Gå til innhold

Hva sitter dere 9 åringer på i bilen ??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På 13.1.2020 den 9.02, Rødhettien skrev:

 Over 150 og sitter på pute? Stakkars unge når vennene mobber h*n 🙈. Hvor gammelt er dette barnet?

Nei stakkars unge som har foreldre som sikrar dei ordentleg når dei køyrer bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Syngensang skrev:

Nei stakkars unge som har foreldre som sikrar dei ordentleg når dei køyrer bil. 

Jeg må begynne å sikre bestemor skikkelig i bil. Hun er 145 og synkende. Kanskje hun rekker å sitte bakovervendt også. Hun er jo bare 82 år. Det finnes de som ikke blir så høye. Min datter er 155 og 20 år. Tenker du jeg er dårlig mor om hun sitter uten pute? Noen ganger er det greit å la alder avgjøre

Anonymkode: 339a1...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må begynne å sikre bestemor skikkelig i bil. Hun er 145 og synkende. Kanskje hun rekker å sitte bakovervendt også. Hun er jo bare 82 år. Det finnes de som ikke blir så høye. Min datter er 155 og 20 år. Tenker du jeg er dårlig mor om hun sitter uten pute? Noen ganger er det greit å la alder avgjøre

Anonymkode: 339a1...ac0

155 er da over anbefalt grense?? Og jeg har sett eldre damer og små damer på pute jeg. Hva er problemet?

Anonymkode: a3000...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må begynne å sikre bestemor skikkelig i bil. Hun er 145 og synkende. Kanskje hun rekker å sitte bakovervendt også. Hun er jo bare 82 år. Det finnes de som ikke blir så høye. Min datter er 155 og 20 år. Tenker du jeg er dårlig mor om hun sitter uten pute? Noen ganger er det greit å la alder avgjøre

Anonymkode: 339a1...ac0

Eg tenkjer at du kanskje er litt hårsår? Dårleg mor eller ikkje har eg absolutt ikkje noko grunnlag for å uttale meg om. Og det har eg heller ikkje gjort. 

Eg har ikkje ungar på 150 på pute, men eg syns det er heilt greit at andre har det òg eg let ikkje mine sikkerhetsregler bli styrt av om andre ungar kan finne på å erte litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

155 er da over anbefalt grense?? Og jeg har sett eldre damer og små damer på pute jeg. Hva er problemet?

Anonymkode: a3000...223

Problemet dukket vel opp når de skal kjøre selv? 155 er over 150. Svaret jeg besvarte sa at det er rett av foreldre å sikre barna sine også etter de er 150. 
Skal begynne å plassere bestemor i beltestol.

poenget er at voksne folk også kan være lave og samtidig være uten behov for å bruke pute. Det samme gjelder barn. Etter 135 er det helt forsvarlig å droppe pute eller beltestol. Og selv om det er anbefalt til 150 er det ok å droppe det uten at man er en dårlig forelder

Anonymkode: 339a1...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må begynne å sikre bestemor skikkelig i bil. Hun er 145 og synkende. Kanskje hun rekker å sitte bakovervendt også. Hun er jo bare 82 år. Det finnes de som ikke blir så høye. Min datter er 155 og 20 år. Tenker du jeg er dårlig mor om hun sitter uten pute? Noen ganger er det greit å la alder avgjøre

Anonymkode: 339a1...ac0

Vet du, min venninne har en mor som er skikkelig lita. Hun har så lenge jeg kan huske brukt pute i bilen. Riktignok brukte (og bruker) hun vanlig pute, var ikke type bilpute på 70 tallet da vi vokste opp.  Hun brukte,  og bruker fortsatt, pute for at setebeltet skulle ligge bedre!  

Anonymkode: 71ae3...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Syngensang skrev:

Eg tenkjer at du kanskje er litt hårsår? Dårleg mor eller ikkje har eg absolutt ikkje noko grunnlag for å uttale meg om. Og det har eg heller ikkje gjort. 

