Gå til innhold

Sjekking av lekser?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sjekker du leksene til barna? Om de har gjort det og om det er riktig gjort? 
hvilken klasse går barnet ditt i? 

Anonymkode: f9702...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har stort sett sittet sammen med dem mens de har gjort lekser, i hvert fall gjennom barneskolen. På ungdomsskolen var ingen av dem interessert i akkurat det lenger. Da så jeg jo naturligvis at leksene ble gjort. Jeg skrev naturligvis under på prøver og slikt.

Jeg har aldri sjekket at de har bare rette svar og har gjort alt riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Sjekker du leksene til barna? Om de har gjort det og om det er riktig gjort? 
hvilken klasse går barnet ditt i? 

Anonymkode: f9702...2f3

I år gjør jeg ikke det. Dette er etter avtale med lærer. Alle lekser (så godt som) gjøres på PC og lærer kommenterer der. Alle lekser blir gjort og vi får alltid ros over hvor flink og pliktoppfyllende han er. Han spør hvis han trenger hjelp . 6 klasse. ( sjekket ofte før men fikk konkret beskjed om at det ikke er nødvendig ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig sjeldent sjekket leksene til begge ungene. Etter samtale med begge ungenes lærere, så ser jeg til at de har gjort leksene og sjekke e gjør jeg ikke mer enn når de har spurt meg om det. Begge har vært flinke slik at det har vært minimale feil, så vi har i samråd blitt enige  om at jeg skal lære de å bli selvgående på lekser og be om hjelp når de trenger det. Som lærerene har sagt har ikke mine unger egentlig trengt leksene siden de kan det, men de trenger å legge grunnlaget for hvordan de gjør leksene og blir selvgående på dette slik at når de faktisk begynner å måtte øve på ting, møter utfordringer i lekser så har de lært det. Lærene her mener heller ikke at vi skal rette leksene til ungene for det er deres jobb, de må faktisk se hva ungene sliter med og det kan de ikke når vi retter alle lekser hjemme. 

Nå har jeg unger på ungdomskole og videregående, de klarer seg fint og de har fått inn en god rutine på leksene. 

Anonymkode: fdaed...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekker ikke leksene så sant ikke ungdommen spør om det,  men skriver under på prøver og slikt som skal underskrives. 

Anonymkode: 78865...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekker eldste som går i 3.klasse. Minste som går i 1.klasse sitter jeg naturligvis sammen med når leksene gjøres. 

Anonymkode: 30b0f...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sjekker med barna om de har gjort lekser. De svarer ja eller nei. Ja= ok, nei= gjør de. Jeg retter ikke en eneste lekse. Hvordan skal lærere finne ut hvordan barna ligger an om jeg skal rette opp feil de gjør? Jeg er heller ikke lærer, så det er ikke min jobb å lære barna mine det skolen skal lære dem. Da hadde jeg ikke hatt behov for skole da.

Anonymkode: f2600...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må vi signere på leksene og alt bør helst være rettet for feil. Det har ødelagt mye av motivasjonen for leksearbeid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 3. klassing. Jeg passer på at leksene blir gjort og minner ham på stor bokstav og punktum, siden det er det de jobber mest med nå og han har en tendens til å glemme det. Men jeg ser ikke over og retter.

Anonymkode: 5298b...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sommerfeeling skrev:

Her må vi signere på leksene og alt bør helst være rettet for feil. Det har ødelagt mye av motivasjonen for leksearbeid

Det er sånn gjennom hele barneskolen. Er heldigvis annerledes med han som har begynt på ungdomsskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han i andre klasse sitter jeg sammen med og hjelper ved behov.

Hun i femte spør hvis hun trenger hjelp, men gjør ofte lekser med venninner. Sjelden hun kommer hjem alene eller ikke er med noen hjem. De har målprøve hver torsdag, og denne må signeres fredagene. Så jeg ser der hvor godt hun har øvd på gloser osv. Hun er stort sett veldig pliktoppfyllende, og det er krise hvis hun har glemt noe. Helt i motsetning til broren 😂😂

Anonymkode: e9716...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er heller ikke lærer, så det er ikke min jobb å lære barna mine det skolen skal lære dem. 

Anonymkode: f2600...c1b

Du klarer ikke å forsterke det barna lærer på skolen ved å minne dem om punktum, stor bokstav i egennavn og andre enkle ting de lærer på barneskolen?

Jeg er heller ikke lærer, men anser meg likevel som en stor ressurs i barnas opplæringsløp. 

