Gå til innhold

Hva sjer om man blir gravid på aap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anonymkode: a740c...2ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener man får "permisjon" som om man er i jobb, og så går man tilbake på aap igjen etterpå. Men jeg ville ikke blitt gravid så lenge du går på aap, du vet ikke hvordan kroppen reagerer på svangerskapet, og det er bedre om du har kommet deg ut i jobb igjen først.

Anonymkode: 75d8e...a4a

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener man får "permisjon" som om man er i jobb, og så går man tilbake på aap igjen etterpå. Men jeg ville ikke blitt gravid så lenge du går på aap, du vet ikke hvordan kroppen reagerer på svangerskapet, og det er bedre om du har kommet deg ut i jobb igjen først.

Merkelig svar. Det kan være mange grunner til at man går på aap. 

Anonymkode: 4d6a6...d27

Skrevet

Skjer med hva? 

Du mister ikke pengene.

Anonymkode: fe2f7...25c

Skrevet

Den gangen jeg gikk på AAP, så gikk jeg i vanlig permisjon som arbeidstaker. Gjenopptok dette etter 6 mndr

Anonymkode: f4b12...58e

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uansett er poenget at man skal ut i jobb. Og om man ikke vet om man kan det skal man i alle fall ikke skaffe seg forsørgelsesbyrde.

Anonymkode: 9ac64...451

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det merkelig. Er man på aap så er man jo det fordi man er for syk til å jobbe, enten det er psykiske eller fysiske årsaker, eller kombinasjon, som er årsaken. Det å få barn oppi prosessen med å forsøke å bli frisk igjen kan være svært utfordrende, og det kan vanskeliggjøre muligheten for å komme ut i jobb igjen siden man får et enda lenger fravær fra arbeidslivet.

Skrevet

Aap gir grunnlag for foreldrepenger, så du tar permisjon og får enten 80 eller 100% av aap i foreldrepenger. 

Etter permisjonen må du søke gjenopptak av aap eller begynne jobbe, din situasjon der og da avgjør. 

Det er ingen automatikk i at man får innvilget gjenopptak lenger. 

Anonymkode: 40eb6...5a8

Skrevet

Hvorfor er det merkelig. Er man på aap så er man jo det fordi man er for syk til å jobbe, enten det er psykiske eller fysiske årsaker, eller kombinasjon, som er årsaken. Det å få barn oppi prosessen med å forsøke å bli frisk igjen kan være svært utfordrende, og det kan vanskeliggjøre muligheten for å komme ut i jobb igjen siden man får et enda lenger fravær fra arbeidslivet.

Åhhh klapp igjen !! Er det mulig å være så kverulant? Plager det deg så stort at HI er gravid på AAP? 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Livet stopper da ikke opp bare fordi man er syk. Og vi som ikke vet noe om HIs sykdomsbilde har ingen grunn til å mene noe om hvorvidt hun "bør" bli gravid eller ikke. 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men så bringer man en ny borger inn i landet, da ;) Dét er å bidra, det! Å gjøre sin borgerplikt.

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Livet stopper da ikke opp bare fordi man er syk. Og vi som ikke vet noe om HIs sykdomsbilde har ingen grunn til å mene noe om hvorvidt hun "bør" bli gravid eller ikke. 

Ingen bør få barn de ikke kan forsørge.

Skrevet

Nå må du stoppe, etter hva vi vet kan det hende at HI har blitt uplanlagt gravid og bare prøver å finne ut hva skjer nå

Anonymkode: 1b7be...9f1

Skrevet

Jeg ble gravid på aap. Var i dårlig form fra før men jeg klarte bare ikke ta abort. Både mannen og jeg var klar over at det vil bli tøft. Jeg hadde 6 uker permisjon som er forbeholdt mor og som ikke kan tas av far. I den tiden hadde han ferie og så overtok han hele resten av permisjon. Legen måtte bekrefte at jeg ikke var i stand til å håndtere et spedbarn på egenhånd, først da innvilget NAV.

Jeg fortsatt aap etter mine 6 uker.

Og før noen blir misunnelig at begge foreldre fikk penger av NAV, det året var det tøffeste vi noen gang har hatt eller kunne forestille oss.

Anonymkode: a000f...099

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er jo helt på styr. 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er jo helt på styr. 

Jaså? En som forsørges av staten allerede skal ikke få barn i tillegg.

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åhhh klapp igjen !! Er det mulig å være så kverulant? Plager det deg så stort at HI er gravid på AAP? 

Det er ikke kverrulering.

Hi skriver heller ikke at hun hverken går på aap eller at hun er gravid. Men jeg antar at hun går på aap siden hun spør. Slik hun ordlegger seg så gir det heller et inntrykk av at hun vurderer muligheten av å bli gravid mens hun går på aap.

Jeg påpeker at det kan bli veldig tøft, at det kan redusere mulighetene hennes til å bli frisk og til å komme tilbake i arbeidslivet, og det er bare et faktum, ikke kverrulering.

Man kan selvfølgelig bli gravid selv om man går på aap, men om man ikke allerede er det bør man rådføre seg hos lege og ev. behandlere før man blir gravid for å høre hvordan et svangerskap, fødsel og barseltid kan gjøre med sykdommen som er årsaken til at man har falt ut av arbeidslivet, risikoen involvert og mulighetene for å fortsette på aap og for å komme seg ut i jobb igjen.

Jeg er blant de som ikke nødvendigvis mener man ikke skal få barn selv om man er blitt uføretrygdet, så lenge man holder seg innen et antall som er forsvarlig for egen helse og økonomi. Men det å få barn mens man går på aap kan dessverre gjøre at man ikke kommer seg tilbake i jobb. Ikke bare pga. det svangerskapet kan gjøre med helsen, men også fordi man da gjerne får minimum et år lengre fravær fra yrkeslivet enn nødvendig, noe som ytterligere forverrer mulighetene hos arbeidsgivere. Veien tilbake til bedre helse og jobb blir uten tvil vanskeligere når man også skal ha spedbarn og småbarn.

Men dette er noe man bør ha en dialog med med sin lege og behandler og saksbehandler hos Nav, ikke minst for å få sikre svar på rettigheter man har mens man går på aap.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan mener du hun ikke kan forsørge barnet, da? Er du virkelig så kort?😂

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ahh fjern deg.

Anonymkode: 76d3c...436

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bla bla bla bla

Anonymkode: 6246d...9b6

Skrevet

Blir litt skremt av de damene her som latterliggjør de som faktisk setter spørsmålstegn ved at en som ikke kan forsørge seg selv får barn. Hva skjer med dette landet og de ekstremt bortskjemte menneskene som bor her? 
Bør det ikke være selvsagt at man ikke setter barn til verden når man ikke kan forsørge seg selv? 

Anonymkode: 9e5cc...250

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Spyr snart av din sort🤢🤮 Alt jeg har å si!!

Anonymkode: 9892b...752

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Blir litt skremt av de damene her som latterliggjør de som faktisk setter spørsmålstegn ved at en som ikke kan forsørge seg selv får barn. Hva skjer med dette landet og de ekstremt bortskjemte menneskene som bor her? 
Bør det ikke være selvsagt at man ikke setter barn til verden når man ikke kan forsørge seg selv? 

Nå kan det kanskje hende at Hi har en mann som klarer å forsørge henne og ikke minst hjelpe til med barnet? 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig! Men det er dessverre blitt sånn at folk ikke trenger å ta ansvar selv. Å ikke sette barn til verden når man er i en situasjon med dårlig helse og ikke kan forsørge seg selv, bør være en selvfølge. Mange tror at velferdsstaten er et utømmelig hull når det kommer til penger. Det er forhåpentligvis ikke veldig lenge til dette ikke går lenger!

Anonymkode: 7786c...51d

Skrevet

Spesielt å bli gravid når man er for syk til å jobbe og ikke klarer å ha lønnet inntekt. Å ha barn er ikke akkurat ferie..... Gratis er det heller ikke 

Anonymkode: d5fe6...e8f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...