Gå til innhold

Hva sitter dere 9 åringer på i bilen ??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, Rødhettien skrev:

 Over 150 og sitter på pute? Stakkars unge når vennene mobber h*n 🙈. Hvor gammelt er dette barnet?

Ja for det er jo bedre at barnet ikke blir mobbet, enn at det ikke blir skadet dersom de havner i en ulykke.... 🙄

Anonymkode: 71ae3...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min er straks ni år og 140 cm, sitter på pute. Ingen protester. Vi bor sentralt i forhold til både skole og aktiviteter og kjører ikke så mye rundt med venner, så tror ikke han har oversikt over hva andre bruker.

Anonymkode: 04155...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel helt an på lengden?

Har et barn som bruker størrelse 9 år i klær (134/140) og sitter i beltestol.

Anonymkode: e2040...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sitter både 6 åringen og 8 åringen i beltestol. 6 åringen er 130cm og 8 åringen ca 140. 
 

de fleste vennene sitter også i beltestol enda. 

Anonymkode: 58255...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja for det er jo bedre at barnet ikke blir mobbet, enn at det ikke blir skadet dersom de havner i en ulykke.... 🙄

Anonymkode: 71ae3...e83

Det er lov å ikke bli helt hysterisk. 

Tilstanden på bilen du kjører er også relevant. Bilene er tryggere, veiene er tryggere. Det betyr faktisk mer enn selve stolen hvis det er snakk om et så stort barn. 

Ingen barn døde i trafikken i 2019. 

Anonymkode: 28a44...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår snart 9-åring sitter i beltestol, han er 138 cm høy. Dersom vi kjører småturer med den «lille bilen» i nærområdet hender det at han sitter mellom søskenene uten pute/beltestol i baksetet. Det hender også at han sitter på pute i forsetet (airbag skrudd av) dersom vi har med mange kompiser til/fra trening. Men når vi kjører langturer eller med den «store bilen», så sitter han alltid i beltestol. Jeg vet at de fleste i klassen enten sitter på pute eller uten noe, men jeg har forklart gutten vår hvorfor det er tryggest og best i beltestolen, så det aksepterer han greit. Når klassekamerater sitter på med oss, må jo de også sitte på pute eller beltestol dersom de er lavere enn 150 cm siden vi har utstyret i bilen. Det har jeg forklart til ungene, og de godtar det. Gutten vår har aldri sagt at noen kommenterer/mobber andre for hvordan de er sikret i bilen. 

Anonymkode: e1a8b...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Rødhettien skrev:

 Over 150 og sitter på pute? Stakkars unge når vennene mobber h*n 🙈. Hvor gammelt er dette barnet?

Stakkars? Hun er 9 år. Og ingen som mobber. De fleste her sitter forsvarlig. Om barn bor  mobbet pga sikkerhet, så forventer jeg at de har foreldre med tanke gang som deg og sagt det høyt. 

Anonymkode: ddad1...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er lov å ikke bli helt hysterisk. 

Tilstanden på bilen du kjører er også relevant. Bilene er tryggere, veiene er tryggere. Det betyr faktisk mer enn selve stolen hvis det er snakk om et så stort barn. 

Ingen barn døde i trafikken i 2019. 

Anonymkode: 28a44...4c7

Grunnen til at det ikke døde noen barn er pga forsvarlig sikring. 

Skader hører vi sjeldent om. Det er ikke stolen som er viktigst, det er belteføringen puta/stolen gir som er viktig. 

Barn tåler ikke på samme måte som oss voksene å få seg en trøkk på hofter, eller slengt fremover om beltet ikke ligger riktig. 

Husker en far som var på lang tur. De krasjet, eneste som ble hardt skadet var datteren på 9 år. Hun satt på pute. Legene sa at hadde hun ikke sovnet og hengt med hodet hadde hun ikke blitt så hardt skadet. Hadde beltet ligget riktig, hadde det gått mye bedre.

Anonymkode: ddad1...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 7-åring er 115 cm. høy. Ser ikke for meg at h’n kommer til å være i nærheten av å kunne sitte rett på setet om bare halvannet år. En venninnes sønn er 9 år og 155 cm. høy. Det er forskjell på barn altså. Og bil også.

Anonymkode: 8d36b...63c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Stakkars? Hun er 9 år. Og ingen som mobber. De fleste her sitter forsvarlig. Om barn bor  mobbet pga sikkerhet, så forventer jeg at de har foreldre med tanke gang som deg og sagt det høyt. 

Anonymkode: ddad1...f3e

Visst hun er 1.50 cm kan hun fint sitte uten pute! Helt alvorlig ! Å pute sier de har lite til ingen funksjon alikavel .  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 9 åring sitter i beltestol i hovedbilen, hun bruker str 134/140 i klær, de er litt store enda og. I den andre bilen på pute, hun hater den, vil heller sitte i stolen.

Faren når de bare sitter på pute og at de sovner er når de detter fremover med hodet, da kan de få alvorlig skade ved krasj, som en over her skrev. Viktig å ga belte riktig, skal ligge over hofte og IKKE mage og heller ikke bruke jakke/dress.

Ja, er nok streng på dette, men kunne aldri tilgitt meg selv hvis de ble skadet/drept fordi noen mener barnet blir mobbet eller at mor er hysterisk.

Til og med 3 åringen sitter bakovervendt, det er ihvertfall ikke normalen ser jeg.

11 åringer sitter uten noe, men hun har høyde og vekt som tilsier at hun kan. Men satt i beltestol til hun fylte 10 ihvertfall.

Anonymkode: 0922f...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 10 åring er 152 cm og sitter uten noe. Brukte beltestoø til den ikke passet lenger. Deretter pute en liten periode. Naboens jente på snart 14 år kjøres til ungdomskolen i beltestol. Syntes faktisk synd på henne! Hun er kanskje ikke den høyeste men fullt utviklet ungdom og sikkert nærmest ferdig utvokst. 

Anonymkode: 212f4...37e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min 9åring er 145 høy og veier 24 kg. Skulle gjerne hatt henne i beltestolen enda, men det er rett og slett ikke plass (to mindre barn med bilstoler på hver side). Så enten måtte vi kjøpt ny bil, ellers må hun sitte uten. Vi valgte det siste.

Anonymkode: 05bbb...27b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/12/2020 at 11:06 PM, Anonym bruker said:

Hun hater å sitte på puten sin 😅😅😅

Anonymkode: 8f0ff...00d

pute

Anonymkode: 995d4...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 8 og er 133cm. Sitter fremdeles i beltestol, noen ganger på pute. I våre biler er det beltestol siden hun fremdeles sovner i bilen så må ha noe som støtter opp hodet hennes :)

Anonymkode: da1dc...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.1.2020 den 12.13, Anonym bruker skrev:

Her sitter både 6 åringen og 8 åringen i beltestol. 6 åringen er 130cm og 8 åringen ca 140. 
 

de fleste vennene sitter også i beltestol enda. 

Anonymkode: 58255...e7f

Samme her 🙂

Anonymkode: 27cb5...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.1.2020 den 19.53, Rødhettien skrev:

Visst hun er 1.50 cm kan hun fint sitte uten pute! Helt alvorlig ! Å pute sier de har lite til ingen funksjon alikavel .  

Funksjonen er at belte ligger riktig over lårene og ikke over magen og hoftene. Som kan gjøre stor skade ved en krasj eller kraftig bråbrems.

Hvorfor er det så viktig for deg at min 9 åring skal sitte uten noe? For meg er det viktigst at de er tryggest mulig på kjøretur. Man kan aldri vite. 

Anonymkode: ddad1...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

140 cm. Som regel sitter han i beltestol, men hvis vi skal ha med barn som er mindre enn ham sitter han på pute eller uten noe. 

Anonymkode: 55d57...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.1.2020 den 13.28, Anonym bruker skrev:

Det er lov å ikke bli helt hysterisk. 

Tilstanden på bilen du kjører er også relevant. Bilene er tryggere, veiene er tryggere. Det betyr faktisk mer enn selve stolen hvis det er snakk om et så stort barn. 

Ingen barn døde i trafikken i 2019. 

Anonymkode: 28a44...4c7

Ingen barn døde, nettopp fordi folk flest har vert på å sikre barna sine skikkelig...

Anonymkode: a3000...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.1.2020 den 20.22, Anonym bruker skrev:

Min 9åring er 145 høy og veier 24 kg. Skulle gjerne hatt henne i beltestolen enda, men det er rett og slett ikke plass (to mindre barn med bilstoler på hver side). Så enten måtte vi kjøpt ny bil, ellers må hun sitte uten. Vi valgte det siste.

Anonymkode: 05bbb...27b

24 kilo??? 😨 Han/hun må være fryktelig tynn?? 

Anonymkode: e75fb...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her inne skal barn helst sitte i barnesete til de er 18 virker det som. 

Min 10-åring sitter uten noe, og har gjort det lenge. Hun er over 1,50 høy. 

Anonymkode: e75fb...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her inne skal barn helst sitte i barnesete til de er 18 virker det som. 

Min 10-åring sitter uten noe, og har gjort det lenge. Hun er over 1,50 høy. 

Anonymkode: e75fb...6e0

Det er stor forskjell på å "sitte i barnesete til de er 18" og det å følge anbefalingene til trygg trafikk. Din er over 1,50. Da kan hun selvsagt sitte uten noe, men fram til da er det anbefalt å bruke stol/pute. Det er ikke hysteri å følge anbefalingene.

Anonymkode: f0385...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter er litt over 140 (ble målt over 140 på Tusenfryd i sommer, og har nok vokst litt). Hun sitter stort sett på pute, men varierer litt etter hvilken bil. 

Anonymkode: 5773a...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...