Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #1 Skrevet 13. januar 2020 Sist sykemelding gikk ut 7.juli 2019. Og da hadde jeg brukt opp mine 52 uker med sykemelding. Var i en alvorlig ulykke så dermed jeg var sykemeldt så lenge. Nå fikk jeg telefon fra sykehuset om at de har fått en avbestilling og jeg kan dermed komme inn til operasjon på torsdag. Men jeg vil bli sykemeldt minst 3 uker etter operasjonen. fant dette på nav sine sider :»Har du brukt opp retten på 52 uker? For å få rett til sykepenger på nytt, må du som hovedregel ha vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at du sist fikk sykepenger fra NAV.» Så på kalenderen og i går var det 27 uker siden sist sykemelding, så da har jeg vel rett på ny sykemelding? Har hatt noen egenmeldinger siden sykemeldingen gikk ut, men det har vel ikke noe å si? 5 dager pga influensa rett før jul også 2 dager i høst pga omgangssyken. Anonymkode: 7ba4a...721
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #2 Skrevet 13. januar 2020 Du har opparbeidet deg rett på ny runde med sykepenger. Anonymkode: 9bb44...4ec
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #3 Skrevet 13. januar 2020 I dette tilfellet ville jeg ringt NAV og bedt om at de sjekket, slik at du er helt sikker. Anonymkode: 8c3f3...410
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #4 Skrevet 13. januar 2020 Sykmelding har du uansett krav på. Spørsmlet er om du får sykepenger. Der er jeg ikke sikker på om egenmeldingsdagene regnes med eller ikke. Anonymkode: dff0e...ce7
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #5 Skrevet 13. januar 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sykmelding har du uansett krav på. Spørsmlet er om du får sykepenger. Der er jeg ikke sikker på om egenmeldingsdagene regnes med eller ikke. Anonymkode: dff0e...ce7 Så vidt jeg vet regnes ikke sykdom i arbeidsgiverperioden med når de beregner de 26 ukene. Det burde gå greit, men de begynner å telle den dagen du begynte å jobbe igjen, ikke den dagen det var slutt på sykepengene. Anonymkode: dff0e...ce7
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #6 Skrevet 13. januar 2020 så lenge du ikke har benyttet egenmelding innen 14 dager før ny sykemelding så er du safe. Jeg var gjennom det samme. På dagen når det hadde gått 26 uker ble jeg sykemeldt på nytt... Anonymkode: a8b96...abd
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #7 Skrevet 13. januar 2020 Takk for svar. Ringte nav og det de ser på er når sist sykepenger periode sluttet og når den nye starter. At jeg har tatt ut ferie eller egenmelding i løpet av de 26 ukene har ingenting å si. Så lenge det har vært 26 uker uten sykepenger, aap så har jeg rett på nye periode. Da slipper jeg å måtte utsette operasjonen Anonymkode: 7ba4a...721
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #8 Skrevet 13. januar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: så lenge du ikke har benyttet egenmelding innen 14 dager før ny sykemelding så er du safe. Jeg var gjennom det samme. På dagen når det hadde gått 26 uker ble jeg sykemeldt på nytt... Anonymkode: a8b96...abd Det hørtes tilfeldig ut... Anonymkode: 8141d...1a5
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #9 Skrevet 13. januar 2020 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar. Ringte nav og det de ser på er når sist sykepenger periode sluttet og når den nye starter. At jeg har tatt ut ferie eller egenmelding i løpet av de 26 ukene har ingenting å si. Så lenge det har vært 26 uker uten sykepenger, aap så har jeg rett på nye periode. Da slipper jeg å måtte utsette operasjonen Anonymkode: 7ba4a...721 Bare for å pressisere så du ikke går på en smell. NAV regner fra første dag du er tilbake på jobb, ikke fra når de betalte ut siste sykepenger. Hvis du tar ferie eller permisjon uten lønn for eksempel, uten å ha vært på jobb først, så begynner ikke de 26 ukene å telle før du faktisk jobber en dag. Om du er på jobb en dag og så tar ferie i 4 uker teller derimot de 4 ukene med i de 26 ukene du trenger for å få ny rett til sykepenger. Anonymkode: dff0e...ce7
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #10 Skrevet 13. januar 2020 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bare for å pressisere så du ikke går på en smell. NAV regner fra første dag du er tilbake på jobb, ikke fra når de betalte ut siste sykepenger. Hvis du tar ferie eller permisjon uten lønn for eksempel, uten å ha vært på jobb først, så begynner ikke de 26 ukene å telle før du faktisk jobber en dag. Om du er på jobb en dag og så tar ferie i 4 uker teller derimot de 4 ukene med i de 26 ukene du trenger for å få ny rett til sykepenger. Anonymkode: dff0e...ce7 Feil. Man trenger ikke jobb for å opparbeide seg ny rett. Så lenge man er arbeidsfør og uten ytelser fra nav, regnes ny periode. Anonymkode: 658a4...4f0
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #11 Skrevet 13. januar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Feil. Man trenger ikke jobb for å opparbeide seg ny rett. Så lenge man er arbeidsfør og uten ytelser fra nav, regnes ny periode. Anonymkode: 658a4...4f0 Der jeg har lest står det veldig tydelig at du må tilbake i jobb, men jeg er ikke noen ekdpert. Anonymkode: dff0e...ce7
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #12 Skrevet 13. januar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Bare for å pressisere så du ikke går på en smell. NAV regner fra første dag du er tilbake på jobb, ikke fra når de betalte ut siste sykepenger. Hvis du tar ferie eller permisjon uten lønn for eksempel, uten å ha vært på jobb først, så begynner ikke de 26 ukene å telle før du faktisk jobber en dag. Om du er på jobb en dag og så tar ferie i 4 uker teller derimot de 4 ukene med i de 26 ukene du trenger for å få ny rett til sykepenger. Anonymkode: dff0e...ce7 Feil. Spurte nav om dette. Siden jeg tok ut 4 uker ferie dagen etter sykemeldingen gikk ut. Hun sa at det ikke hadde noe å si. Egenmelding har heller ikke noe å si. Som hun sa, NAV har ikke oversikt over når folk tar ut ferie. Det nav ser på er når sist sykepenger periode sluttet og når ny starter. Er det 26 uker mellom disse begynner man på ny periode for sykepenger (52 uker) Anonymkode: 7ba4a...721
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #13 Skrevet 13. januar 2020 50 minutter siden, Anonym bruker skrev: Der jeg har lest står det veldig tydelig at du må tilbake i jobb, men jeg er ikke noen ekdpert. Anonymkode: dff0e...ce7 Man må være arbeidsfør. Det kan forsåvidt tolkes som i jobb, men det blir feil tolkning Anonymkode: 658a4...4f0
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #14 Skrevet 13. januar 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det hørtes tilfeldig ut... Anonymkode: 8141d...1a5 Ja, det var såååå nøye gjennomtenkt at jeg skulle gå på et samlivsbrudd, miste min aller nærmeste samt at jeg ble stevnet for retten iløpet av 2 uker. Jeg tenkte at DET var lurt 26 uker etter at jeg hadde kommet meg etter en forbanna svær operasjon! Anonymkode: a8b96...abd
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #15 Skrevet 13. januar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ja, det var såååå nøye gjennomtenkt at jeg skulle gå på et samlivsbrudd, miste min aller nærmeste samt at jeg ble stevnet for retten iløpet av 2 uker. Jeg tenkte at DET var lurt 26 uker etter at jeg hadde kommet meg etter en forbanna svær operasjon! Anonymkode: a8b96...abd Ok. Så du var altså ikke syk Anonymkode: fd8c9...02d
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #16 Skrevet 13. januar 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ok. Så du var altså ikke syk Anonymkode: fd8c9...02d Sorgreaksjon er faktisk nå en gyldig grunn til sykepenger. Anonymkode: 658a4...4f0
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #17 Skrevet 13. januar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ja, det var såååå nøye gjennomtenkt at jeg skulle gå på et samlivsbrudd, miste min aller nærmeste samt at jeg ble stevnet for retten iløpet av 2 uker. Jeg tenkte at DET var lurt 26 uker etter at jeg hadde kommet meg etter en forbanna svær operasjon! Anonymkode: a8b96...abd Men det er ikke tilfeldig at du ikke ble sykmeldt uka før i stedet. Anonymkode: 8141d...1a5
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #18 Skrevet 13. januar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ja, det var såååå nøye gjennomtenkt at jeg skulle gå på et samlivsbrudd, miste min aller nærmeste samt at jeg ble stevnet for retten iløpet av 2 uker. Jeg tenkte at DET var lurt 26 uker etter at jeg hadde kommet meg etter en forbanna svær operasjon! Anonymkode: a8b96...abd Hvor lenge var du sykemeldt denne perioden? Anonymkode: 658a4...4f0
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #19 Skrevet 13. januar 2020 Du helt sikkert rett på ny sykemelding. i tillegg har arbeidsgiver plikt til å betale 16 første dager av denne sykemeldingsperioden. Og da er du enda mer enn 27 uker uten sykepenger. Anonymkode: 5078d...c4e
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #20 Skrevet 13. januar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Men det er ikke tilfeldig at du ikke ble sykmeldt uka før i stedet. Anonymkode: 8141d...1a5 Jeg fikk faktisk fri med lønn av sjefen. Anonymkode: a8b96...abd
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #21 Skrevet 13. januar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvor lenge var du sykemeldt denne perioden? Anonymkode: 658a4...4f0 Jeg ble sykemeldt i september og er fortsatt delvis sykemeldt nå Anonymkode: a8b96...abd
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #22 Skrevet 13. januar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ok. Så du var altså ikke syk Anonymkode: fd8c9...02d Du vet at angst, depresjon og slike ting er reelle diagnoser? Grensepsykotisk er og en ting. Det er sånn som skjer når man sliter med ptsd i bunn og ikke sover mer enn 1-3 timer pr natt over tid. Forøvrig ikke å anbefale! Anonymkode: a8b96...abd
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #23 Skrevet 13. januar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg ble sykemeldt i september og er fortsatt delvis sykemeldt nå Anonymkode: a8b96...abd Du er fremdeles sykemeldt grunnet samlivsbrudd ++ som skjedde i fjor sommer?? Blir du bedre av å sitte hjemme i sofaen å sture synes du? Blir helt målløs når jeg leser slikt.... Anonymkode: e9406...1bc
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #24 Skrevet 13. januar 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Ok. Så du var altså ikke syk Anonymkode: fd8c9...02d Hva ønsker du å oppnå med ett slikt svar? Anonymkode: d6b65...0a1
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #25 Skrevet 13. januar 2020 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du er fremdeles sykemeldt grunnet samlivsbrudd ++ som skjedde i fjor sommer?? Blir du bedre av å sitte hjemme i sofaen å sture synes du? Blir helt målløs når jeg leser slikt.... Anonymkode: e9406...1bc Vil du ha hele historien? I en tråd som ikke handler om meg? Den lange historien som ikke bare handler om samlivsbruddet? Men som gjorde at toppen av kransekaka raste? Eller? Anonymkode: a8b96...abd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå