Gå til innhold

Sjekking av lekser?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ser ikke over lenger på 8. og 6. klassingene. De er veldig pliktoppfyllende, og får aldri tilbakemelding på at de ikke gjør lekser. 4. klassingen sjekker jeg. I tillegg hjelper jeg alle tre med øving til prøver og hører gloser.

Anonymkode: 27752...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barnas læringsarena er delt mellom skolen og hjemmet ved hjelp av lekser. Din holdning er helt forkastelig og du skaper bare større utfordringer for barna dine hvis det er noe de ikke er så gode i. Vi som foreldre må følge opp leksene, og gjør de feil så må da du som mor ta den tiden som trengs for å forklare hva som er feil, og hva svaret er. Du kan ikke som en mor i Norge gå med skylapper og mene at du ikke har noe ansvar for å følge opp leksene, det er ikke nok lærerressurser til å følge opp hvert enkelt barn på den måten du indikerer at de skal. De skal ta hensyn til kanskje 25 elever, og ikke minst progresjonen som lærerplanene krever, og følger du ikke opp dine barn så skaper du skoletapere.

Anonymkode: 177a4...35f

Jeg tenker at det er greit å ha en dialog med barnas lærere om hvilken oppfølging vårt barn skal ha. Ikke alle barn trenger lik oppfølging når det gjelder lekser 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barnas læringsarena er delt mellom skolen og hjemmet ved hjelp av lekser. Din holdning er helt forkastelig og du skaper bare større utfordringer for barna dine hvis det er noe de ikke er så gode i. Vi som foreldre må følge opp leksene, og gjør de feil så må da du som mor ta den tiden som trengs for å forklare hva som er feil, og hva svaret er. Du kan ikke som en mor i Norge gå med skylapper og mene at du ikke har noe ansvar for å følge opp leksene, det er ikke nok lærerressurser til å følge opp hvert enkelt barn på den måten du indikerer at de skal. De skal ta hensyn til kanskje 25 elever, og ikke minst progresjonen som lærerplanene krever, og følger du ikke opp dine barn så skaper du skoletapere.

Anonymkode: 177a4...35f

Jeg følger opp at lekser er gjort, og jeg følger opp leselekser. Jeg har også forklart min holdning til lærerne deres og de er faktisk enig med meg. Man skal ikke rette leksene til barna, for da får ikke skolen tak i hva barna sliter med i følge lærerne ved skolen barna mine går på. 
Mine barn er ikke skoletapere på noen måte. De barna som sliter mest på skolen er forøvrig barn av de som slet mest selv, og skolen har et ansvar for å utjevne forskjellene så langt det lar seg gjøre. 

Anonymkode: f2600...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo grundig dokumentert nasjonalt og internasjonalt at foreldrenes sosiale bakgrunn er den faktoren som har mest betydning for hvorvidt barn lykkes i skolen eller ikke. Skolen, med sine begrensede ressurser, kan bidra til å utjevne forskjeller, men å tro at skolen kan fjerne disse ulikhetene helt  er som å tro på julenissen.

Hvis man tenker seg om er det jo helt logisk at barn som får hjelp med skolearbeidet hjemme har en klar fordel. De skal selvsagt lære seg å jobbe selvstendig, men om det er noe de ikke kan/forstår, så lærer jeg dem selvsagt det. Hjemme kan de får hjelp akkurat når behovet oppstår, og vi blir ikke forstyrrer av andre elever. 

Anonymkode: 8782c...e40

Det er jeg selvfølgelig klar over, det er nettopp derfor jeg stiller spørsmålet. Nå viser det seg at Norge er spesielt dårlig på å utjevne disse forskjellene. Det er interessant! 

Anonymkode: 2ff80...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2020 den 23.08, Anonym bruker skrev:

Jeg er lærer på mellomtrinnet og mor til barn på småtrinnet og må si at de aller fleste elever trenger god oppfølging av leksene hele barneskolen. De trenger at noen følger opp lesing på norsk og engelsk (ingen er fullt utlærte lesere i 7.trinn) , følger opp skrivelekser og hjelper til med matte. En lærer har kanskje 30 elever. Jeg vet akkurat hva alle mine elever sliter med i mine fag, men jeg er avhengig av at foreldrene hjelper til for at sine egne barn skal nå alle kompetansemålene i fagene. Jeg kan f.eks ikke bruke alle mine mattetimer på å lære Lise 7-gangen når resten av klassen lærte den for 2 år siden. Da trenger jeg foreldre som er på banen. 

Anonymkode: 19240...bcb

Hvis Lise ikke lærte 7-gangen for 2 år siden som hun burde gjort, gjorde ikke du jobben din da. Da må du regne med at jobben din blir vanskeligere nå. Her er det du som har sviktet ikke foreldrene.

Anonymkode: 0ab65...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke enig med deg.

1. Min datter klarer fint å gjøre lekser selv, men fin skrift, komma/punkt/stor bokstav glemmes ofte. Det skummes ofte gjennom tekst så hele betydningen er ofte ikke fått frem, formuleringene har blitt nærmest perfekt av at vi sitter sammen. Hun setter ordentlig ord på følelser og tanker, er reflekterende og engasjert. Jeg sitter ved siden av med en kopp kaffe, og evt poengterer. 

2.Matte er hun suveren på pga bestefar så der oppmuntrer vi bare, gir henne gode tips for hvordan hun kan løse oppgaver, men føler at jeg vil se hvordan hun løser de. Vet i følge min datter at mange av barna i klasse bruker kalkulator uten at foreldrene vet. Da går det raskere, og svaret er riktig.

3.Mange barn synes det er kjedelig å gjøre lekser. Vi engasjerer når vi sitter sammen så mine elsker lekser, og det er fin samling for familien

4. Fordi det er fin læring for alle parter og det forener oss etter en stressende dag. Vi har en hyggelig stund sammen. 

 

Det er mye positivt med å gjøre lekser. Ja de får det gjort uten hjelp, men poenget er at det skal være læring. Mange barn sliter på skolen og det er god grunn til. Om foreldre har forventning til skolearbeid, og følger opp så er det positivt. Jeg snakker for meg selv, og det har vært utelukkende positivt for mine barn. 

Anonymkode: 89ed2...db2

Du er ikke enig? 
i hva?

at barna mine ligget langt foran?

at barna mine gjør lekser før jeg kommer hjem fra jobb?

at lærernes lange ferie er avspasering fordi de må rette lekser og prøver på fritiden sin?

 

Jeg kan jo fortelle deg at jeg satt sammen med mitt eldste barn og gjorde lekser. Hun er 10 år eldre enn nummer to og jeg hadde bare et barn og det skulle være koselig å gjøre lekser sammen. Jeg tenkte som deg da. Det var et helvete 4 timer hver dag. Hun er forresten skolesliter og hatet lekser og hadde ikke den innstillingen dine barn har selv om jeg gjorde akkurat det samme som deg. Prøvde å gjøre det til en koselig ting. 
 

at det fungerer for deg å sitte sammen med barna og hjelpende med lekser er sikkert flott det. Det at hun setter ord på følelser har ingen ting med at dere gjør lekser sammen å gjøre. Det er fordi dere snakker sammen. Og det er trost om du kun gjør dette når dere gjør lekser. Jeg snakker med barna mine om slike ting uavhengig av situasjonen vi er i. Hvor som helst, når som helst. De kan komme til meg, og de kan snakke med meg. 
 

ingen bestefar som lærer bort matte her. Men en mamma med dyskalkuli. Likevel ligger barna over snittet i matte. 
 

mine barn synes ikke lekser er kjedelig. Men de synes ikke det er så morsomt heller. De kommer hjem fra skolen 14.30, gjør lekser, så kommer jeg hjem 17.00 og da er det middag, så treninger fra 18.00. Skal vi gjøre lekser etter at stresset er over, så må vi begynne på leksene klokken 20.00. Da er det snart leggetid.

du kan vel ikke si deg uenig i at andre gjør det på en annen måte enn deg om det fungerer for dem?

Anonymkode: f2600...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
På 13.1.2020 den 18.16, Anonym bruker skrev:

Sjekker du leksene til barna? Om de har gjort det og om det er riktig gjort? 
hvilken klasse går barnet ditt i? 

Anonymkode: f9702...2f3

Å sjekke lekser er lærerens jobb. Min jobb er å oppmuntre til læring og nysgjerrighet, å ikke undergrave skolens mandat og å tilrettelegge for læring ellers. Å «sjekke» lekser og drive liksomundervisning hjemme er bare kontraproduktivt.

Husker en som skrev på forumet her og fortalte at hun visket ut leksene og fikk barnet til å gjøre dem på nytt dersom det f eks var stygg skrift i boka... snakker om å sabotere! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan jo fortelle deg at jeg satt sammen med mitt eldste barn og gjorde lekser. Hun er 10 år eldre enn nummer to og jeg hadde bare et barn og det skulle være koselig å gjøre lekser sammen. Jeg tenkte som deg da. Det var et helvete 4 timer hver dag. Hun er forresten skolesliter og hatet lekser og hadde ikke den innstillingen dine barn har selv om jeg gjorde akkurat det samme som deg. Prøvde å gjøre det til en koselig ting. 

Hvis dere satt i 4 timer hver dag, så hadde læreren gitt helt feil oppgaver til den stakkars ungen! Uansett hva man mener om lekser, så er alt over 30 minutter et overgrep mot barna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
På 14.1.2020 den 23.08, Anonym bruker skrev:

De trenger at noen følger opp lesing på norsk og engelsk (ingen er fullt utlærte lesere i 7.trinn) , følger opp skrivelekser og hjelper til med matte.

Hvis de trenger «hjelp» med matteleksene, så har du gitt dem feil lekse... det de gjør hjemme, skal KUN være repetisjon, forsterking og automatisering av noe du allerede har lært dem på skolen. Så det er det du og ingen andre som svikter ditt oppdrag...

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Barnas læringsarena er delt mellom skolen og hjemmet ved hjelp av lekser. Din holdning er helt forkastelig og du skaper bare større utfordringer for barna dine hvis det er noe de ikke er så gode i. Vi som foreldre må følge opp leksene, og gjør de feil så må da du som mor ta den tiden som trengs for å forklare hva som er feil, og hva svaret er. Du kan ikke som en mor i Norge gå med skylapper og mene at du ikke har noe ansvar for å følge opp leksene, det er ikke nok lærerressurser til å følge opp hvert enkelt barn på den måten du indikerer at de skal. De skal ta hensyn til kanskje 25 elever, og ikke minst progresjonen som lærerplanene krever, og følger du ikke opp dine barn så skaper du skoletapere.

Anonymkode: 177a4...35f

Feil. Barnas læringsarena er ikke delt mellom skole og hjem med leksene som «utvidet undervisningstid». 

Foreldrenes plikt til å gi barna nødvendig opplæring kan imidlertid ivaretas på ulike måter; og de som ikke kjenner seg kapable til å ta hele undervisningen selv kan - voilá - sende dem på skolen i stedet! Så foretas opplæringen der! 

Og der står ikke noe sted at lekser er del av læringen. Lekser kan faktisk ikke pålegges barna hvis foreldrene er uenige i det. Lekser har ovenikjøpet lav effekt mtp. læringsutbytte, så med mindre ditt barn elsker leksene og føler seg klokere og mer opplyst etterpå, så kan man med god samvittighet informere læreren om at man ikke ønsker lekser. 

Å skylde på at der er 25 barn i klassen og at foreldrene dermed må kompensere med å ordne opp hjemme i stedet, er vel omtrent det dummeste jeg har lest. Skolen er lovformelig pålagt å gi ALLE barn tilpasset opplæring. Mor og far er ikke en del av ligningen der, det er skolens oppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pashla skrev:

Hvis dere satt i 4 timer hver dag, så hadde læreren gitt helt feil oppgaver til den stakkars ungen! Uansett hva man mener om lekser, så er alt over 30 minutter et overgrep mot barna...

Hun fikk ikke minket leksene noe. Endte med at jeg skrev ned «rapport» hver dag på hva vi hadde gjort av lekser. Dermed ble leksene nesten aldri gjort. Og når leksene aldri er gjort, så kontakter skolen barnevernet. Så kommer barnevernet på besøk og ser leksesituasjonen og så melder de tilbake til skolen at dette med lekser ikke fungerer for dette barnet. Så melder skolen til barnevernet «dette har ikke dere noe med. Dette er ppt sin jobb». Så kontakter barnevernet ppt, så setter de i gang. Innen alt dette er på plass, er barnet 16 år og blir dropout første år på vgs. Og det er selvsagt ikke lærerenes feil. Barnet var et problembarn

Anonymkode: f2600...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Pashla skrev:

Hvis de trenger «hjelp» med matteleksene, så har du gitt dem feil lekse... det de gjør hjemme, skal KUN være repetisjon, forsterking og automatisering av noe du allerede har lært dem på skolen. Så det er det du og ingen andre som svikter ditt oppdrag...

Feil. Barnas læringsarena er ikke delt mellom skole og hjem med leksene som «utvidet undervisningstid». 

Foreldrenes plikt til å gi barna nødvendig opplæring kan imidlertid ivaretas på ulike måter; og de som ikke kjenner seg kapable til å ta hele undervisningen selv kan - voilá - sende dem på skolen i stedet! Så foretas opplæringen der! 

Og der står ikke noe sted at lekser er del av læringen. Lekser kan faktisk ikke pålegges barna hvis foreldrene er uenige i det. Lekser har ovenikjøpet lav effekt mtp. læringsutbytte, så med mindre ditt barn elsker leksene og føler seg klokere og mer opplyst etterpå, så kan man med god samvittighet informere læreren om at man ikke ønsker lekser. 

Å skylde på at der er 25 barn i klassen og at foreldrene dermed må kompensere med å ordne opp hjemme i stedet, er vel omtrent det dummeste jeg har lest. Skolen er lovformelig pålagt å gi ALLE barn tilpasset opplæring. Mor og far er ikke en del av ligningen der, det er skolens oppgave.

Du må lese det som blir skrevet 👍 Det er dessverre realiteten. Det er faktisk umulig for et menneske å gi 25 elever tilpasset opplæring. Prøv selv en dag. Kan sende 25 elever inn i ditt klasserom, også tilpasser du læringene til alle de 😅😂 Nei jeg fortsetter å være tilstede når min skoleflinke datter gjør lekser så jeg vet at hun fortsetter i sitt gode spor. 👍

Anonymkode: 89ed2...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du må lese det som blir skrevet 👍 Det er dessverre realiteten. Det er faktisk umulig for et menneske å gi 25 elever tilpasset opplæring. Prøv selv en dag. Kan sende 25 elever inn i ditt klasserom, også tilpasser du læringene til alle de 😅😂 Nei jeg fortsetter å være tilstede når min skoleflinke datter gjør lekser så jeg vet at hun fortsetter i sitt gode spor. 👍

Anonymkode: 89ed2...db2

Lekser handler masse om disiplin også. Den dagen de skal studere, og de ikke er vant til å sitte alene å løse oppgaver, ja da blir det morsomt. Kan ikke sutre til lærer eller mor lenger da 👍Men det er fortsatt viktig å være tilstede så man kan bidra til å diskutere og reflektere. Masse læring, og det øker samholdet. 

Anonymkode: 89ed2...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre barn gjør lekser før vi kommer fra jobb. De er mellom 7 og 12 år. Den yngste ser vi over leksene sammen med, hører i leselekse og øver på diktat. 
Mellomste tar vi en stikkprøve av og til, men sjekker ikke lekser hver dag. Hører ham i diktat. 
Eldste ber om hjelp til å høres i prøver eller lese gjennom innleveringer. Ut over det sjekker vi ikke lekser. 
 

Vi tilpasser til barnas behov og modenhet, med mål om at blir gradvis mer selvstendige og tar ansvaret for leksene selv. 

Anonymkode: 27796...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
På 16.1.2020 den 15.01, Anonym bruker skrev:

Hun fikk ikke minket leksene noe. Endte med at jeg skrev ned «rapport» hver dag på hva vi hadde gjort av lekser. Dermed ble leksene nesten aldri gjort. Og når leksene aldri er gjort, så kontakter skolen barnevernet. Så kommer barnevernet på besøk og ser leksesituasjonen og så melder de tilbake til skolen at dette med lekser ikke fungerer for dette barnet. Så melder skolen til barnevernet «dette har ikke dere noe med. Dette er ppt sin jobb». Så kontakter barnevernet ppt, så setter de i gang. Innen alt dette er på plass, er barnet 16 år og blir dropout første år på vgs. Og det er selvsagt ikke lærerenes feil. Barnet var et problembarn

Anonymkode: f2600...c1b

Huff. Tragisk lesning! Og for en stivbeint skole.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
På 16.1.2020 den 22.18, Anonym bruker skrev:

Du må lese det som blir skrevet 👍 Det er dessverre realiteten. Det er faktisk umulig for et menneske å gi 25 elever tilpasset opplæring. Prøv selv en dag. Kan sende 25 elever inn i ditt klasserom, også tilpasser du læringene til alle de 😅😂 Nei jeg fortsetter å være tilstede når min skoleflinke datter gjør lekser så jeg vet at hun fortsetter i sitt gode spor. 👍

Anonymkode: 89ed2...db2

Jeg har undervist i 17 år, så jeg vet hva jeg snakker om. Det er uansett skolens jobb å legge lista et sted der hver elev kan kravle over. (Og ingen nekter deg å gjøre dobbelt så mye med ditt barn, altså... du kan til og med gi henne en ekstra skoledag etter skoletid, det rekker dere mellom to og åtte.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...