Eg har ikkje ungar på 150 på pute, men eg syns det er heilt greit at andre har det òg eg let ikkje mine sikkerhetsregler bli styrt av om andre ungar kan finne på å erte litt. 

Jeg svarte bare på at hun mente foreldre sikret barn ordentlig fordi de brukte pute/stol etter barna var 150. Foreldre som har barn over 150 og ikle har de på pute/stol vil jo da automatisk ikke sikre de ordentlig da.

Anonymkode: 339a1...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir enkelte så himla krenket av at noen faktisk sikrer barna skikkelig og følger anbefalinger? Må alltid komme med spydigheter som «folk her vil ha barnet bakover til de er 18». Er det fordi det innerst inne gnager litt i samvittigheten at dere selv ikke gjør det? Hvorfor skulle det ellers plage dere at andre sikrer barna skikkelig??

Motsatt er det jo logisk, ser man barn som IKKE er sikret godt nok er det jo naturlig å bli bekymret for barnets sikkerhet. 

Anonymkode: a3000...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor blir enkelte så himla krenket av at noen faktisk sikrer barna skikkelig og følger anbefalinger? Må alltid komme med spydigheter som «folk her vil ha barnet bakover til de er 18». Er det fordi det innerst inne gnager litt i samvittigheten at dere selv ikke gjør det? Hvorfor skulle det ellers plage dere at andre sikrer barna skikkelig??

Motsatt er det jo logisk, ser man barn som IKKE er sikret godt nok er det jo naturlig å bli bekymret for barnets sikkerhet. 

Anonymkode: a3000...223

Folk sikrer barna som de vil selv. Men de som mener man ikke sikrer barna ordentlig fordi de ikke sitter i beltestol eller på pute etter de er 135 plager meg. Ikke fordi de velger noe annet, ikke fordi det plager samvittigheten min, men fordi de mener jeg, som også sikrer barnet lovlig og ordentlig, bør gjøre som dem fordi det er den eneste ordentlige sikringen.

Anonymkode: 339a1...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må begynne å sikre bestemor skikkelig i bil. Hun er 145 og synkende. Kanskje hun rekker å sitte bakovervendt også. Hun er jo bare 82 år. Det finnes de som ikke blir så høye. Min datter er 155 og 20 år. Tenker du jeg er dårlig mor om hun sitter uten pute? Noen ganger er det greit å la alder avgjøre

Anonymkode: 339a1...ac0

Dette😆😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn over 36 kilo eller over 150 skal ikke sikres i bilen. Utstyret er ikke godkjent for dem da. Da sitter de tryggest i vanlige seler. Finnes voksne på 150 å. Skal de ha beltestol 😅

Anonymkode: 42a88...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Folk sikrer barna som de vil selv. Men de som mener man ikke sikrer barna ordentlig fordi de ikke sitter i beltestol eller på pute etter de er 135 plager meg. Ikke fordi de velger noe annet, ikke fordi det plager samvittigheten min, men fordi de mener jeg, som også sikrer barnet lovlig og ordentlig, bør gjøre som dem fordi det er den eneste ordentlige sikringen.

Anonymkode: 339a1...ac0

Men det er nå tross alt det anbefalingene sier? Tror du de er laget for å plage deg? Du må jo tørre å stå for dine valg da, ellers er det jo det at du føler på at du ikke har gjort det godt nok selv som er problemet?

Anonymkode: a3000...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.1.2020 den 19.54, Anonym bruker skrev:

Min 9 åring sitter i beltestol i hovedbilen, hun bruker str 134/140 i klær, de er litt store enda og. I den andre bilen på pute, hun hater den, vil heller sitte i stolen.

Faren når de bare sitter på pute og at de sovner er når de detter fremover med hodet, da kan de få alvorlig skade ved krasj, som en over her skrev. Viktig å ga belte riktig, skal ligge over hofte og IKKE mage og heller ikke bruke jakke/dress.

Ja, er nok streng på dette, men kunne aldri tilgitt meg selv hvis de ble skadet/drept fordi noen mener barnet blir mobbet eller at mor er hysterisk.

