vært fraværende før dette. Til og begynne med ble dette bra, men barnet er nå bare alene. Mistet det sosiale med venner her på bostedet pga. Vennene har motsatt helg. Barnefar har sagt seg enig i og bytte siden våren 2019 og det skjer aldri. Vi jar ingen avtale skriftlig. Vi venter på at bf skal sette det i gang som han sier. Men nå har det gått snart et år. Det sosiale for barnet i hjemmehelgene er på null pga. De andre barna drar bort. Besøker vi vennene våre, blir det barnet alene med oss voksne. 

Kan jeg gi et varsel til barnefar nå om at fra februar bytter vi om på helgene? Barnefar jobber ikke, men har flere barn her og der. Det vil kræsje for farens sin organisering av barnets halvsøsken. 

Men den kommende tennåringen trenger å bytte for å få tilbake sitt sosiale nettvert i fritiden utenfor skoleukene. 

Hvordan går jeg frem her? Det er jo mitt ansvar å sørge for barnets beste, kan jeg ta en sjefavgjørelse? 

Anonymkode: 29ba8...c18

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan jeg gi et varsel til barnefar nå om at fra februar bytter vi om på helgene?

Det synes jeg du kan, han har jo sagt ja til å bytte. La ham velge om han vil ha to helger på rad når dere bytter, eller vente tre uker imellom, så er du litt på tilbudssiden.

Anonymkode: e407d...ea7

Skrevet

Sjekk om barnet kan ta med en venn til far

Anonymkode: 2f531...c26

Skrevet

Ja, jeg synes du kan si fra. Si det som det er - NÅ må vi bytte helger, for xxx mister vennene sine når han ikke får være her de helgene vennene er her. Og så sier du som hun over foreslår - spør far om han vil ha to helger på rad eller vente tre uker til neste samvær. Ikke noe mer. Da skjærer du gjennom og gir ham et valg, enten slik eller slik. Må han ordne med annet samvær, da får han ordne med det, men han kan ikke lenger la 11-åringen lide fordi han selv er så ansvarsløs at han ikke greier ordne dette på et helt år.

Setter han seg helt på bakbeina, da hadde jeg skrevet et brev til ham, skrevet det samme som over, vist til at dere har hatt en avtale om at dere skulle bytte helger i nesten et år nå, men at han har trenert dette hele veien, og at du ikke lenger kan godta at barnet deres mister venner pga. dette, så du vil fra nå ha barnet de helgene det passer barnet å være hos deg, så er det opp til ham om han vil ha de andre helgene eller ikke.

Og så tenker jeg det er på høy tid med en tur til fvk og få en skriftlig avtale ang. samvær.

Anonymkode: 06317...16a

Skrevet

Herregud menneske... Du kan da fint skrive en kontrakt selv og få han til å signere!! 

Hvorfor i alle dager har du ventet 1 år, hvis du ser det ødelegger for ditt barn? 

Anonymkode: b4625...ee3

Skrevet

Familievernkontoret kan hjelpe til med å prate med far og barn. 

Evt kan barnet være hos han 1 helg i mnd, for å få tid med halvsøsken også. 

Anonymkode: cc33d...9c7

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Familievernkontoret kan hjelpe til med å prate med far og barn. 

Evt kan barnet være hos han 1 helg i mnd, for å få tid med halvsøsken også. 

Tviler på at barnefar godtar å gå ned på samværstiden. Dette er ikke en støtid mann ovenfor meg og fvk har ikke gode bidrag her. De er ikke "mektige" nok. De er bare meklere

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tviler på at barnefar godtar å gå ned på samværstiden. Dette er ikke en støtid mann ovenfor meg og fvk har ikke gode bidrag her. De er ikke "mektige" nok. De er bare meklere

Lenge tid hun blir 12 år da? 

Uansett så har dere ikke rn skriftlig avtale, så du kan vel i bunn og grunn endre som du vil. Men har du det på tekstmelding at han er enig i å bytte helger? 

Bare si at fra 1.2 bytter vi helger som du har tidligere sagt deg enig i. 

Skrevet

Blur 12 om 2 mnd

Skrevet

Takk for at dere tar dere tid til og svare. Dette med samvær pg sånn er nytt for oss alle pga fars fravær tidligere år. Men nå føler jeg for å si at "prøvetiden" er over og sette foten ned og si hva jeg mener er best for barnet samtidig som at barnet fortsetter og treffe sin far som ønsket. Dette er i bunn og grunn mitt ansvar også som den med foreldreansvaret og omsorgen. Og stått alene med barnet i alle år. 

Men hva om BF nekter å bytte og endrer mening? 

Vi har bare hatt denne enigheten muntlig så kan fort snu seg til ord mot ord. Men barnets beste skal da trumfe alle avghørelser her. 

Oppmøtetider er også helt på tryne, varierer til hver gang og vi vet aldri før samme dagen en time før om det blir samvær eller ei, far hopper over helger og vi har ingen ferieplan, har hittil ikke vert noen ønsker fra far om feriesamvær slik at jeg forventer ikke noe av det fremmover heller. Han tror vel at man kan ta alt på impuls men barnet trenger forutsigbarhet og rutiner. På tide å få de inn vedr. Samvær også. 

Tidligere har barnefar prøvd samvær men ikke taklet krVene om stabilietet.  Redd dette vil lage storm i vannglass, men jeg føler at jeg setter krav basert på barnets beste. 

Kom gjerne med synspunkter om jeg virker for hard nå. 

Skrevet

Eller om jeg er urimelig på noen måte jeg ikke ser selv. 

Skrevet

Men den ordningen dere har nå er jo også kun avtalt muntlig? Da ser jeg ikke problemet med å bare bytte. Ut fra den informasjonen du gir kan jeg over hodet ikke se at du er urimelig. Hensynet til barnet skal helt klart komme først, og venner er som regel veldig viktig for en 11-åring.

Anonymkode: e407d...ea7

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eller om jeg er urimelig på noen måte jeg ikke ser selv. 

Tja. Jeg tenker at prinsipielt er det ikke fars problem at dine venner har barn motsatte helger. Dessuten er det en kanskje en fordel for barnet å få være sammen med halvsøsken hos far? Det hadde kanskje vært ganske trist å være alene der?

Kan dere finne en mellomløsning som gjør at helgene ikke alltid blir fordelt på den måten?

Anonymkode: 2c31e...ad1

Skrevet

Tja. Jeg tenker at prinsipielt er det ikke fars problem at dine venner har barn motsatte helger. Dessuten er det en kanskje en fordel for barnet å få være sammen med halvsøsken hos far? Det hadde kanskje vært ganske trist å være alene der?

Kan dere finne en mellomløsning som gjør at helgene ikke alltid blir fordelt på den måten?

Hmm. Jeg vet ikke, har du noen forslag.. ?

Skrevet

To helger på rad hos samme forelder, for eksempel?

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for at dere tar dere tid til og svare. Dette med samvær pg sånn er nytt for oss alle pga fars fravær tidligere år. Men nå føler jeg for å si at "prøvetiden" er over og sette foten ned og si hva jeg mener er best for barnet samtidig som at barnet fortsetter og treffe sin far som ønsket. Dette er i bunn og grunn mitt ansvar også som den med foreldreansvaret og omsorgen. Og stått alene med barnet i alle år. 

Men hva om BF nekter å bytte og endrer mening? 

Vi har bare hatt denne enigheten muntlig så kan fort snu seg til ord mot ord. Men barnets beste skal da trumfe alle avghørelser her. 

Oppmøtetider er også helt på tryne, varierer til hver gang og vi vet aldri før samme dagen en time før om det blir samvær eller ei, far hopper over helger og vi har ingen ferieplan, har hittil ikke vert noen ønsker fra far om feriesamvær slik at jeg forventer ikke noe av det fremmover heller. Han tror vel at man kan ta alt på impuls men barnet trenger forutsigbarhet og rutiner. På tide å få de inn vedr. Samvær også. 

Tidligere har barnefar prøvd samvær men ikke taklet krVene om stabilietet.  Redd dette vil lage storm i vannglass, men jeg føler at jeg setter krav basert på barnets beste. 

Kom gjerne med synspunkter om jeg virker for hard nå. 

Han går jo ikke an å samarbeide med. Skift helg og informer ham om det.

Anonymkode: b3fe1...fd8

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

To helger på rad hos samme forelder, for eksempel?

Kan ikke det bli tungvindt?

Skrevet

Han går jo ikke an å samarbeide med. Skift helg og informer ham om det.

Anonymkode: b3fe1...fd8

Nei egentlig ikke.han har sterke meninger. Og er nokså trassig. 

Skrevet

Er det noe dere har blitt enige om må du si til far at nå bytter dere helger. Gi han alternativet om å ha barnet to helger på rad eller at det er to helger på rad hos deg. Gir du han dette valget kan det tenkes at han tror han får bestemme (for mange så hjelper det å tro de bestemmer ting. Og det blir fortgang på ting)

Anonymkode: e4e49...cec

Skrevet

Jeg svarte over, men slik denne faren er - er det virkelig bra for barnet å ha kontakt med denne faren? Han virker som en kontrollerende mann uten innsikt i hva det egentlig betyr å ha ansvar for barn, det å ta hensyn.

Jeg ville gjort som jeg skrev over, gitt ham en skriftlig beskjed om at siden barnet nå lider pga. tap av venner pga. samværsordningen, og at far for nesten et år siden sa seg enig i å endre samværshelger, så vil du nå bare si fra om at fra og med februar (dato) så må dere bytte helger, at hans første helg da blir xx. xx. dato. Jeg ville der også skrevet at fordi barnet trenger forutsigbarhet og trygghet bør barnet hentes kl. xx og leveres kl. xx, at ev. endringer må avtales i god tid for at barnet skal få forutsigbarhet på samvær med far.

Om han ikke er enig - da ville jeg sagt at du gjerne blir med til fvk for å diskutere saken videre der slik at dere kan få en skriftlig avtale videre.

Anonymkode: 06317...16a

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det noe dere har blitt enige om må du si til far at nå bytter dere helger. Gi han alternativet om å ha barnet to helger på rad eller at det er to helger på rad hos deg. Gir du han dette valget kan det tenkes at han tror han får bestemme (for mange så hjelper det å tro de bestemmer ting. Og det blir fortgang på ting)

Anonymkode: e4e49...cec

Jeg prøver det. Har laget en tekst å sende. Hva tenker dere? 

Sende denne: (vi kan ikke ringes pga. sterk sansynlighet for krangel.)

Hei!

"Vi har snakket om dette før og da var du enig, men nå kan ikke ......... vente å vente å vente på dette noe mer. Det går utover ......... sitt sosiale liv i hverdagen. Da hans venner og nettverk i sin alder bestandig er bortreist når han selv er hjemme. .......... får kun treffe forldrene til sine venner når det er helg og slik skal det ikke være når vi er på besøk etc. Det har snart gått 1 år og han/vi venter enda på denne endringen og det påvirker ...... sin trivsel.

Samværet virker å være ok så innkjøringstiden er godt over due tenker jeg. Jo fortere dette skjer nå jo bedre er det for ........  . Fra og med februar 2020 bytter vi om på samværhelgene. Fortsatt vil det være annenhver slik som nå, bare motsatt av dagens ordning. 

I overgansperioden kan du og ......... velge om du/dere vil ha to helger på rad hos deg eller to helger på rad hos meg. Altså samvær den 7. Feb eller den 21. Feb. Og videre annen hver som vanlig.

Fremmover nå skal vi ha beskjed senest onsdagen før samværshelg dersom samværet avlyses. Sunn fornuft må brukes, akutt sykdom etc. kan ingen rå for. Det er også nå slutt på og vime med kl. slett hver gang. Som fast oppmøtetid på halveien foreslår jeg kl. 18.00 hver gang med tanke på at jeg til tider jobber på fredager. Om dette blir ugunstig oppmøtetid må vi revurdere dette ettersom, etterhvert vil det også bli aktuelt å bruke kollektiv transport til og fra deg.

Dersom barnet har idrett/fritidsaktiviteter eller lignende den helgen som faller på deg forventer jeg også at du følger opp dette dersom det er innenfor rimlighetens grenser.

Vi har pr. I dag ikke noen fastsatt avtale og mener det er på høy tid å gjøre noe med det. Foreslår derfor at vi lager en skriftelig avtale som imøtekommer overnevnte forventninger. 

Takk. 

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan ikke det bli tungvindt?

Vet ikke, hvorfor er det mer tungvint? Og er det ikke en fordel for barnet å få møte sine halvsøsken i blant? Jeg skjønner ærlig talt ikke helt hvorfor far skal mer hensyn til at dine venner har barn motsatte helger enn at du tar hensyn til at han har (andre) barn på samvær.

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet ikke, hvorfor er det mer tungvint? Og er det ikke en fordel for barnet å få møte sine halvsøsken i blant? Jeg skjønner ærlig talt ikke helt hvorfor far skal mer hensyn til at dine venner har barn motsatte helger enn at du tar hensyn til at han har (andre) barn på samvær.

