Gå til innhold

Dette er jeg enig i: Romantiseringen av selvmord!

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det korte svaret på spørsmålet ditt er nok at han har feil kjønn.

I tillegg til at det gis langt mer midler til kvinnesentre og miljøer som ivaretar kvinners ve og vel, er det stort sett kvinner som blir psykologer (over 90 %). Og slik har det vært i mange år. Å snakke med en kvinnelig feministisk psykolog er selvsagt ikke det samme som en prat med noen av sitt eget kjønn.

Det er helt tragisk at det er ca 10 menn hver uke som tar livet sitt og at svært mange behandlingsmiljøer nekter menn adgang og den samme oppfølgingen som kvinner.

Anonymkode: 3acc2...1b4

For noe vås... 🙄 hvilken adgang og oppfølging sikter du i så fall til??

Anonymkode: 1bbd5...f7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan bare snakke for meg selv, men jeg har selv gått med et ønske om å dø helt siden ungdommen. I starten gjorde jeg aldri noe da jeg ikke viste hvordan. Sparte på smertestillende og håpet jeg en dag hadde nok eller at jeg plutselig fikk en annen mulighet. Som voksen har jeg aldri gjort noe da jeg ikke vil bringe skal over barna mine. Men drømmen om den dagen jeg dør er like sterk, en drøm som er en like stor del av meg som alt annet.

Ari sitt selvmord var tragisk og talen til Maud var gripende. Men ingen av disse har fått meg en millimeter nærmere å søke hjelp. Det har derimot gitt meg mer lov til å føle som jeg gjør, og hvis jeg en dag ender alt vil det ikke ligge under skam. Det er ikke skam å føle slik lengsel, det er bare vondt og vanskelig.

Anonymkode: 34817...ed6

Men er det lov å spørre: hvorfor satte du barn til verden hvis livet er så uutholdelig for deg? Det hadde jo uansett vært bedre å ta et sånt valg som enslig og barnløs, enn når mange avhenger av en?

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det skjer ikke annet enn an du prater og en person sol bare har dette som jobb egentlig ikke bryr seg om deg skal sitte og gi deg råd.

Ikke uenig i at hjelpen som fins, er for knuslete og tilfeldig. Men dersom man først får den - hva hadde du egentlig ventet? At vedkommende har det som jobb er jo selvsagt. Og at hun/han ikke bryr seg om deg er faktisk en forutsetning for å få lov til å være psykolog. Hadde du trodd det skulle være en frivillig, som i tillegg skulle elske deg som en venn? 

Skrevet
On 1/4/2020 at 12:15 PM, Anonym bruker said:

https://www.nrk.no/norge/selvmordsforsker-kritisk-til-pressens-dekning-av-ari-behns-dod-1.14845987

Dette har blitt skrevet om helt feil, og folk som er på vippen til å ta selvmord kan komme til å TRO at ting blir bedre når de er døde, at de f.eks. vil bli hyllet på samme måte! Det kan dytte dem i helt feil retning!

Anonymkode: 8da8a...cbe

tull og tøys

Anonymkode: fe666...ff7

Skrevet
På 4.1.2020 den 13.02, Anonym bruker skrev:

Kan bare snakke for meg selv, men jeg har selv gått med et ønske om å dø helt siden ungdommen. I starten gjorde jeg aldri noe da jeg ikke viste hvordan. Sparte på smertestillende og håpet jeg en dag hadde nok eller at jeg plutselig fikk en annen mulighet. Som voksen har jeg aldri gjort noe da jeg ikke vil bringe skal over barna mine. Men drømmen om den dagen jeg dør er like sterk, en drøm som er en like stor del av meg som alt annet.

Ari sitt selvmord var tragisk og talen til Maud var gripende. Men ingen av disse har fått meg en millimeter nærmere å søke hjelp. Det har derimot gitt meg mer lov til å føle som jeg gjør, og hvis jeg en dag ender alt vil det ikke ligge under skam. Det er ikke skam å føle slik lengsel, det er bare vondt og vanskelig.

Anonymkode: 34817...ed6

Kan jeg spørre deg om hvordan et slikt dødsønske «kjennes» (I mangel av bedre ord).

Du sier at du har hatt det sånn siden ungdommen.... er det noe spesielt som har utløst det? Jeg spør fordi jeg vet at noen har det sånn (noe sier meg at Ari også hadde gått med en drift mot døden lenge) og jeg syns det er så uforståelig og rart... 

Hva skal til for at du «mister» ønsket om å dø tror du? Må være fælt å ha det sånn!

Når man dør blir man jo borte! Var en som sa at når et menneske dør dør en hel verden...at noen kan ønske å dø høres så rart ut. Det er ikke sånn at det er noen fordel å være død liksom.

Unnskyld mine naive spørsmål. Greier bare ikke å forestille meg hvordan det kjennes, og venter vel egentlig ikke at du skal greie å forklare meg heller...

Anonymkode: 4c4aa...48d

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

tull og tøys

Absolutt ikke tull og tøys. Han som har uttalt seg om det har "litt" større grunnlag for å uttale seg enn deg for å si det sånn.....

Men det passa vel ikke inn i verdensbildet ditt, vel. 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Absolutt ikke tull og tøys. Han som har uttalt seg om det har "litt" større grunnlag for å uttale seg enn deg for å si det sånn.....

Men samtidig... Romeo og Julie romantiserte det enda mer i sin tid. Å ta livet sitt for kjærligheten. West side story... 

Anonymkode: 03017...9fb

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men samtidig... Romeo og Julie romantiserte det enda mer i sin tid. Å ta livet sitt for kjærligheten. West side story... 

Anonymkode: 03017...9fb

Nei. "Ingen" unge mennesker idag leser det der. Og aldri har flere tatt selvmord.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var vel en del eksperter som hyllet åpenheten og sa at det ville hjelpe dem som sliter.. eller? 

Anonymkode: 8c5f3...13c

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. "Ingen" unge mennesker idag leser det der. Og aldri har flere tatt selvmord.

Nei, men etter at seien 13 reasons why gikk på Netflix , skal vist flere unge ha tatt selvmord. Blir mye av det samme, de tror de vil bli husket og snakket om for alltid.... 

Ikke bra å snakke om dette temaet slik, eller at alle kjendiser går ut å seier at de har tenkt på å ta sitt eget liv når ting blir litt vanskelig. 
Hva sier vel det for folk??

Dette skal ikke tas så lett på!

Anonymkode: c588b...0e1

Skrevet
17 hours ago, Anonym bruker said:

Nei, men etter at seien 13 reasons why gikk på Netflix , skal vist flere unge ha tatt selvmord. Blir mye av det samme, de tror de vil bli husket og snakket om for alltid.... 

Ikke bra å snakke om dette temaet slik, eller at alle kjendiser går ut å seier at de har tenkt på å ta sitt eget liv når ting blir litt vanskelig. 
Hva sier vel det for folk??

Dette skal ikke tas så lett på!

Anonymkode: c588b...0e1

skal heller ikke være tabu eller ties i hjel, dette er viktig og snakke om

Skrevet
På 5.1.2020 den 9.05, Anonym bruker skrev:

Det korte svaret på spørsmålet ditt er nok at han har feil kjønn.

I tillegg til at det gis langt mer midler til kvinnesentre og miljøer som ivaretar kvinners ve og vel, er det stort sett kvinner som blir psykologer (over 90 %). Og slik har det vært i mange år. Å snakke med en kvinnelig feministisk psykolog er selvsagt ikke det samme som en prat med noen av sitt eget kjønn.

Det er helt tragisk at det er ca 10 menn hver uke som tar livet sitt og at svært mange behandlingsmiljøer nekter menn adgang og den samme oppfølgingen som kvinner.

Anonymkode: 3acc2...1b4

Du overforenkler enormt. Ja, det må gjøres noe. Men det må gjøres noe for alle, uavhengig av kjønn. Av de som tar selvmord er riktignok to av tre menn. Men tre av fire som forsøker å ta selvmord er kvinner.

Kvinner blir også i stor grad nektet behandling for psykiske problemer, men generelt sett er kvinner flinkere til å søke hjelp enn det menn er, derfor vil de også være høyere representert i statistikkene over hvem som får behandling.

Det virker som om du er litt hissig fordi menn risikerer å møte en kvinnelig psykolog? Jeg er enig i at det er viktig å ha psykologer av begge kjønn, og det ideelle ville muligens vært at det var like mange psykologer av begge kjønn.

Det er to ting du ikke må glemme:

Hvis menn skal ha mannlige psykologer er det faktisk kun menn som kan gjøre noe med den saken.

Menn som trenger hjelp må også søke og be om hjelp om de skal ha en sjanse til å få hjelp.

Men slik politikerne har lagt opp forebygging, utredning og behandling innen psykiatrien så er det dessverre et faktum at altfor mange fra begge kjønn ikke får den behandlingen de trenger, selv når de ber om hjelp. Skal du få endring på dette faktum kan du ikke gnåle om feminisme og psykologer av feil kjønn, det er politikerne som er problemet.

Og du, vil du virkelig ha en endring, da må du stemme rett til neste valg. Vil du ha flere mannlige psykologer, da må du snakke opp psykologyrket blant dine mannlige venner, familie og barn og oppfordre folk til å ta denne viktige utdannelsen. Skal vi få flere mannlige psykologer så må menn komme på banen selv og utdanne seg til det!

Anonymkode: dd61c...c1d

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan jeg spørre deg om hvordan et slikt dødsønske «kjennes» (I mangel av bedre ord).

Du sier at du har hatt det sånn siden ungdommen.... er det noe spesielt som har utløst det? Jeg spør fordi jeg vet at noen har det sånn (noe sier meg at Ari også hadde gått med en drift mot døden lenge) og jeg syns det er så uforståelig og rart... 

Hva skal til for at du «mister» ønsket om å dø tror du? Må være fælt å ha det sånn!

Når man dør blir man jo borte! Var en som sa at når et menneske dør dør en hel verden...at noen kan ønske å dø høres så rart ut. Det er ikke sånn at det er noen fordel å være død liksom.

Unnskyld mine naive spørsmål. Greier bare ikke å forestille meg hvordan det kjennes, og venter vel egentlig ikke at du skal greie å forklare meg heller...

Anonymkode: 4c4aa...48d

Jeg kan fortelle deg at jeg selv ikke gruer meg til den dagen jeg dør, men jeg håper for all del at jeg er gammel, så mine barn slipper å miste en mamma de nå trenger så sårt. Jeg vil det skal gå naturlig. Grunnen til at jeg ikke gruer meg for å dø, er fordi jeg er overbevist på at det er et liv etter døden. Man treffer sine igjen. Det er min tro, kanskje ikke din. 

K30

Skrevet
På 4.1.2020 den 12.54, Anonym bruker skrev:

Flott tale av datteren. Men som en som desperat har forsøkt å finne hjelp til en syk person med selvmordstanker, så vet jeg at det bare er ord. Å få god hjelp i en slik situasjon er nærmest umulig, med mindre man er veldig ressurssterk. Min venn har enda ikke fått hjelp, og nå vet vi ikke engang hvor vedkommende er. Å «be om hjelp» holder ikke.

Anonymkode: 9c1de...a05

Enig i at det bare er ord. Fastlegen min skjønte jeg var veldig deprimert selv om jeg ikke var der for å få hjelp til det, og spurte meg om jeg hadde tenkt på å gjøre noe dumt, noe jeg svarte helt tydelig bekreftende på. Så ble det ikke snakket noe mer om og legetimen var ferdig og jeg reiste hjem. Ikke noe mer spørsmål om hvordan jeg hadde det eller om jeg trengte noe hjelp.

Selv om datteren hans sier i talen at alle har noen som er glad i de og noen man kan søke hjelp hos, så stemmer ikke det, alle har ikke det, og det er veldig tabu å være så alene.

Anonymkode: 900e7...20a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...