prekæs Skrevet 4. januar 2020 #1 Skrevet 4. januar 2020 Forleden satt jeg på fullt venteværelse hos en lege. Da en eldre dame kom inn, tittet hun seg rundt i rommet og så med en gang at rommet var tom for sitteplasser. Den ene som ventet var en jeg tipper var tenåring. Han fortsatte å sitte med den største selvfølgelighet, foresatt dultet ikke til ham for å få ham til å reise seg. En godt voksen mann, sikkert pensjonist spratt opp og ga damen plassen sin, samtidig som en ble ropt inn og det ble en ledig plass til. Jeg er gammeldags nok til å mene at et barn og ungdom skal reise seg for eldre i slike situasjoner. Hva mener dere og tenker dere over slikt med egne barn? Og selvsagt. Dropp dette med alle grunner gutten hadde for å bli sittende. Dette kunne likegodt vært i andre situasjoner enn på et legekontor. For øvrig. Så en episode på t-banen i London en gang. En ung mann i dress reiste seg for noe jeg tipper var en bestemor med barnebarn på ca 10 år. Ungen tok plassen og bestemor ble stående. De var norske
sug lut Skrevet 4. januar 2020 #2 Skrevet 4. januar 2020 Mine vet veldig godt at man reiser seg. Er en selvfølge.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #3 Skrevet 4. januar 2020 Altså, det er helt umulig å legge frem dette og si at man ikke skal kommentere årsaker til at gutten ble sittende.. det var på et legekontor... men ellers, ja. Jeg oppdrar barna mine og lærer de normal folkeskikk. Men sønnen min på 12 er ganske lite observant til tider, så det er godt mulig han kunne funnet på å bli sittende. Hadde jeg vært der og gjort gan oppmerksom på situasjonen ville han gitt fra seg plassen med den største forståelse. Man kan ikke forvente at barn skal huske på alt og få med seg alt rundt seg hele tiden dessverre. Jeg mener også at barn under en viss alder bør sitte fremfor eldre med god fysisk helse. Har noen minner av hvordan det var å ta buss med sønnen som 2-3-4 åring, stående, mens jeg prøvde å holde gan fast så han ikke skulle falle i en hver sving.... Anonymkode: 8bd76...613
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #4 Skrevet 4. januar 2020 Jeg er i hvert fall forbauset over hvor mange som synes å ha gått glipp av det jeg mener er helt elementær folkeskikklærdom hjemmefra. Men forresten, når jeg tenker på hvor mange som er ekstremt selvsentrerte i dag, og hvor populistisk folk stemmer uten tanke for fremtiden og andre, så er jeg egentlig ikke så overrasket over at ungene dere ikke lærer seg normal folkeskikk og det å se og ta hensyn til andre. Anonymkode: b7ec4...419
prekæs Skrevet 4. januar 2020 Forfatter #5 Skrevet 4. januar 2020 Akkurat nå, sug lut skrev: Mine vet veldig godt at man reiser seg. Er en selvfølge. Ja, burde det ikke være det? Yngste her fikk spørsmålet da jeg kom hjem fra legen om han ville gjort det. Et ledende spørsmål selvsagt, men han sa han hadde gjort det
Jordbærblomst Skrevet 4. januar 2020 #6 Skrevet 4. januar 2020 9-åringen min vet såpass. Helt grunnleggende folkeskikk, det
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #8 Skrevet 4. januar 2020 Nope, her pugger vi ikke folkeskikk, det læres naturlig underveis. Barna mine er høflige og hensynsfulle, det har de sett og erfart at de skal være, fra de var små. I eksempelet fra legens venteværelse ville mine reist seg og tilbudt sin plass ganske så umiddelbart. Det hadde jeg forøvrig gjort selv også, hvis det ikke var f.eks. pga ryggproblemer eller noe annet veldig smertefullt jeg skulle til lege med. Hadde jeg vært med som ledsager for sykt barn, hadde jeg enten tatt eget barn på fanget, eller satt meg selv på gulvet. Anonymkode: 784d4...855
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #9 Skrevet 4. januar 2020 Ja selvfølgelig lærer jeg barna men folkeskikk, på samme måte som jeg lærte av mine foreldre. Anonymkode: d278b...de5
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #10 Skrevet 4. januar 2020 Jeg har så små barn, 4 og 6 år, men skal lære dem at man gir plassen til gamle. Og gravide. Såfremt man er frisk selv. Jeg er ofte i dårlig form selv, men det synes ikke utenpå. Anonymkode: 8be81...eef
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #11 Skrevet 4. januar 2020 Hvorfor reiste ikke du deg da? Du tillot at en pensjonist måtte gi fra seg plassen sin. Ellers så trenger vi ikke pugge folkeskikk, sønnen min er en utrolig empatisk fyr som ofte ser ting før meg, stakkars hun damen hadde tunge poser mamma, kanskje vi skal kjøre henne hjem. Anonymkode: 9cdc7...19a
prekæs Skrevet 4. januar 2020 Forfatter #12 Skrevet 4. januar 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor reiste ikke du deg da? Du tillot at en pensjonist måtte gi fra seg plassen sin. Ellers så trenger vi ikke pugge folkeskikk, sønnen min er en utrolig empatisk fyr som ofte ser ting før meg, stakkars hun damen hadde tunge poser mamma, kanskje vi skal kjøre henne hjem. Anonymkode: 9cdc7...19a Det hadde jeg jo selvsagt gjort, men som du ser løste saken seg temmelig kjapt. Gutten hadde fått en fin stjerne i boka om han var først ute.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #13 Skrevet 4. januar 2020 43 minutter siden, prekæs skrev: Forleden satt jeg på fullt venteværelse hos en lege. Da en eldre dame kom inn, tittet hun seg rundt i rommet og så med en gang at rommet var tom for sitteplasser. Den ene som ventet var en jeg tipper var tenåring. Han fortsatte å sitte med den største selvfølgelighet, foresatt dultet ikke til ham for å få ham til å reise seg. En godt voksen mann, sikkert pensjonist spratt opp og ga damen plassen sin, samtidig som en ble ropt inn og det ble en ledig plass til. Jeg er gammeldags nok til å mene at et barn og ungdom skal reise seg for eldre i slike situasjoner. Hva mener dere og tenker dere over slikt med egne barn? Og selvsagt. Dropp dette med alle grunner gutten hadde for å bli sittende. Dette kunne likegodt vært i andre situasjoner enn på et legekontor. For øvrig. Så en episode på t-banen i London en gang. En ung mann i dress reiste seg for noe jeg tipper var en bestemor med barnebarn på ca 10 år. Ungen tok plassen og bestemor ble stående. De var norske Hvorfor reiste ikke du deg? Anonymkode: 91ccd...4d1
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #14 Skrevet 4. januar 2020 1 minutt siden, prekæs skrev: Det hadde jeg jo selvsagt gjort, men som du ser løste saken seg temmelig kjapt. Gutten hadde fått en fin stjerne i boka om han var først ute. Hvorfor skal han få stjerne i boka av deg? Skjønner det løste seg, men du observerte åpenbart en liten stund, hadde du hatt folkeskikken i ryggmargen hadde du reist deg selv. Å sitte som en surmaga tante og vente på at den yngste i lokalet skal reise seg sier MYE om deg også. Anonymkode: 9cdc7...19a
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #15 Skrevet 4. januar 2020 3 minutter siden, prekæs skrev: Det hadde jeg jo selvsagt gjort, men som du ser løste saken seg temmelig kjapt. Gutten hadde fått en fin stjerne i boka om han var først ute. Kanskje han gutten heller ikke rakk å reise seg før mannen gjorde det? Anonymkode: 8cc40...fb8
prekæs Skrevet 4. januar 2020 Forfatter #16 Skrevet 4. januar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hvorfor skal han få stjerne i boka av deg? Skjønner det løste seg, men du observerte åpenbart en liten stund, hadde du hatt folkeskikken i ryggmargen hadde du reist deg selv. Å sitte som en surmaga tante og vente på at den yngste i lokalet skal reise seg sier MYE om deg også. Anonymkode: 9cdc7...19a Ikke sant. nå var du jammen tøff
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #17 Skrevet 4. januar 2020 2 minutter siden, prekæs skrev: Ikke sant. nå var du jammen tøff Hva vet du om grunnen til at han ikke reiste seg. Kanskje han rett og slett ikke var i form til å stå å vente. Anonymkode: 91ccd...4d1
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #18 Skrevet 4. januar 2020 3 minutter siden, prekæs skrev: Ikke sant. nå var du jammen tøff Er det virkelig god folkeskikk å ty til hersketeknikk? Du daler ytterligere. Anonymkode: 9cdc7...19a
prekæs Skrevet 4. januar 2020 Forfatter #19 Skrevet 4. januar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Er det virkelig god folkeskikk å ty til hersketeknikk? Du daler ytterligere. Anonymkode: 9cdc7...19a
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #20 Skrevet 4. januar 2020 Det kan være en grunn til at han ikke reiste seg, hva vet du? Og hvis du ikke rakk å gi fra deg plassen din, så er det ikke sikkert han rakk det heller. Kanskje han ikke fikk med seg at det kom en gammel dame inn, det gjorde du og burde reist deg, eller? Men til vanlig er det vanlig folkeskikk,men selv om man er 40 så kan man og reise seg, er ikke sånn at de yngste skal gjøre det. Anonymkode: 70a2e...d43
