Anonym bruker Skrevet 11. januar 2020 #1 Skrevet 11. januar 2020 Hvis du får tilbud om sluttpakke, er det det samme som oppsigelse? Eller sier man i prinsippet opp selv? Hvis man skal søke om dagpenger må man ha karantenetid da? Anonymkode: 11ac0...1b9
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2020 #2 Skrevet 11. januar 2020 Er ikke sluttpakke at du sier opp selv, og får pakken som finansiell niste til du finner noe nytt? Anonymkode: 18efc...444
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2020 #3 Skrevet 11. januar 2020 Du sier opp selv og får sluttpakke. Du har karantenetid før du får dagpenger når du sier opp selv. Anonymkode: 7dabf...c96
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2020 #4 Skrevet 11. januar 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis du får tilbud om sluttpakke, er det det samme som oppsigelse? Eller sier man i prinsippet opp selv? Hvis man skal søke om dagpenger må man ha karantenetid da? Anonymkode: 11ac0...1b9 Sluttpakke er en etterlønn, og dagpenger skal dekke bortfall av inntekt. Så du har ikke krav på dagpenger for den perioden etterlønnen skal dekke. Om det er nedbemanning/virksomhetsemdting som utløser tilbud om sluttpakke - sees ikke dette på som frivillig oppsigelse. Om det er sluttpakker folk må søke på (frivillig avgang) - er saken anderledes. Anonymkode: f6267...8d9
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2020 #5 Skrevet 11. januar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Sluttpakke er en etterlønn, og dagpenger skal dekke bortfall av inntekt. Så du har ikke krav på dagpenger for den perioden etterlønnen skal dekke. Om det er nedbemanning/virksomhetsemdting som utløser tilbud om sluttpakke - sees ikke dette på som frivillig oppsigelse. Om det er sluttpakker folk må søke på (frivillig avgang) - er saken anderledes. Anonymkode: f6267...8d9 Med andre ord karantenetid = oppsigelsestiden? Eller er det sånn at man får sluttpakke i oppsigelsestiden? Og deretter karantenetid? Anonymkode: 11ac0...1b9
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2020 #6 Skrevet 11. januar 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du sier opp selv og får sluttpakke. Du har karantenetid før du får dagpenger når du sier opp selv. Anonymkode: 7dabf...c96 Men hvorfor i alle dager får man sluttpakke når man sier opp selv? Anonymkode: 11ac0...1b9
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2020 #7 Skrevet 11. januar 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Med andre ord karantenetid = oppsigelsestiden? Eller er det sånn at man får sluttpakke i oppsigelsestiden? Og deretter karantenetid? Anonymkode: 11ac0...1b9 Fek ved nedbemanning - firmaet nedbemanner alle i Stavanger eller alle i en divisjon eller avdeling. Du er berørt; Sett at du har 3 måneder oppsigelsestid og blir tilbudt sluttpakke på 4 måneder lønn. Da får du dagpenger tidligst etter 7 måneder. Selv om sluttpakken blir utbetalt samlet og ikke måned for måned. Anonymkode: f6267...8d9
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2020 #8 Skrevet 11. januar 2020 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fek ved nedbemanning - firmaet nedbemanner alle i Stavanger eller alle i en divisjon eller avdeling. Du er berørt; Sett at du har 3 måneder oppsigelsestid og blir tilbudt sluttpakke på 4 måneder lønn. Da får du dagpenger tidligst etter 7 måneder. Selv om sluttpakken blir utbetalt samlet og ikke måned for måned. Anonymkode: f6267...8d9 Med andre ord, du slipper ikke unna karantenetid..?.. Anonymkode: 11ac0...1b9
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2020 #9 Skrevet 11. januar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Med andre ord, du slipper ikke unna karantenetid..?.. Anonymkode: 11ac0...1b9 Nei, men finner du en ny jobb i perioden med etterlønn så kan du tjene litt penger. Om du f.eks får 4 mnd etterlønn og får ny jobb etter 1 mnd så har du 3 mnd lønn rett i lomma Det er jo det folk satser på. For det første får du full lønn og ikke bare 66% som du ville fått hos nav, og om du skaffer deg ny jobb ganske raskt har du dobbel lønn i en periode. Anonymkode: 934e6...668
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2020 #10 Skrevet 11. januar 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, men finner du en ny jobb i perioden med etterlønn så kan du tjene litt penger. Om du f.eks får 4 mnd etterlønn og får ny jobb etter 1 mnd så har du 3 mnd lønn rett i lomma Det er jo det folk satser på. For det første får du full lønn og ikke bare 66% som du ville fått hos nav, og om du skaffer deg ny jobb ganske raskt har du dobbel lønn i en periode. Anonymkode: 934e6...668 Ja så klart. Men er virkelig ikke lett å få ny jobb. Bare glem den muligheten om ny jobb. Hvis man ikke får ny jobb så slipper man altså ikke unna karantenetid...? Anonymkode: 11ac0...1b9
Lakrisdamen Skrevet 11. januar 2020 #11 Skrevet 11. januar 2020 Du kan unngå karantene tid om bedriften erklærer at alternativet til sluttpakken er at du blir oppsagt. Erklæringen må være skriftlig.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2020 #12 Skrevet 11. januar 2020 50 minutter siden, Anonym bruker skrev: Med andre ord, du slipper ikke unna karantenetid..?.. Anonymkode: 11ac0...1b9 Det er sånn sett ikke karantenetid. Siden dagpenger skal dekke bortfall av inntekt og du i eksempelet har 7 måneder med inntekt etter du måtte gå fra jobben. (Ikke vanlig å jobbe i oppsigelsestiden ved nedbemanning) Anonymkode: f6267...8d9
