Gå til innhold

Lykke! Tenker du noen av tingene mange jager etter i dag er uekte lykke?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

At de tingene mange sette høyt på listen for et godt liv, ikke er så utslagsgivende på hvordan man har det?

Anonymkode: 507aa...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

At de tingene mange sette høyt på listen for et godt liv, ikke er så utslagsgivende på hvordan man har det?

Anonymkode: 507aa...8d2

Jeg tenker at det er helt spot on! 

Anonymkode: 08e6e...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange kan senke kravene ganske mye til bolig, bil og ferier i årene med små barn. Kose seg mer med barna og jobbe mindre, og her mener jeg at både mor og far bør prioritere annerledes..

Barna bryr seg ikke om dere har stort nyoppusset hus og drar på dyre ferier de, det de trenger er foreldre som er der for dem.

Og ja, jeg vet at mange strever for å få det til å gå rundt med en inntekt blant annet, jeg snakker ikke om dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt denne tanken for mange år siden og gjort nødvendige endringer. Kvittet meg med ting, nyter tid med familien og ikke minst at vi er friske. 

Har grei økonomi og er fornøyd med dét. Jager ikke etter noe egentlig. Jeg har det godt, hver dag. 

Anonymkode: 82784...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Og jeg gjør det selv. Er så rastløs, klarer ikke å slå meg til ro med noe. Flytter, bytter jobb, går skole, starter firma. Alltid noe som skjer. 
 

Skulle virkelig ønske at jeg klarte å beholde roen ett sted, bare være helt tilfreds med det jeg har. Heldigvis er jeg ikke knyttet til ting. Kan godt kjøre en rimelig bil, kjøper få ting og helst brukt. Men de store tingene i livet klarer jeg ikke så slå meg til ro med. 

Anonymkode: 363ed...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Og jeg gjør det selv. Er så rastløs, klarer ikke å slå meg til ro med noe. Flytter, bytter jobb, går skole, starter firma. Alltid noe som skjer. 
 

Skulle virkelig ønske at jeg klarte å beholde roen ett sted, bare være helt tilfreds med det jeg har. Heldigvis er jeg ikke knyttet til ting. Kan godt kjøre en rimelig bil, kjøper få ting og helst brukt. Men de store tingene i livet klarer jeg ikke så slå meg til ro med. 

Anonymkode: 363ed...082

Kan jo også være at du er sulten på livet, ønsker å oppleve noe nytt osv. Tenker at det er positivt å ikke blir for satt også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker ikke så mye tid på å analysere andres lykke. Jeg vet at det er snodige ting som får meg til å føle meg glad, som sikkert andre ville karakterisere som "uekte lykke", hva nå enn det er. Om ny bil, pen lysestake, dyr veske og god vin får noen til å føle et blaff av lykke, ja, så er det vel det da, akkurat som andre føler det samme av fuglesang, vårsol, fjelluft og godt skiføre. Hvem skal få bestemme hva som er ekte og hva som er uekte lykke? Finnes uekte lykke? Hvordan arter det seg egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det ikke finnes falsk lykke. Hvis noe gjør deg lykkelig er lykken ekte, men det hender ganske ofte at vitar feil i hva vi tror vil gjøre oss lykkelige.

Jeg mener også at "lykke" er overvurdert. Mange ser ut til å tro at de må føle seg lykkelige hele tiden for å ha et godt liv. Lykken kommer i glimt innimellom alle andre følelser. Det er som det skal være. Et fult liv består av alle følelser. Vi skal kjenne på både sinne, glede, sorg, frustrasjon, kjedsomhet, ro, redsel osv.

Lykke er deilig, men det er en lite produktiv følelse. Derfor bør vi ikke ha for mye av den.

Anonymkode: a779f...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden fikk jeg beskjed om at det ikke var sikkert jeg ville overleve, og for første gang stod det så klart for meg hva som var lykke.

