Gå til innhold

Sende melding "barnet mitt har lyst til å leke med ditt barn"


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det kommer jo litt an på tenker jeg. Sitter man igjen og føler seg som en hendig og gratis barnevakt er det jo ikke ok.

Her har mine barn noen gode venner som de er mye med både her og hos vennene sine. Vi er blitt gode venner med foreldrene og jeg gjør dem gjerne en tjeneste med å ha barna her om det skulle være behov.

Andre derimot som konstant ber barna sine hit, men aldri inviterer tilbake de får ikke samme «service». Ungene må gjerne bli med hjem en dag etter skolen, men gidder ikke ha dem her som gratis SFO fordi foreldrene ikke har annet barnepass på planleggingsdager.

Anonymkode: 92036...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Mostly Harmless skrev:

Det gjør ungene her også. Bare hyggelig å ringe på hos noen og spørre om de vil være med ut, vel?

Litt mindre hyggelig å invitere barnet sitt hjem til andre fordi man ønsker barnevakt. Da kan man i det minste være ærlig på at man trenger barnevakt, høre om det passer og være bevisst på å tilby gjentjeneste ved en annen anledning. Men dette er fortsatt ikke noe barnet bør gå og skamme seg over flere tiår etterpå, da. 

Er vel bare at jeg er redd jeg var for intens, ringte på for ofte og rant ned dørene til folk. Ofte ble man jo bedt inn for å leke. Jeg hadde ikke faste innetider eller middagstider (litt flytende og svevende grenser hjemme), så jeg hadde jo ikke vett til å gå hjem innen rimelig tid heller. Derfor skammer jeg meg nå som voksen, flaut at jeg ikke visste bedre og at foreldrene mine ikke lærte meg bedre. 

Anonymkode: c1c18...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Er vel bare at jeg er redd jeg var for intens, ringte på for ofte og rant ned dørene til folk. Ofte ble man jo bedt inn for å leke. Jeg hadde ikke faste innetider eller middagstider (litt flytende og svevende grenser hjemme), så jeg hadde jo ikke vett til å gå hjem innen rimelig tid heller. Derfor skammer jeg meg nå som voksen, flaut at jeg ikke visste bedre og at foreldrene mine ikke lærte meg bedre. 

Anonymkode: c1c18...d7a

Når du ikke var lært opp til annet, kunne ikke du som barn vite bedre. Dessuten kan man ikke legge det ansvaret på barna. 

Anonymkode: a474f...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, LME1001 skrev:

Her i vår lille bygd er det helt topp med å spørre om å få komme til andre, spørre om å få komme til oss, møte opp på døren, de tåler et nei, osv. Null stress. Vi passer på at det fordeles tålig likt, at ikke alltid den samme kommer til oss uten av vi har besøkt dem. 
Når det er fotballtrening eller andre aktiviteter, foreldremøter eller tilstelninger av ymse slag, hjelper vi hverandre ut. Naboen her henter ofte min sønn, er med guttene på trening og jeg har besøk av hans datter som er like gammel som jenta her i huset. Vi passer hverandres barn titt og stadig, uten at vi tenker så mye på det. Alltid mange andre voksne å spille på her. 
 

Deilig med et lite sted der alle kjenner alle!

Sånn er det her også. Og det er jeg veldig glad for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og om vi blir aviset, hvordan ville barnet tatt dette?🤔 

Anonymkode: 0af3f...b31

Det er vel like greit at barnet ditt starter å lære seg å håndtere «avvisning» (i form av «Per kan/vil ikke leke i dag) først som sist? Eller er du en curlingmamma som skal skåne barnet for alt mulig potensielt ubehag?

Anonymkode: 0667c...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så dine venninner kan ikke ringe deg og spørre om de kan komme innom en kveld? Eller at de plutselig stikker innom i døra di en dag?

 

tragisk at det finnes så uvennlige folk som deg. 

Anonymkode: 719f1...86b

Mine venninner er like busy som meg, så vi planlegger i god tid. 
Jeg er veldig vennlig mot de jeg vil ha besøk av, men å være barnevakt for andres barn (som de prøvde seg på i slutten av den tydeligvis, for de uten evnen til å finne på noe selv, litt for lange juleferien) er ikke aktuelt. 
Vi har et innholdrikt liv, så det løser seg veldig fint. 

Anonymkode: 7335d...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, n74 skrev:

Hvis hun er nyinnflyttet er det kanskje også en måte å integrere barna sine i nærmiljøet?

ja, hun kan invitere hjem til seg i stedet, men da får ikke barna hennes sett hvordan det er hjemme hos de andre, noe de andre i klassen sikkert vet allerede.

Hun er på ingen måte nyinnflyttet, selv om hun ikke er innfødt. Hun har bodd på stedet i 8-9 år, mannen hennes er herfra, og dette har hun holdt på med opp gjennom barnehage og skole. At ingen andre rundt henne gjør det samme har hun nok aldri reflektert over....

Anonymkode: 0ae5e...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får sånn barnevakt følelse når jeg får melding om H eller W eller C kan komme til oss. Jeg skal altså være barnevakt? Fatter ikke at det har blitt slik.  Jeg er alene med 3 barn og så blir jeg bedt om å være barnevakt? Unnskyld meg: Denne tråden  ble opprettet fordi foreldre aldri gjør gjengjeld. Noen gjør, men det er få som gjør. Jeg tenker at riktig svar fremover må bli: Ah, dersom Charlotte er selskapssyk, kan jeg sende mine 3 barn til dere? Ville det ha vært innafor? De spør konkret om dems barn kan komme til oss, og jeg sier at jeg sender 3 stk. barn til dem? Innafor?

 

HI

Anonymkode: f56de...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg får sånn barnevakt følelse når jeg får melding om H eller W eller C kan komme til oss. Jeg skal altså være barnevakt? Fatter ikke at det har blitt slik.  Jeg er alene med 3 barn og så blir jeg bedt om å være barnevakt? Unnskyld meg: Denne tråden  ble opprettet fordi foreldre aldri gjør gjengjeld. Noen gjør, men det er få som gjør. Jeg tenker at riktig svar fremover må bli: Ah, dersom Charlotte er selskapssyk, kan jeg sende mine 3 barn til dere? Ville det ha vært innafor? De spør konkret om dems barn kan komme til oss, og jeg sier at jeg sender 3 stk. barn til dem? Innafor?

 

HI

Anonymkode: f56de...c1e

Du må gjerne svare sånn, men da viser du piggene ut i så stor grad at jeg er usikker på om foreldrene vil ta initiativ til at barna deres leker med dine barn igjen. 

Jeg ville (hvis jeg var tøff nok) sagt ifra at det hadde vært fint om de kan invitere hjem til seg når det passer for dem, så inviterer du hjem til dere når det passer for deg. Sleng gjerne på at du synes det er ubehagelig å si nei, og derfor gjerne ender opp med å ha besøk når du egentlig ikke kan/vil/orker. 

Anonymkode: 0ae5e...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må gjerne svare sånn, men da viser du piggene ut i så stor grad at jeg er usikker på om foreldrene vil ta initiativ til at barna deres leker med dine barn igjen. 

Jeg ville (hvis jeg var tøff nok) sagt ifra at det hadde vært fint om de kan invitere hjem til seg når det passer for dem, så inviterer du hjem til dere når det passer for deg. Sleng gjerne på at du synes det er ubehagelig å si nei, og derfor gjerne ender opp med å ha besøk når du egentlig ikke kan/vil/orker. 

Anonymkode: 0ae5e...cd1

Hva mener du med at jeg da viser piggene ute? Mine 3 barn har jo stimuli i seg selv, så om Charlotte vil leke, må de da kunne ta imot besøk?

Anonymkode: f56de...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du med at jeg da viser piggene ute? Mine 3 barn har jo stimuli i seg selv, så om Charlotte vil leke, må de da kunne ta imot besøk?

Anonymkode: f56de...c1e

Bare at når du svarer med å tilby å sende dine tre (!) barn til dem i stedet så får du frem poenget ditt på en måte som jeg ville oppfattet som fiendtlig. Jeg ville som sagt uttrykt meg på en annen måte, selv om jeg er helt enig i at det er frekt å invitere barna sine hjem til andre. 