Anonymkode: 8782c...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så gjennom leksene hvis det var lengre skriveoppgaver og sånt da de var yngre. Nå ser jeg kun gjennom hvis de spør om hjelp. Har en i 10. og en i 7. De passer på å få gjort leksene i tide selv, og trenger de hjelp til noe spør de. Hvis ikke de spør regner vi med de har kontroll (og det har også vist seg ved elevsamtalene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Sommerfeeling skrev:

Her må vi signere på leksene og alt bør helst være rettet for feil. Det har ødelagt mye av motivasjonen for leksearbeid

Sånn det var før i tiden. Kjempe fin læring..Kanskje mer slitsomt for foreldrene men veldig bra for elever om du retter med entusiasme da, og gjør det til læring👍

Anonymkode: 89ed2...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sånn det var før i tiden. Kjempe fin læring..Kanskje mer slitsomt for foreldrene men veldig bra for elever om du retter med entusiasme da, og gjør det til læring👍

Anonymkode: 89ed2...db2

Det var ikke sånn når jeg gikk på skolen. Og jeg er entusiastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du klarer ikke å forsterke det barna lærer på skolen ved å minne dem om punktum, stor bokstav i egennavn og andre enkle ting de lærer på barneskolen?

Jeg er heller ikke lærer, men anser meg likevel som en stor ressurs i barnas opplæringsløp. 

Anonymkode: 8782c...e40

Hvis de stadig vekk glemmer å sette punktum og stor bokstav og dette kommer frem av leksene, så vet læreren hva barnet mitt må jobbe med fremover, og hjelper barnet med dette på skolen.

Anonymkode: f2600...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer på mellomtrinnet og mor til barn på småtrinnet og må si at de aller fleste elever trenger god oppfølging av leksene hele barneskolen. De trenger at noen følger opp lesing på norsk og engelsk (ingen er fullt utlærte lesere i 7.trinn) , følger opp skrivelekser og hjelper til med matte. En lærer har kanskje 30 elever. Jeg vet akkurat hva alle mine elever sliter med i mine fag, men jeg er avhengig av at foreldrene hjelper til for at sine egne barn skal nå alle kompetansemålene i fagene. Jeg kan f.eks ikke bruke alle mine mattetimer på å lære Lise 7-gangen når resten av klassen lærte den for 2 år siden. Da trenger jeg foreldre som er på banen. 

Anonymkode: 19240...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er lærer på mellomtrinnet og mor til barn på småtrinnet og må si at de aller fleste elever trenger god oppfølging av leksene hele barneskolen. De trenger at noen følger opp lesing på norsk og engelsk (ingen er fullt utlærte lesere i 7.trinn) , følger opp skrivelekser og hjelper til med matte. En lærer har kanskje 30 elever. Jeg vet akkurat hva alle mine elever sliter med i mine fag, men jeg er avhengig av at foreldrene hjelper til for at sine egne barn skal nå alle kompetansemålene i fagene. Jeg kan f.eks ikke bruke alle mine mattetimer på å lære Lise 7-gangen når resten av klassen lærte den for 2 år siden. Da trenger jeg foreldre som er på banen. 

Anonymkode: 19240...bcb

Hva gjør du med de elevene som ikke får denne hjelpen hjemme? Den praksisen du beskriver er med på å forsterke ulikhetene mellom elever. Matteus-effekten. Hilsen lærer på ungdomsskolen. 

Anonymkode: 2ff80...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva gjør du med de elevene som ikke får denne hjelpen hjemme? Den praksisen du beskriver er med på å forsterke ulikhetene mellom elever. Matteus-effekten. Hilsen lærer på ungdomsskolen. 

Anonymkode: 2ff80...304

Klart de får mye hjelp på skolen, alle elevene mine. Vi er mange voksne i klassen. Men likevel kommer vi ikke unna at foreldrene er en viktig ressurs i barnas opplæring. Jeg ser selvsagt ofte sammenheng mellom svake elever og ressurssvake foreldre,men det betyr jo ikke at jeg ikke hjelper disse foreldrene og elevene og har en forventning om at de skal følge opp sin del og så følger jeg opp min del. Dette er et samarbeidsprosjekt. 

Anonymkode: 19240...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Sommerfeeling skrev:

Det var ikke sånn når jeg gikk på skolen. Og jeg er entusiastisk.

Jeg er i hvertfall veldig takknemlig for at min pensjonerte far kommer 3 dager i uken å hjelper jentene mine med lekser. De ligger langt foran og det er takket være han, og ikke minst oppfølging av lekser. Vi lar barna ha en aktivitet hver, og de må bruke tid på lekser. Dette gjør vi til en hyggelig samling på ettermiddagene. Ikke stresse med lekser for så å dra på aktiviteter. Nei skole først også aktiviteter. Nå har dessverre min far fått kreft, og har måneder igjen å leve, satt i kveld å trøsten en utrøstelig datter så det blir vanskelig for den hjelpen har vært en gave ♥️

Anonymkode: 89ed2...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er i hvertfall veldig takknemlig for at min pensjonerte far kommer 3 dager i uken å hjelper jentene mine med lekser. De ligger langt foran og det er takket være han, og ikke minst oppfølging av lekser. Vi lar barna ha en aktivitet hver, og de må bruke tid på lekser. Dette gjør vi til en hyggelig samling på ettermiddagene. Ikke stresse med lekser for så å dra på aktiviteter. Nei skole først også aktiviteter. Nå har dessverre min far fått kreft, og har måneder igjen å leve, satt i kveld å trøsten en utrøstelig datter så det blir vanskelig for den hjelpen har vært en gave ♥️

Anonymkode: 89ed2...db2

Mine barn ligger også langt foran uten at jeg har sittet oppå de når det kommer til lekser. Har de i lekse å lese høyt for meg, så hjelper jeg med det. Trenger de hjelp, så hjelper jeg. Men de har som regel gjort leksene før jeg kommer hjem fra jobb. De har rutine på å gjøre lekser med en gang de kommer hjem fra skolen. Er ikke lekser gjort før aktiviteten deres, så blir det ikke aktivitet, men lekser i stedet. Men jeg retter ikke noe av det de har gjort. Det er lærerens jobb. De får betalt for å rette lekser. Lekser som ikke er gjort rett kan de be eleven rette opp. Det er lekseretting og prøveretting som gir lærere lange ferier

Anonymkode: f2600...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva gjør du med de elevene som ikke får denne hjelpen hjemme? Den praksisen du beskriver er med på å forsterke ulikhetene mellom elever. Matteus-effekten. Hilsen lærer på ungdomsskolen. 

Anonymkode: 2ff80...304

Det er jo grundig dokumentert nasjonalt og internasjonalt at foreldrenes sosiale bakgrunn er den faktoren som har mest betydning for hvorvidt barn lykkes i skolen eller ikke. Skolen, med sine begrensede ressurser, kan bidra til å utjevne forskjeller, men å tro at skolen kan fjerne disse ulikhetene helt  er som å tro på julenissen.

Hvis man tenker seg om er det jo helt logisk at barn som får hjelp med skolearbeidet hjemme har en klar fordel. De skal selvsagt lære seg å jobbe selvstendig, men om det er noe de ikke kan/forstår, så lærer jeg dem selvsagt det. Hjemme kan de får hjelp akkurat når behovet oppstår, og vi blir ikke forstyrrer av andre elever. 

Anonymkode: 8782c...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mine barn ligger også langt foran uten at jeg har sittet oppå de når det kommer til lekser. Har de i lekse å lese høyt for meg, så hjelper jeg med det. Trenger de hjelp, så hjelper jeg. Men de har som regel gjort leksene før jeg kommer hjem fra jobb. De har rutine på å gjøre lekser med en gang de kommer hjem fra skolen. Er ikke lekser gjort før aktiviteten deres, så blir det ikke aktivitet, men lekser i stedet. Men jeg retter ikke noe av det de har gjort. Det er lærerens jobb. De får betalt for å rette lekser. Lekser som ikke er gjort rett kan de be eleven rette opp. Det er lekseretting og prøveretting som gir lærere lange ferier

Anonymkode: f2600...c1b

Ikke enig med deg.

1. Min datter klarer fint å gjøre lekser selv, men fin skrift, komma/punkt/stor bokstav glemmes ofte. Det skummes ofte gjennom tekst så hele betydningen er ofte ikke fått frem, formuleringene har blitt nærmest perfekt av at vi sitter sammen. Hun setter ordentlig ord på følelser og tanker, er reflekterende og engasjert. Jeg sitter ved siden av med en kopp kaffe, og evt poengterer. 

2.Matte er hun suveren på pga bestefar så der oppmuntrer vi bare, gir henne gode tips for hvordan hun kan løse oppgaver, men føler at jeg vil se hvordan hun løser de. Vet i følge min datter at mange av barna i klasse bruker kalkulator uten at foreldrene vet. Da går det raskere, og svaret er riktig.

3.Mange barn synes det er kjedelig å gjøre lekser. Vi engasjerer når vi sitter sammen så mine elsker lekser, og det er fin samling for familien

4. Fordi det er fin læring for alle parter og det forener oss etter en stressende dag. Vi har en hyggelig stund sammen. 

 

Det er mye positivt med å gjøre lekser. Ja de får det gjort uten hjelp, men poenget er at det skal være læring. Mange barn sliter på skolen og det er god grunn til. Om foreldre har forventning til skolearbeid, og følger opp så er det positivt. Jeg snakker for meg selv, og det har vært utelukkende positivt for mine barn. 

Anonymkode: 89ed2...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis de stadig vekk glemmer å sette punktum og stor bokstav og dette kommer frem av leksene, så vet læreren hva barnet mitt må jobbe med fremover, og hjelper barnet med dette på skolen.

Anonymkode: f2600...c1b

Barnas læringsarena er delt mellom skolen og hjemmet ved hjelp av lekser. Din holdning er helt forkastelig og du skaper bare større utfordringer for barna dine hvis det er noe de ikke er så gode i. Vi som foreldre må følge opp leksene, og gjør de feil så må da du som mor ta den tiden som trengs for å forklare hva som er feil, og hva svaret er. Du kan ikke som en mor i Norge gå med skylapper og mene at du ikke har noe ansvar for å følge opp leksene, det er ikke nok lærerressurser til å følge opp hvert enkelt barn på den måten du indikerer at de skal. De skal ta hensyn til kanskje 25 elever, og ikke minst progresjonen som lærerplanene krever, og følger du ikke opp dine barn så skaper du skoletapere.

Anonymkode: 177a4...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...