Hverdager, det stod høyest. Familien i sofaen, samlet. Jeg tenkte også: Hvorfor i all verden har jeg ikke bare spist de kakestykkene, det gjør INGENTING om jeg hadde veid 10 kg mer. Og da jeg fikk komme utenfor sykehuset gråt jeg nesten av å se en blomst, se naturen, se alt jeg vanligvis bare haster forbi. Det var overveldende å ta innover seg hvor lite som egentlig betyr noe. Sko, vesker, kåper, hva skal jeg med alt... alt jeg ville var å være med mine nærmeste. INGENTING annet betydde noenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Jeg bruker ikke så mye tid på å analysere andres lykke. Jeg vet at det er snodige ting som får meg til å føle meg glad, som sikkert andre ville karakterisere som "uekte lykke", hva nå enn det er. Om ny bil, pen lysestake, dyr veske og god vin får noen til å føle et blaff av lykke, ja, så er det vel det da, akkurat som andre føler det samme av fuglesang, vårsol, fjelluft og godt skiføre. Hvem skal få bestemme hva som er ekte og hva som er uekte lykke? Finnes uekte lykke? Hvordan arter det seg egentlig?

Uekte lykke arter seg sånn at du alltid vil måtte få et nytt «kick». Den lykken er ikke varig. Lysestaken var fin, men den går av moten ganske snart, og du kan ikke levd på minnene om hvor vakker du syntes den var når du nå har begynt å finne den stygg. Minnene om en fin skitur endrer seg ikke. 

Anonymkode: ca8af...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nyttårs barn skrev:

Kan jo også være at du er sulten på livet, ønsker å oppleve noe nytt osv. Tenker at det er positivt å ikke blir for satt også..

Men så mange mennesker er negative til dette. «Det er alltid grønnere på andre siden» kommer det da. Så kaller man dem kjedelig, men så svarer de heller at de bare er erfarne. Kan ikke erfarne holde kjeft? 
 

 

Anonymkode: 100dd...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener det ikke finnes falsk lykke. Hvis noe gjør deg lykkelig er lykken ekte, men det hender ganske ofte at vitar feil i hva vi tror vil gjøre oss lykkelige.

Jeg mener også at "lykke" er overvurdert. Mange ser ut til å tro at de må føle seg lykkelige hele tiden for å ha et godt liv. Lykken kommer i glimt innimellom alle andre følelser. Det er som det skal være. Et fult liv består av alle følelser. Vi skal kjenne på både sinne, glede, sorg, frustrasjon, kjedsomhet, ro, redsel osv.

Lykke er deilig, men det er en lite produktiv følelse. Derfor bør vi ikke ha for mye av den.

Anonymkode: a779f...95b

Da trenger du kanskje litt mer motgang i livet ditt, da... for det du sier er feil. Har aldri vært så lite produktiv som i de ulykkelige årene av mitt liv.

Anonymkode: ca8af...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men så mange mennesker er negative til dette. «Det er alltid grønnere på andre siden» kommer det da. Så kaller man dem kjedelig, men så svarer de heller at de bare er erfarne. Kan ikke erfarne holde kjeft? 
 

 

Anonymkode: 100dd...19c

Jeg er både erfaren OG sulten på nytt. Det er selve erfaringen som GJØR meg sulten! Men kun sulten på mer av de samme tingene som til nå har gitt meg lykke. Ikke kjøpte gjenstander, men kunnskap, læring, mennesker musikk, kunstopplevelser. 

Anonymkode: ca8af...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Skulle virkelig ønske at jeg klarte å beholde roen ett sted, bare være helt tilfreds med det jeg har. Heldigvis er jeg ikke knyttet til ting. Kan godt kjøre en rimelig bil, kjøper få ting og helst brukt. Men de store tingene i livet klarer jeg ikke så slå meg til ro med. 

Anonymkode: 363ed...082

Men kanskje har du ikke landet på rett hylle? 

Anonymkode: ca8af...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker en del på det. Har vel også følt på matrealistisk lykke flere ganger. I ettertid har det lært meg at det også går over. Ny sofa og nytt bad er noe som fort blir en del av hverdagen. Samme med klær og bil. Naturopplevelser sitter lenger i og sier ofte at jeg håper jeg vil ha evnen til å glede meg like mye over en markatur, selv om jeg skulle være så heldig å vinne i lotto en gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da trenger du kanskje litt mer motgang i livet ditt, da... for det du sier er feil. Har aldri vært så lite produktiv som i de ulykkelige årene av mitt liv.

Anonymkode: ca8af...671

Det er mulig vi snakker om ulike ting når vi bruker ordet lykke, men det å være ulykkelig er for meg ikke fravær av lykke.

Jeg tror nok også at om du er bare ulykkelig over lang tid så kan det påvirke produktiviteten. Vi trenger ofte en miks av følelser.

Anonymkode: a779f...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det vi i dag kaller lykke er kortvarig lykke. Noen trenger å kjøpe nytt hele tiden. Slik var jeg, men det endte med et veldig fullt skap. 

Anonymkode: 100dd...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er mulig vi snakker om ulike ting når vi bruker ordet lykke, men det å være ulykkelig er for meg ikke fravær av lykke.

Jeg tror nok også at om du er bare ulykkelig over lang tid så kan det påvirke produktiviteten. Vi trenger ofte en miks av følelser.

Anonymkode: a779f...95b

Miksen er mulig, men ikke nødvendig. Jeg er lykkelig nå, selv om jeg lever med stor sorg. Lykkeligere enn i de årene jeg refererer til. Og jeg er atskillig mer ambisiøs, fantasifull, nysgjerrig og produktiv.

Ulykkelige mennesker har nok med å klare dag-til-dag-oppgaver. Lykkelige mennesker får overskudd.

Anonymkode: ca8af...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men så mange mennesker er negative til dette. «Det er alltid grønnere på andre siden» kommer det da. Så kaller man dem kjedelig, men så svarer de heller at de bare er erfarne. Kan ikke erfarne holde kjeft? 
 

 

Anonymkode: 100dd...19c

Tenker du må få gjøre egne erfaringer. Ja vel noen ganger er ikke gresset grønnere noen ganger er det det. Hvordan finne det ut om du ikke prøver noe nytt😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men kanskje har du ikke landet på rett hylle? 

Anonymkode: ca8af...671

Det er mulig. Prøver ut ett nytt bokonsept nå og håper på å finne litt ro frem til ungene er voksne i hvert fall. Tror også jeg egentlig fungerer dårlig med en typisk 8-16 jobb. Men så får en barn og forpliktelser, så er en bare nødt til å brette opp armene. Vet jo så godt at vi har det utrolig bra her i Norge. Men med tiden har jeg gått fra å være ganske engasjert og eventyrlysten, til å være helt tom hver eneste dag. Da klarer jeg ikke helt å sette pris på at det fine, selv om jeg stopper opp og forteller meg selv det hele tiden. Ganske dumt egentlig. 
 

Anonymkode: 363ed...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Uekte lykke arter seg sånn at du alltid vil måtte få et nytt «kick». Den lykken er ikke varig. Lysestaken var fin, men den går av moten ganske snart, og du kan ikke levd på minnene om hvor vakker du syntes den var når du nå har begynt å finne den stygg. Minnene om en fin skitur endrer seg ikke. 

Anonymkode: ca8af...671

Det er kanskje sånn det er for deg, men du kan da ikke definere at det er sånn for andre. Det er mulig at du og jeg definerer lykke veldig forskjellig. For meg er lykke en forbigående følelse, et blaff, noen sekunder eller kanskje noen minutter med salig fryd og glede (vet jeg høres ut som en julesang). Om den lysestaken gir noen et blaff eller tre med lykke, så har den jo gjort det da, og da kan ingen andre komme og rangere den lykkefølelsen på en skala og si at "din lykke er ikke så mye verd som den lykken jeg følte på skitur". Lykke er lykke. La oss ikke lage en konkurranse av det også.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Det er kanskje sånn det er for deg, men du kan da ikke definere at det er sånn for andre. Det er mulig at du og jeg definerer lykke veldig forskjellig. For meg er lykke en forbigående følelse, et blaff, noen sekunder eller kanskje noen minutter med salig fryd og glede (vet jeg høres ut som en julesang). Om den lysestaken gir noen et blaff eller tre med lykke, så har den jo gjort det da, og da kan ingen andre komme og rangere den lykkefølelsen på en skala og si at "din lykke er ikke så mye verd som den lykken jeg følte på skitur". Lykke er lykke. La oss ikke lage en konkurranse av det også.   

Jeg brukte ikke de ordene du bruker her. Har aldri sagt noe om «mer verd», jeg sier hvorfor den ikke er lykke. Den er forbigående fryd eller tilfredsstillelse - og mest sannsynlig er den ingen av de to; den er heller et plaster på såret. Enhver shopaholiker vil forklare deg det...

Min påstand er at ting-lykken ikke er lykke, fordi den forsvinner, som et heroinkick, og må etterfølges av noe bedre eller finere. Fortell meg gjerne om noen som fortsatt dyrker det skjønnheten i det flotte skoparet de fikk i russetida. 

Og nei, lykke behøver ikke komme i «blaff». Lykke kan være en konstant størrelse, en måte å se verden på. 

Anonymkode: ca8af...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annie...671, er det ikke litt spesielt å skulle definere hva slags lykke som er ekte for andre? Og i eksempelet ditt med lysestake, hvordan vet du hva kjøp av en lysestake fremkaller hos meg? For ikke å snakke om hvor lenge jeg vil glede meg over lysestaken min? Eller veska? 

Jeg tror ikke lykke kan være falsk, den er individuell og all følt lykke er ekte. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg brukte ikke de ordene du bruker her. Har aldri sagt noe om «mer verd», jeg sier hvorfor den ikke er lykke. Den er forbigående fryd eller tilfredsstillelse - og mest sannsynlig er den ingen av de to; den er heller et plaster på såret. Enhver shopaholiker vil forklare deg det...

Min påstand er at ting-lykken ikke er lykke, fordi den forsvinner, som et heroinkick, og må etterfølges av noe bedre eller finere. Fortell meg gjerne om noen som fortsatt dyrker det skjønnheten i det flotte skoparet de fikk i russetida. 

Og nei, lykke behøver ikke komme i «blaff». Lykke kan være en konstant størrelse, en måte å se verden på. 

Anonymkode: ca8af...671

Da lander vi på at du og jeg definerer lykke veldig forskjellig. Der jeg synes du skal være forsiktig er når du sier at andres opplevelse av lykke er feil og at den ikke er lykke (og altså mindre verd?). Du er ikke fasiten. 

Kan du utdype for meg dette med at lykke er en måte å se verden på? Den måten å snakke om lykke på er ny for meg, og jeg vil gjerne høre hvordan du tenker. Er lykke da ikke en følelse lenger men et levesett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Miksen er mulig, men ikke nødvendig. Jeg er lykkelig nå, selv om jeg lever med stor sorg. Lykkeligere enn i de årene jeg refererer til. Og jeg er atskillig mer ambisiøs, fantasifull, nysgjerrig og produktiv.

Ulykkelige mennesker har nok med å klare dag-til-dag-oppgaver. Lykkelige mennesker får overskudd.

Anonymkode: ca8af...671

Det kan virke som om vi ikke legger helt det samme i ordet. Jeg tenker på "lykke" som en slags total tilfredstillelse der verden nesten ikke kunne bli bedre. Det er en følelse som er veldig deilig, men den varer aldri lenge.

Du tenker kanskje på lykke mer som jeg tenker på generell tilfredshet eller noe sånt. Jeg går jo ut fra at selv om du føler deg det du kaller lykkelig, så er du også noen ganger sint, glad, irritert, taknemlig, usikker, trygg osv. Jeg tror også at om du generelt føler at nesten alt er vondt og vanskelig i livet vil du ofte bli passiv og lite produktiv. En possitiv grunnholdning tror jeg er mye bedre, men hvis det går så langt som at du kjenner den følelsen av at er perfekt hele tiden vil du også mangle noe driv til å få til endring.

Anonymkode: a779f...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...