Anonymkode: 0ae5e...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe galt i det. Alternativet er at barnet ringer på døren uten at jeg har sendt melding først. Jeg hjelper bare litt til hvis det er langt for barnet å gå, slik at hun slipper å komme til tomt hus. Jeg kan skrive noe sånt som: "Hei! Anna har lyst til å leke med Ingrid. Passer det for dere med besøk nå?". Det spiller ingen rolle for meg om de er hos oss eller hos andre, så lenge barna leker og koser seg sammen. (Jeg har invitert andre hit etter barnehage/skole og på overnatting mange ganger). Jeg er heller litt skuffet over at andre ikke tar mer initiativ til å være med mitt barn. Virker som at mange har mye opplegg i helgene/er fornøyd med å være med søsken.

Anonymkode: 68074...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er vel bare at jeg er redd jeg var for intens, ringte på for ofte og rant ned dørene til folk. Ofte ble man jo bedt inn for å leke. Jeg hadde ikke faste innetider eller middagstider (litt flytende og svevende grenser hjemme), så jeg hadde jo ikke vett til å gå hjem innen rimelig tid heller. Derfor skammer jeg meg nå som voksen, flaut at jeg ikke visste bedre og at foreldrene mine ikke lærte meg bedre. 

Anonymkode: c1c18...d7a

Jeg skjønner usikkerheten fordi foreldrene dine ikke hjalp deg å regulere dette og du ikke vet helt hvordan du fremstod, men voksne mennesker har ansvar for seg selv. Barn kan ikke forventes å vite når det er passende å gå hjem, så det er veldig vanlig at det er de voksne som avslutter besøk på en pen måte når det ikke passer med besøk lenger. Å ringe på og bli bedt inn for å leke, er helt innafor for et barn. Synes ikke du skal plage deg selv med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da jeg var liten ringte vi barna på døren hos hverandre selv fra rundt 3-4 årsalderen og spurte om å leke sammen. Er det helt slutt på dette i dag?

Anonymkode: 0af3f...b31

Er det ikke uansvarlig å sende en 3 åring alene ut i nabolaget? En 3 åring får ikke lov å være alene ute i bhg en gang. Synes tidligst fra 5 års alderen. 

Anonymkode: 21bd2...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du tenkt på at det er mange som ikke bor slik til sånn at det er mulig?

Anonymkode: 92f0a...04b

Nei. Jeg lurte bare på om dette var en generell uskreven regel om noe barn ikke skal gjøre i dag. Mtp at tiden og kulturen forandrer seg. Klart det uansett avhenger av hvor man bor.

Anonymkode: 0af3f...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

En litt annen verden nå kanskje. Så teit med slike «når jeg var liten», får ikke folk med seg at samfunnet er organisert anderledes nå enn for 15-30 år siden.

Anonymkode: 719f1...86b

Ja klart verden- normer og kulturen forandrer seg. Men det må da være lov å spørre om disse forandringene er tilfelle!?
 

Var ingenting kritisk i mitt spørsmål, så skjønner ikke hvorfor du følte du måtte svare så kvast tilbake😳

Anonymkode: 0af3f...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.1.2020 den 23.11, Anonym bruker skrev:

Dette har jeg lurt mye på også. Hvis vi ønsker besøk inviterer vi selv. Jeg ønsker ikke å ha besøk (som i realiteten betyr at jeg blir barnevakt for andres unger) uten at vi har et ønske om det selv.

Anonymkode: a43eb...294

Men da kan du vel bare si at det ikke passer da...?

Anonymkode: 547ba...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg får sånn barnevakt følelse når jeg får melding om H eller W eller C kan komme til oss. Jeg skal altså være barnevakt? Fatter ikke at det har blitt slik.  Jeg er alene med 3 barn og så blir jeg bedt om å være barnevakt? Unnskyld meg: Denne tråden  ble opprettet fordi foreldre aldri gjør gjengjeld. Noen gjør, men det er få som gjør. Jeg tenker at riktig svar fremover må bli: Ah, dersom Charlotte er selskapssyk, kan jeg sende mine 3 barn til dere? Ville det ha vært innafor? De spør konkret om dems barn kan komme til oss, og jeg sier at jeg sender 3 stk. barn til dem? Innafor?

 

HI

Anonymkode: f56de...c1e

Jeg gjør følgende: 

Dersom det ikke passer med besøk når slike meldinger kommer, snur jeg på flisa og svarer noe slikt som: «Eva vil veldig gjerne leke med Trine, men det passer dessverre dårlig med besøk hos oss i dag, så hvis det passer for dere, kan Eva gjerne komme til dere!»

Det pleier som regel å gå veldig fint. På den måten gjør vi voksne avtaler før barna blir involvert; passer det ikke med besøk sier jeg heller ikke noe om dette til barnet mitt, så slipper hun å bli lei seg over at det ikke blir besøk pga. oss voksne.
 

Det kan jo være en utfordring å ha andre barn på besøk av flere grunner innimellom, derfor er det jo også greit å kunne bytte litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Denne mora har blitt en stor snakkis på trinnet for å si det mildt. Inviterer alltid bort barna sine og inviterer aldri hjem til seg selv. 

 

Anonymkode: 5ca4b...0b0

Og hvordan tror du det barnet har det...? Uønsket hos alle. Selv hos mor.

Anonymkode: b888f...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg grønn over en alenemor i min sønns klasse! Hun er kun ute etter barnevakt. Det er helt greit, men vær ærlig om det! I ferier hvor hun har barna inviterer hun barnet sitt til oss. Dette skjer også i ukedager. Barnet hennes er/har vært populær. Mitt barn vil gjerne leke med denne gutten. Men det er frustrerende når mitt barn ikke blir invitert tilbake! Han ønsker selvsagt det. Vi har flere barn og har aldri opplevd lignende «propaganda». Så min konklusjon er at går det kun en vei, si nei takk! Går det begge veier, helt supert! 

Anonymkode: c603e...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Tussiline skrev:

Jeg gjør følgende: 

Dersom det ikke passer med besøk når slike meldinger kommer, snur jeg på flisa og svarer noe slikt som: «Eva vil veldig gjerne leke med Trine, men det passer dessverre dårlig med besøk hos oss i dag, så hvis det passer for dere, kan Eva gjerne komme til dere!»

Det pleier som regel å gå veldig fint. På den måten gjør vi voksne avtaler før barna blir involvert; passer det ikke med besøk sier jeg heller ikke noe om dette til barnet mitt, så slipper hun å bli lei seg over at det ikke blir besøk pga. oss voksne.
 

Det kan jo være en utfordring å ha andre barn på besøk av flere grunner innimellom, derfor er det jo også greit å kunne bytte litt. 

Man skal liksom verne barnet fra å bli lei seg fordi de ikke kan gå på besøk? Hva er dette for noe?

Anonymkode: f56de...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det så mye mer styr å ha barn på besøk enn å sende barna til andre?

Hvis mitt barn skal besøke noen må jeg jo følge det, det er lettere for meg hvis de kan være hos oss. Barna styrer på egenhånd og trenger ingen oppvartning, så jeg kan gjøre alt jeg ellers ville ha gjort av husarbeid og matlaging og sånt med et ekstra barn her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Spurvugla skrev:

Men er det så mye mer styr å ha barn på besøk enn å sende barna til andre?

Hvis mitt barn skal besøke noen må jeg jo følge det, det er lettere for meg hvis de kan være hos oss. Barna styrer på egenhånd og trenger ingen oppvartning, så jeg kan gjøre alt jeg ellers ville ha gjort av husarbeid og matlaging og sånt med et ekstra barn her. 

Men da inviterer du vel barn hjem til dere, fremfor å inviterer ditt barn til andre? Jeg mener at dersom barnet mitt ønsker å leke, så må jeg invitere barn til oss og ikke motsatt. 

Anonymkode: f56de...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men da inviterer du vel barn hjem til dere, fremfor å inviterer ditt barn til andre? Jeg mener at dersom barnet mitt ønsker å leke, så må jeg invitere barn til oss og ikke motsatt. 

Anonymkode: f56de...c1e

Begge deler skjer, det gjør ingen forskjell for meg. (Jeg har egentlig tenkt at jeg er lat som ikke gidder å drasse med meg barnet ut når jeg spør om andre kan komme til oss, så det er forsåvidt greit å få vite at andre ikke nødvendigvis tenker det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...