Gå til innhold

Lykke! Tenker du noen av tingene mange jager etter i dag er uekte lykke?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan virke som om vi ikke legger helt det samme i ordet. Jeg tenker på "lykke" som en slags total tilfredstillelse der verden nesten ikke kunne bli bedre. Det er en følelse som er veldig deilig, men den varer aldri lenge.

Du tenker kanskje på lykke mer som jeg tenker på generell tilfredshet eller noe sånt. Jeg går jo ut fra at selv om du føler deg det du kaller lykkelig, så er du også noen ganger sint, glad, irritert, taknemlig, usikker, trygg osv. Jeg tror også at om du generelt føler at nesten alt er vondt og vanskelig i livet vil du ofte bli passiv og lite produktiv. En possitiv grunnholdning tror jeg er mye bedre, men hvis det går så langt som at du kjenner den følelsen av at er perfekt hele tiden vil du også mangle noe driv til å få til endring.

Anonymkode: a779f...95b

Du går ut fra en hel masse rart...

Nei, jeg er uhyre sjelden sint, irritert, eller usikker. Takknemlig er jeg konstant, og glad nesten like konstant. En sjelden gang gråter jeg fordi jeg savner de menneskene jeg sørger over, men gråten er også i takknemlighet. Lykke og sorg har også mye til felles - sorgen anerkjenner det gode og vakre jeg hadde del i da de menneskene  levde. Og det er lykkebringende å tenke på.

Så nei, din mal for hva du tror min lykke er, er feil. Den er begrenset av hva din tankeverden kan forestille seg. Jeg tenker ikke på lykke som «generell tilfredshet». Tvert om, man kan være sulten og ambisiøs og likevel ha en indre lykke som alltid holder stand.

Anonymkode: ca8af...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Da lander vi på at du og jeg definerer lykke veldig forskjellig. Der jeg synes du skal være forsiktig er når du sier at andres opplevelse av lykke er feil og at den ikke er lykke (og altså mindre verd?). Du er ikke fasiten. 

Kan du utdype for meg dette med at lykke er en måte å se verden på? Den måten å snakke om lykke på er ny for meg, og jeg vil gjerne høre hvordan du tenker. Er lykke da ikke en følelse lenger men et levesett?

Den er en følelse som påvirker hele ditt levesett. 

Bl a når anonym over her foreslår:

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hvis det går så langt som at du kjenner den følelsen av at er perfekt hele tiden vil du også mangle noe driv til å få til endring.

...da kjenner jeg meg ikke igjen. Lykke består ikke i at «alt er perfekt hele tiden», like lite som «godt vær» betyr sol hele tiden. Lykke består jo i at selv om verden ikke er perfekt (og ikke jeg selv heller) - så endrer det ikke på mitt livssyn! Selv det uperfekte er del av lykken. Ville fjellet være vakrere hvis det var spissere? Rundere? Høyere? Lavere? Fjellet er ikke estetisk perfekt, men det eksisterer heller ikke for å tilfredsstille en forhåndsskapt mal. Livet mitt er langt fra perfekt, hvis du som utenforstående kom og kikket på det. Ikke fast arbeid, kronisk sykdom hos ett av barna, alene med dem etter min manns død, problematiske familiemedlemmer... og det er jo det livet jeg har, helt uperfekt - men hellet ligger jo i at jeg er i stand til å leve lykkelig MED det! Ikke i en evinnelig oppussingstilstand, der alt det ufullkomne irrriterer og gnager.

Anonymkode: ca8af...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den er en følelse som påvirker hele ditt levesett. 

Bl a når anonym over her foreslår:

...da kjenner jeg meg ikke igjen. Lykke består ikke i at «alt er perfekt hele tiden», like lite som «godt vær» betyr sol hele tiden. Lykke består jo i at selv om verden ikke er perfekt (og ikke jeg selv heller) - så endrer det ikke på mitt livssyn! Selv det uperfekte er del av lykken. Ville fjellet være vakrere hvis det var spissere? Rundere? Høyere? Lavere? Fjellet er ikke estetisk perfekt, men det eksisterer heller ikke for å tilfredsstille en forhåndsskapt mal. Livet mitt er langt fra perfekt, hvis du som utenforstående kom og kikket på det. Ikke fast arbeid, kronisk sykdom hos ett av barna, alene med dem etter min manns død, problematiske familiemedlemmer... og det er jo det livet jeg har, helt uperfekt - men hellet ligger jo i at jeg er i stand til å leve lykkelig MED det! Ikke i en evinnelig oppussingstilstand, der alt det ufullkomne irrriterer og gnager.

Anonymkode: ca8af...671

Da forstår jeg bedre. Jeg tror kanskje jeg ville beskrevet deg som en med et lyst sinn, om jeg kjente deg. Jeg er også så heldig å være født med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Da forstår jeg bedre. Jeg tror kanskje jeg ville beskrevet deg som en med et lyst sinn, om jeg kjente deg. Jeg er også så heldig å være født med det. 

Nei, det ville du ikke. Jeg var ikke født sånn, jeg ble sånn. Var født grubler. Og har ikke et lyst sinn verken i betydningen «optimist» (tvert om, jeg er realist) eller i betydningen «har godt humør». Godt humør og glede er ikke synonymer. De kan sammenfalle i tid, men de trenger ikke være til stede samtidig. Det er glede jeg har i meg. Glede og lykke.

Og de kommer ikke fra pene ting eller momentær tilfredsstillelse av et behov; men av vissheten om at livet er kort, vi skal dø, og på veien dit har vi bare hverandre.

Anonymkode: ca8af...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det ville du ikke. Jeg var ikke født sånn, jeg ble sånn. Var født grubler. Og har ikke et lyst sinn verken i betydningen «optimist» (tvert om, jeg er realist) eller i betydningen «har godt humør». Godt humør og glede er ikke synonymer. De kan sammenfalle i tid, men de trenger ikke være til stede samtidig. Det er glede jeg har i meg. Glede og lykke.

Og de kommer ikke fra pene ting eller momentær tilfredsstillelse av et behov; men av vissheten om at livet er kort, vi skal dø, og på veien dit har vi bare hverandre.

Anonymkode: ca8af...671

Nei vel. Jeg tror ikke jeg legger mer energi i å prøve å forstå din tolkning av ulike begreper, men kan konkludere med at vi legger veldig ulik betydning i mange ord og sikkert andre ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Nei vel. Jeg tror ikke jeg legger mer energi i å prøve å forstå din tolkning av ulike begreper, men kan konkludere med at vi legger veldig ulik betydning i mange ord og sikkert andre ting. 

Vi har i alle fall ulikt verdisett.

Anonymkode: ca8af...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at "øyeblikkslykke" også er en del av totallykken. Det er disse små lykkeøyeblikkene, som den nye lysetaken kan være, kombinert med andre kanskje mer "dype" og lengre lykkeopplevelser som danner det som blir lykke. Selv om lysestake-lykken går over. Det er mye lykke som går over. Faktisk er det vel sjelden at lykke er konstant, og i labre stunder, kan disse små lykkeglimtene være viktig. Jeg sier ja takk til begge deler og sikkert mer til. Det er ikke overfladisk, men heller en evne til å glede seg over og fløle lykke av de små uviktige tingene, vil jeg si. 

 

Anonymkode: f3e5b...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...