Gå til innhold

Ulver tar hunder "hele tiden"


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes hundefolket om det? At de søte, akkurat like pelsete - bare snillere og godere og mer menneskekjære hundene, blir drept? jeg husker ikke hvor mange ganger jeg har lest om det nå - men det er så mange hunder som blir drept av ulv. Hvert eneste år!

Anonymkode: 967ad...513

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hunder dreper sau hvert eneste år. Hva synes folk om at menneskets beste venn egentlig er real drapsmaskin?? Hva med lisensjakt på hund liksom?

Anonymkode: ed469...e44

Skrevet

Du får nesten prøve å dokumentere påstandene dine...

Anonymkode: 86e49...dad

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hunder dreper sau hvert eneste år. Hva synes folk om at menneskets beste venn egentlig er real drapsmaskin?? Hva med lisensjakt på hund liksom?

Anonymkode: ed469...e44

For ikke å snakke om at hunder i Norge siste 20 år har drept åtte mennesker. Sist noen ble drept av ulv i Norge var i år 1800.

 

Anonymkode: 86e49...dad

Skrevet

Linker dere?

Anonymkode: 0af60...cb6

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For ikke å snakke om at hunder i Norge siste 20 år har drept åtte mennesker. Sist noen ble drept av ulv i Norge var i år 1800.

 

Anonymkode: 86e49...dad

Nei,når det ikke finnes ulv kan de heller ikke drepe.Er ikke drept noen i Norge av krokodiller de siste 100 årene, men de er vel like farlige for det.

Skrevet
7 minutter siden, Østerdølen skrev:

Nei,når det ikke finnes ulv kan de heller ikke drepe.Er ikke drept noen i Norge av krokodiller de siste 100 årene, men de er vel like farlige for det.

I Florida kryr det av alligatorer. De greier helt fint å leve sammen med dem. 

Anonymkode: 57d58...776

Skrevet
20 minutter siden, Østerdølen skrev:

Nei,når det ikke finnes ulv kan de heller ikke drepe.Er ikke drept noen i Norge av krokodiller de siste 100 årene, men de er vel like farlige for det.

Tull. Så lenge våre naboland har hatt ulv har vi også hatt det, siden ulven kan vandre så langt og svensk ulv stadig bor og oppholder seg i grenseområdene.

Hvert år dør 120 000 sauer på beite i Norge. Alle rovdyrtypene (bjørn, gaupe, jerv, kongeørn og ulv) tar bare 20 000 av disse sauene. Ulven er ikke den som tar mest sau!

Det er registrert minst 140 bjørner i landet + et ukjent antall som forflytter seg på begge sider av den norsk-svenske grensen, rundt 60 norske ulver + rundt 40 som forflytter seg både på svensk og norsk side. Bjørn tok i 2018 dobbelt så mange sau på beite som det ulv gjorde. Bjørn har tatt langt flere mennesker siste par hundre år enn det ulv har.

Vil du fjerne all bjørn også? Og kongeørn? Og gaupe og jerv?

Anonymkode: 86e49...dad

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva synes hundefolket om det? At de søte, akkurat like pelsete - bare snillere og godere og mer menneskekjære hundene, blir drept? jeg husker ikke hvor mange ganger jeg har lest om det nå - men det er så mange hunder som blir drept av ulv. Hvert eneste år!

Anonymkode: 967ad...513

Jeg synes ulvejakta er forkastelig. Om hundene blir tatt så er det gordi eiern ikke passer på hunden sin.

Anonymkode: c9394...b99

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tull. Så lenge våre naboland har hatt ulv har vi også hatt det, siden ulven kan vandre så langt og svensk ulv stadig bor og oppholder seg i grenseområdene.

Hvert år dør 120 000 sauer på beite i Norge. Alle rovdyrtypene (bjørn, gaupe, jerv, kongeørn og ulv) tar bare 20 000 av disse sauene. Ulven er ikke den som tar mest sau!

Det er registrert minst 140 bjørner i landet + et ukjent antall som forflytter seg på begge sider av den norsk-svenske grensen, rundt 60 norske ulver + rundt 40 som forflytter seg både på svensk og norsk side. Bjørn tok i 2018 dobbelt så mange sau på beite som det ulv gjorde. Bjørn har tatt langt flere mennesker siste par hundre år enn det ulv har.

Vil du fjerne all bjørn også? Og kongeørn? Og gaupe og jerv?

Anonymkode: 86e49...dad

Dummeste argumentet jeg hører "fjerne all ulv".Er ikke snakk om å utslette men å regulere.

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes ulvejakta er forkastelig. Om hundene blir tatt så er det gordi eiern ikke passer på hunden sin.

Anonymkode: c9394...b99

Så når hunden blir bitt ihjel mens den står i bånd på gårdstunet i dagslys UTENFOR ulvesonen,så har ikke eieren passet nok på....

Skrevet
3 minutter siden, Østerdølen skrev:

Så når hunden blir bitt ihjel mens den står i bånd på gårdstunet i dagslys UTENFOR ulvesonen,så har ikke eieren passet nok på....

Og når man slipper sau ut på beite i ulvesonen, så er det bondens skyld at den blir drept..... ikke sant????

Anonymkode: ed469...e44

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og når man slipper sau ut på beite i ulvesonen, så er det bondens skyld at den blir drept..... ikke sant????

Anonymkode: ed469...e44

Ja! Pass på dyra!

Anonymkode: 0af60...cb6

Skrevet

Mennesker har i alle tider jakter på og drept rovdyr som kommer for nær mennesker og husdyr. Og slik kommer det også til å være framover. Det er helt naturlig og på sin plass. 

Hva er dette hysteriet om å la all ulv leve???  Den lever, men må også skytes hvis den kommer for nær mennesker og dyr. Hva med å la alle villsvina også leve? 

Helt absurd. 

Anonymkode: 2a166...ea8

Skrevet
43 minutter siden, Østerdølen skrev:

Så når hunden blir bitt ihjel mens den står i bånd på gårdstunet i dagslys UTENFOR ulvesonen,så har ikke eieren passet nok på....

Helt klart. Man plasserer ikke bikkja uten oppsyn ute i bånd. Gå tur med den eller gjerd inn tomta.

Anonymkode: c9394...b99

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Mennesker har i alle tider jakter på og drept rovdyr som kommer for nær mennesker og husdyr. Og slik kommer det også til å være framover. Det er helt naturlig og på sin plass. 

Hva er dette hysteriet om å la all ulv leve???  Den lever, men må også skytes hvis den kommer for nær mennesker og dyr. Hva med å la alle villsvina også leve? 

Helt absurd. 

Anonymkode: 2a166...ea8

Villsvin er ikke en naturlig del av vår flora. Det er ulven. 

Anonymkode: c9394...b99

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mennesker har i alle tider jakter på og drept rovdyr som kommer for nær mennesker og husdyr. Og slik kommer det også til å være framover. Det er helt naturlig og på sin plass. 

Hva er dette hysteriet om å la all ulv leve???  Den lever, men må også skytes hvis den kommer for nær mennesker og dyr. Hva med å la alle villsvina også leve? 

Helt absurd. 

Anonymkode: 2a166...ea8

Villsvin har ikke eksistert i Norge siden steinalderen, og er å anse som et skadedyr som ikke er en del av det naturlige dyrelivet i Norge, selv om det nå har etablert seg noen stammer. Bestanden øker skremmende raskt, og bør holdes nede på et minimum da de forårsaker store skader og tap i bl.a. landbruket, men også kan være farlige.

Ulv gjør ikke så stor skade og kan ikke sammenlignes.

Anonymkode: 86e49...dad

Skrevet
1 time siden, Østerdølen skrev:

Dummeste argumentet jeg hører "fjerne all ulv".Er ikke snakk om å utslette men å regulere.

Vil du regulere antall bjørn, gaupe, kongeørn og jerv til like få individer som du ønsker å få ulvestammene ned på?

Anonymkode: 86e49...dad

Skrevet

Tenker det er fryktelig lett å være for ulv hvis man bor utenfor ulvesona. Ulv er ikke en truet art på verdensbasis. I de 100-150 årene vi ikke har hatt ulv har jo næring og bosetningsmønster tilpasset seg ulvens fravær. Det er jo et tankekors at SP har gjort tidenes valg i Hedmark og Oppland for eksempel. 

Anonymkode: 5704c...342

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tenker det er fryktelig lett å være for ulv hvis man bor utenfor ulvesona. Ulv er ikke en truet art på verdensbasis. I de 100-150 årene vi ikke har hatt ulv har jo næring og bosetningsmønster tilpasset seg ulvens fravær. Det er jo et tankekors at SP har gjort tidenes valg i Hedmark og Oppland for eksempel. 

Anonymkode: 5704c...342

Når skadet ulven mennesker her i Norge da? Det er jo ikke akkurat noe problem. 

Anonymkode: c9394...b99

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når skadet ulven mennesker her i Norge da? Det er jo ikke akkurat noe problem. 

Anonymkode: c9394...b99

Det er ikke nødvendigvis det det handler om.. 

Anonymkode: 5704c...342

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja! Pass på dyra!

Anonymkode: 0af60...cb6

Nei,det finnes nesten ikke sau I ulvesonen!De fleste gårdene der er nedlagt.Men det er sau RUNDT ulvesonen, og de skal få gå i fred.

Og hvordan mener dere at bonden skal passe på 200 sau som er spredd på et område på størrelse med en kommune?Gjerne i veldig vanskelig terreng?

En gjennomsnitts sauebonde tjener ca 350-400 000 i året (før alle utgifter). Skal man ha en gjeter (som du uansett ikke finner fordi ingen ønsker å ta på seg slikt "drittarbeid" ) skal denne lønnes etter minstelønn. For å dekke en beitesesong (minimum 2-3 gjetere,siden de bare skal jobbe 37 timer i uken, mai til oktober og hele døgnet og uken må dekkes) er det lønnsutgifter på 450-500 000 kroner pr sesong. Da har bonden allerede gått ca 100 000 i minus. Videre vil ikke en gjeter klare å passe på sauene hver dag, da områdene er så store. 

Det er ikke slik som i 1814 når bonden hadde toppen 10 sau hver.

Gjerde inn er umulig da dette:1. Er fysisk umulig med store områder som er vanskelig å komme til. 2. Er brudd på den allmenne ferdselsretten hver nordmann har. 3. Gjerder blir dødsfeller for sauen eller andre ville dyr som henger seg fast og tørster/sultes i hjel. 4. Blir dødsfelle for sauen om ulven kommer innenfor og gjør det umulig for sauen å slippe unna.

Og bare til en generell info: 90 prosent av de som lever med ulven, ser at ulven har en plass i økosystemet, men de føler det er urettferdig at området deres blir et ulvereservat. Det sier seg selv at man ikke kan presse en hel bestand med ulv inn på et lite område, la ulven etablere seg i hele landet slik at den får den plassen den har behov for og dermed  blir mindre belastning. 

Videre er det bestemt i loven hvor mange ulv vi skal ha, alt over dette må reguleres på lik linje med bjørn, jerv og rev.

Skrevet

Jeg har full forståelse for at det er både trist og tragisk når sau og hunder drepes av ulv. Jeg er og forsåvidt enig i at vi ikke kan ha "fri flyt" av rovdyr, eller elg og andre hjortedyr for den saks skyld. 

Men med det bestandsnivået som er i Norge, så bør vi virkelig kunne leve med det. Jeg kan forstå at det er ubehagelig med ulv på "trappa", men hvis det er så mye ulv på gårdsplassene rundt omkring, så syns jeg det er rart at ingen hittil har klart å dokumentere at det stemmer. Hadde jeg vært så plaget som enkelte påstår at de er, så hadde jeg satt opp kameraer på hele gårdsplassen. Ofte tror jeg observerte ulvespor 300 m fra huset, som gjerne oppstår om natta, omtales som "trappa." Sikkert ubehagelig, men lite sannsynlig at en ulv som streifer forbi huset om natta kommer og angriper noen på gårdsplassen om dagen. 

Og tilbake til at dyr tas.. Selvfølgelig er det ei pine for sauene og rives i hjel. Men hva forventer man egentlig når man setter ut sau der man VET det er rovdyr? Og de fleste hunder som tas tas under jakt. Jegerne VET det er ulv i området, men slipper allikevel hundene løs. Og ja, jeg vet at man gjerne må det under jakt, men da kjenner man virkelig til risikoen på forhånd. Allikevel må man da rett ut i media, vise bilder av istykkerrevne dyr og rope høyt om at ulven må skytes. 

Og til Østerdalen over her. Jeg er klar over at mange kun mener at ulvebestanden må reguleres, men jo, det er og veldig mange som hadde skutt hver og en av de hvis de hadde fått muligheten. Jeg tror de ødelegger for en mer balansert debatt. Når det skrikes om hybrider og alle slags konspirasjonsteorier for å bli kvitt ulven, så mister man nok mye støtte på veien. 

Anonymkode: 38bea...1d3

Skrevet

Det er jo ikke engang ulv som reker rundt. Så dere bildene fra viltkameraene rundt om som TV2-nyhetene viste? Flere av dyrene så jo ut som blandinger av hyene, puddel og kenguru.

Anonymkode: 9c833...3b3

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke engang ulv som reker rundt. Så dere bildene fra viltkameraene rundt om som TV2-nyhetene viste? Flere av dyrene så jo ut som blandinger av hyene, puddel og kenguru.

Anonymkode: 9c833...3b3

Ja, den ene ulven det var bilde av så jo ut som en blanding av ulv og sau. Mulig ulven snart beskyldes for andre ting enn bare å drepe sauen... 🙈

Anonymkode: 38bea...1d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...