Anonym bruker Skrevet 11. januar 2020 #26 Skrevet 11. januar 2020 La ulven leve. Hunder dreper jo sauer en del ganger løpet av et år skal man begynne og ha jakt på de og? Anonymkode: 662a3...070
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2020 #27 Skrevet 12. januar 2020 Jeg bor i ulvesonen. Jeg er for ulv. Mange er det. Men motstanderne tror at alle er mot. De skriker høyt om å drepe ulven. Jeg kan ikke ytre mine meninger, da kommer ungene mine til å bli utestengt fra fellesskapet på skolen, så ille er det. Har ingen respekt for ulvehaterne lenger, de klarer ikke å oppføre seg sivilisert. Hilsen ei med ulv i hagen, og barn! Anonymkode: f677c...d8c
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2020 #28 Skrevet 12. januar 2020 50 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg bor i ulvesonen. Jeg er for ulv. Mange er det. Men motstanderne tror at alle er mot. De skriker høyt om å drepe ulven. Jeg kan ikke ytre mine meninger, da kommer ungene mine til å bli utestengt fra fellesskapet på skolen, så ille er det. Har ingen respekt for ulvehaterne lenger, de klarer ikke å oppføre seg sivilisert. Hilsen ei med ulv i hagen, og barn! Anonymkode: f677c...d8c Dette. Så fort man sier man er for ulv så får man slengt tilbake at man bor i Oslo eller langt fra ulven. En kamerat av meg hadde klistremerke på bilen med "La ulven leve" og parkerte bilen i Elverum sentrum. Da han kom tilbake til bilen var den både spytta på og tilgriset med matrester. Altså.. Rart disse motstanderne mister respekten? 🤦♀️ Anonymkode: 38bea...1d3
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2020 #29 Skrevet 12. januar 2020 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette. Så fort man sier man er for ulv så får man slengt tilbake at man bor i Oslo eller langt fra ulven. En kamerat av meg hadde klistremerke på bilen med "La ulven leve" og parkerte bilen i Elverum sentrum. Da han kom tilbake til bilen var den både spytta på og tilgriset med matrester. Altså.. Rart disse motstanderne mister respekten? 🤦♀️ Anonymkode: 38bea...1d3 Ja, alle som er for en streng forvaltning av ulv er sikkert like usiviliserte som disse, ikke sant? Akkurat som alle muslimer synes terror er tipp-topp og alle FrP-ere synes det er innafor å drepe Ap-ungdom. Anonymkode: 9c833...3b3
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2020 #30 Skrevet 12. januar 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, alle som er for en streng forvaltning av ulv er sikkert like usiviliserte som disse, ikke sant? Akkurat som alle muslimer synes terror er tipp-topp og alle FrP-ere synes det er innafor å drepe Ap-ungdom. Anonymkode: 9c833...3b3 Selvfølgelig ikke. Men det er dessverre mange av dem. Du kan jo søke opp noen intervjuer med de som bor midt i ulvesonen og offentlig har gått ut og sagt de er for ulv, hvordan de har hatt det i lokalmiljøet i ettertid. Anonymkode: 38bea...1d3
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2020 #31 Skrevet 12. januar 2020 På 11.1.2020 den 9.47, Anonym bruker skrev: Ja, den ene ulven det var bilde av så jo ut som en blanding av ulv og sau. Mulig ulven snart beskyldes for andre ting enn bare å drepe sauen... 🙈 Anonymkode: 38bea...1d3 Ooouh... frekt! Anonymkode: 9f47d...c26
Gjest Antarctica Skrevet 12. januar 2020 #32 Skrevet 12. januar 2020 På 10.1.2020 den 20.21, Østerdølen skrev: Nei,når det ikke finnes ulv kan de heller ikke drepe.Er ikke drept noen i Norge av krokodiller de siste 100 årene, men de er vel like farlige for det. Hvis det ikke fins ulv i Norge, hva er det de sutrer om på Elverum da? Problem solved?!
Gjest Antarctica Skrevet 12. januar 2020 #33 Skrevet 12. januar 2020 På 11.1.2020 den 7.46, Østerdølen skrev: Og bare til en generell info: 90 prosent av de som lever med ulven, ser at ulven har en plass i økosystemet, men de føler det er urettferdig at området deres blir et ulvereservat. Det sier seg selv at man ikke kan presse en hel bestand med ulv inn på et lite område, la ulven etablere seg i hele landet slik at den får den plassen den har behov for og dermed blir mindre belastning. Da husker du dårlig... begrepet «ulvesonen» ble jo nettopp etablert fordi det var like feil at den utfoldet seg over alt...🙄 Enkelte er aldri fornøyd.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2020 #34 Skrevet 12. januar 2020 På 11.1.2020 den 7.46, Østerdølen skrev: Nei,det finnes nesten ikke sau I ulvesonen!De fleste gårdene der er nedlagt.Men det er sau RUNDT ulvesonen, og de skal få gå i fred. Og hvordan mener dere at bonden skal passe på 200 sau som er spredd på et område på størrelse med en kommune?Gjerne i veldig vanskelig terreng? En gjennomsnitts sauebonde tjener ca 350-400 000 i året (før alle utgifter). Skal man ha en gjeter (som du uansett ikke finner fordi ingen ønsker å ta på seg slikt "drittarbeid" ) skal denne lønnes etter minstelønn. For å dekke en beitesesong (minimum 2-3 gjetere,siden de bare skal jobbe 37 timer i uken, mai til oktober og hele døgnet og uken må dekkes) er det lønnsutgifter på 450-500 000 kroner pr sesong. Da har bonden allerede gått ca 100 000 i minus. Videre vil ikke en gjeter klare å passe på sauene hver dag, da områdene er så store. Det er ikke slik som i 1814 når bonden hadde toppen 10 sau hver. Gjerde inn er umulig da dette:1. Er fysisk umulig med store områder som er vanskelig å komme til. 2. Er brudd på den allmenne ferdselsretten hver nordmann har. 3. Gjerder blir dødsfeller for sauen eller andre ville dyr som henger seg fast og tørster/sultes i hjel. 4. Blir dødsfelle for sauen om ulven kommer innenfor og gjør det umulig for sauen å slippe unna. Og bare til en generell info: 90 prosent av de som lever med ulven, ser at ulven har en plass i økosystemet, men de føler det er urettferdig at området deres blir et ulvereservat. Det sier seg selv at man ikke kan presse en hel bestand med ulv inn på et lite område, la ulven etablere seg i hele landet slik at den får den plassen den har behov for og dermed blir mindre belastning. Videre er det bestemt i loven hvor mange ulv vi skal ha, alt over dette må reguleres på lik linje med bjørn, jerv og rev. Tolker jeg deg rett i at du syns det er på sin plass at sauer skal slippes ut i natur de ikke er i stand til å klare seg i? Man kan da ikke slippe ut dyr og la de vandre fritt når man VET at 50% av dem kommer til å dø? Og det er ikke ulven som står for det meste av dødsfallene heller, tvert imot, ulven tar bare en liten prosentandel. Sauene setter seg fast, faller i skrenter, brekker beina, og lider på verste måte FORDI BØNDENE IKKE PASSER PÅ. Da kan de heller ikke slippe dem ut i vill, norsk natur. Det går ikke. Jeg syns norsk sauehold er helt absurd. Anonymkode: 0af60...cb6
Gjest Antarctica Skrevet 12. januar 2020 #35 Skrevet 12. januar 2020 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tolker jeg deg rett i at du syns det er på sin plass at sauer skal slippes ut i natur de ikke er i stand til å klare seg i? Man kan da ikke slippe ut dyr og la de vandre fritt når man VET at 50% av dem kommer til å dø? Og det er ikke ulven som står for det meste av dødsfallene heller, tvert imot, ulven tar bare en liten prosentandel. Sauene setter seg fast, faller i skrenter, brekker beina, og lider på verste måte FORDI BØNDENE IKKE PASSER PÅ. Da kan de heller ikke slippe dem ut i vill, norsk natur. Det går ikke. Jeg syns norsk sauehold er helt absurd. Anonymkode: 0af60...cb6 Nei, norsk sauehold er bærekraftig, styrker kulturlandskapet, bruker lite ressurser og omdanner uproduktive vekster til næringsstoffer. Vinn/vinn. Alt kjøtt som er fødd opp på utmarksbeite er bra: rein, sau, utgangarkveg, elg, hjort... Men saueholdet baserer seg jo på at det vil være tap, ja. Sånn er livet, ikke primært ulvens feil!
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2020 #36 Skrevet 12. januar 2020 1 time siden, Pashla skrev: Nei, norsk sauehold er bærekraftig, styrker kulturlandskapet, bruker lite ressurser og omdanner uproduktive vekster til næringsstoffer. Vinn/vinn. Alt kjøtt som er fødd opp på utmarksbeite er bra: rein, sau, utgangarkveg, elg, hjort... Men saueholdet baserer seg jo på at det vil være tap, ja. Sånn er livet, ikke primært ulvens feil! Ikke enig i at det er bærekraftig når en så stor prosentandel dør/blir drept. Det er dyreplageri å slippe sau ut i norsk natur da de ikke er skapt for å vandre rundt som om de er ville. De er helt forsvarsløse mot rovdyra, og de er ikke bygd for norsk fauna. Anonymkode: 0af60...cb6
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2020 #37 Skrevet 12. januar 2020 1 time siden, Pashla skrev: Nei, norsk sauehold er bærekraftig, styrker kulturlandskapet, bruker lite ressurser og omdanner uproduktive vekster til næringsstoffer. Vinn/vinn. Alt kjøtt som er fødd opp på utmarksbeite er bra: rein, sau, utgangarkveg, elg, hjort... Men saueholdet baserer seg jo på at det vil være tap, ja. Sånn er livet, ikke primært ulvens feil! Den norske sauen som holdes i dag er ikke skapt for å vandre fritt i norsk natur. Iallefall ikke blant rovdyr, i bratte skrenter og langs trafikkerte veier. At det er greit å slippe sauen fritt ut langs riksveien, men fartsgrenser rundt 80-90 km/t er helt horribelt. Anonymkode: ed469...e44
Gjest Antarctica Skrevet 12. januar 2020 #38 Skrevet 12. januar 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Den norske sauen som holdes i dag er ikke skapt for å vandre fritt i norsk natur. Iallefall ikke blant rovdyr, i bratte skrenter og langs trafikkerte veier. At det er greit å slippe sauen fritt ut langs riksveien, men fartsgrenser rundt 80-90 km/t er helt horribelt. Anonymkode: ed469...e44 Det finnes mange saueraser i Norge, også i kommersiell produksjon.
Gjest Antarctica Skrevet 12. januar 2020 #39 Skrevet 12. januar 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Ikke enig i at det er bærekraftig når en så stor prosentandel dør/blir drept. Det er dyreplageri å slippe sau ut i norsk natur da de ikke er skapt for å vandre rundt som om de er ville. De er helt forsvarsløse mot rovdyra, og de er ikke bygd for norsk fauna. Anonymkode: 0af60...cb6 De kommer fra norsk fauna...
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #40 Skrevet 13. januar 2020 På 10.1.2020 den 22.08, Anonym bruker skrev: Mennesker har i alle tider jakter på og drept rovdyr som kommer for nær mennesker og husdyr. Og slik kommer det også til å være framover. Det er helt naturlig og på sin plass. Hva er dette hysteriet om å la all ulv leve??? Den lever, men må også skytes hvis den kommer for nær mennesker og dyr. Hva med å la alle villsvina også leve? Helt absurd. Anonymkode: 2a166...ea8 Heldigvis er det et flertall som forstår dette, men de politisk korrekte roper høyest. Og ulven forsvinner umerkelig i skogene, mens de politisk korrekte sitter på kontor i Oslo uten på noen måte å gjøre nytte for seg. Anonymkode: 4f6cc...0b9
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2020 #41 Skrevet 13. januar 2020 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Heldigvis er det et flertall som forstår dette, men de politisk korrekte roper høyest. Og ulven forsvinner umerkelig i skogene, mens de politisk korrekte sitter på kontor i Oslo uten på noen måte å gjøre nytte for seg. Anonymkode: 4f6cc...0b9 De politisk korrekte roper høyest? Google spalteplassen i media siste årene, ulvemotstanderne har definitivt fått sin scene. Å skyte ulv som opptrer direkte truende på en gårdsplass tror jeg de fleste forstår er nødvendig. Å dra ut med helikopter og skyte ned 4-5 ulv fordi det er observert ulvespor på jordet (les: på trappa) til en bonde i Rendalen blir noe helt annet. Regulering ja. Bli kvitt all ulv, nei. Og de 100-150 dyrene som er i Norge bør vi kunne leve med. Anonymkode: 38bea...1d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå