Gå til innhold

Kan man sette en diagnose...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som lettere PU ved å kun la foreldrene/ barnehagen fylle skjema samt ta to kognitive tester på barnet. Vi har nettopp godt gjennom denne prosessen og får svar imorgen.

Jeg gruer meg veldig og synes det er skremmende at konklusjonen skal tas ut i fra så lite spesielt da vi ser en gutt som er i utvikling stadig vekk og at han første ved første testen var utrygg/ usikker og dermed gjettet mye og gjorde det ikke så bra.

Setter pris på svar fra noen som har erfaringer kan noe om dette.

Anonymkode: e8a6e...bcc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvemhar testet barnet? 

Bhg kan ikke og skal ikke sette diagnoser. 

Skrevet

Ja det er skremmende! Ene barnet mitt fikk autismediagnose da han gikk i 2 klasse. Vi «klaget» på diagnosen og de fjernet den... han er i dag en gutt på 16 år som ikke har noen vansker.  Han er over gjennomsnittet intelligent og det var muligens det som gjorde ham «spesiell» da han var liten. 

Jeg var (og er) sjokkert over hvor lett det er å få en diagnose. En diagnose utløser ikke automatisk hjelpetiltak i skole/barnehage heller og da sitter en der uten hjelp men med et «stempel» for resten av livet basert på noen usle skjemaer og et par observasjoner. 

Anonymkode: ae259...350

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja det er skremmende! Ene barnet mitt fikk autismediagnose da han gikk i 2 klasse. Vi «klaget» på diagnosen og de fjernet den... han er i dag en gutt på 16 år som ikke har noen vansker.  Han er over gjennomsnittet intelligent og det var muligens det som gjorde ham «spesiell» da han var liten. 

Jeg var (og er) sjokkert over hvor lett det er å få en diagnose. En diagnose utløser ikke automatisk hjelpetiltak i skole/barnehage heller og da sitter en der uten hjelp men med et «stempel» for resten av livet basert på noen usle skjemaer og et par observasjoner. 

Det er akkurat dette som er frykten min. Han er bare 5 år og jeg har vært noe forsinket/ umoden. Sen med språk ( er tospråklig) . Det har skjedd masse den siste tiden i positiv retning. Så sendte PPT henvisning til habilitering da de kognitive testene de tok var noe sprikende. To ganger 45 minutter på habilitering og et skjema fra oss og bhg skal nå gi et svar. Hun som tok testene var en veldig hyggelig men ung jente ( tipper slutten av 20 årene). Spurte om saken blir drøftet i team og fikk beskjed at det er hun som vil konkludere. Jeg synes det er så vanskelig nå. Vil selvfølgelig ikke flykte fra noe, men kan heller ikke akseptere at han får et stempel helt uten videre.

Hvis vi er uenig imorg under tilbakemeldingsmøte kan vi si det og kan man evt la være å sette diagnosen?

Skrevet

Jeg ville bedt dem vente med å konkludere til han er blitt eldre med mindre de er 100% sikre allerede nå. 

Finn også ut av hva en eventuell diagnose utløser... vil han gå glipp av noe hjelp/støtte om dere «takker nei» til diagnosen? 

Og du, det er kjempevanskelig det du står oppi akkurat nå, men husk at det som regel ikke blir noe ut av alle bekymringene en har. Jeg sov nesten ikke da gutten min var liten fordi jeg var så bekymret pga barnehagens og ppt sine uttalelser... nå når jeg ser på den snille, flotte 16-åringen min som har masse venner og femmere og seksere i alle fag så ser jeg jo at det gikk bra! Han hadde språkvansker og slet med rollelek/det sosiale da han var 5år. Han hadde 100%ekstraresurs i bhg og 1klasse. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville bedt dem vente med å konkludere til han er blitt eldre med mindre de er 100% sikre allerede nå. 

Finn også ut av hva en eventuell diagnose utløser... vil han gå glipp av noe hjelp/støtte om dere «takker nei» til diagnosen? 

Og du, det er kjempevanskelig det du står oppi akkurat nå, men husk at det som regel ikke blir noe ut av alle bekymringene en har. Jeg sov nesten ikke da gutten min var liten fordi jeg var så bekymret pga barnehagens og ppt sine uttalelser... nå når jeg ser på den snille, flotte 16-åringen min som har masse venner og femmere og seksere i alle fag så ser jeg jo at det gikk bra! Han hadde språkvansker og slet med rollelek/det sosiale da han var 5år. Han hadde 100%ekstraresurs i bhg og 1klasse. 

Du aner ikke hvor mye det betyr å høre dette ( sitter med tårer i øynene nå). Det har vært en tøff tid de siste to årene. Man kommer til et tidspunkt der man selv analyserer alt ved barn og så er det å stå i at alle andre går med lupa og skal finne alt som ikke passer inn i A4. Sier man noe så er man redd for å bli opplevd som bagataliserende. 

Tusen takk for godt råd og glad for at det går så bra med din sønn🙏.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du aner ikke hvor mye det betyr å høre dette ( sitter med tårer i øynene nå). Det har vært en tøff tid de siste to årene. Man kommer til et tidspunkt der man selv analyserer alt ved barn og så er det å stå i at alle andre går med lupa og skal finne alt som ikke passer inn i A4. Sier man noe så er man redd for å bli opplevd som bagataliserende. 

Tusen takk for godt råd og glad for at det går så bra med din sønn🙏.

Bare kjekt å kunne hjelpe. 😊

Ta i mot all hjelp dere kan få nå og husk at barn utvikler seg i ulikt tempo. Hvordan et barn er som 4-5-6åring definerer ikke hvordan de er når de blir større/voksen. 

Lykke til i morgen, dette går fint! Kos deg med gutten din Og prøv å nyte barndommen hans! Ikke la bekymringene ta overhånd!😉

Skrevet

Du kan ikke nekte dem å sette diagnose nå som utredning er gjennomført, men du kan be om en ny vurdering enten der eller et annet sted (fritt sykehusvalg). Dette høres litt lite ut for å sette denne type diagnose...vi hører til HAB på AHUS og da pleier det å være kognitive tester, vurdering av ADL-ferdigheter, observasjon av vernepleier, obbs i bhg/skole pluss skjema osv. Tenker man skal være forsiktig med å sette denne type diagnoser på barn i utvikling og da bør i så fall utredningen være grundig og bred. Men vet jo ikke noe om hva/hvilke skjema dere har fylt ut og hvilken informasjon de har fra PPT/bhg. Ikke sikkert de tenker å konkludere med diagnose, men heller at en konklusjon kan være at vi ser at barnet strever på dette området...men at det ikke fyller noen kriterier for diagnose på nåværende tidspunkt. Som sagt kan du be om ny vurdering om du skulle være helt uenig. 

Anonymkode: d6c86...025

Skrevet

Takk for svar begge to. Dette skal jeg ha med meg til møte imorgen. Og godt å høre at det ikke er bare jeg som tenker at det har blitt gjort lite ifht å utrede en slik type diagnose dette da også alle rundt ham sier hele tiden at det ikke er « svart- hvit», men også uttrykker at han er i god utvikling selv om han henger litt etter de andre. Han er også en bedagelig type, yngst i familien og foreldre og søsken som spretter rundt ham🙈. Med andre ord gjør ikke mer enn det han må. 

Skrevet

Synes og det hørtes litt lite ut. Sønnen min ble nylig utredet, og her var det både BUP, sykehus, masse tester, samtaler, observasjon og mange skjemaer å fylle ut. De vurderte lett PU her og, men etter alle testene så fikk han ikke den diagnosen. Han fikk Asperger, noe som passer mye bedre.

Har og en venninne som fikk diagnosen lett PU og ADHD på sin sønn, 1 år etterpå fjernet de PU diagnosen.

Anonymkode: d2977...cb4

Skrevet

Jenta mi ble utredet for autisme og adhd over 2 år. Fikk ingen diagnose fordi hun utviklet seg fint. Inne i bildet var PPT, BUP og autismeteamet

Anonymkode: 34a7a...135

Skrevet

Det dere skriver bekrefter det jeg selv har følt og det er at det er så lett idag og sette en diagnose, uten å kanskje sette av god nok tid til både observasjon av barnet og mer omfattende testing. 
Jeg har ofte uttrykt mitt skepsis og vært kritisk noe som gjør at jeg er redd for å bli opplevd som bagataliserende og en som er blind ifht vanskene, selv om jeg vet at jeg har virkelig prøvd å være ærlig hele veien og være reflekterende ifht de vanskene vi ser. Denne balansen er vanskelig, men jeg tenker at min oppgave som mamma er å kreve at det som blir gjort blir gjort grundig og at man ikke setter en stempel dersom man ikke er 100% sikker på at den informasjonen man har på barnet danner grunnlag for diagnose.

Takk igjen for alle svarene🙏

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det dere skriver bekrefter det jeg selv har følt og det er at det er så lett idag og sette en diagnose, uten å kanskje sette av god nok tid til både observasjon av barnet og mer omfattende testing. 
Jeg har ofte uttrykt mitt skepsis og vært kritisk noe som gjør at jeg er redd for å bli opplevd som bagataliserende og en som er blind ifht vanskene, selv om jeg vet at jeg har virkelig prøvd å være ærlig hele veien og være reflekterende ifht de vanskene vi ser. Denne balansen er vanskelig, men jeg tenker at min oppgave som mamma er å kreve at det som blir gjort blir gjort grundig og at man ikke setter en stempel dersom man ikke er 100% sikker på at den informasjonen man har på barnet danner grunnlag for diagnose.

Takk igjen for alle svarene🙏

Tror det du har opplevd er et unntak. Jeg jobber i BUP og tidligere i PPT. Opplever ikke at diagnoser settes lett, men at man heller holder tilbake. Er man usikker settes de ikke. Som flere skriver har de gjennomgått omfattende utredning, noen ganger over år....så tror ikke det er vanlig at diagnoser settes "lett". Det er ganske mange krav til hva som skal være gjort før man kan sette de ulike diagnosene. Lykke til i morgen uansett :)

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror det du har opplevd er et unntak. Jeg jobber i BUP og tidligere i PPT. Opplever ikke at diagnoser settes lett, men at man heller holder tilbake. Er man usikker settes de ikke. Som flere skriver har de gjennomgått omfattende utredning, noen ganger over år....så tror ikke det er vanlig at diagnoser settes "lett". Det er ganske mange krav til hva som skal være gjort før man kan sette de ulike diagnosene. Lykke til i morgen uansett :)

Det var det jeg tenkte, men spurte i vår første samtale med habilitering om det er slik at det kun vil tas kognitivetester ( to ganger 45 min), og så som sagt fylte vi og bhg ut skjema. Hun sa at de ut ifra det vil kunne evt konkludere med en PU diagnose. Spurte som sagt om de drøfter det i team og da sa hun kun hvis hun er usikker. 

Skrevet

Oi det høres slremmende ut ja! Sønnen min ble utredet for en annen diagnosr å de brukte jo flere måneder på komme frem til rett svar. De møtte selvsagt barnet flere ganger og tilbringte flere timer sammen hver gang.

Anonymkode: 7b688...f50

Skrevet

Vet om ett barn som skal utredes snart. For autisme. Da er det kun satt opp en dag for observasjon i barnehagen og intervju med foreldrene. Foreldrene hadde fått beskjed om at de kunne konkludere så raskt . Skummelt spør du meg... men HI, har det blitt sjekket både syn og hørsel på gutten din? Kjenner flere som har fått briller og orden på hørsel der utviklingen blomstrer.

Anonymkode: c8849...7ea

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet om ett barn som skal utredes snart. For autisme. Da er det kun satt opp en dag for observasjon i barnehagen og intervju med foreldrene. Foreldrene hadde fått beskjed om at de kunne konkludere så raskt . Skummelt spør du meg... men HI, har det blitt sjekket både syn og hørsel på gutten din? Kjenner flere som har fått briller og orden på hørsel der utviklingen blomstrer.

Ja vi har sjekket alt, som sagt han har vært noe sen/ umoden men han er i stadig god utvikling så det er skremmende at det skal konkludere nå når han er 5 år, de gjør det så overfladisk føler jeg.

Skrevet
33 minutes ago, Anonym bruker said:

Ja vi har sjekket alt, som sagt han har vært noe sen/ umoden men han er i stadig god utvikling så det er skremmende at det skal konkludere nå når han er 5 år, de gjør det så overfladisk føler jeg.

Men det har vel vært oppfølgning fra førstelinjen før dere kom dit? Anamnese og slikt er vel utført?

Habilitering kan sette diagnose relativt raskt med godt grunnarbeid fra ppt, fastlege, bup

Anonymkode: bc015...690

Skrevet

Er du sikker på det er diagnose eller ikke de skal konkludere med nå? Vi har vært gjennom omtrent det samme i forbindelse med utredning av autisme, og fikk så beskjed om at vi skulle få en konklusjon på neste time. Syntes det var tidlig, men "konklusjonen" viste seg å være at de så at det kanskje var noe, og at de ville fortsette utredningen. Så ble det observasjon på skolen, samtale med lærer og nye skjemaer. Nå skal barnet testes igjen samt undersøkes av lege, og vi foreldre skal inn til samtale 2x2 timer.

De har beklaget at det tar så lang tid, og forklart at det er sånn prosessen som oftest er. Vi er jo bare glade for at de er grundige og synes ikke det er noe å beklage. For vi vil jo gjerne ha riktig svar.

Anonymkode: a83e4...86c

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du sikker på det er diagnose eller ikke de skal konkludere med nå? Vi har vært gjennom omtrent det samme i forbindelse med utredning av autisme, og fikk så beskjed om at vi skulle få en konklusjon på neste time. Syntes det var tidlig, men "konklusjonen" viste seg å være at de så at det kanskje var noe, og at de ville fortsette utredningen. Så ble det observasjon på skolen, samtale med lærer og nye skjemaer. Nå skal barnet testes igjen samt undersøkes av lege, og vi foreldre skal inn til samtale 2x2 timer.

De har beklaget at det tar så lang tid, og forklart at det er sånn prosessen som oftest er. Vi er jo bare glade for at de er grundige og synes ikke det er noe å beklage. For vi vil jo gjerne ha riktig svar.

Anonymkode: a83e4...86c

Det høres jo mer riktig ut. Jeg spurte om det er slik at hun vil kunne konkludere Og at vi får svar på siste møte og da sa hun ja til det. Vi får se imorgen, men det er grusomt å vente.

Skrevet

Føler med dere, det er en tung prosess å stå i som foreldre. Men, barnet  er jo den han er, diagnose eller ei:) og mtp at han utvikler seg mye nå, skjer det jo mye positivt! Krysser fingrene for ett positivt møte i morgen slik at dere får litt sjelefred .

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvordan mener du egentlig at man sitter med et stempel? Det er jo ingen som får vite det uten at dere sier det selv.

Anonymkode: 7d284...4ed

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er akkurat dette som er frykten min. Han er bare 5 år og jeg har vært noe forsinket/ umoden. Sen med språk ( er tospråklig) . Det har skjedd masse den siste tiden i positiv retning. Så sendte PPT henvisning til habilitering da de kognitive testene de tok var noe sprikende. To ganger 45 minutter på habilitering og et skjema fra oss og bhg skal nå gi et svar. Hun som tok testene var en veldig hyggelig men ung jente ( tipper slutten av 20 årene). Spurte om saken blir drøftet i team og fikk beskjed at det er hun som vil konkludere. Jeg synes det er så vanskelig nå. Vil selvfølgelig ikke flykte fra noe, men kan heller ikke akseptere at han får et stempel helt uten videre.

Hvis vi er uenig imorg under tilbakemeldingsmøte kan vi si det og kan man evt la være å sette diagnosen?

Kriteriet for PU er svært lav IQ og merkbart nedsatt daglig funksjonsnivå på flere områder, og dette er målbart og forutsetter ikke noen lang utredning. 

Ved utredning av f.eks. ADHD eller aspergers, så er det flere kriterier samlet som må til for at en diagnose skal kunne settes. 

Anonymkode: fdd61...e2c

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men hvordan mener du egentlig at man sitter med et stempel? Det er jo ingen som får vite det uten at dere sier det selv.

Anonymkode: 7d284...4ed

Dersom du får en diagnose kan du ikke bli feks politi, gå inn i Forsvaret ol. Dersom diagnosen blir satt etter en grundig utredning er det helt Ok. Men å sette diagnoser på 5åringer etter en så liten utredning har lite for seg. Det utløser ingen hjelpetiltak. 

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dersom du får en diagnose kan du ikke bli feks politi, gå inn i Forsvaret ol. Dersom diagnosen blir satt etter en grundig utredning er det helt Ok. Men å sette diagnoser på 5åringer etter en så liten utredning har lite for seg. Det utløser ingen hjelpetiltak. 

Dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...