Vel. Vi har levd et liv i 11 år uten han før han pluttselig dukker opp. Det skal da ikke gå utover barnet mitt på snart 12 for å endelig få være med sin far. Det burde da gå på barnets premisser og ikke de boksne sine. Og det synes jeg da at etter 11 års fravær bø bf ta hensyn til barnet sitt liv før han. 

Skrevet (endret)

Jeg tror meldingen over er for konfronterende i tonen dersom far er en kranglefant. Jeg ville uttrykket meg kortere og uten bebreidende undertone. Hva med noe slikt som

Hei, etter prøveperioden med samvær som vi har hatt siden mai (jo nøyaktigere dato, jo bedre), er det tid for å lage en forutsigbar, skriftlig avtale. Vi bytter i den anledning samværshelg til partallsuker som avtalt fra og med februar. Overgangen kan vi løse enten ved at jeg har to helger på rad, eller du har samvær to helger på rad, etter ditt ønske. Eventuell avlysing av samvær fremover gjøres innen onsdag samme uke. For forutsigbarhetens del, bør vi avtale et fast klokkeslett for oppmøte på halvveien fredag. Jeg foreslår klokka 18.

Og så be om innspill/tilbakemelding. Det med oppfølging av fritidsaktiviteter og takhøyde for akutt sykdom, tenker jeg dere kan tilføye i den skriftlige avtalen dere utarbeider etter dialogen er startet.

Endret av Mostly Harmless
Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg prøver det. Har laget en tekst å sende. Hva tenker dere? 

Sende denne: (vi kan ikke ringes pga. sterk sansynlighet for krangel.)

Hei!

"Vi har snakket om dette før og da var du enig, men nå kan ikke ......... vente å vente å vente på dette noe mer. Det går utover ......... sitt sosiale liv i hverdagen. Da hans venner og nettverk i sin alder bestandig er bortreist når han selv er hjemme. .......... får kun treffe forldrene til sine venner når det er helg og slik skal det ikke være når vi er på besøk etc. Det har snart gått 1 år og han/vi venter enda på denne endringen og det påvirker ...... sin trivsel.

Samværet virker å være ok så innkjøringstiden er godt over due tenker jeg. Jo fortere dette skjer nå jo bedre er det for ........  . Fra og med februar 2020 bytter vi om på samværhelgene. Fortsatt vil det være annenhver slik som nå, bare motsatt av dagens ordning. 

I overgansperioden kan du og ......... velge om du/dere vil ha to helger på rad hos deg eller to helger på rad hos meg. Altså samvær den 7. Feb eller den 21. Feb. Og videre annen hver som vanlig.

Fremmover nå skal vi ha beskjed senest onsdagen før samværshelg dersom samværet avlyses. Sunn fornuft må brukes, akutt sykdom etc. kan ingen rå for. Det er også nå slutt på og vime med kl. slett hver gang. Som fast oppmøtetid på halveien foreslår jeg kl. 18.00 hver gang med tanke på at jeg til tider jobber på fredager. Om dette blir ugunstig oppmøtetid må vi revurdere dette ettersom, etterhvert vil det også bli aktuelt å bruke kollektiv transport til og fra deg.

Dersom barnet har idrett/fritidsaktiviteter eller lignende den helgen som faller på deg forventer jeg også at du følger opp dette dersom det er innenfor rimlighetens grenser.

Vi har pr. I dag ikke noen fastsatt avtale og mener det er på høy tid å gjøre noe med det. Foreslår derfor at vi lager en skriftelig avtale som imøtekommer overnevnte forventninger. 

Takk. 

Jeg ville aldri sendt en så lang melding om dere lett krangler, altfor mye her som får piggene ut hos far og da er løpet kjørt. Du har ingenting å tjene på å kjøre samtalen helt fast før dere i det hele tatt har begynt. 

Ville lagt meg på en mer ydmyk tone, og skrevet en mye kortere melding, f.eks

Det er på tide å skrive en skikkelig samværsavtale, vet ikke hva du føler er best, skal vi bestille en time på familievernkontoret eller skal vi prøve å få det til selv? Det vi må ha med er bytting av samværshelg, når overlevering skal være på fredager og evt ferier om du ønsker litt feriesamvær. Så hva sier du, skal jeg bestille time på familievernkontoret så vi kan snakke litt om samvær der?

Anonymkode: 99550...f7d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...