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2020 #13 Skrevet 11. januar 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er sånn sett ikke karantenetid. Siden dagpenger skal dekke bortfall av inntekt og du i eksempelet har 7 måneder med inntekt etter du måtte gå fra jobben. (Ikke vanlig å jobbe i oppsigelsestiden ved nedbemanning) Anonymkode: f6267...8d9 Nav sier at de sjekker oppsigelsestiden og betaler ikke ut dagpenger i denne perioden. Men hvor tar du 7 mnd fra? 7 mnd lønn ved nedbemanning? Anonymkode: 11ac0...1b9
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2020 #14 Skrevet 11. januar 2020 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nav sier at de sjekker oppsigelsestiden og betaler ikke ut dagpenger i denne perioden. Men hvor tar du 7 mnd fra? 7 mnd lønn ved nedbemanning? Anonymkode: 11ac0...1b9 Les litt lenger opp. Anonymkode: f6267...8d9
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2020 #15 Skrevet 11. januar 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Les litt lenger opp. Anonymkode: f6267...8d9 Jeg skjønte i grunn det. Men det hjelper jo ikke meg. Jeg sa at det ikke var lett å få jobb... at vi glemmer det alternativet. Så igjen.. Men slipper ikke unna karantenetid..?? Anonymkode: 11ac0...1b9
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2020 #16 Skrevet 11. januar 2020 3 timer siden, Lakrisdamen skrev: Du kan unngå karantene tid om bedriften erklærer at alternativet til sluttpakken er at du blir oppsagt. Erklæringen må være skriftlig. Hva kan man få i stedet da? Og hvordan går man frem? Anonymkode: 11ac0...1b9
Lakrisdamen Skrevet 11. januar 2020 #17 Skrevet 11. januar 2020 Den gang jeg gjorde det sendte jeg erklæringen til NAV sammen med søknad om dagpenger. Fikk innvilget dagpenger uten karantenetid (etter at sluttpakkeperioden var over).
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2020 #18 Skrevet 11. januar 2020 Jeg har blitt oppsagt på grunn av omorganisering og har fått en sluttpakke, så jeg får lønn ut juni. Det er ikke noen karentene etter dette, jeg har jo ikke sagt opp selv. Så¨jeg får dagpenger fra 1. juli. Anonymkode: b6517...f3a
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2020 #19 Skrevet 12. januar 2020 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har blitt oppsagt på grunn av omorganisering og har fått en sluttpakke, så jeg får lønn ut juni. Det er ikke noen karentene etter dette, jeg har jo ikke sagt opp selv. Så¨jeg får dagpenger fra 1. juli. Anonymkode: b6517...f3a Du har blitt oppsagt sier du, da er det vell annerledes. Men hvis man får tilbud om sluttpakke..Men ikke blitt sagt opp..da er vell karantenetid ikke til å unngå.. Anonymkode: 11ac0...1b9
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2020 #20 Skrevet 12. januar 2020 12 timer siden, Lakrisdamen skrev: Den gang jeg gjorde det sendte jeg erklæringen til NAV sammen med søknad om dagpenger. Fikk innvilget dagpenger uten karantenetid (etter at sluttpakkeperioden var over). Hvilken erklæring? Fikk du den av arbeidsgiver? Anonymkode: 11ac0...1b9
Lakrisdamen Skrevet 12. januar 2020 #21 Skrevet 12. januar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvilken erklæring? Fikk du den av arbeidsgiver? Anonymkode: 11ac0...1b9 Ja. Du må sikkert be om den.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2020 #22 Skrevet 12. januar 2020 21 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis du får tilbud om sluttpakke, er det det samme som oppsigelse? Eller sier man i prinsippet opp selv? Hvis man skal søke om dagpenger må man ha karantenetid da? Anonymkode: 11ac0...1b9 Du sier opp selv, og sluttpakken skal gjøre det lettere for deg i den tiden du har karantene. Anonymkode: dcdf5...fbc
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2020 #23 Skrevet 12. januar 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Du sier opp selv, og sluttpakken skal gjøre det lettere for deg i den tiden du har karantene. Anonymkode: dcdf5...fbc Men hvorfor sier man opp selv? Og hvorfor skal arbeidsgiver være grei? Anonymkode: 11ac0...1b9
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2020 #24 Skrevet 12. januar 2020 På 11.1.2020 den 16.50, Anonym bruker skrev: Hvis du får tilbud om sluttpakke, er det det samme som oppsigelse? Eller sier man i prinsippet opp selv? Hvis man skal søke om dagpenger må man ha karantenetid da? Anonymkode: 11ac0...1b9 Det er som oftest noe som gis arbeidstakere som må slutte i forbindelse med nedbemanning og omstrukturering i en virksomhet. De ansatte blir da overflødige. Arbeidstakere som sies opp på grunn av dårlige prestasjoner eller annet ved dem selv, får ikke sluttpakke. Du får ikke karantenetid når du mottar sluttpakke, men du får ikke dagpenger og etterlønn samtidig. Anonymkode: 4466d...1e4
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2020 #25 Skrevet 12. januar 2020 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hvorfor sier man opp selv? Og hvorfor skal arbeidsgiver være grei? Anonymkode: 11ac0...1b9 Det ser alltid bedre ut på papirene dine at du har sagt opp selv enn at du har fått sparken. Anonymkode: 934e6...668
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå