Gå til innhold

Har du et tips til folk med diverse yrker?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, tante grusom master of law skrev:

Men hvis advokaten er spesialert på et område, feks arv, så er det ikke så rart om vedkommende faktisk kan loven. Jeg er ikke advokat, men det er da flere lover jeg kan utenat.

Men er du spesialisert på arv, så er det ingen som forventer at du kan svare på loven om offentlig anskaffelse på stående fot. Jobber daglig med advokater og tilnærmet alle svarer det de tror og må så rette det opp, eller late som de egentlig svarte rett. De færreste sier «dette må jeg sjekke opp».

Anonymkode: 628ee...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men er du spesialisert på arv, så er det ingen som forventer at du kan svare på loven om offentlig anskaffelse på stående fot. Jobber daglig med advokater og tilnærmet alle svarer det de tror og må så rette det opp, eller late som de egentlig svarte rett. De færreste sier «dette må jeg sjekke opp».

Anonymkode: 628ee...370

Åja, misforsto deg først da. Enig med deg, de burde kunne være mer ydmyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde i grunnen satt pris på om folk kunne slutte med small talk, uansett yrke. Taxisjåfører, frisører, tannlege, butikker - you name it. Jeg er ikke der for å småprate, jeg kan faktisk ikke tenke meg noe mindre nyttig å bruke tiden på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elkjøp, når jeg ber om å få se på PC til ca 6000 , ikke si du har en Mac til 300🤨 

for hvor mye kommer den EGENTLIG på?

eh eh mm

tenkte det! Neitakk ,stikker på Power heller🤷‍♀️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som jobber med it-support må lære seg å snakke med mennesker. Og skrive mailer til normale mennesker. Normale ikke-it-utdannete mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet jeg er irriterende, men jeg klarer ikke å irritere meg over noe av det dere nevner. Har nesten sluttet å irritere meg. Det er så deilig! 

Anonymkode: 5ccb1...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Fandens Oldemor skrev:

Jeg hadde i grunnen satt pris på om folk kunne slutte med small talk, uansett yrke. Taxisjåfører, frisører, tannlege, butikker - you name it. Jeg er ikke der for å småprate, jeg kan faktisk ikke tenke meg noe mindre nyttig å bruke tiden på. 

Småprat er ikke unyttig. Men tvungen småprat når man er noens kunde, er grufullt. Jeg skravler med alle mennesker, jeg - generelt. Prating er sosialt; det er bra for alle mennesker. Men det gjelder dem jeg møter tilfeldig og uformell måte. Jeg vil ikke småprate med frisøren hvis jeg ikke kjenner henne - jeg opplever bare at de starter med å intervjue meg om jobben min, og så blir stående og si «åh, ja ...ha?» fordi de ikke skjønner hva jeg gjør 🤪

Anonymkode: 1e39f...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, tante grusom master of law skrev:

Når man er i en klesbutikk og prøver noe. Går ut fra prøverommet for å se i et større speil, og kan fort konstatere at man ser helt jævlig ut i det. Men så kommer disse ansatte som bare vil selge og rooooser deg og forteller hvor mye du kler plagget. De kan ta seg en bolle. 

 

45 minutter siden, frk Nilsen skrev:

Jeg kan av og til ta med en farge som er grusom på meg (fersken gir automatisk hvit hud og 10kg+) og det er like gøy hver gang, oi nå var du bra fin! 

Da må dere heller komme og handle klær hos meg,  for jeg er ærlig om slikt. Et det noe som ikke passer, enten det er str., farge eller fasong så sier jeg det. Kommet selvfølgelig med alternativer når det er mulig, men er ikke alltid det er mulig heller.

Mange blir overrasket og sier at det har de aldri opplevd før at her skal de handle oftere. Må da svare som sant er: "Jeg kan sikkert juge for å selge mest mulig, men jeg regner med at du da har venner som sier ifra senere. Da dropper jeg heller et salg slik at du heller har lyst til å komme tilbake".  Jobber i verdens koseligste klesbutikk.

Anonymkode: 81acd...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke si lykke til på flakslodd heller!

Anonymkode: 8905f...a39

Det er vel en forskjell på lodd og graviditet! Alle ønsker hell på loddet, men det er ikke alle som ønsker seg en baby.

Anonymkode: 152f9...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Småprat er ikke unyttig. Men tvungen småprat når man er noens kunde, er grufullt. Jeg skravler med alle mennesker, jeg - generelt. Prating er sosialt; det er bra for alle mennesker. Men det gjelder dem jeg møter tilfeldig og uformell måte. Jeg vil ikke småprate med frisøren hvis jeg ikke kjenner henne - jeg opplever bare at de starter med å intervjue meg om jobben min, og så blir stående og si «åh, ja ...ha?» fordi de ikke skjønner hva jeg gjør 🤪

Anonymkode: 1e39f...00c

Jeg snakker jo her om small talk fordi man er kunde, siden det er snakk om "tips til folk med diverse yrker". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tante grusom master of law skrev:

Når man er i en klesbutikk og prøver noe. Går ut fra prøverommet for å se i et større speil, og kan fort konstatere at man ser helt jævlig ut i det. Men så kommer disse ansatte som bare vil selge og rooooser deg og forteller hvor mye du kler plagget. De kan ta seg en bolle. 

OMG! Ja! Er det ille går jeg uten å kjøpe noe. 

Anonymkode: 1adb4...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Da må dere heller komme og handle klær hos meg,  for jeg er ærlig om slikt. Et det noe som ikke passer, enten det er str., farge eller fasong så sier jeg det. Kommet selvfølgelig med alternativer når det er mulig, men er ikke alltid det er mulig heller.

Mange blir overrasket og sier at det har de aldri opplevd før at her skal de handle oftere. Må da svare som sant er: "Jeg kan sikkert juge for å selge mest mulig, men jeg regner med at du da har venner som sier ifra senere. Da dropper jeg heller et salg slik at du heller har lyst til å komme tilbake".  Jobber i verdens koseligste klesbutikk.

Anonymkode: 81acd...2b0

HVOR jobber du? 😍

Anonymkode: 1adb4...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, sug lut skrev:

Alle som jobber med it-support må lære seg å snakke med mennesker. Og skrive mailer til normale mennesker. Normale ikke-it-utdannete mennesker.

Det tror jeg du bare kan glemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et tips eller hundre til NAV-ansatte, men vet ikke om det er lov med så lange innlegg her?! 😄

Anonymkode: aa2a4...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har et tips eller hundre til NAV-ansatte, men vet ikke om det er lov med så lange innlegg her?! 😄

Anonymkode: aa2a4...c59

😂😂😂😂😂😂 Kjenner meg igjen ja! Det nytter ikke med bare ett tips da!

Anonymkode: 1e39f...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har et tips eller hundre til NAV-ansatte, men vet ikke om det er lov med så lange innlegg her?! 😄

Anonymkode: aa2a4...c59

 

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

😂😂😂😂😂😂 Kjenner meg igjen ja! Det nytter ikke med bare ett tips da!

Anonymkode: 1e39f...00c

Vi kunne nok ha skrevet bok sammen, vi tre...

Og det er egentlig for tragisk til å le av.

Anonymkode: 33223...567

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle egentlig tenke ut noe komisk, men kom bare på noe litt kjipt... 

-sykepleiere, som sikkert har gode intensjoner, som sier til noen under spontanabort "... Men du er ung, og kan prøve igjen vet du", "... det skjedde for en grunn, noe var galt." eller "neste gang går det sikkert bra". De har så missforstått. Når du får dette servert igjen etter fjerde spontanaborter får du lyst til å klappe til de. (og hvis du kjenner deg igjen, ta dette tipset - pasienten står i smerten der og da. Å si at de bare kan prøve igjen gjør bare vondt, bagatelliserer pasientens følelser, oppleves nedlatende og er provoserende.) 

Anonymkode: 0a400...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skulle egentlig tenke ut noe komisk, men kom bare på noe litt kjipt... 

-sykepleiere, som sikkert har gode intensjoner, som sier til noen under spontanabort "... Men du er ung, og kan prøve igjen vet du", "... det skjedde for en grunn, noe var galt." eller "neste gang går det sikkert bra". De har så missforstått. Når du får dette servert igjen etter fjerde spontanaborter får du lyst til å klappe til de. (og hvis du kjenner deg igjen, ta dette tipset - pasienten står i smerten der og da. Å si at de bare kan prøve igjen gjør bare vondt, bagatelliserer pasientens følelser, oppleves nedlatende og er provoserende.) 

Anonymkode: 0a400...c08

... mens andre som har spontanabortert, som ikke får disse velmenende ordene, kan oppleve sykepleierne som kalde og lite trøstende om de IKKE får disse ordene.

Ikke lett å være arbeidstaker i kravstore Norge som tar alt i verste mening.

Anonymkode: 3009d...0dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en jobb der du treffer folk i en liten periode, prøv å legge merke til om de ønsker småprat. Gjelder frisører, taxi-sjåfører, tannleger osv osv. Jeg er utadvendt og pratsom, men foretrekker å slippe «Har dere noen ferieplaner da?» og «Hva driver du med?» fra folk jeg ikke har noen relasjon til. Vil gjerne være stille og slappe av i stedet. 

Hvis du er frisør, hudpleier, fotpleier eller tilsvarende: ikke forhold deg til meg som om om det er en personlig fornærmelse at det er lenge siden sist jeg kom til deg eller en kollega. «Oj, dette håret var tørt og slitt. Du bør klippe deg oftere vet du». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hudpleiere som finner feil ved deg som du aldri har tenkt på, sånn som 'du begynner jo å få rynker her /du har ganske store porer/du har jo litt uren hud/du burde virkelig tenke på å gjøre noe med.... 'osv, og man blir sittende der og føle seg skikkelig stygg (hvis man da ikke kjøper de produktene de anbefaler for å fikse på 'problemene').  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, sug lut skrev:

Alle som jobber med it-support må lære seg å snakke med mennesker. Og skrive mailer til normale mennesker. Normale ikke-it-utdannete mennesker.

Akkurat det der er fryktelig vanskelig. Jeg er norsklektor og gift med en it-mann, og har i flere år forsøkt å gi ham opplæring i å skrive fullstendige og meningsbærende setninger, men nei. Jeg har en teori om at de blir så indoktrinert i kodespråk under utdanningen sin at de ikke klarer å avvike fra dette i evig tid etterpå. Heldigvis har den verbale opplæringen gått bedre, selv om det også her er en abnormal høy forekomst av uforståelige lyder. Han er en flink far da, og sørger for at alt teknisk utstyr til en hver tid er på topp, samt at badene er skinnende rene (nøyaktighet kan brukes til så mangt).

Anonymkode: 15323...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, the amazing spidermamma skrev:

Hudpleiere som finner feil ved deg som du aldri har tenkt på, sånn som 'du begynner jo å få rynker her /du har ganske store porer/du har jo litt uren hud/du burde virkelig tenke på å gjøre noe med.... 'osv, og man blir sittende der og føle seg skikkelig stygg (hvis man da ikke kjøper de produktene de anbefaler for å fikse på 'problemene').  

Og frisører. Var for å klippe meg, og frisøren huffa seg noe voldsomt: «Jeg ser på håret ditt at du har farga det litt for mye, og det sliter på håret ditt. Du burde vurdere noen produkter som pleier farget hår».

På dette tidspunktet hadde jeg aldri noen sinne farget håret.

Frisører og hudpleiere: ikke få kundene deres til å føle seg crap bare fordi dere vil selge produkter.

Anonymkode: 3009d...0dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, the amazing spidermamma skrev:

Hudpleiere som finner feil ved deg som du aldri har tenkt på, sånn som 'du begynner jo å få rynker her /du har ganske store porer/du har jo litt uren hud/du burde virkelig tenke på å gjøre noe med.... 'osv, og man blir sittende der og føle seg skikkelig stygg (hvis man da ikke kjøper de produktene de anbefaler for å fikse på 'problemene').  

Haha! Ja! Husker da jeg som student ble overtalt til å gå til hudpleier av en venninne. Det var jo sååå deilig, og en luksus man burde unne seg. Hudpleieren sa straks «Jeg ser du har veldig fin hud. Og med fin mener jeg ikke pen; bare tynn og sårbar.» Jo takk for den, du. 

Anonymkode: f3011...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...