Gå til innhold

Ville du ha delt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

To søsken blir tilgodesett i et testamente fra sine besteforeldre. Det de får (ikke penger) har ca. lik verdi etter takst. På grunn av tilfeldigheter og uforutsette hendelser sitter det ene av de to igjen med 800 000 og det andre med bare 100 000 kr. Bør den som fikk mest dele med det andre? Begge har normalt god økonomi og hus og bil, men begge har lån og penger kommer selvsagt godt med.

Anonymkode: fb19c...6c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva var tilfeldighetene da? Og inntraff disse etter at arven var fordelt? 

Anonymkode: e7a94...a08

Skrevet

De inntraff etter at arvelater var gått bort. Det kunne vippet begge veier, var umulig på forhånd å vite at verdien ble så ulik. Ønsker ikke være mer detaljert.

Skrevet

Hvis begge fikk boliger, ene solgte  1 2010 og satt igjen med 100 000 og den andre solgt i 2020 og satt igjen med 800 000, synes jeg ikke det er urettferdig. Skjedde dette noen mnd etter arv, så synes jeg nok det er urettferdig. 

Anonymkode: 9cc9a...486

Skrevet

Begge solgte rett etter at arvelater døde.

Skrevet

Om den ene parten er helt uten ansvar på verditapet så er det eneste rette og dele verdiene 50/50 tenker jeg.

Har de derimot skyld i verditapet, stiller saken seg litt annerledes.

Anonymkode: 7a087...f35

Skrevet

Ja, de er helt uten ansvar. Juridisk er alt i orden, men bør det ene søskenet her gi det andre 350 000 kr? Ville du gjort det?

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om den ene parten er helt uten ansvar på verditapet så er det eneste rette og dele verdiene 50/50 tenker jeg.

Har de derimot skyld i verditapet, stiller saken seg litt annerledes.

Anonymkode: 7a087...f35

Syns vel grunnen til verditapet er irrelevant. De fikk det besteforeldrene ønsket å gi dem, og det lønnet seg bedre (i kroner og øre) for den ene enn for den andre. Ingen kunne ha visst det. De  hadde heller ikke behøvd å selge det de arvet - i så fall ville verdiforskjellen ikke ha kommet til syne. Hvem skulle da ha delt  hva...? 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, de er helt uten ansvar. Juridisk er alt i orden, men bør det ene søskenet her gi det andre 350 000 kr? Ville du gjort det?

Nei. Én gjorde en god deal med sin eiendom, én gjorde en dårlig deal. Synd, men sånn ble det.

Hvem av dem er du? 

Skrevet

Tenker at ved å ikke si hvem av dem jeg er vil jeg få bedre svar, så det vil jeg ikke si.

Skrevet

Nei. 

Anonymkode: c4a53...59b

Skrevet

Nei, hvis de ønsket å dele burde de blitt enige om det før de solgte.

Anonymkode: 9ffc4...356

Skrevet

Jeg hadde delt hvis jeg tenkte at intensjonen var at vi skulle arve likt, men jeg har et godt forhold til mine søsken, og vi er omtrent likt stilt økonomisk. Det er mulig jeg ville svart annerledes hvis forholdet var anstrengt og/eller hvis de hadde mye mer enn meg fra før.

Anonymkode: 97fdf...02a

Gjest KenCreek
Skrevet

Ville nok delt. Men ikke med lett hjerte. 

Skrevet

Ja det er mest rettferdig tenker jeg. 

Anonymkode: 8256a...b6b

Skrevet

Niks, delt på midten ville jeg ikke gjort om det var jeg som hadde stått med størst gevinst, men kanskje gitt 100 000 for å være grei. Hadde jeg vært den som ikke hadde stor gevinst, så hadde jeg tenkt det var ergelig, men ikke forventet en krone. 

Anonymkode: 2a620...e8a

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei.

Skrevet

Veldig surt og urettferdig for den ene, men sånn er livet tenker jeg, 100.000 er gode penger det også. 

Anonymkode: e2b43...74e

Skrevet

Ja, det ville vært jævlig kjipt å ende opp med 700.000 mindre enn søsken, men hvis dette var eiendom så er det jo litt tilfeldigheter som rår.

Visste besteforelderen at det ble salg etter hens død?

Her har vi også arvet to hytter. Den ene mer verdt i penger, den andre mer verdt i affeksjon.  Begge er fornøyde 

Anonymkode: f1d1b...33c

Skrevet

Det kommer an på hvilke verdier man har i livet sitt og hva slags forhold man har til sine søsken. 
Hadde det vært meg hadde jeg ønsket å gi 350 til mitt søsken. Vi er veldig gode venner, og jeg ønsker ikke at penger skal komme mellom oss. Jeg har dessuten ok økonomi og klarer meg fint. 
Dersom situasjonen hadde vært motsatt, og det var mitt søsken som fikk mest penger, ville jeg ikke forventet å få noe. Men jeg ville tatt imot hvis jeg ble tilbudt pengene. 

Vi passer på hverandre og er hverandres beste venner. Og jeg vet jeg kan stole på mine søsken mer enn noen andre i hele verden. Så søskenvennskapet prioriteres foran penger. 

Anonymkode: df137...32d

Skrevet

Jeg ville det med mitt søsken hvis det var oss det gjaldt, men ikke forventet at søskenet delte med meg. (En hyggelig bonus selvsagt hvis de gjorde det) 

Skrevet

Takk for alle svar! Jeg er det søskenet som kom dårlig ut. Er litt skuffet over at mitt søsken tilsynelatende ikke syns det er urettferdig at jeg får mye mindre.

Skrevet

Jeg ville delt, jeg ville ikke kunnet nyte rikdommen min hvis jeg følte jeg hadde fått den på feil premisser.

Jeg kan tenke meg at dette også skjer i tilfeller der avdøde ikke har forstått at de gjenstandene han/hun testamenterer bort har svært forskjellig verdi, og da ville jeg i hverfall følt meg forpliktet til å dele.

Skrevet

Ja, jeg ville delt. Men jeg ville ikke vært sur hvis jeg var den som ikke ble delt med. Bare tenkt at jeg var et bedret menneske. 

Anonymkode: 2608f...a8d

Skrevet

Nei, begge har fått arv Som tilsynelatsnde var rettferdig.Kva de då vel å gjere med denne arven får de stå for sjølv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...