Til og med 3 åringen sitter bakovervendt, det er ihvertfall ikke normalen ser jeg.

11 åringer sitter uten noe, men hun har høyde og vekt som tilsier at hun kan. Men satt i beltestol til hun fylte 10 ihvertfall.

Anonymkode: 0922f...255

At 3-åringen sitter bakovervendt er vel helt normalt?! 

Anonymkode: b1cad...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sitter 8-åringen, som nærmer seg 150 med mifold. Han må sitte i midten, og trenger derfor lavere belteføring ved halsen. Uten mifold får han også beltet over magen. 
Helt genial sak! 👍🏼

Anonymkode: b1cad...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men det er nå tross alt det anbefalingene sier? Tror du de er laget for å plage deg? Du må jo tørre å stå for dine valg da, ellers er det jo det at du føler på at du ikke har gjort det godt nok selv som er problemet?

Anonymkode: a3000...223

Haha! Jeg tør å stå for alle valg jeg tar jeg. «Problemet» er at, mens jeg respekterer andres lovlige valg, så respekterer ikke de mine lovlige valg. Begge deler er tillatt, begge deler er tilstrekkelig sikring. 

Anonymkode: 339a1...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha! Jeg tør å stå for alle valg jeg tar jeg. «Problemet» er at, mens jeg respekterer andres lovlige valg, så respekterer ikke de mine lovlige valg. Begge deler er tillatt, begge deler er tilstrekkelig sikring. 

Anonymkode: 339a1...ac0

Lovlig er en ting, anbefalt og trygt er en ofte helt annen. Du må ikke blande dette. Det er vel lov å snu barn på noe som 1,5 framover også? Det er jo likevel fullstendig galt og farlig. Anbefalingen er til minst 4 år. 
 

Anonymkode: a3000...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lovlig er en ting, anbefalt og trygt er en ofte helt annen. Du må ikke blande dette. Det er vel lov å snu barn på noe som 1,5 framover også? Det er jo likevel fullstendig galt og farlig. Anbefalingen er til minst 4 år. 
 

Anonymkode: a3000...223

Respekter andres valg. Det er ofte det beste. Så lenge det ikke er ulovlig er det regnet som sikkert. Hadde det vært farlig, ville det vært ulovlig

Anonymkode: 339a1...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må begynne å sikre bestemor skikkelig i bil. Hun er 145 og synkende. Kanskje hun rekker å sitte bakovervendt også. Hun er jo bare 82 år. Det finnes de som ikke blir så høye. Min datter er 155 og 20 år. Tenker du jeg er dårlig mor om hun sitter uten pute? Noen ganger er det greit å la alder avgjøre

Anonymkode: 339a1...ac0

Nå er kroppene forskjellig på barn og voksne da, hvis du ikke visste det? Barn tåler mindre ved f.eks krasj, de er ikke ferdig utviklet.

Anonymkode: 0922f...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nå er kroppene forskjellig på barn og voksne da, hvis du ikke visste det? Barn tåler mindre ved f.eks krasj, de er ikke ferdig utviklet.

Anonymkode: 0922f...255

Og eldre damer på over 80 år er overgrepsoffer utviklet og brekker lårhalsen hele tiden

Anonymkode: 339a1...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

At 3-åringen sitter bakovervendt er vel helt normalt?! 

Anonymkode: b1cad...108

Ikke de jeg ser i bhg gitt, der er de snudd fra 1-2 år. For meg så er det normalen, å ha 3 åring bakovervendt. Men ser noen i bhg som sitter foran med bare bilens sele, (3år gamle) så mye rart rundt omkring.

Anonymkode: 0922f...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Og eldre damer på over 80 år er overgrepsoffer utviklet og brekker lårhalsen hele tiden

Anonymkode: 339a1...ac0

Bare kveruler du, men det er fakta. 

Anonymkode: 0922f...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare kveruler du, men det er fakta. 

Anonymkode: 0922f...255

Jada. Men det er fortsatt ikke ulovlig og fortsatt ikke din sak hva folk velger å gjøre. 

Anonymkode: 339a1...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...