Gå til innhold

Kan man sette en diagnose...

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dersom du får en diagnose kan du ikke bli feks politi, gå inn i Forsvaret ol. Dersom diagnosen blir satt etter en grundig utredning er det helt Ok. Men å sette diagnoser på 5åringer etter en så liten utredning har lite for seg. Det utløser ingen hjelpetiltak. 

Anonymkode: ae259...350

Jo, det utløser faktisk veldig mange hjelpetiltak hvis man får diagnosen selvom om man «bare» er 5 år. 
Å utrede for psykisk utviklingshemming er ikke så «krevende» som det er for å utrede noen for ADHD eller Aspergers. 
Har selv ett barn med utviklingshemming som fikk diagnosen som 4 åring og der ble diagnosen stilt egentlig før vi hadde vært på habiliteringen, kun utifra observering i barnehagen, uttalelse fra bhg, fysioterapeut og ppt. Men vi måtte jo såklart gjennom utredningen selvom legen og psykologen så at det var en utviklingshemming. Svarte på en del spm og fylte ut ett skjema. Og fikk diagnosen uspesifisert pu. 
Og etter diagnosen var stilt så fikk barnet mitt krav på mye mer hjelp enn før diagnosen ble stilt.

Anonymkode: c4862...d20

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg er spesialpedagog, og for noen år siden fulgte jeg opp et barn på 5 år som ble utredet på habiliteringen på Ullevål. De ville sette diagnose lett pu (jeg var enig), foreldrene var ikke enige, og derfor ble det ikke satt noen diagnose. De avventet et år, og gjorde utredningen på nytt da, dessverre med samme konklusjon. Du kan altså, kunne ihvertfall da, si at dette er du ikke enig i, og enten teste han igjen om et års tid, eller be om å få han utredet et annet sted. 

Som noen nevnte over her er det lettere å sette pu diagnose ( særlig de med lett pu, fordi de lar seg faktisk teste) Autismeutredning blant annet tar ofte lenger tid. 

Endret av Blondzilla
Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Oi det høres slremmende ut ja! Sønnen min ble utredet for en annen diagnosr å de brukte jo flere måneder på komme frem til rett svar. De møtte selvsagt barnet flere ganger og tilbringte flere timer sammen hver gang.

Anonymkode: 7b688...f50

Jeg fikk en autismediagnose en gang.Hun som satt diagnosen hadde møtt meg 2 dager på rad bare, i noen timer. Diagnosen viste seg å ikke være riktig. 

Anonymkode: 58795...752

Skrevet (endret)

Så er det eksempler andre veien. Har en venninne som har en sønn som i dag som 15 åring har fått en diagnose, endelig.

Der har barnehage og skole alltid ment at det er moren sin skyld. Morens problemer (angst,depresjon etter en vond barndom) var grunnen til barnets merkelige atferd. Hun ble vurdert som en skikket mor av barnevern uten tiltak, så det ble sendt bekymringsmelding. Gutten ble bare sett på som en bråkmaker uten oppdragelse.

I dag går han på ungdomskole, snart klar for vgs. Har en tilrettelagt hverdag i en normal klasse og fungerer meget bra. Endringen kom etter han fikk en diagnose, og ble sett for den han var- meg og uten utfordringer

Endret av Eliseflisa
Skrevet

Lykke til i dag HI. Tenker på dere :)

Anonymkode: c8849...7ea

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lykke til i dag HI. Tenker på dere :)

Tusen takk. Nå venter vi på å bli tatt inn og jeg er et totalt nervevrak. Takk ❤️

Anonymkode: e8a6e...bcc

Skrevet

❤️ Det går nok fint. Lykke til.

Anonymkode: d6c86...025

Skrevet

Ta i mot all hjelp du kan få. 

Min eldste hadde ekstraressurs i bhg pga språk. Ppt satte inn en logoped samt spes.ped til støtte. 

Begynte skole og allt raste sammen for han. Utagerende, forstod ikke sosiale koder, etter 1 kl kunne han ikke lese og ikke skrive. Han er nå i 5 kl og leser og skriver dårlig.

Jeg hadde en eksremt frustrert gutt. Skolen og vi hadde utallige samtaler and utagering. Men de forstod ikke min sønn. De forstod ikke at han var fortvilet, han viste ikke hvordan søke kontakt på en god måte. Vi foreldre ba om hjelp til henv til bup. Min fastlege måtte ha firfoting for å kunne sende henv. Sa bup henlegger uten. Skolen sa nei

Han ble bare mer og mer frustrert og sint. I stedet for å veilede og hjelpe, så kjeftet de.

Skolen sendte x antall bekymringsmeldinger til bv, sa at jeg som mor ikke forstod alvoret. At jeg sa han ikke var slik hjemme. 

Etter siste bekymringsmelding så ble bv med på skolemøte. De sa skolen må slutte å melde og heller gjør det vi ønsket. Skolen fikk fart på seg og bup kom inn i bildet. Han fikk diagnose adhd. 

Nå denne høsten som var  blomstrert han, han får hjelp. Har egen assistent, tilrettelagt lekseplan og skoletimer. 

Lesing og skriving begynner å sette seg. 

Anonymkode: f680d...a66

Skrevet

Da er konklusjonen forsinket utvikling. Tror jeg er fortrolig med det, var redd for en lettere PU diagnose. Han har hatt en god utvikling siste hav året så jeg lever i håp om at han vil klare seg bra i tiden fremover. 

• 5 måneder senere...
Skrevet
På 8.1.2020 den 13.41, Anonym bruker skrev:

Da er konklusjonen forsinket utvikling. Tror jeg er fortrolig med det, var redd for en lettere PU diagnose. Han har hatt en god utvikling siste hav året så jeg lever i håp om at han vil klare seg bra i tiden fremover. 

hvordan går det med barnet ditt nå? Kjenner ei som står i akkurat det samme nå og håper på noen solskinnshistorier :)

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

hvordan går det med barnet ditt nå? Kjenner ei som står i akkurat det samme nå og håper på noen solskinnshistorier :)

Hei. Vår gutt er stadig i utvikling. Han henger fortsatt etter når det gjelder språk sammenlignet med jevnaldrende men har også her hatt enorm utvikling. Han har lært seg alle bokstaver på null komme niks og klarer nesten å lese. Begynner på skolen i august. Til tross for dette så gruer vi oss til skolestart for det er vel kanskje der man vil lettest se hvordan han vil klare seg når det gjelder det faglige. Strever litt med blyantgrep men motorisk kan vi ikke lenger se at han har utfordringer. Som du ser vanskelig å si noe. Vi håper fortsatt at ting faller på plass.

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei. Vår gutt er stadig i utvikling. Han henger fortsatt etter når det gjelder språk sammenlignet med jevnaldrende men har også her hatt enorm utvikling. Han har lært seg alle bokstaver på null komme niks og klarer nesten å lese. Begynner på skolen i august. Til tross for dette så gruer vi oss til skolestart for det er vel kanskje der man vil lettest se hvordan han vil klare seg når det gjelder det faglige. Strever litt med blyantgrep men motorisk kan vi ikke lenger se at han har utfordringer. Som du ser vanskelig å si noe. Vi håper fortsatt at ting faller på plass.

Høres ut som det går veldig fint:) når han er stadig i utvikling må jo det være utelukkende positivt :) ønsker dere mye lykke til og krysser fingrene for at gutten din får ett positivt møte med skolen og alt som følger med der . Har han ekstra støtte i barnehagen? Her fikk dette barnet til venninna mi også «diagnosen» forsinket utvikling. De var tydelige på at det ikke var pu. Men de kan ikke si hvorfor hun er så sen. Her er det språket og det sosiale hun strever mest med. Hun er litt over 3 år og kan plutselig veldig mye mer enn bare for kort tid siden. Har fått ekstra støtte i barnehagen nå så håper dette vil hjelpe :)

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som det går veldig fint:) når han er stadig i utvikling må jo det være utelukkende positivt :) ønsker dere mye lykke til og krysser fingrene for at gutten din får ett positivt møte med skolen og alt som følger med der . Har han ekstra støtte i barnehagen? Her fikk dette barnet til venninna mi også «diagnosen» forsinket utvikling. De var tydelige på at det ikke var pu. Men de kan ikke si hvorfor hun er så sen. Her er det språket og det sosiale hun strever mest med. Hun er litt over 3 år og kan plutselig veldig mye mer enn bare for kort tid siden. Har fått ekstra støtte i barnehagen nå så håper dette vil hjelpe :)

Tusen takk for fine ord🙏. Gutten min har hatt spes ped i barnehagen og logoped og vil også ha ekstra støtte på skolen. Vi er opptatt av at han får maksimalt med ressurser så kan man heller trekke fra dersom man ser at det går bra.

Nå er jeg ingen ekspert på området, men det hørtes tidlig ut å komme med en slik konklusjon når man er tre år. Mye skjer i den alderen og de kan få er kjempe hopp i utviklingen.  Min gutt var 5 år da vi startet utredningen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...