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #21 Skrevet 4. januar 2020 Jeg synes ikke ungdom eller barn har noen større plikt til å reise seg enn voksne. Anonymkode: 6dfa6...44d
beef sister Skrevet 4. januar 2020 #22 Skrevet 4. januar 2020 Selvfølgelig reiser man seg for folk som har større behov for å sitte, dersom helsen tillater det. Er derimot uenig i at det er en selvfølge at de yngste skal reise seg først. Alle voksne mennesker uten plager, uavhengig av alder, bør da reise seg med det samme behovet observeres.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #23 Skrevet 4. januar 2020 Måten å lære barn å reise seg på er å gå foran med et godt eksempel. Nei, vi pugger ikke fiktive situasjoner hjemme. Men når situasjoner oppstår ute blant folk forsøker jeg å vise barna hvordan man gjør. Jeg ville ALDRI reagert på at en ungdom som venter hos legen ikke reiste seg. Akkurat i den situasjon kan det finnes tusen gode grunner for at det ikke var en god løsning. Det samme på buss og tog. Hva vet du om helsesituasjonen til en tilfeldig fremmed? Intet. Som regel i slike situasjoner betaler det seg å selv gjøre det man mener bør gjøres. Å irritere seg over at folk omkring deg ikke gjør akkurat slik du synes de BØR gir kun deg selv dårlig livskvalitet. Anonymkode: 29495...671
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #24 Skrevet 4. januar 2020 Hva min tenåring gjør når jeg ikke er tilstede og hun er men vennene sine vet jeg ikke. Hvis hun sitter på bussen med 5-6 venner, så er det mulig de ikke reiser seg. Noen av dem. Sammen med meg eller alene så reiser hun seg. Er hun syk, på et legekontor, så reiser hun seg ikke, men det gjør jeg. Det burde vel du også gjort HI? Slik at den eldre mannen slapp? Da jeg var 20 og høygravid var den en gammen dame på bussen som slo meg med stokken sin og ba meg reise meg for de eldre og sa «tåpelige ungdom uten respekt og folkeskikk» i det jeg reiste meg og stod i en time på en full buss. Anonymkode: fa5be...88a
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #25 Skrevet 4. januar 2020 Folkeskikk lærer ungene seg fra er bittesmå, men det kunne vært mitt barn som ikke hadde reist seg. Hun er en tenåringen, ser frisk og rask ut, men skinnet bedrar. Sist hun var hos legen så var hun igrunn frisk, men gangen før det så var hun ikke det. Ingen som så at hun hadde hatt lammelser i kroppen i flere dager, så da er jeg veldig sikker på at hun ikke hadde reist seg om det hadde kommet en gammel dame og ingen ledige stoler. Det er ikke noe farlig når det skjer, men etter tre dager med lammelser skal hun alltid på sjekk hos legen i tilfelle det ikke er en bivirkning av sykdommen hun har. Hun har også fått lammelser i øyne og da spinner verden rundt for henne og alt er uklart, da kunne hun ha reist seg, men da er det fare for at hun blir kvalm og ender med å spy. Slikt synes ikke, så det å mene at ungdommer skal reise seg pga at andre kommer blir faktisk feil det også og har ike alltid med folkeskikk å gjøre. Jeg ble skjelt ut på bussen engang av en litt eldre dame som mente jeg måtte bytte plass på bussen. Hun skulle sitte der det var skilt «mann med stokk» den var forbeholdt eldre fikk jeg beskjed om. Heldigvis var damen som kjørte bussen en skikkelig kruttønne og ikke skulle ha noe av at noen skjelte ut andre. Bussjåføren senket bussen ekstra for at jeg skulle komme inn, og jeg sleit med å gå ett trinn opp til de andre sitteplassene. Denne plassen var den eneste uten ett opptrinn. Jeg var 21år med kraftig bekkenløsning etter fødsel, såvidt jeg klarte å gå. Men for å komme meg på kontroll hos legen måtte jeg ta bussen, for jeg klarte ikke å kjøre bil. Bussen gikk nesten fra min utgangsdør til legekontoret slik at jeg ikke gikk noe mer enn jeg hadde gjort om jeg hadde tatt taxi. Jeg flytter meg eller tilbyr min plass, det mener jeg er en selvfølge såfremt det faktisk er mulig. Noen ganger så er det ikke mulig og jeg burde ikke måtte brette ut mitt liv i det vide og det brede for en annen busspassasjer. Jeg er glad bussjåføren tok denne krangleren. Det er ikke veldig kult å være 21år og såvidt klare å gå, ingen så jo det når jeg satt, men det var veldig tydlig når jeg reiste meg og skulle gå. Anonymkode: bed58...f53
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå