Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #1 Skrevet 4. januar 2020 Når barna legger igjen ting og ingen gir beskjed. Alt fra dyre fotballsko i en bil til en gymbag i gangen til noen. Jeg merker noen gir beskjed med en gang og det er så fint. Men så har vi opplevd at mange vet, men gidder ikke gi beskjed. Jeg er aleine med tre barn og unnsett hvor godt man prøver å oppdra de så kan spesielt gutter være glemsomme og distré. Jeg er klar over at mange ikke har tid å dille med det andre glemmer. Men alle tingene våre er tydelig merket med navn og nummer. Ene gutten min mister vinterjakka i november og fikk til slutt ny. Sendt melding til alle om de har den hos seg. Var i besøk på nyttårsaften og der hang den midt i gangen med navnlappen ut. Hadde ikke du som mor gitt beskjed? Opplevd dette mange ganger. Anonymkode: e4877...bec
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #2 Skrevet 4. januar 2020 Jo, når gjenglemte ting er merket så gir jeg beskjed med en gang. Men er det umerket så har jeg ikke sjans til å vite hvem som har glemt det, da vi har masse folk innom her hele tiden. Så da venter jeg og ser om det blir etterlyst, evt spør jeg på klassens fb side hvis mange fra klassen har vært innom i det siste. Har faktisk aldri opplevd å ikke fått beskjed selv når barna mine har glemt igjen noe som var merket hjemme hos noen. Til og med fra en butikk ringte de oss 5 minutter etter vi hadde gått derfra, da sønnen vår hadde lagt igjen en jakke med navn og nummer. På skolen er det verre, der forsvinner ting uansett hvor mye de er merket. Anonymkode: 8ad65...f00
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #3 Skrevet 4. januar 2020 Datteren min har envenninne som glemmer alt. Det ligger igjen ting etter henne mange ganger i uka. Da gidder jeg ikke å gi beskjed. Hun kan ta det med seg neste gang hvis hun husker det. Ellers ligger sakene i en hylle på gangen. Begyn å sende gutten tilbake for å hente sakene sine. Han vet vel hvor han har vært en dag? Anonymkode: fe2e3...c5f
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #4 Skrevet 4. januar 2020 Du må selv etterlyse sakene til barna dine! Jeg har tre barn selv, de roter en hel masse, de får nye klær når de er hos far, de kommer hjem fra skole og trening med plastposer og bagger med tøy; og de henger ting både hist og her på knagger og hvor det skal være. Så jeg legger faktisk ikke merke til om der fins et ekstra par sko eller votter i gangen, jeg reagerer heller ikke om en jakke er ny/ukjent for meg, og jeg ber dem med jevne mellomrom tømme poser og bagger de har lagt fra seg - men her kunne MYE ha fått bli liggende i ukevis før rett eier fikk det i retur. Mamma ringer innimellom og spør: «har jeg glemt hanskene mine hos deg?» og da svarer jeg «bare kom og leit!» Du får øve ungene dine på å passe på egne ting. Det du gjør nå er å vente at kompisenes mødre skal ordne opp der du selv har sviktet... Anonymkode: a57f1...225
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #5 Skrevet 4. januar 2020 Med fire egne barn, to med ADHD, er det ofte et salig kaos både på rom og i entré her. I tillegg er tre av dem gutter og arver fra både hverandre og noen eldre fettere. Det har hendt noen ganger når jeg har skikkelig opprydning at jeg plutselig kommer over en genser langt inne i et skap, eller en jakke i gangen som har et annet barn sitt navn i den. Selv om jakken har hengt midt i gangen er det ikke sikkert jeg har registrert at den ikke er "vår" fordi den likner på jakken til en av våre. Godt mulig det er slik for andre også. Og bak i bilen ser jeg sjeldent, så om noen hadde glemt sko der, hadde det tatt sin tid før jeg hadde oppdaget det, med mindre noen ba meg se etter. Anonymkode: 387ff...2a8
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #6 Skrevet 4. januar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du må selv etterlyse sakene til barna dine! Jeg har tre barn selv, de roter en hel masse, de får nye klær når de er hos far, de kommer hjem fra skole og trening med plastposer og bagger med tøy; og de henger ting både hist og her på knagger og hvor det skal være. Så jeg legger faktisk ikke merke til om der fins et ekstra par sko eller votter i gangen, jeg reagerer heller ikke om en jakke er ny/ukjent for meg, og jeg ber dem med jevne mellomrom tømme poser og bagger de har lagt fra seg - men her kunne MYE ha fått bli liggende i ukevis før rett eier fikk det i retur. Mamma ringer innimellom og spør: «har jeg glemt hanskene mine hos deg?» og da svarer jeg «bare kom og leit!» Du får øve ungene dine på å passe på egne ting. Det du gjør nå er å vente at kompisenes mødre skal ordne opp der du selv har sviktet... Anonymkode: a57f1...225 Jeg har fire barn, og har aldri opplevd det kaoset du beskriver her. Gangen må ryddes hver dag/kveld, og da oppdager jeg med en gang om det ligger/henger noe der som ikke er vårt. Om ikke tingene er merket sender jeg MMS til foreldre til ungene som har vært hos oss de siste par dagene, og stort sett alltid er det noen som savner det. Anonymkode: d7837...c8f
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #7 Skrevet 4. januar 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har fire barn, og har aldri opplevd det kaoset du beskriver her. Gangen må ryddes hver dag/kveld, og da oppdager jeg med en gang om det ligger/henger noe der som ikke er vårt. Om ikke tingene er merket sender jeg MMS til foreldre til ungene som har vært hos oss de siste par dagene, og stort sett alltid er det noen som savner det. Anonymkode: d7837...c8f Det var da veldig. Vi andre har viktigere ting å foreta oss enn å rydde gangen hver kveld... Anonymkode: dc8a9...2e1
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #8 Skrevet 4. januar 2020 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det var da veldig. Vi andre har viktigere ting å foreta oss enn å rydde gangen hver kveld... Anonymkode: dc8a9...2e1 Man må nesten det, spesielt når man har barn med ADHD. Orden og oversikt er utrolig viktig for mitt barn med ADHD, og da hjelper jeg til med å rydde gangen og gjøre det lettere for barnet. Rydder også i klesskapet hans i blant. Han er ikke distré fordi han vil, det tipper jeg gjelder flere barn med ADHD? Anonymkode: 63692...8d4
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #9 Skrevet 4. januar 2020 Noen ganger. Sønnen min er mester i å legge fra seg ting hos andre og på skolen. Jeg løser ikke det ved å irritere meg over at andre voksne ikke passer på å sier fra... jeg løser det ved å ansvarliggjøre barnet. Han må finne ut hvor han har lagt igjen eksempelvis jakken også må han få hentet den igjen. På den måten lærer han at det er dumt å slenge fra seg ting, fordi det kjedelig å lete etter det og hente det. Anonymkode: 655e9...51b
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #10 Skrevet 4. januar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Med fire egne barn, to med ADHD, er det ofte et salig kaos både på rom og i entré her. I tillegg er tre av dem gutter og arver fra både hverandre og noen eldre fettere. Det har hendt noen ganger når jeg har skikkelig opprydning at jeg plutselig kommer over en genser langt inne i et skap, eller en jakke i gangen som har et annet barn sitt navn i den. Selv om jakken har hengt midt i gangen er det ikke sikkert jeg har registrert at den ikke er "vår" fordi den likner på jakken til en av våre. Godt mulig det er slik for andre også. Og bak i bilen ser jeg sjeldent, så om noen hadde glemt sko der, hadde det tatt sin tid før jeg hadde oppdaget det, med mindre noen ba meg se etter. Anonymkode: 387ff...2a8 Jeg har fire gutter som er alt annet enn ryddige, og som aldri har forstått hva knagger brukes til. Likevel klarer jeg å ha oversikt over klærne. Tar meg 10 min å rydde gangen på kvelden. Du virker jo bare dritsløv. Anonymkode: 91a27...577
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #11 Skrevet 4. januar 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Du må selv etterlyse sakene til barna dine! Jeg har tre barn selv, de roter en hel masse, de får nye klær når de er hos far, de kommer hjem fra skole og trening med plastposer og bagger med tøy; og de henger ting både hist og her på knagger og hvor det skal være. Så jeg legger faktisk ikke merke til om der fins et ekstra par sko eller votter i gangen, jeg reagerer heller ikke om en jakke er ny/ukjent for meg, og jeg ber dem med jevne mellomrom tømme poser og bagger de har lagt fra seg - men her kunne MYE ha fått bli liggende i ukevis før rett eier fikk det i retur. Mamma ringer innimellom og spør: «har jeg glemt hanskene mine hos deg?» og da svarer jeg «bare kom og leit!» Du får øve ungene dine på å passe på egne ting. Det du gjør nå er å vente at kompisenes mødre skal ordne opp der du selv har sviktet... Anonymkode: a57f1...225 Hvis det er så mye kaos hos deg at du ikke engang vet hva som er deres og ikke så må jeg virkelig si at DU svikter.. Det der du beskriver her er IKKE normalt! Ta deg sammen! Anonymkode: c7179...c2f
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #12 Skrevet 4. januar 2020 Venner av barna bruker sjekke om jeg sender sms og spør om de har gjenglemt xxx sist de var innom. Har aldri opplevd at andre har tatt kontakt om mine barn hadde glemt noe der. Men det har skjedd et par ganger at venner har hatt gjenglemte ting med seg på skolen og levert til eieren. Det har mine barn også gjort. For småting (votter eller tannkrem eller noe slikt) sender jeg ikke melding. Det får ungene bare med seg for å levere neste gang de skal treffe den vennen. Om det er noe stort som utebukse eller sko sender jeg en melding. Når jeg oppdager det. Kan jo gå en dag eller to i værste fall. Andre plasser som barnehage, skole, trening osv har jeg aldri opplevd å bli kontaktet. Selvom alt har vært tydelig merket med navn og nummer. Anonymkode: 46ddb...091
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #13 Skrevet 4. januar 2020 Jeg har bare én unge og god kontroll på ting og tang, så jeg oppdager og gir beskjed hvis noen glemmer noe på besøk. Irriterende når ting forsvinner på besøk, også ligger tingene synlig merket og lett tilgjengelig. Det tar ikke lang tid å sende en sms! Anonymkode: 6c810...f0b
junimamma81 Skrevet 4. januar 2020 #14 Skrevet 4. januar 2020 2 barn og alt er merket. Eneste jeg vet vi savner, er en Liverpool genser til eldste. Men veit ikke hvor den kan ha blitt av... Men i gangen så er det ryddig. Alle barn(3 og 6 år)og voksne legger ting på plass med en gang. Og hvis de ikke har gjort det så hentes barna tilbake for å rydde etter seg.
the amazing spidermamma Skrevet 4. januar 2020 #15 Skrevet 4. januar 2020 Jeg hadde gitt beskjed. Ikke bare for å være grei, men også for å ha én ting mindre å forholde meg til som tar opp plass i leiligheten vår. Fort gjort å glemme, men også veldig fort gjort å sende en melding og gi beskjed.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #16 Skrevet 4. januar 2020 Jeg forventer ikke det nei. Jeg forventer at jeg selv har oversikt sammen med barna mine, og gir beskjed om de glemmer noe. Anonymkode: 5ec6d...99a
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #17 Skrevet 4. januar 2020 HI her I eksempelet jeg nevnte så hadde jeg dagen etter sendt melding til denne familien om vinterjakken til min sønn var der. Men de har ikke sett etter. Måtte ut med 800 i ny jakke. Det er jo litt kjipt, selv om det er min sønn sin skyld. Anonymkode: e4877...bec
Mostly Harmless Skrevet 4. januar 2020 #18 Skrevet 4. januar 2020 Jeg hadde sendt melding om en vinterjakke ble igjen hos oss, men prøver også merke til om min unge kommer hjem uten jakke eller andre større ting. Min erfaring er at ting lettere forsvinner om det tar noen dager før man oppdager det er borte, for plutselig er det mange steder det kan være. Uavhengig av hvem som burde gi beskjed og sjekke om noe er gjenglemt, så må vi bare forholde oss til at ikke alle har kapasitet og kontroll til det, og at det er den som har glemt som sitter med ansvaret for å hente sakene sine.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #19 Skrevet 4. januar 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: HI her I eksempelet jeg nevnte så hadde jeg dagen etter sendt melding til denne familien om vinterjakken til min sønn var der. Men de har ikke sett etter. Måtte ut med 800 i ny jakke. Det er jo litt kjipt, selv om det er min sønn sin skyld. Anonymkode: e4877...bec Send gutten tilbake for å lete og kjøp klær som er så billige at du har råd til å kjøpe nytt inntil han lærer å ta vare på tingene sine. Ungene har ofte klær som likner. Da er det lett å å tro at ting tilhører egne klær. Anonymkode: fe2e3...c5f
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #20 Skrevet 4. januar 2020 Herregud... er jo ikke rart ungene dine slenger rundt med ting når det er DU som ringer rundt for å finne igjen ting, kjøper nytt og evt henter gjenglemt! 🤣🤣🤣 Anonymkode: 655e9...51b
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #21 Skrevet 4. januar 2020 Når mine barn kommer hjem uten tingene sine sender jeg dem ut for å hente. Jeg gidder ikke å styre med SMS og lignende, det lærer de ikke av. Men å gå et stykke når de nettopp har kommet hjem er effektivt. Anonymkode: d4ac7...4e3
soleia Skrevet 4. januar 2020 #22 Skrevet 4. januar 2020 Om jakka heng fint på knaggen, under ein av våre sine, så kan det ta litt tid før eg oppdagar den, men eg gjev alltid beskjed om eg finn attgløymde ting. Småting kan gjerne vente til neste skoledag. Synes det høyres sløvt ut når nokon veit om at kleda er der, men ikkje gidd å gje beskjed.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #23 Skrevet 4. januar 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Det var da veldig. Vi andre har viktigere ting å foreta oss enn å rydde gangen hver kveld... Anonymkode: dc8a9...2e1 Det tar ca fem minutter. Da er det også støvsugd. Men for all del, noen har viktigere ting å foreta seg enn andre Anonymkode: d7837...c8f
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #24 Skrevet 4. januar 2020 Hadde blitt skuffet over at ungen er så sløv at han går hjem uten jakke og ikke merker det. Når han har på boblejakke til så regner jeg med det er fordi det er boblejakkevær. Jeg blir så skuffet over foreldre så skyver ansvaret over på andre foreldre når det åpenbart er egen oppdragelse og unger man burde jobbe med. Greit å glemme men det må da være mulig å huske når man hadde jakka sist. Typisk problem i 2020, ikke ta tak i eget hjem. Når det er sagt, ungene har en egen knaggrekke hjemme. Der har jeg ikke alltid oversikt. Gjenglemte ting kan gjerne henge en stund før jeg ser det. Anonymkode: ea3ca...dd0
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #25 Skrevet 4. januar 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Når barna legger igjen ting og ingen gir beskjed. Alt fra dyre fotballsko i en bil til en gymbag i gangen til noen. Jeg merker noen gir beskjed med en gang og det er så fint. Men så har vi opplevd at mange vet, men gidder ikke gi beskjed. Jeg er aleine med tre barn og unnsett hvor godt man prøver å oppdra de så kan spesielt gutter være glemsomme og distré. Jeg er klar over at mange ikke har tid å dille med det andre glemmer. Men alle tingene våre er tydelig merket med navn og nummer. Ene gutten min mister vinterjakka i november og fikk til slutt ny. Sendt melding til alle om de har den hos seg. Var i besøk på nyttårsaften og der hang den midt i gangen med navnlappen ut. Hadde ikke du som mor gitt beskjed? Opplevd dette mange ganger. Anonymkode: e4877...bec Kanskje du heller burde være øitt skuffet pver at du innskylder at de ikke klarer å huske ting, med at de er gutter. Greit å glemme noe av og til, men så mye som dette burde være helt unødvendig, og det er i hvertfall ikke andre sitt ansvar. Anonymkode: 2db41...726
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå